Permalänk
Medlem

Åska är underbart.
Har dessutom bara bott på relativt åsksäkra platser (lågt belägna hyreshus, bredvid spårväg/järnväg och så vidare) så har inte haft några negativa upplevelser själv utav det i form av elektronikdöd.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har förlorat en tv till åskan, men visst älskar jag den lika mycket ändå, maffigare kan det nästan inte bli!

Permalänk

Klart åska är roligt

Fast när det small i båten förlorade vi följande när blixten gick genom komradio antennen.

Komradio antenn. komradio + förstärkare/högtalare, två vindrutetorkare motorer. 2st 12V 100AH batterier, generatorn, frys, värmesystemet, motorfläkten, diverse instrument belysning, Stereon + 4 högtalare, antenn förstärkare till tv'n, några vattenpumpar, Styrsystem till kylen, lanternor, diverse lampor inne i båten, ekolod, GPS, Solcellerna och diverse instrument. Någon KM kabel som smälte och blev till ett par gäng bly/alu/koppar kulor i hela båten. Sen rök det väl en större elcentral åt helvete

Det enda som var helt var knopmätaren (Vajer) och startbatteriet. (går att starta motorn genom att lyfta lyftarna så att kompet inte blir så högt i början)
Gick fint att puttra hemmåt ca 1.5timmes båtfärd utan nödvändiga saker. dock hade vi sällskap av en liknande båt så vi hade kunnat bogseras om det hade behövts.

Det jag alltid undrar är varför blixten inte slog ner i några av de tusentals höga tallar det fanns bara 20m ifrån där vi låg och några höga segelbåtar och en stor katamaran. Fast det var väl en jiddrans bra jordnig genom komradions antenn och ut genom propelleraxeln gissar jag på

Annars så säger farsan att det enda han förlorat i åskan var en gammal telefon fast den fungerade man han vågade inte använda den mer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Själv fick man åka ut o starta om en tv-server igår här i oslo, 2 timmars jobb 1000 nok rikare= jag klagar inte på åskan haha plus att alla kablar till tv o dator är urdragna hemma i sverige

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem

Åska är helt värdelöst imo. Möjligt att det är bra ibland pga tjejer.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Megaregn filmat från min balkong.
http://www.youtube.com/watch?v=sk9llT68B44

Själv har jag strömfilter till all elektronik jag är rädd om.

Permalänk
Medlem

Jag hade tur att bo på en sådan plats där åskan alltid håller sig en kilometer ifrån huset men ändå fullt synligt, i min barndom.
Det var bättre åska när jag var ung och dum.

När man gick ner till vattnet och kollade ut över havet och öarna och hela himlen såg ut att vilja döda land och vatten, då mös jag.

Ofta såg man på långt långt håll när ovädersmolv var på väg, så man hade lång tid förbereda sig och den lilla teknik man väl hade.

Hur häftig var det inte att kolla på åska fem kilometer ut, borta vid horisonten, med en riktig bra kikare?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

2. Det går inte att gå ut eftersom det oftast regnar i samband med åska.

Säger killen som sätter sig på en liten stålgrej med hjul och åker ner för berg i 70km/h? Dude...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade en lite underlig sak för mig under sommaregnen när jag bodde i hus. Vi hade en balkong som vi aldrig riktigt byggt klart. Den var precis ovanför ytterdörren så det vart att lägga tjärpapp m.m. på den så det blev som en del av taket men inte mer.

Om solen legat på under dagen och det sen komm ett sånt där riktigt skyfall med åska och allt så var det dock jättemysigt att gå ut och lägga sig där. Ljummen/varm och lite mjuk papp mot ryggen och sånt där varmt sommarregn som bara öser ner över en. Störtskönt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Var redigt mörk här nyss men så började det regna mer och mer och blev redigt ljust.. nu väntar jag bara på åskan

Nu verkar det komma lite knallar långt borta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/lyn.htm
Här kan man se vart oskan har slagit ned i södra sverige och danmark=)

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Åska är riktigt mysigt, speciellt om det riktigt ösregner och man bara myser inomhus eller på t.ex altan med tak över, fyfan va härligt!

En tjej i samma tyskaklass som tjejen gillar tydligen inte åska, hon ville dra för gardinerna när det small som bäst:( :D, tro mig det smällde inte lite härborta hehe.

Permalänk

Visst åska kan va skönt ibland men jag hatar att all elekronik måste kopplas ut..iaf dator och router, tv'n verkar klara sig bra

Permalänk

Själv låg jag och sov typ hela dagen när det åskade. Men självklart gick jag upp och drog ur alla sladdar till min kära elektronik först. Tokigt nog så small tyvärr modemet ändå, som är i huset mittemot Blev utan internet i 2 dagar, vilket blev så deppigt så vi lyckades rota fram ett annat gammalt adsl-modem som vi tillslut fick igång tillsammans med en router Annars hade vi varit helt utan till typ onsdag, vilket hade varit katastrof!

