Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eslind
Vi kanske har olika åsikt där, jag har 6 datorer och uppdaterar Bios, Nvidia drivrutiner ganska ofta för att det skall funka optimalt, så för mig är det vardag. Bios uppdateringar till moderkortet kan ju komma upp till 2 år efter det släpptes på marknaden. Så det är väl inte en alternativ metod, utan så fungerar det. Installerar man desutom en rad med spelare får man räkna med att det kan hända grejor.

Bygger man ihop en egen dator så kan det självklart behövas en del fixande innan allt fungerar perfekt, men köper man en laptop (som är en färdig produkt, inkl operativsystem och programvara) så ska allt bara fungera. Jag är inte heller rädd för att leta drivrutiner och dylikt, men mina erfarenheter av den här datorn är inte så trevliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eldtroll
Måste man förresten spela upp bluray med acer arcade? Får inte VLC eller mediaplayer att lyckas spela upp bluray.

Nej, WMP och VLC har inte BD-stöd än. Verkar finnas extremt få gratisspelare (om någon) som har det. Jag letade ett tag, men insåg sen att jag nog tyvärr skulle bli tvungen att använda Acer Arcade till det (har dock en PS3, så jag behöver egentligen inte en dator med BD-läsare alls).

Permalänk
Medlem

Eldtroll har du stängt av brandväggen i windows på din Acer, det gjorde jag och då fick jag problem med nätverket, slog på brandväggen och problemet försvann.

Som RH säger dåligt med gratis prog men Powerdvd funkar, men det är samma som Arcade dvs Cyberlink produkt, fast en mer avancerad historia.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eldtroll
Jag har problem med att mitt nätverkskort tappar kontakten med min router lite då och då, samt att den verkar ha exceptionellt dålig räckvidd, sitter jag tre m ifrån min router kopplar den "bara" ned en gång i kvarten, men c:a 5m bort eller om jag bara sitter med ryggen mot routern är det nedkopplat mest hela tiden. Har två andra datorer som inte har några problem alls.
Någon annan som upplevt detta problem med denna burk? Tips? Har testat avinstallera nätverkskortet och installera om det igen med senaste drivrutiner, men det hjälper inte.

Jag hade likadant problem med WLAN. Ringde Acers support, lämnade in (eller UPC hämtade datorn) och de bytte WLAN kort. Sedan dess funkar det klockrent.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
[B]Skivor? Gissar att din dator kom med Vista och att du sedan fick uppgraderingsskivor för W7? Jag köpte min när W7 hade släppts, så den kom med det. Har alltså inga skivor.

Aha ok då blir det lite värre , då kan jag tyvär inte hjälpa dig, kanske går att kontakta acer för att få din licens?

Permalänk
Medlem

Nej vänta nu alla har sina licenser/nycklar under datorn, Brygel1989 du skulle tex kunna ta en kopia av din W7 och skicka till RH, så installerar han men lägger in sin nyckel/licens. Om det nu inte var så att du bara fick en uppgraderingsskiva, för fick du även en ren så kommer den att funka hur bra som helst, det är nyckel/licensen som är knuten till respektive dator.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk

Fick som sagt min levererad med W7 på norska och en icke fungerande HDMI port (det enda jag testade utöver att sätta på datorn fungerade ej, härligt). Lämnade tillbaka den och köpte en HP Envy 15 istället så nu lämnar jag också denna tråd, aldrig aldrig mer acer. Om ni ser mig här på forumet prata om att köpa en acer 1. Spåra upp mig. 2. Gå fram till mig. 3. Slå mig hårt i ansiktet.

Tack och hej, acergay.

Permalänk
Medlem

Jag har dessvärre redan brandväggen påslagen, i alla fall mcafee brandväggen. Menar du att jag ska stänga den och istället använda windows egen?

Permalänk
Medlem

Verkar som du har för många brandväggar igång det brukar inte vara bra, först i routern, sen mcafee och antagligen windows egen i W7, börja med att bara köra routerns brandvägg och se vad som händer sen kan du testa att lägga till en till, men 3 är för mycket, en mjuk och en hård max.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem

Ang. ljud problemet.

Testade lite snabbt att göra följande:

Avinstallerade drivrutinerna / raderade de som följde med original installation. ( Realtek HD Audio Driver Provider Realtek)

Bootade om.

Efter inloggning så installerar datorn automatiskt andra nya drivrutiner som följer med i OS:et.

