Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Sen om man funderar på HPn så har den en stor nackdel om man spelar. Dellen har nämligen ett "game mode" som sänker input lag med ungefär hälften. Vilket gör väldigt mycket om man spelar FPS eller är känslig för "delay". Det är som natt och dag när man spelar. Märker direkt om jag inte ställt in game mode när jag spelar. Dock så är färgerna överdrivna i game mode. Dock inget som är så irriterande. För mig så överväger det minskade input lagget de överdrivna färgerna.

Så är man en spelare så är detta guld. Sen ska väl jag väldigt kräsen när det gäller input lag och responstider.

Jämförde med en helt ny tn-panel sida vid sida och drog ett fönster upp och ner. När man inte har game mode i så är U2410 märkvärt efter TN-panelen. Men sätter man i game mode så är de i princip lika. Svårt att avgöra vilken som var snabbast då. Så jag skulle säga att den är ungefär lika snabb och bra tn-panel i 2500kr klassen.

Dock sägs det att inputlagget i HP:n har minskats mycket i nyare versionerna, till så lågt som runt 5ms.
Och när man ändrar till game mode med Dellen så blir ju färgerna överdrivna..
fast å andra sidan så är det samma sak med HP:n, för sRGB läget i HP:n är inte så bra så man vill inte använda sRGB (vad jag har förstått allafall).
Nej usch jag gillar inte wide gamut skärmar överhuvudtaget, varför i helsike måste vi hålla på och trixa med sRGB etc. och lida av överdrivna färger.
Det är därför som jag längtar efter HPs nya skärmar (ZR24W) som inte är wide gamut utan endast sRGB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Dock sägs det att inputlagget i HP:n har minskats mycket i nyare versionerna, till så lågt som runt 5ms.
Och när man ändrar till game mode med Dellen så blir ju färgerna överdrivna..
fast å andra sidan så är det samma sak med HP:n, för sRGB läget i HP:n är inte så bra så man vill inte använda sRGB (vad jag har förstått allafall).
Nej usch jag gillar inte wide gamut skärmar överhuvudtaget, varför i helsike måste vi hålla på och trixa med sRGB etc. och lida av överdrivna färger.
Det är därför som jag längtar efter HPs nya skärmar (ZR24W) som inte är wide gamut utan endast sRGB.

ZR24W verkar väldigt intressant
Finns det några indikationer på när det ska komma till svedala? Februari verkar gälla för USA...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
ZR24W verkar väldigt intressant
Finns det några indikationer på när det ska komma till svedala? Februari verkar gälla för USA...

Ingen aning när den kan tänkas komma till Sverige.

Permalänk
Medlem

Skulle ni rekommendera denna skärmen som en gaming skärm? och i så fall varför eller varför inte?

Jag ska köpa en ny skärm denna veckan och det lutar mot denna ifall jag inte hittar någon bättre 23-24 tums

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som några innan med en grön färg i photoshop och i windows photoviewer. Tog bort dell färgprofilen och problemet löste sig.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag funderar starkt på att köpa denna monitor. Har lite frågor. Ni som köpt på dustinhome på senare tid, har ni fått en rev A01 ?

Har läst massa trådar om problemen vid sRGB och att den har konstiga färger (Rev A00).

Rev A01 ska lösa dessa problem vad jag kan förstå.

Ha det,

Permalänk
Medlem

Japp A01 löser dithering problemen. Är själv på jakt efter en ny skärm och mejlade faktiskt dustin för ett par dagar sedan och frågade huruvida de framöver kan garantera att man får en A01 om man köper hos dem. Fick svaret:

"
Hej

Vi har tyvärr svårt att kolla upp detta då vi har skärmar på lagret som kan ha legat kvar sen i början på december.
"

Låter lite suspekt då jag kom ihåg att deras webbsida visade på slutsåld runt julen och en vecka senare att de fått in nya. Oavsett vilken så lär man nog få vänta ett par månader innan dustin kan garantera något gällande leveranser av den nya revisionen, om man nu inte flashar om skärmen själv dvs.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk

Fick min igår, och hittills är jag nöjd - märker inga färgskiftningar och ljusstyrkan är bra. Däremot flimrar den en hel del i Internet Explorer (och bara där, verkar det som), mest när man scrollar och har bilder/javarutor i bild... Någon som har samma problem? Det kan ju vara ett grafikkortsproblem, kör med 2x 5770 med senaste drivisarna.

Står f ö A01 på min lilla utdragslapp...

Visa signatur

__________
Rickenbacker

Permalänk

Ha, ok, det var ett icke-problem... En omstart av webläsaren löste det :).