Åska och dess oväder tycker jag i övrigt är jävligt mysigt. Tur att man har laptopen till hands om man inte råkar ha finbesök

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Riktigt mysigt att stå på balkongen och se/höra rejäl åska.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Är inte rädd för åska och blixtar men har respekt för det!
drar ut så elektroniskt hemma som möjligt (givetvis inte kyl/frys/värmepump m.m)
Går heller inte gärna ut i åskvädret, sitter hellre inne i soffan och läser lite och lyssnar och kollar på vädret ute
Är inte så kul för mig när det åskar, får ont i huvudet på grund av det konstiga trycket eller nått sånt. Känner av cirka en halv timme innan åskan inträffar vilket kanske är bra det då har man tid att förbereda sig lite o så

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Vad alla kopplar ur saker hela tiden. Risken att nått dör är ju minimal, först skall åskan slå ned i nått som leder in den i husets el/telenät vilket bara det är rätt osannolikt, sen skall sakerna faktiskt dö av det också. Aldrig dragit ut någonting (inte mina föräldrar heller). Och under mina 22 år har endast en router och basstationen till trådlösa telefoner dött, slår man ut den kostnaden på 22 år så känns det ju helt klart värt det för att slippa koppla ur saker hela tiden.

Hade även min stationära dator inkopplad den gången, den startade bara om sig och var som vanligt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vaknade idag med världens huvudvärk och hörde hur det mullrade ute :/ kändes som om man vore bakfull , huvudvärken sitter i fortfarande
Hatar åska ATM!!!!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Åska är mysigt om man kan skippa huvudvärken som brukar komma i samband med det.

Tjejen min blev ju träffad förra veckan.
Eller ja blixten slog ner utanför huset och spänningen leddes in via spikar och liknande. Hon tapetserade och höll handen en bit ifrån en spik vid tillfället och såg en ljusbåge slå över till hennes ringfinger. Hon hade ont ganska länge efter det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Rejäl åska och skyfall i Småland just nu, nog 5e dagen vi har åska på en vecka.

Älskar blixtar och konstigt väder överhuvudtaget, men är ganska paranoid när det gäller elektronik, blev av med 2 modem på en vecka för några år sen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

har åskat lite idag igen.. men inte så mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad alla kopplar ur saker hela tiden. Risken att nått dör är ju minimal, först skall åskan slå ned i nått som leder in den i husets el/telenät vilket bara det är rätt osannolikt, sen skall sakerna faktiskt dö av det också. Aldrig dragit ut någonting (inte mina föräldrar heller). Och under mina 22 år har endast en router och basstationen till trådlösa telefoner dött, slår man ut den kostnaden på 22 år så känns det ju helt klart värt det för att slippa koppla ur saker hela tiden.

Hade även min stationära dator inkopplad den gången, den startade bara om sig och var som vanligt

Har man elektronik värd 150k+ så är det väl självklart att man drar ut kontakterna, särskillt om man bor i äldre villa. Det känns som en väldigt onödig risk annars då modem, routrar och telefoner som man ofta skiter i trots allt verkar smälla ganska ofta

Men när jag bodde i lägenhet mitt i stan så brydde jag mig inte särskillt mycket, iaf inte om datorerna. Hemmabion pluggar jag däremot alltid ur.

Edit: Ja just det, det åskade idag igen ja. Det var bara någon enstaka kilometer bort denna gången kommer jag ihåg. Men jag somnade ganska snabbt igen

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

riktigt oväder här nu, tyckte lampan nyss blinka lite svagt. Det har spöregnat ordentligt. Taket svämmade över och så det rann från alla kanter. Det har blixtrat och dundrat samt haglat ganska stora bitar.. nästan som singel.

Permalänk
Medlem

Verkar som att min router gick sönder till följd av åskan
Trådlösa fungerar, men inte LAN.

Tog en grannes dator, så jag kan vara nöjd ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det är ju magnifikt, har inte varit med om det i Sverige i sommar, det brukar åska som bara den här. men när jag var i Afghanistan någon månad sedan så var det riktiga fina blixtar som inte ens kan jämföra här

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Smälde två bra här innan

Alltid lika roligt på jobbet när felen börja ramla in eller när det är varmt så elektronik och turbinerna börja skicka felmedelande till personsökarna .. tur jag inte har börjat med jour ännu dock.

Visa signatur

I am Extrazz.