Efter det står det bara HD Audio device Driver Provider Microsoft.

Då försvinner popen / knastret i ljudet tex. från spotify. MEN, de flesta extra inställnings möjligheter som man tidigare hade försvinner. Det går heller ej att spela lika högt som tidigare.

Ska testa vidare och detta är förövrigt min andra maskin, den första fick jag utbytt som DOA, efter kontakt med Acer supporten.

Föreslår att alla som har detta jävligt irriterande skit problem på en annars fin burk, kontaktar Acer supporten så fort som möjligt så att de börjar jobba på en lösning!

Permalänk
Medlem

Nu har jag endast routerns brandvägg kvar, samma skitproblem. Måste vara hårdvarufel eftersom jag inte kan använda den mer än max 3m från routern, utan något i vägen. Eller har någon någon mer idé?
Retar mig som attan på att varken acer eller komplett kan höra av sig trots att jag mailade dem för en vecka sedan...

Permalänk
Medlem

Trist! Själv har jag inga problem med WLAN:et, märkligt!?

Ring till dem igen, bara att ligga på och inte ge sig!

Själv har jag båst om masinen med en Win 7 x64 OEM licens och hoppat över att installera Realtek och nVidia ljud drivrutiner. Använder alltså de som följer med OS:et.

Har fått ner / bort popen / knastrandet nästan helt. Lyssnar man på en låt via spotify så kanske man får max 1 eller 2 pop / knastranden per låt, ibland inga alls. Lika så om man streamar något annat. ( web tv, youtube osv.)

MEN! man har ju små / inga möjligheter att göra några inställningar på ljudet, typ bas, diskant, surround och så vidare.

Så nu har man nästan inga pop / knaster, men ljudet är väldigt klent och nästan bara diskant.

Kan bara hoppas att alla som har problem kontaktar acer med en utförlig beskrivning av problemet, så att de börjar jobba på en lösning!

Är nästan säker på att detta är ett drivrutins problem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IEssetI
Trist! Själv har jag inga problem med WLAN:et, märkligt!?

Ring till dem igen, bara att ligga på och inte ge sig!

Själv har jag båst om masinen med en Win 7 x64 OEM licens och hoppat över att installera Realtek och nVidia ljud drivrutiner. Använder alltså de som följer med OS:et.

Har fått ner / bort popen / knastrandet nästan helt. Lyssnar man på en låt via spotify så kanske man får max 1 eller 2 pop / knastranden per låt, ibland inga alls. Lika så om man streamar något annat. ( web tv, youtube osv.)

MEN! man har ju små / inga möjligheter att göra några inställningar på ljudet, typ bas, diskant, surround och så vidare.

Så nu har man nästan inga pop / knaster, men ljudet är väldigt klent och nästan bara diskant.

Kan bara hoppas att alla som har problem kontaktar acer med en utförlig beskrivning av problemet, så att de börjar jobba på en lösning!

Är nästan säker på att detta är ett drivrutins problem.

Enligt både Inet och Acer så "jobbas det på problemet". Jag skickade in min till Inet och när dom ringde mig efter en vecka sa dom att lösningen va på G, men jag bytte till en annan modell. Acern kändes som en underbar dator på förhand och om allt fungerat så hade den varit ett av de senaste årens bästa kap, men nu blev allt bara så fel..

Permalänk
Medlem

Kan ju hålla med om att ljudproblemet är avtändande.

Själv har jag inte bestämmt mig om jag ska vänta på en lösning eller lämna tillbaka och ta en annan modell.

Vilken modell bytte du till?

Återförsäljare, och vad de säger litar jag inte ett skit på. Det jag möjligen kan känna viss trovärdighet för är vad tillverkaren säger. (Acer kände inte till detta fel i de 3 samtal jag gjort till deras support, eller så blånekar de i luren för det är så deras policy är och sedan jobbar på en lösning i det tysta och så helt plötsligt så kommer ny firmware, drivare eller patch.)

Själv köpte jag min pc på en av de stora elektronik kedjorna, när man går dit och pratar med personalen så är det som att de har vakum i huvudet.

Oftast yngre killar/män, outbildade, som extra knäcker tills de får ett annat jobb osv. Med andra ord helt ointresserade av kundens problem / lidande. Bara de får sälja....

