Permalänk
Medlem

Är den någon som köpt en Asus UL30a och fått med Turbo33?

Har hört att UL50Vt kommer med Turbo33 vilket innebär att man kan överclocka processorn 33% upp till 1,73GHz utan att det påverkar batteritiden alltför mycket...

Så är det någon som har Turbo33 på sin UL30a?

Permalänk
Medlem

Jag har DOA-anmält och skickat iväg min Ul30 56 idag.
Glapp i batteriet, klisterlapp som håller fast tangentbordsatsen i datorn som sitter övanför tangentbordet, sne skärm, klickande HDD.

Lovar fan inte gott det här. Men jag vill ju ha den!

Är det någon som har fått en med stabilt batteri?

Permalänk
Medlem

DOA:t min med idag.. Batteriet, ramen runt skärmen hade repor UNDER klarlacken, ljusstyrkan pumpade och på t.ex sweclockers ändrade bakgrunden färg när man scrollade (power4gear-miss, avhjälptes med avinstallation), tangentbordsflex vid leverans men som fixades genom att jag själv fick trycka det på plats... Köper en ny när de finns i lager i närheten men min var ett skräckexempel... Hoppas nästa är bättre..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Skall just packa upp min 165V nu. Hoppas på det bästa.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakjar
Är den någon som köpt en Asus UL30a och fått med Turbo33?

Har hört att UL50Vt kommer med Turbo33 vilket innebär att man kan överclocka processorn 33% upp till 1,73GHz utan att det påverkar batteritiden alltför mycket...

Så är det någon som har Turbo33 på sin UL30a?

Nej min UL30A QX056V har Ingen Turbo33.
Overclock går att ställa in på 0-5 % i BIOS.
Default är 3%.

Turbo33 tror jag skulle komma på VT modellen.
Den ska väl komma i December tror jag jag har läst.

Asus modeller med 3G modem brukar också dyka upp efter att det gått ett tag.
Kanske finns nästa år.

Permalänk
Entusiast

Låter som om jag kanske ska vänta med att köpa laptop ett tag till.
Får kanske bli en UL30A i julklapp och då med både 3G och Turbo33.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Synd att dom skulle klanta till UL20, minsta CPUn, saknar bluetooth och ingen hdmi port. Svårt att motivera den när 1810TZ finns för samma pris, tyvärr mycket fulare design. =/

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det förklarar varför Siba och liknande kan vara billigare än Dustin med studentrabatt, de har ett mindre batteri.

Dustin har väl ingen studentrabatt på Asus maskiner!
Såg ingen skillnad i pris på UL30A i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mammuth
Är det någon mer som har fått en med "knäckande" HDD? Den knäcker som fan bara jag lutar lite på den. Jag bör retunera den va?

Min 500 GB HD knäcker inte när den lutas. Bör nog returneras snarast.

Hårddisken är däremot inte tyst och det är min största besvikelse.

Klart hörbart vin som lär störa den som vill ha en knäpptyst dator.
Låter ungefär som en 120 mm datorfläkt (i desktop) som går i 800 RPM.
När den läser/skriver låter den ännu mer. Låter som ett mellanljust skrap/klink.
Det stör mig ganska mycket.
Ska tilläggas att jag är ganska mycket fanatiker när det gäller tysta burkar.

Från Seagates hemsida:
ACOUSTICS
Acoustics (Idle Volume) 2.4 bels
Acoustics (Seek Volume) 2.6 bels
Länk: Seagate ST9500325AS

Ska du ha en helt tyst UL30A måste du byta ut denna hårddisk.
Med en SSD disk lär den bli så tyst att du måste lägga örat emot UL30A för att höra något alls.:)

Tänker behålla min laptop för
1. Jag behöver en laptop senast nu (har ingen).
2. Den är läcker som bara den trots sina småfel. Den är en "diamant" förutom hårddiskljudet vid läsning/skrivning som stör mig lite mer än vad jag tycker är helt OK. Många nya laptops lär ha samma högljudda hårddiskfamilj i sig och en gammal modell vill jag inte ha.
3. Har inga pixelfel, då hade jag ångrat köpet på stört.

