Permalänk
Medlem

Då kan jag helt klart rekommendera en riktigt bra porträttglugg också. Det gör ljusår mer än ett nytt hus. Fotar man porträtt kan man ju alltid ställa dit en extra lampa och använda blixtar och whatnot och husen i sig är så gott som identiska om du fotar på låga iso-tal i bra miljöer så AF och liknande spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

Jo men saknar en del på min D40 så kommer byta huset mot ny teknik.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Nu säger jag absolut inte att det inte skiljer något, men jag är nyfiken på mer exakt vad du saknar

Permalänk
Medlem

Bättre AF , mer AF punkter, bättre på högre ISO, möjlighet till live viewen då man kör med udda vinklar.

Motorn i huset som ger mer objektiv med AF, snabbare serie tagning mm.

Skulle vilja ha en D200 men då den har sämre brus egenskaper så faller den bort och d300 e fortfarande för dyr för mig tyvärr. skiljer ca 6k i pris på bara kamera huset så får bli en D90 för mig.

Skulle Nikon AF 50/1,8D objektiv vara ett bra köp? Ev tar jag då bara ett kamera hus och köper till denna glugg.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

50/1.8D är en bra glugg. Dock är 50/1.4D ännu trevligare.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ett 50mm blir 75mm på en DX (1.5x förstoring på nikon) kamera som både D90, D200 och D300 är. 75mm vid porträtt är svårt att få helkroppsbilder med om man inte har väldigt mycket utrymme.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för infon vad för objektiv blir ett bra porträtt objektiv? Som inte kostar en förmögenhet till att börja med.

Men har bestämt mig för D90'n nu blir en beställning inom kort hoppas jag.

Mv Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad för typ av porträtt så kan man ju använda vilket objektiv som helst, eg. Om man pratar mer "klassiska" porträtt så är faktiskt inte 50/1.8 så dumt om man ser till pris och prestanda. den blir motsvarande 75mm på DX och hamnar då hyfsat nära den klassiska brännvidden 85mm, som använd(e)s på film/FX. Lite dyrare men åxå ett alternativ är ju att köpa en Nikon AF 60/2.8 micro begagnat. Tamrons nya AF SP 60/2,0 kan säkert vara trevlig för porträtt. Har ingen aning om hur den presterar, men jag tvivlar inte direkt på Tamron när det gäller den typen av objektiv.
För halv- till helkroppsporträtt funkar 35/1.8 åxå rätt bra, men går man nära för ansiktsbilder så börjar man se effekterna av perspektivet (större näsa och tillbakaslickade öron).
För mer närgångna porträtt vill man kanske ha runt 100mm för att slippa köra upp objektivet i näsan på "modellen"

Som allroundobjektiv är dock 35/1.8 rätt trevlig, om man pratar fasta brännvidder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Ok, tack för infon vad för objektiv blir ett bra porträtt objektiv? Som inte kostar en förmögenhet till att börja med.

Men har bestämt mig för D90'n nu blir en beställning inom kort hoppas jag.

Mv Dax

35/1.8G, 50/1.8D och 85/1.8D är bra porträttobjektiv. Vilket av dem är mest en smaksak och beror på hur nära man vill gå. 35/1.8G är nog mest mångsidigt, det går att använda till det mesta.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa ni är underbara

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

Ken Rockwells skriverier ska man inte ta med en nypa salt, det behövs ungefär en hink salt per rad han skriver. Kan vara underhållande ibland, men se det inte som ren obestridbar fakta.

Något OT möjligtvis, men en stilla undran...

Det här har jag hört från många olika källor genom åren, så jag undrar, vad är det som du (och många med dig) finner bristande i hans skriverier? Visserligen verkar han vara en självgod typ som ser sig själv som fotovärldens okrönte konung - men finns det stora felaktigheter i hans skriverier?