Typ. Ja, vi kan ju ta in den på felsökning...... eller vi skickar tillbaka den och du får vänta x antal veckor.... Fan det är ju precis vad man vill höra när man har köpt en ny elektronik pryl eller hur!?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IEssetI
Kan ju hålla med om att ljudproblemet är avtändande.

Själv har jag inte bestämmt mig om jag ska vänta på en lösning eller lämna tillbaka och ta en annan modell.

Vilken modell bytte du till?

Återförsäljare, och vad de säger litar jag inte ett skit på. Det jag möjligen kan känna viss trovärdighet för är vad tillverkaren säger. (Acer kände inte till detta fel i de 3 samtal jag gjort till deras support, eller så blånekar de i luren för det är så deras policy är och sedan jobbar på en lösning i det tysta och så helt plötsligt så kommer ny firmware, drivare eller patch.)

Själv köpte jag min pc på en av de stora elektronik kedjorna, när man går dit och pratar med personalen så är det som att de har vakum i huvudet.

Oftast yngre killar/män, outbildade, som extra knäcker tills de får ett annat jobb osv. Med andra ord helt ointresserade av kundens problem / lidande. Bara de får sälja....

Typ. Ja, vi kan ju ta in den på felsökning...... eller vi skickar tillbaka den och du får vänta x antal veckor.... Fan det är ju precis vad man vill höra när man har köpt en ny elektronik pryl eller hur!?

Hehe jag jobbar själv extra som säljare på "golvet", dock på ett ställe där det krävs att vi har iaf lite kunskap om det vi säljer. Vi har oxå mycket reklamationer men vad man som kund ska veta är att man ALLTID har rätt att häva ett köp på en produkt som gått sönder/är defekt, om detta sker inom en närliggande tid från inköpet, dvs om du står på dig så är det inga problem. Hos oss är det vanligare att folk står på sig då vi är ett lågprisvaruhus, dock verkar folk rädda för detta hos elkedjorna, folket som jobbar där har en helt annan attityd och man är inte beroende av enskilda kunder på samma sätt. Självklart är man inte tvungen att sitta och vänta på att en dator som är någon vecka gammal, ska skickas iväg för reparation. Väntar du för länge med att gå tillbaka gör du dig själv en björntjänst.

Jag bytte till en HP 2282, då jag insett att 17'' är klart värt!

Permalänk
Medlem

Pratade precis med acersupporten och de sa nu att det är ett jordningsfel som orsakar ljudproblemen.

Han rådde mig att gå tillbaka till butiken och byta till en ny maskin igen, skulle bli den tredje maskinen för min del i så fall.

Känns ju som att hela batchen som den butiken har fått är felaktig, ska nog försöka byta till en annan modell trots allt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IEssetI
Pratade precis med acersupporten och de sa nu att det är ett jordningsfel som orsakar ljudproblemen.

Åh fan, då kan man nog glömma en mjukvarufix...

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant ifall flera kontaktade acersupporten och sedan berättade vad ni kom fram till.

Helst skulle man ju vilja få en maskin som fungerar och slippa byta till annan modell eller annat märke, efter som denna maskin har så bra prestanda för pengarna.

Jag kommer nog att byta till en tredje maskin och hoppas på att den är ok, om inte så skickar jag den till acer för reparation av felet.

Permalänk

Jag hade ju hoppats att problemet skullle gå att fixa med en drivrutinsuppdatering eftersom jag gillar burken i övrigt och köpte den för ett väldigt bra pris.

Men nu får jag väl skicka in den till Acer och få den fixad/utbytt.

Permalänk

Så, nu har jag fått häva köpet av min 5739G. Lämnade in den till Inet i fredags. De hade fått en ny ljuddrivrutin av Acer, som de förstås ville testa innan de lät mig häva köpet, men den hjälpte uppenbarligen inte. Tack och lov slapp jag vänta på att datorn skulle skickas till Acer och tillbaka (hade känts riktigt onödigt med tanke på hur utbrett det här problemet verkar vara), utan igår godkände Inet återköpet och pengarna ska snart finnas på mitt konto.

Nu gäller det att hitta någon annan, likvärdig modell istället. Visions, har du några intryck av HP:n att dela med dig av?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IEssetI
Ang. ljud problemet.

Testade lite snabbt att göra följande:

Avinstallerade drivrutinerna / raderade de som följde med original installation. ( Realtek HD Audio Driver Provider Realtek)

Bootade om.

