Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Jag försökte samma sak på en Dell från förra året, men det fungerade inte av någon märklig anledning, det gick att formatera partitionen, men inte merga den med huvudpartitionen. Märkligt.

Du lyckades inte lösa problemet då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hur är fördelningen mellan C: och D:?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoberg
Hur är fördelningen mellan C: och D:?

116 GB C: och 334 GB D:.
Jag orkar inte trassla med att flytta över hela user-mappen till D: så jag tänkte bara radera den och utöka C: till hela disken och köra som vanligt men det gick tydligen inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ok, hyfsat vettig fördelning ändå. Även om jag gärna hade sett en ca 80gb stor C:.

Permalänk

Tyvärr lyckades jag inte lösa problemet. Det var som om det var något lås för att smälta samman partitionerna, försökte med massa olika program och windows eget verktyg, men inget funkade.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Tyvärr lyckades jag inte lösa problemet. Det var som om det var något lås för att smälta samman partitionerna, försökte med massa olika program och windows eget verktyg, men inget funkade.

Vad tråkigt. Får väl skapa den andra partitionen igen då och flytta runt hela alla mappar under USER. Fattar inte varför de skulle vara så jobbiga att inte låta en flytta hela mappen rakt av på ett lätt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det brukar ju vara så att det inte går att ändra storlek på system-partitionen. Vet dock inte hur Windows 7 fungerar och ifall det är problemet i det här fallet.

Ett sätt att komma runt det kan vara att använda en linux-bootskiva och använda den till att ändra storlek på partitionen.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Det brukar ju vara så att det inte går att ändra storlek på system-partitionen. Vet dock inte hur Windows 7 fungerar och ifall det är problemet i det här fallet.

Ett sätt att komma runt det kan vara att använda en linux-bootskiva och använda den till att ändra storlek på partitionen.

Skall testa detta. Tack för tipset.
Nu ska jag bara lista ut hur man ändrar partitioner i ubuntu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Borde bara vara att trycka i skivan och välja "avancerad setup" eller något likannde så kommer man efter en stund fram till den punkt där man kan greja med partitioner.

Dock så vill jag varna för att operationen kan misslyckas, så se till att ha en fullständig backup av ditt data innan du gör detta.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Borde bara vara att trycka i skivan och välja "avancerad setup" eller något likannde så kommer man efter en stund fram till den punkt där man kan greja med partitioner.

Dock så vill jag varna för att operationen kan misslyckas, så se till att ha en fullständig backup av ditt data innan du gör detta.

Får bli att trycka i USB i så fall:p

Jag har inget viktigt på den än då jag bara haft datorn ett dygn så det är ingen fara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Webhallen får in UL30vt snart, väldigt snart

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
Webhallen får in UL30vt snart, väldigt snart

Nice! Svarta tro? Hoppas! Som sagt i Amerika finns den i svart ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
Webhallen får in UL30vt snart, väldigt snart

mer info om detta?

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det värt att vänta tills efter jul med att köpa en ASUS? Jag antar att priserna kommer sänkas efter jul, eller?

Kommer det komma ut några liknande modeller från andra märken den närmaste tiden?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dr_Fil

Permalänk

Ni som har UL30A, vad är det för skillnad på Win7 DVD:n som följde med och Recovery DVD:erna man kan bränna (4 stycken!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
Webhallen får in UL30vt snart, väldigt snart

finner ingenting på deras sida om ul30vt.

För övrigt var det någon som visste om det skulle komma en svart VT?

Permalänk
Medlem

ingen modell som har spdif/optisk?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
ingen modell som har spdif/optisk?

Tänkte bara skriva att du vet att man kan köra ljudet över HDMI? Så egentligen är en spdif onödig. Fast om du specifikt vill ha det får du leta vidare.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
UL80 kommer vi nog inte köra i sverige tyvärr

Synd. Är det för att efterfrågan på 14" är låg här? Hade föredragit den framför 50-versionen, då den är mindre fysiskt men har en dvd-spelare till skillnad från 30-versionen.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Hårddisken