De korta stycken av hans texter jag har läst verkar, bortsett från det jag anmärkt på ovan, vara ganska konkreta och hands-on. Kamerarecensionerna ger jag dock inte mycket för, här gäller dpreview hela vägen.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

En del av det han skriver finns det en portion sans i. I många fall håller jag till och med med honom i sak, men han är väldigt svart eller vit i sitt tyckande och han skriver en hel del kontrovesiella saker bara för att skapa trafik till sin hemsida.
I mångt och mycket går hans skriverier ut på att: "Proffshus är det sämsta man kan köpa, för de kan inget som inte en instegskamera kan och kostar 5ggr så mycket." och att "AF-S 18-55 är det bästa och enda objektiv man behöver, att köpa något annat är vansinne!" osv. Nu tog jag två exempel ur luften och han har kanske inte skrivit just så, men det är mycket sådana saker han skriver. Hade han varit seriös hade han givit en lite mer nyanserad bild istället.
Så även om det kanske inte är rena felaktigheter han skriver så är det kanske inte så mycket till hjälp för de som läser det han skriver. Särskilt inte någon som inte är insatt i ämnet och inte kan skilja ut vad som är vettigt och vad som är rent raljerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
En del av det han skriver finns det en portion sans i. I många fall håller jag till och med med honom i sak, men han är väldigt svart eller vit i sitt tyckande och han skriver en hel del kontrovesiella saker bara för att skapa trafik till sin hemsida.
I mångt och mycket går hans skriverier ut på att: "Proffshus är det sämsta man kan köpa, för de kan inget som inte en instegskamera kan och kostar 5ggr så mycket." och att "AF-S 18-55 är det bästa och enda objektiv man behöver, att köpa något annat är vansinne!" osv. Nu tog jag två exempel ur luften och han har kanske inte skrivit just så, men det är mycket sådana saker han skriver. Hade han varit seriös hade han givit en lite mer nyanserad bild istället.
Så även om det kanske inte är rena felaktigheter han skriver så är det kanske inte så mycket till hjälp för de som läser det han skriver. Särskilt inte någon som inte är insatt i ämnet och inte kan skilja ut vad som är vettigt och vad som är rent raljerande.

Det där har jag faktiskt märkt av något, han vurmar inte sällan för sin D40 och förkastar DXXX serien som en klumpig och "onödig" investering, vilket torde vara lätt gjort när man har alla modeller till hands och kan välja den som passar bäst för dagen, något vi vanliga dödliga knappast kan göra...

Tack för det snabba svaret!

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
En del av det han skriver finns det en portion sans i. I många fall håller jag till och med med honom i sak, men han är väldigt svart eller vit i sitt tyckande och han skriver en hel del kontrovesiella saker bara för att skapa trafik till sin hemsida.
I mångt och mycket går hans skriverier ut på att: "Proffshus är det sämsta man kan köpa, för de kan inget som inte en instegskamera kan och kostar 5ggr så mycket." och att "AF-S 18-55 är det bästa och enda objektiv man behöver, att köpa något annat är vansinne!" osv. Nu tog jag två exempel ur luften och han har kanske inte skrivit just så, men det är mycket sådana saker han skriver. Hade han varit seriös hade han givit en lite mer nyanserad bild istället.
Så även om det kanske inte är rena felaktigheter han skriver så är det kanske inte så mycket till hjälp för de som läser det han skriver. Särskilt inte någon som inte är insatt i ämnet och inte kan skilja ut vad som är vettigt och vad som är rent raljerande.

Är helt inne på ditt spår ang. Ken Rockwell.

Det är knappast en slump att han t.ex. listar Nikon 18-55 som Nikons 2:a bästa objektiv, någonsin. Många klagar på den gluggen och tycker den inte ens duger som dörrstopp. Därmed upprör han många och genererar mer trafik. Men det han skriver stämmer, om man ser det från hans perspektiv och funderar på vad han menar att man ska använda sakerna till. Han säger själv att han gillar att skoja till det, dessutom kan det låta som att allt han skriver är ren fakta "så här är det". Har man då svårt att tolka text eller inte är tillräckligt uppmärksam är det lätt att får fel uppfattning.

Så, har man ingen känsla för subtila skämt eller svårt att bilda sig en egen uppfattning har man inget där att göra.

Gillar man däremot att läsa (ofta från ett sunt perspektiv) att läsa recensioner och artiklar men en smula humor är sidan underbar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Det där har jag faktiskt märkt av något, han vurmar inte sällan för sin D40 och förkastar DXXX serien som en klumpig och "onödig" investering, vilket torde vara lätt gjort när man har alla modeller till hands och kan välja den som passar bäst för dagen, något vi vanliga dödliga knappast kan göra...