Efter inloggning så installerar datorn automatiskt andra nya drivrutiner som följer med i OS:et.

Efter det står det bara HD Audio device Driver Provider Microsoft.

Då försvinner popen / knastret i ljudet tex. från spotify. MEN, de flesta extra inställnings möjligheter som man tidigare hade försvinner. Det går heller ej att spela lika högt som tidigare.

Ska testa vidare och detta är förövrigt min andra maskin, den första fick jag utbytt som DOA, efter kontakt med Acer supporten.

Föreslår att alla som har detta jävligt irriterande skit problem på en annars fin burk, kontaktar Acer supporten så fort som möjligt så att de börjar jobba på en lösning!

Jag testade alla möjliga kombinationer av drivrutiner (bl a att köra med Windows standarddrivrutin för HD-ljud, som du beskriver), och inget löste problemet för mig. Det kanske blev lite bättre med standarddrivrutinen, men det blev inte bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Enligt både Inet och Acer så "jobbas det på problemet". Jag skickade in min till Inet och när dom ringde mig efter en vecka sa dom att lösningen va på G, men jag bytte till en annan modell. Acern kändes som en underbar dator på förhand och om allt fungerat så hade den varit ett av de senaste årens bästa kap, men nu blev allt bara så fel..

Frågan är ju om denna lösning som var "på g" var just den drivrutin servicekillen på Inet snackade om när jag lämnade in min. Den verkar ju inte ha hjälpt, för annars skulle jag väl förmodligen inte ha fått häva mitt köp så lätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IEssetI
Pratade precis med acersupporten och de sa nu att det är ett jordningsfel som orsakar ljudproblemen.

Han rådde mig att gå tillbaka till butiken och byta till en ny maskin igen, skulle bli den tredje maskinen för min del i så fall.

Känns ju som att hela batchen som den butiken har fått är felaktig, ska nog försöka byta till en annan modell trots allt...

Inte bara den butiken. Jag tror att problemet finns på alla exemplar, även om alla inte märker det eller bryr sig. Och är det inte alla exemplar så är det iaf en oerhört hög andel.

Permalänk

Komplett vägrar ha med mig att göra utan hänvisar mig direkt till Acer.
Jag har iofs fått bort det värsta sprakandet och det är i princip bara vid batteridrift det stör mig.

Jag funderar istället på att köpa ett billigt externt usb-ljudkort. Ska jag skicka in datorn till Acer tar det väl säkert ett par veckor, och jag använder datorn i jobbet så gott som dagligen. Sen gillar jag den skarpt i övrigt så jag vill helst inte häva och köpa någon annan.

Permalänk
Medlem

Har läst de senaste sidorna i tråden nu och upptäckt att jag inte alls har det ljudproblem som ni nämner, däremot hör jag alltid ett sprak/knaster när jag har hörlurar inkopplade, men det är bara när jag har väldigt lågt/inget ljud.

Däremot så har min fläkt på datorn börjat låta som en helikopter när den går på höga varv, som jag har berättat tidigare några sidor bak i tråden. Hur tidigt efter att man köpt datorn har man rätt att häva sitt köp? Känns som att det är rätt så kört för mig då jag köpte datorn i mitten av augusti men man kan ju alltid fråga.

Jag älskar verkligen burken i övrigt, jag köpte den för att kunna spela spel och alla spel jag testat hittills (inklusive ca 5st från -09) har fungerat utmärkt på högsta grafikinställningar. Jag vill egentligen inte byta mot en burk med sämre prestanda med högre kvalité men samtidigt så vet jag inte om jag orkar skicka datorn till Acer i 2-4 veckor utan att veta om problemet kommer att lösas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av santacruz
Komplett vägrar ha med mig att göra utan hänvisar mig direkt till Acer.

Skönt att man handlade på Inet då, de har förbannat bra kundservice. Men sen är ju inte alla riktigt lika besatta av att allt de köper måste vara perfekt som jag är heller...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Skönt att man handlade på Inet då, de har förbannat bra kundservice. Men sen är ju inte alla riktigt lika besatta av att allt de köper måste vara perfekt som jag är heller...