Visa signatur

__________
Rickenbacker

Permalänk
Medlem

Jag köpte en U2410 ifrån Dustin cirka september 2009. Problemet med den är att skärpan varierar mellan olika delar av skärmen. Text som är skarp på en del av skärmen blir blurrig på en annan del av skärmen. Skärpan varierar vertikalt men inte horisontellt, höjden påverkar alltså inte skärpan men sidledes är det tydliga skillnader. Delar man in skärmen i fem kolumner ifrån vänster till höger så är är (1) skarp, (2) blurrig, (3) börjar blurrig och slutar skarp, (4) skarp och (5) slutligen blurrig om än inte lika otydlig som tvåan. Använder man inställningarna för skärpa på skärmen som mätverktyg så tar det det runt 30 punkters ökning (från 50 till 80) för att text på den blurrigaste delen av skärmen skall bli lika skarp som text på de skarpaste delarna av skärmen. Vilket verkar ganska mycket. Effekten märks exempelvis när man öppnar favoriterfliken på Explorer. Kolumnen rakt ner är tydlig, adresser i kolumnen ett steg till höger är otydliga medan adresser i kolumnen två steg åt höger slutligen återigen är skarpa.

Har någon annan råkat ut för något liknande eller har någon aning om vad det skulle kunna vara för fel? Och vad kan man göra åt det hela? Ändrar man skärpan så att den blurriga texten blir skarp så blir ju den skarpa texten bara konstig.

Permalänk
Medlem

Var beställde du din u2410 ifrån Rickenbacker, dustin eller direkt från Dell?

Har väntat ett bra tag nu på att skärmar med rev a01 ska börja säljas i Sverige så vore gott om de äntligen har börjat dyka upp, särskilt om det nu är dustinhome

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför den är 2kkr billigare på dustin än från dell?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Någon som vet varför den är 2kkr billigare på dustin än från dell?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Dustin har nog ett förjävla fint avtal med Dell. Samma med Dustins avtal med HP tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Dustin har nog ett förjävla fint avtal med Dell. Samma med Dustins avtal med HP tror jag

Det känns underligt, inte utan att man börjar fundera på om dustin säljer de med lite sämre paneler. Vi vet ju alla att paneler kan komma med varierande kvalitet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Dell brukar väl ha dyrare pris i jämförelse med andra butiker.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Dell brukar väl ha dyrare pris i jämförelse med andra butiker.

2 000 kr dyrare är dock något extremt ju!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det känns underligt, inte utan att man börjar fundera på om dustin säljer de med lite sämre paneler. Vi vet ju alla att paneler kan komma med varierande kvalitet.

Knappast!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det känns underligt, inte utan att man börjar fundera på om dustin säljer de med lite sämre paneler. Vi vet ju alla att paneler kan komma med varierande kvalitet.

Det är inte Samsung vi pratar om här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Knappast!

Eh, jo, hört om samsung?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Det är inte Samsung vi pratar om här

Ah där har vi en som har hört om samsung och deras lurendrejerier. Men du har rätt, det är inte samsung.

Men 2kkr, jag snackade med Dell, säljaren undersökte om han kunde matcha priset och han kunde bara ge några tior trotts dustins pris. Dell sa dock att deras lager är litet och därifrån får man alltid det senaste med senaste drivare etc.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Såg american gangster häromdan o det slog mig när han bumpy johnson babblar en massa om att man inte köper direkt från källan i amerika längre utan allt blandas ut på vägen osv, filmen är ju tänkt att vara lite av en allegori över det där. Är det inte rätt kul det här att Dell som ju eg är själva källan ändå är ofantligt mkt dyrare än nån som köpt via dem?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
Såg american gangster häromdan o det slog mig när han bumpy johnson babblar en massa om att man inte köper direkt från källan i amerika längre utan allt blandas ut på vägen osv, filmen är ju tänkt att vara lite av en allegori över det där. Är det inte rätt kul det här att Dell som ju eg är själva källan ändå är ofantligt mkt dyrare än nån som köpt via dem?

Dell har en annan prissättningsstrategi, med i huvudsak relativt prisokänsliga företagskunder. Har dessutom en betydligt mindre effektiv distributionslösning för standard och lågvärdesartiklar till privatkunder.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Då mina älskade Viewsonic VX2025wm under de senaste dagarna bägge har fått DVI-anslutningen förstörd så är det dags för ny skärm för mig. Jag har sneglat på denna förut men även HP's ZR24w.

Hur är de ex folk köpt på senare tid av U2410? Efter att ha ögnat igenom tråden verkar iallafall de äldre exemplaren ha en del problem. Rätt less på att köra över VGA redan nu så vet inte om jag orkar vänta ut HP's ZR24w.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft min i snart tre månader nu och hittills har jag inte ångrat mitt köp.

Problemet med tinting i övre vänstra hörnet har minskat rejält allt eftersom bildskärmen används.