Tack för det snabba svaret!

Anledningen till att han höjer just D40 till skyarna och inte t.ex. D40x eller D60 är tack vare den snabba bilxtsynken. Om man inte tar bilder i starkt solljus med upplättnadsblixt spelar synktiden ingen roll. Åter igen, man måste se det från hans perspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Är helt inne på ditt spår ang. Ken Rockwell.

Det är knappast en slump att han t.ex. listar Nikon 18-55 som Nikons 2:a bästa objektiv, någonsin. Många klagar på den gluggen och tycker den inte ens duger som dörrstopp. Därmed upprör han många och genererar mer trafik. Men det han skriver stämmer, om man ser det från hans perspektiv och funderar på vad han menar att man ska använda sakerna till. Han säger själv att han gillar att skoja till det, dessutom kan det låta som att allt han skriver är ren fakta "så här är det". Har man då svårt att tolka text eller inte är tillräckligt uppmärksam är det lätt att får fel uppfattning.

Så, har man ingen känsla för subtila skämt eller svårt att bilda sig en egen uppfattning har man inget där att göra.

Gillar man däremot att läsa (ofta från ett sunt perspektiv) att läsa recensioner och artiklar men en smula humor är sidan underbar.

Anledningen till att han höjer just D40 till skyarna och inte t.ex. D40x eller D60 är tack vare den snabba bilxtsynken. Om man inte tar bilder i starkt solljus med upplättnadsblixt spelar synktiden ingen roll. Åter igen, man måste se det från hans perspektiv.

Isf borde han ju hylla D70 också.

Och om han inte vore ett nötägg skulle han bara kunne sätta en SB-600/800-900 på kameran med FP-sync och synca blixten på alla slutartider.

Permalänk
Medlem

Nu stöjder ju inte alla kameror FP-synk och man kan inte använda blixten på full styrka med FP-synk.

Permalänk
Medlem

Måste kolla med er. såg i reklam bladet för Mediamarkt att dom säljer en D90 18-105, 50mm + batterigrepp för 14.995:- är det ett bra pris eller?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Isf borde han ju hylla D70 också.

Och om han inte vore ett nötägg skulle han bara kunne sätta en SB-600/800-900 på kameran med FP-sync och synca blixten på alla slutartider.

Nej, D70 är mycket större, klumpigare och är allmänt omodern.

Han använder en SB-400, även det för det lilla formatet.

FP-sync är rätt bökigt, ger väldigt låg effekt. Inget för seriebildtagning i solsken mao.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Måste kolla med er. såg i reklam bladet för Mediamarkt att dom säljer en D90 18-105, 50mm + batterigrepp för 14.995:- är det ett bra pris eller?

Nej, det är för mycket. Samma grejer kostar 15230:- på Cyberphoto och det är utan erbjudande. Dessutom är Cyberphoto ganska dyra.

Permalänk
Medlem

ok tackar får se vart jag köper det föredrar en fysisk butik då jag kan själv klämma och kolla grejerna. Och Få med mig allt på en gång:P

Synd att det bara är on off som har D90'n med 18-105VR objektivet siba har 18-55VR och elgiganten 18-55 utan VR vad jag förstått.
Onoff har inget på lager där jag bor och varit så nu ett par dagar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Nu stöjder ju inte alla kameror FP-synk och man kan inte använda blixten på full styrka med FP-synk.

Nej, alla kameror stödjer inte det men då får man väl köpa en sådan kamera som har det om det är så viktigt att ha hög synchastighet? Ja, FP-sync tar lite styrka från blixten, vet inte om det tar någon styrka på 1/250 men den blir svagare på snabbare slutartider.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Nej, D70 är mycket större, klumpigare och är allmänt omodern.

Han använder en SB-400, även det för det lilla formatet.

FP-sync är rätt bökigt, ger väldigt låg effekt. Inget för seriebildtagning i solsken mao.

Tja, att D70 skulle vara sämre kamera än D40 är nog mer en smaksak, för mig överväger det att D70:n har inbyggd AF-motor.