Jag brukar vara ganska noga med att saker och ting skall fungera men här är det nog bara att inse att det innebär ett större problem för mig att lämna in datorn än själva ljudproblemet. Men som du säger, det är ju lite av en principsak samtidigt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Så, nu har jag fått häva köpet av min 5739G. Lämnade in den till Inet i fredags. De hade fått en ny ljuddrivrutin av Acer, som de förstås ville testa innan de lät mig häva köpet, men den hjälpte uppenbarligen inte. Tack och lov slapp jag vänta på att datorn skulle skickas till Acer och tillbaka (hade känts riktigt onödigt med tanke på hur utbrett det här problemet verkar vara), utan igår godkände Inet återköpet och pengarna ska snart finnas på mitt konto.

Nu gäller det att hitta någon annan, likvärdig modell istället. Visions, har du några intryck av HP:n att dela med dig av?

Skönt att det löst sig för dig!

Jag satsade ju tillslut på dv7-2282 (som är likadan som dv6-1340 fast med 17'' skärm). Mitt intryck är enastående. Datorn går som en klocka, ljudet i lurarna är fantastiskt (vilket är prio 1 för mig). Nu har jag inte pressat den till max än i prestanda och jag är medveten om att den har något sämre processor än acern (lite trist att få en halv stjärna mindre i "datorkapacitet" på football manager" ) men det märks inte på något sätt i övrigt. Skärmen är fantastiskt fin!

Nackdelarna är inte många, inte än iaf. Fläkten susar på lite mer när man gör något så att datorn får jobba, men det är inte störande. HP har ju haft problem med överhettade laptops men i denna burk sitter ju Intel och det var ju främst AMD HP haft problem med.

Jag rekommenderar denna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Skönt att det löst sig för dig!

Jag satsade ju tillslut på dv7-2282 (som är likadan som dv6-1340 fast med 17'' skärm). Mitt intryck är enastående. Datorn går som en klocka, ljudet i lurarna är fantastiskt (vilket är prio 1 för mig). Nu har jag inte pressat den till max än i prestanda och jag är medveten om att den har något sämre processor än acern (lite trist att få en halv stjärna mindre i "datorkapacitet" på football manager" ) men det märks inte på något sätt i övrigt. Skärmen är fantastiskt fin!

Nackdelarna är inte många, inte än iaf. Fläkten susar på lite mer när man gör något så att datorn får jobba, men det är inte störande. HP har ju haft problem med överhettade laptops men i denna burk sitter ju Intel och det var ju främst AMD HP haft problem med.

Jag rekommenderar denna!

Låter bra! Inga som helst problem du har upptäckt? Blir nog något sånt för mig också, fast kanske snarare en 1340 (15.6" är precis lagom för min del).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Låter bra! Inga som helst problem du har upptäckt? Blir nog något sånt för mig också, fast kanske snarare en 1340 (15.6" är precis lagom för min del).

Nej ingenting!

Permalänk
Medlem

JAg verkar vara lyckligt lottad då jag har ett exemplar som fungerar kladerfritt. Skulle dock vilija ha en ren W7 skiva så jag skulle kunna installera från skratch.

Det enda jag stör mig på att Bluray skivor ska vara så svårt att få till att fungera. Har dock en LG Bluray spelare till tvn.

Visa signatur

Intel Core2Duo 2.33 GHz, 2 gb ram, 500 gb hårddisk, HP W2207

Permalänk
Medlem

Har nu snackat med Inet om bruset. Dom sa att de hade bara 4 datorer som har ljud problemet? Kan detta verkligen stämma? Ska lämna in min imorgon iallafall, då min har börjat låta något extremt och dör av överhettning samt knastret då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viklol
Har nu snackat med Inet om bruset. Dom sa att de hade bara 4 datorer som har ljud problemet? Kan detta verkligen stämma? Ska lämna in min imorgon iallafall, då min har börjat låta något extremt och dör av överhettning samt knastret då.

det är fullständigt bullshit, var trevlig men stå på dej, det är många fler men folk orkar bara inte felanmäla utan väntar på lösning, det är problemet.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Trots all kritik mot Acer Aspire 5739G så slog jag mig lös på en idag på Computer City. Den skulle komma med 320 GB hårddisk, men kom med 282 GB. En skillnad på 38 GB eller nära 12%. Jag tycker det är mycket. Bör jag klaga eller har man ingenting för det? Det kanske är normalt att hårddisken är mindre än vad som anges i speccen?

Annars tycker jag vid en första titt att det är mycket dator för pengarna(betalade 5990 kr, kampanj i Kungens kurva).