Något som är en aning störande är att den måste bli varm innan den ger korrekta färger, så 5-10 minuter efter att den har satts på så är är färgerna helt tokiga (kraftig grön-ton).

Men på det stora hela, mycket nöjd, speciellt med tanke på att den är "billig".

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hm, efter jag installerade Voddler nu så har mina gråa toner blivit lite rosa. Kollar jag t.ex Flashbacks forum så är de tomma ramarna på sidorna mer rosa än gråa eller nån annan färg. Nån som känner igen detta?
Jag testade att resetta Color presets men inget hände, dock så fixades det genom att jag tog Factory Reset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag har haft min i snart tre månader nu och hittills har jag inte ångrat mitt köp.

Problemet med tinting i övre vänstra hörnet har minskat rejält allt eftersom bildskärmen används.

Något som är en aning störande är att den måste bli varm innan den ger korrekta färger, så 5-10 minuter efter att den har satts på så är är färgerna helt tokiga (kraftig grön-ton).

Men på det stora hela, mycket nöjd, speciellt med tanke på att den är "billig".

Är det mycket screentearing på U2410 skärmen?

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
Är det mycket screentearing på U2410 skärmen?

Jag har inte skärmen, men nej.

Tearing beror inte på skärmen i sig, utan det beror på bilderna grafikkortet skickar till skärmen.

Om du kör med vertical sync aktiverat slipper du tearing.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Då mina älskade Viewsonic VX2025wm under de senaste dagarna bägge har fått DVI-anslutningen förstörd så är det dags för ny skärm för mig. Jag har sneglat på denna förut men även HP's ZR24w.

Hur är de ex folk köpt på senare tid av U2410? Efter att ha ögnat igenom tråden verkar iallafall de äldre exemplaren ha en del problem. Rätt less på att köra över VGA redan nu så vet inte om jag orkar vänta ut HP's ZR24w.

Jag fick också problem med min VX2025wm, men jag hittade en lösning via google. Kolla andra posten på:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/185719-15-6600-viewsonic-...

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Inaktiv

Jag tackar Oskar för input, inväntar nog mer input samt eventuellt HP's nya när den nu kommer.

Jag hade köpt en ny skärm redan nu om det inte vore för att alla dessa TN-baserade skärmar fortfarande får spö av mina gamla VX'or från 2006 som dessutom är handikappade. P-MVA är fina grejer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Jag fick också problem med min VX2025wm, men jag hittade en lösning via google. Kolla andra posten på:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/185719-15-6600-viewsonic-...

Jag har testat det samt de andra sätten som finns. Jag har även försökt köra DVI Recover och liknande utan resultat. Det verkar som något ovanligt fel har uppstått och jag har inte hittat något riktigt svar på det. Skumma är just att jag har två likadana skärmar som samma sak hände på. Med 3-4 dagars mellanrum, samma fel.

Jag har en liten tråd ifall det är av intresse: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Permalänk
Medlem

Jag fick skärm igår och han testa den en stund, u2410. Har inte hunnit tillbringa så mycket tid med den ännu dock.

sRGB läget var rätt bra, men högra delen av skärmen, typ 1,5 dm var mörkare än resterande skärm. Jag inbillade mig att det problemet blev mindre när skärmen varit igång kanske 20 min eller något. Då var det "bara" betydligt mörkare längs hela högra kanten 5-6cm i bredd. Jag såg dock inte direkt någon tinting, isf var den mycket liten. Det kändes dock rätt störande att lägga 5kkr och få en skärm som inte är jämn men det tycks vanligt med u2410?

GameMode, något fulare får man nog leta efter. Hela skärmen var i det läget helt grön-dassig dimmig. Skandaldåligt. Jag hade inte så mycket tid igår så jag han inte kontrollera om jag själv kan justera dessa färger på något bra sätt och då fortfarande behålla det lägre input lagget som game-mode ger?

Jag får tillägga att jag tycker färgerna var bättre, skärpan kändes också bättre än min föregående 226bw samsung i sRGB läge, helt klart en skillnad till det bättre.
Men det känns irriterande att högra sidan är mörk.

GameMode var en skandal, hur pass struligt är det att fixa? Detta läge måste ju vara bra så jag kan lira med låg input lag och fin bild...

Vad kör du för inställningar på din u2410?

Pga den mörka kanten, borde jag ångra mitt köp? Det känns lite störande för en produkt på 5+kkr..

Jag började störde mig på ytbeläggningen som skärmen har, det gav en aning grumligt intryck först men på något vis så vande jag mig rätt fort, märkte det inte efter ett tag, dock lite irriterande.

Info och tipps vore uppskattat!

Edit: Det var någon som frågade om screen tearing, det var inget jag tänkte på medan jag testa skärmen i några minuter i bfbc2 igår.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det jag såg på prisjakt var att skärmen blir bättre efter att ha stått på ett tag.