Vad är bökigt med FP-sync? Bara att aktivera i kameran så är det klart? Ger väldigt låg effekt är att underdriva. En vanlig speedlight är knappast något för seriebildtagning i solsken utan FP-sync heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Nej, alla kameror stödjer inte det men då får man väl köpa en sådan kamera som har det om det är så viktigt att ha hög synchastighet? Ja, FP-sync tar lite styrka från blixten, vet inte om det tar någon styrka på 1/250 men den blir svagare på snabbare slutartider.

Tja, att D70 skulle vara sämre kamera än D40 är nog mer en smaksak, för mig överväger det att D70:n har inbyggd AF-motor.

Vad är bökigt med FP-sync? Bara att aktivera i kameran så är det klart? Ger väldigt låg effekt är att underdriva. En vanlig speedlight är knappast något för seriebildtagning i solsken utan FP-sync heller.

Det är bökigt med låg effekt och lång uppladdningstid.

Tar lite styrka? Det tar massor. Räckvidden är 8.0 m med 1/250 (ISO200 f=50 mm f/8). Med FP-sync och 1/500 är räckvidden nere på 2.7 m. Det är drygt tre steg skillnad, alltså går det åt 8 gånger mer ljus bara för ett stegs kortare tid!

Jag får väldigt korta uppladdningstider och hög effekt med min SB-800 med en synktid på 1/500. Hur man än vrider och vänder på det är det inte annat än en fördel.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har börjat fundera nu, på en D300 kan man använda d40n's objektiv och hur är en D300?

Men hmm samtidigt tro jag att D90 räcker för mig:P Men vill veta om det är värt dom extra pengarna för en D300 för att stilla mina tankar, kommer 99.9999% tänka ekonomiskt och köpa D90'n just för den e lite billigare.

Kan få en Nikon D300 kamerahus + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED för ca 18.000 och det är lite för mycket vad jag har råd med att lägga ut men skulle ha råd om det verkligen var så mycket bättre än D90 men vet inte om samvetet kommer hålla med efteråt:P

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara spydig, men med D300 så börjar vi närma oss prisklass samt funktioner så att man kan svara på det med:
Om du inte VET att du behöver en D300 så behöver du inte det.

Vad gäller bildvkalitet är den inte bättre än D90, utan de är mer eller mindre identiska. De stora sakerna som D300 har som inte D90 har är vädertätat hus i metall, avsevärt mer avancerad AF-modul och snabbare seriebildstagning.

D300 är en finfin kamera, men om man inte vet att man behöver den för någon specifik funktion så tycker jag att det är dumt att trissa upp sin budget bara för sakens skull. Det är isf bättre att köpa D90 och lägga "överskottet" på tillbehör eller bättre/fler objektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det är bökigt med låg effekt och lång uppladdningstid.

Tar lite styrka? Det tar massor. Räckvidden är 8.0 m med 1/250 (ISO200 f=50 mm f/8). Med FP-sync och 1/500 är räckvidden nere på 2.7 m. Det är drygt tre steg skillnad, alltså går det åt 8 gånger mer ljus bara för ett stegs kortare tid!

Jag får väldigt korta uppladdningstider och hög effekt med min SB-800 med en synktid på 1/500. Hur man än vrider och vänder på det är det inte annat än en fördel.

Frågan är varför man skulle vilja använda f/8 och slutartider snabbare än 1/250?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Inte för att vara spydig, men med D300 så börjar vi närma oss prisklass samt funktioner så att man kan svara på det med:
Om du inte VET att du behöver en D300 så behöver du inte det.

Vad gäller bildvkalitet är den inte bättre än D90, utan de är mer eller mindre identiska. De stora sakerna som D300 har som inte D90 har är vädertätat hus i metall, avsevärt mer avancerad AF-modul och snabbare seriebildstagning.

D300 är en finfin kamera, men om man inte vet att man behöver den för någon specifik funktion så tycker jag att det är dumt att trissa upp sin budget bara för sakens skull. Det är isf bättre att köpa D90 och lägga "överskottet" på tillbehör eller bättre/fler objektiv.

Jo var bara en tanke jag hade men som du kanske såg inte så värst allvarlig en:P

Det blir en D90 denna vecka hoppas jag.