Hej, mitt första inlägg här så jag hoppas att jag inte gör bort mig.
Fick min UL30A (från dustin) i förrgår och har ägnat lite tid åt att debloata den, installera spotify och så.
När - för cirkus en halvtimme till 45min sedan - jag drar på spotify för att slölyssna lite på musik medan jag kollar på nätet, öppnar opera, byter låt på spotify som h börjar "hacka" en minut in i Nene, opera svarar inte och jag tänker "verkar som att W7 har en hel del gemensamt med vista, microsoft piss!" slår ctrl+alt+del och menyn där man väljer aktivitetshanteraren dyker upp efter ett rejält tag, då rycker jag till SATAN! det är hårddiken (som ditintills varit knäpptyst) hackar satans högt.
Då blinkar en blåskärm upp och sedan tvärdör datorn, jag svär en harang, medans datorn försöker starta om (av sig själv) men fastnar på bios skärmen - medan hårddisken låter som en cirkelsåg mot betong - efter ett tag håller jag in strömbrytaren så datorn dör. När datorn går igång igen verkar allt normalt (möjligen är det så att hårdisken låter lite mer) jag väljer att köra windows i felsäkert läge.
När jag väl är inne i windows så försöker jag kolla prestanda loggar om någonting är helt galet, vilket loggarna påstår att det inte är, startar om i normalt läge och drar på en defragmentering (varför vet jag inte, någon reflex kanske) nu är disken analyserad och konsolideringen har varit igång i 25min men står fortfarande på 0%.
Så vad ska jag göra? Tänkte köra CrystalDiskInfo när/om defragmenteringen någonsin blir kvar. Några mer tips? Misstänker att datorn är döende (jag förbannar mig själv att jag inte köpte en HP eller lenovo business modell som jag haft förut, men snålheten bedrar ofta visheten) och att det blir att byta ut hela, men vad tror ni? Har fler fått döende hårdiskar?

Ledsen för det lång inlägget men jag är nu ganska lack på mig själv för att jag köpt en asus men tänker göra det bästa av den/det.

Update/Edit: Crystaldiskinfo säger att allt är OK...

Permalänk
Medlem

Har någon fått igång nätverkskortet (tråd eller trådlös) med UL30A-QX163V i Linux?

Visa signatur
Permalänk

Upplösning i HDMI

Finns det något papper/manual där upplösningen på HDMI visas.
Jag har laddar ner någon manual och där är det bara en massa tjafs om att man ska vara försiktig så man inte förstör sina naglar och liknande.
Jag läste tidigare i tråden att Asus-killen trodde det var 1920x1200 men vill gärna ha det på papper så att säga.
Har en känsla av att det kan vara bara 1080 som den klarar på höjden...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ussminator
Hej, mitt första inlägg här så jag hoppas att jag inte gör bort mig.
Fick min UL30A (från dustin) i förrgår och har ägnat lite tid åt att debloata den, installera spotify och så.
När - för cirkus en halvtimme till 45min sedan - jag drar på spotify för att slölyssna lite på musik medan jag kollar på nätet, öppnar opera, byter låt på spotify som h börjar "hacka" en minut in i Nene, opera svarar inte och jag tänker "verkar som att W7 har en hel del gemensamt med vista, microsoft piss!" slår ctrl+alt+del och menyn där man väljer aktivitetshanteraren dyker upp efter ett rejält tag, då rycker jag till SATAN! det är hårddiken (som ditintills varit knäpptyst) hackar satans högt.
Då blinkar en blåskärm upp och sedan tvärdör datorn, jag svär en harang, medans datorn försöker starta om (av sig själv) men fastnar på bios skärmen - medan hårddisken låter som en cirkelsåg mot betong - efter ett tag håller jag in strömbrytaren så datorn dör. När datorn går igång igen verkar allt normalt (möjligen är det så att hårdisken låter lite mer) jag väljer att köra windows i felsäkert läge.
När jag väl är inne i windows så försöker jag kolla prestanda loggar om någonting är helt galet, vilket loggarna påstår att det inte är, startar om i normalt läge och drar på en defragmentering (varför vet jag inte, någon reflex kanske) nu är disken analyserad och konsolideringen har varit igång i 25min men står fortfarande på 0%.
Så vad ska jag göra? Tänkte köra CrystalDiskInfo när/om defragmenteringen någonsin blir kvar. Några mer tips? Misstänker att datorn är döende (jag förbannar mig själv att jag inte köpte en HP eller lenovo business modell som jag haft förut, men snålheten bedrar ofta visheten) och att det blir att byta ut hela, men vad tror ni? Har fler fått döende hårdiskar?

Ledsen för det lång inlägget men jag är nu ganska lack på mig själv för att jag köpt en asus men tänker göra det bästa av den/det.

Update/Edit: Crystaldiskinfo säger att allt är OK...

Skicka tillbaka den och få en ny! (Och btw, alla företag kan säkert råka släppa igenom otursexemplar, trots säkerhets- och kvalitetskontroller:))

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Har någon fått igång nätverkskortet (tråd eller trådlös) med UL30A-QX163V i Linux?