Bedömmer att den har ~93% byggkvalitet.
De mest nämnvärda är
- Lite tangentbordsflex mitt i tangentbordet och i högra hörnan närmast mig ~0.4 mm. Stör mig dock knappt.
- "benet" närmast mig på höger sida hänger i luften 0.5 mm då skärmen är uppfälld. Lite synd detta måste jag säga. Med något till helt stängd skärm försvinner glappet helt!
- Skärmen är något förskjuten åt höger ~1.5 mm. Det finns ett litet luft avstånds i sidled vid högra gångjärnet på ~1.5 mm. Ser ingen sladd där och gångjärnet är 100% stabilt.
Skärmen är helt plan. Ingen höjdskillnad mellan höger och vänster sida.
Tittar man explicit på hö gångjärnet är det något lite fult med glipan där som inte finns vid vänstra. Annars allt OK. Känns inte som något man stör sig på. Vet man inte om detta lär man inte ens se det.

Batteriet sitter mycket bra och är på 5600 mAh.

Permalänk
Medlem

Ok verkar som att man ska ha tur om man får en komplett utan problem.

Offtopic: Kunde inte ansluta till mitt WLAN med den, läste runt lite och fick känslan av att W7 64bit har en del problem med vissa routrar? Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beck
Skall just packa upp min 165V nu. Hoppas på det bästa.

Hur gick det?

Permalänk

Jag fick min 165V i förra veckan. Jag känner verkligen inte igen de problem som många verkar ha. Jag kunde inte vara nöjdare med mitt exemplar. I USA gör datorn succé och den ligger på fjärde plats på Amazons topplista: http://www.amazon.com/UL30A-X5-Light-13-3-Inch-Black-Laptop/d...

Där har den bara fått toppbetyg av alla användare. Så jag känner inte igen mig i de beskrivningar som många gör här.

Permalänk

Från vart beställde du din dator?

Den datorn du länkade till är väl inte 165V utan ASUS UL30A-X5?

Vad är det för skillnad på dom?

Vilken av dom är det som ligger på fjärde plats?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SilentFan
Dustin har väl ingen studentrabatt på Asus maskiner!
Såg ingen skillnad i pris på UL30A i alla fall.

Nej det verkar dåligt med det tyvärr. De har väl för dåliga vinstmarginaler på deras grejer eller nåt. Gratis frakt är dock aldrig fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
DOA:t min med idag.. Batteriet, ramen runt skärmen hade repor UNDER klarlacken, ljusstyrkan pumpade och på t.ex sweclockers ändrade bakgrunden färg när man scrollade (power4gear-miss, avhjälptes med avinstallation), tangentbordsflex vid leverans men som fixades genom att jag själv fick trycka det på plats... Köper en ny när de finns i lager i närheten men min var ett skräckexempel... Hoppas nästa är bättre..

DOAde du den direkt i butik eller skickade du den till ASUS själv?

Permalänk

Fattar inte en sak..

Varför har den 1,3 GHz processor?
Min gamla laptop som jag har nu har iaf 2,2 GHz..

Eller är det någon specialprocessor den har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mammuth
DOAde du den direkt i butik eller skickade du den till ASUS själv?

Jag lämnade den direkt i butiken och efter en snabbcheck av datorn var det inget att snacka om. Onoff tog in den direkt och pengarna tillbaka..

"Racemouse"
SU7300 är inget prestandamonster då det rimmar illa med UL30:s syfte vilket är mobilitet och batteriprestanda.. Däremot är även 2x1,3ghz tillräckligt för vanligt användande och med win 7 känns den inte på något vis "undermotoriserad"...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Jag lämnade den direkt i butiken och efter en snabbcheck av datorn var det inget att snacka om. Onoff tog in den direkt och pengarna tillbaka..

"Racemouse"
SU7300 är inget prestandamonster då det rimmar illa med UL30:s syfte vilket är mobilitet och batteriprestanda.. Däremot är även 2x1,3ghz tillräckligt för vanligt användande och med win 7 känns den inte på något vis "undermotoriserad"...

Men klarar den GTA SA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racemouse
Men klarar den GTA SA?