Tack igen allihopa mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

D300 har dock en väldigt användbar funktion som saknas på D90, man får ljusmätning med äldre objektiv utan autofokus. Har man inga planer på att köpa några äldre objektiv utan autofokus är det förstås onödigt, men om man som jag vill använda nikon 105/2,5 och 28/2,8 ais så är det värt varenda öre i extrakostnad. Det finns gott om fynd på begagnatmarknaden när det gäller äldre objektiv, i många fall är de minst lika bra som de modernare efterföljarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Frågan är varför man skulle vilja använda f/8 och slutartider snabbare än 1/250?

För att balansera ljuset mot en ljus himmel t.ex. För övrigt var det bara ett exempel.

Grejen är den att ju kortare tid du kan använda desto lägre effekt behöver blixten ha. Slutartiden påverkar inte exponeringen vid blixtbilder, däremot gör bländaren och ISO-värdet det. Med en kort slutartid kan du höja ISO-värdet eller ha större bländare och samtidigt ha samma balansering mot bakgrundsljuset.

Försök ta lite porträtt med kort skärpedjup och upplättningsblixt i starkt solljus. Det går inte om du har kort synktid.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en D90 kamera och det lilla jag lekt med den är det en riktigt trevlig kamera.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
För att balansera ljuset mot en ljus himmel t.ex. För övrigt var det bara ett exempel.

Grejen är den att ju kortare tid du kan använda desto lägre effekt behöver blixten ha. Slutartiden påverkar inte exponeringen vid blixtbilder, däremot gör bländaren och ISO-värdet det. Med en kort slutartid kan du höja ISO-värdet eller ha större bländare och samtidigt ha samma balansering mot bakgrundsljuset.

Försök ta lite porträtt med kort skärpedjup och upplättningsblixt i starkt solljus. Det går inte om du har kort synktid.

Ja, för att balansera ljuset mot en ljus himmel, men inte fan behöver du snabbare slutartider än 1/250 då?

Och ska du fota porträtt kör du väl knappast med bländare 8 heller? För f/8 ger ju knappast kort skärpedjup.

Och jo, slutartider över 1/250 påverkar blixtstyrkan. Under den "vanliga" synchastigheten är det ju dock ingen skillnad.

"Grejen är den att ju kortare tid du kan använda desto lägre effekt behöver blixten ha." Vad menar du här? Ja, om du menar tider över FP-sync men du motsäger ju dig själv med att slutartiden inte påverkar exponeringen vid blixtbilder?

Enda anledningen till att man behöver snabbare synchastighet än 1/250 är ju om man ska ha porträtt utomhus vid starkt solljus och vill ha kort skärpedjup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Ja, för att balansera ljuset mot en ljus himmel, men inte fan behöver du snabbare slutartider än 1/250 då?

Och ska du fota porträtt kör du väl knappast med bländare 8 heller? För f/8 ger ju knappast kort skärpedjup.

Och jo, slutartider över 1/250 påverkar blixtstyrkan. Under den "vanliga" synchastigheten är det ju dock ingen skillnad.

"Grejen är den att ju kortare tid du kan använda desto lägre effekt behöver blixten ha." Vad menar du här? Ja, om du menar tider över FP-sync men du motsäger ju dig själv med att slutartiden inte påverkar exponeringen vid blixtbilder?

Enda anledningen till att man behöver snabbare synchastighet än 1/250 är ju om man ska ha porträtt utomhus vid starkt solljus och vill ha kort skärpedjup.

Jag har några bilder tagna i solljus med blixt. De flesta ligger runt 1/500 och f/8 men någon var på f/14.

Man måste inte ha kort skärpedjup så fort det är ett porträtt. För övrigt var det bara ett exempel, häng inte upp dig på siffrorna.

Läs den här meningen igen och försök förstå varför man kan ha lägre effekt på blixten och samma balansering av bakgrundsljuset: "Med en kort slutartid kan du höja ISO-värdet eller ha större bländare och samtidigt ha samma balansering mot bakgrundsljuset."

Hur man än vrider och vänder på det är det bara fördelar med en kort synktid. FP-sync är inte användbart eftersom det tar så mycket effekt.