Jag har inte en aning men efter att ha läst systemkraven misstänker jag att det funkar och jag är säker på att det inte är cpu:n som sätter begränsningen där utan den integrerade grafiken.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat UL30 från SIBA igår.

Och JA batteriet glappar. Känns som enda minuset än så länge. Annars så är ju datorn äckligt snygg och ser dyr ut. Jämförde byggkvaliten med min ASUS N51Vf från SIBA, och UL30 spöar den lätt.....

Men som sagt batteriet glappar....däremot är det grymt bra tycker jag. jag har nu kört ca 4h och har 2,3h kvar
DÅ har jag installerat en jäkla massa hela dan igår och belastat processorn....

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

Ingen som upplevt problem med att det trådlösa nätverket kopplas ner? Blir nog en 56V för mig

Permalänk
Medlem

kopplas ner? nej, men däremot var det segt/avbröts när jag ladda ner från asus hemsida diverse drivers.....Vet ej om det har med asus att göra eller med datorn.

Ska testa att ladda ner lite grejer idag när jag kommer hem!

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
kopplas ner? nej, men däremot var det segt/avbröts när jag ladda ner från asus hemsida diverse drivers.....Vet ej om det har med asus att göra eller med datorn.

Ska testa att ladda ner lite grejer idag när jag kommer hem!

Det finns en del olika uppgifter på nätet. Så vad gäller för ditt ex av UL30A:
Har det 64 bit W7? Är hårddisken 500 gb? Är batteriet 4400 eller 5600? Har det bluetooth installerat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
kopplas ner? nej, men däremot var det segt/avbröts när jag ladda ner från asus hemsida diverse drivers.....Vet ej om det har med asus att göra eller med datorn.

Ska testa att ladda ner lite grejer idag när jag kommer hem!

Asus har "Internets" segaste sida!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vildeville
Det finns en del olika uppgifter på nätet. Så vad gäller för ditt ex av UL30A:
Har det 64 bit W7? Är hårddisken 500 gb? Är batteriet 4400 eller 5600? Har det bluetooth installerat?

Svaret är
Win 7 64: JA
500 GB: JA
Bluetooth: JA
4400 är det, enligt komplett: JA

Vad finns det för uppgifter på nätet om vad?

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
Svaret är
Win 7 64: JA
500 GB: JA
Bluetooth: JA
4400 är det, enligt komplett: JA

Vad finns det för uppgifter på nätet om vad?

I huvudsak samma. Så vad jag förstår är batteristorleken det enda som skiljer 56V från 163/165.

Permalänk
Medlem

I tråden om UL30A på notebookreview snackas det nämligen om att folk har problem med att ansluta till trådlösa nätverk och att de kopplas ner frekvent. Det verkar som att de med version A2 (ny batch??) har problem med det trådlösa men att det fungerar bra för de med första versionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racemouse
Fattar inte en sak..

Varför har den 1,3 GHz processor?
Min gamla laptop som jag har nu har iaf 2,2 GHz..

Eller är det någon specialprocessor den har?

Ja processorn SU7300 drar mycket lite effekt.
Effektutvecklingen har samband med klockfrekvensen så du kan köra mycket längre på ditt batteri om du håller nere klockan (då kan du också hålla nere spänningen). Effektuttaget är proportionellt mot matningsspänningen i kvadrat och dessutom är det direkt proportionellt mot klockfrekvensen (inte i kvadrat för den utan ggr. 1).

Därför är inte överklockning och Turbo33 teknik eller en snabbare processor särskilt intressant tycker jag. Men jag tänker inte spela med laptopen heller.

Medger att det vore coolt med en bra grafikkrets i laptopen men det får bli en annan gång. Jag vet att jag ändå aldrig spelar så jag skiter i det just nu.

Permalänk
Medlem

Testar uTorrent nu och inga problem med nedkoppling...
Verkar som om ASUS hemsida segade igår...

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moleskin
I tråden om UL30A på notebookreview snackas det nämligen om att folk har problem med att ansluta till trådlösa nätverk och att de kopplas ner frekvent. Det verkar som att de med version A2 (ny batch??) har problem med det trådlösa men att det fungerar bra för de med första versionen.

Vart utläser man det?