Båda mina funkar fint i Linux. Jag har dock inte samma modell, kommer inte ihåg exakt men nånting på 59c, men borde väl rimligen vara samma. Min lspci säger:

02:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
03:00.0 Ethernet controller: Attansic Technology Corp. Atheros AR8132 / L1c Gigabit Ethernet Adapter (rev c0)

Om din säger samma sak (öppna meny -> tillbehör -> terminal, skriv och tryck på enter) så ska det fungera perfekt i Karmic, fullt uppdaterad. I andra distar vet jag inte, men bara du har hyffsat ny kärna. 2.6.32 släpps om bara nån vecka, med den bör allt funka perfekt.

Permalänk
Citat:

116 GB C: och 334 GB D:.
Jag orkar inte trassla med att flytta över hela user-mappen till D: så jag tänkte bara radera den och utöka C: till hela disken och köra som vanligt men det gick tydligen inte.

Du kan ju alltid köra sånna här junctions i ntfs. Alltså du kan skapa en mapp på C som du länkar till disk d. Och allt som finns på D kommer du se i den mappen på C. (som symbolic links i linux).
Det är mer som en workaround än lösning, men ändå, kanske funkar för dig. Sök på "ntfs junction sysinternals", det är ett commandline-programm som låter dig skapa junctions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy Larsson
Tänkte bara skriva att du vet att man kan köra ljudet över HDMI? Så egentligen är en spdif onödig. Fast om du specifikt vill ha det får du leta vidare.

Mjo, problemet är att förstärkaren inte har hdmi. Vad jag sett när jag letat - väldigt snabbt - finns det inga bra lösningar på problemet. Eller ett externt ljudkort kanske är en sådan lösning.

Å andra sidan används den nuvarande laptopen till filmtittande så egentligen har jag nog inget behov av annat än hdmi.

Så jag ville bara poängtera att du i slutändan nog har rätt

yay. tomteluvor!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag tar lite plats på denna tråd men efterlyser Asus.David.

Läste nåt skrämmande att ASUS 1201N inte planeras komma till Sverige, vet du något om detta Asus.David?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heavydist
Du kan ju alltid köra sånna här junctions i ntfs. Alltså du kan skapa en mapp på C som du länkar till disk d. Och allt som finns på D kommer du se i den mappen på C. (som symbolic links i linux).
Det är mer som en workaround än lösning, men ändå, kanske funkar för dig. Sök på "ntfs junction sysinternals", det är ett commandline-programm som låter dig skapa junctions.

Tack för tipset men jag har redan flyttat runt massa mappar nu och orkar inte pilla med det igen. Ska kolla på det nästa gång jag installerar om dock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Håller på att välja mellan Asus UL30VT (som förhoppningsvis kommer i mitten av december) och HP DM3.
Tänkte sammanställa alla pros och cons och kolla om ni tycker att dessa stämmer. Gärna någon som har testat någon av dessa laptops.
UL30VT
- 2 års asus garanti
- Bra batteritid
- Bra högtalare
- enligt reviews verkar inte bli lika varm som dm3an, men svårt att veta
- bra touchpad jämfört med dm3an.

HP DM3
- 1 års garanti
- hyfsat bra batteritid, lite sämre än Asus.
- högtalare ska bara vara ok, inte bättre.
- riktig LED skärm om jag har förstått rätt.
- aluminium på insidan.
- mer stabil tangentbord.
- vissa rapporterar värmeproblem.
- touchpaden är ganska äcklig, svårt att dra fingret på den, blir lätt smutsig.

Prestandan på båda verkar vara ganska samma, speciellt eftersom UL30VT kommer ju ha dubbla grafikkort, där det ena av de är nån GeForce (har inte kollat exakt hur bra den är, men iaf bättre än intels inbyggda "grafikkort").

Ang. LED skärm så har jag kollat på båda modellerna på SIBA, där båda är placerade 50 cm ifrån varandra, och kan säga att jag inte märker någon större skillnad på skärmarna, även om HPs nu än ska vara bättre. Så det argumentet faller lite för mig.

Lite samma sak med byggkvalitet. Folk har ju rapporterat en del problem med kvaliten på UL30 i den här tråden och på andra ställen, men många av de verkar bara finnas på de tidigare modeller, och UL30VT kommer förhoppningsvis vara bättre. Och av det jag har sett på HP DM3 så tycker jag nästan att UL30 verkar ha bättre byggkvalitet. Visst, det är aluminium på HPn, men den verkar inte vara lika bra byggt ändå som Asusens plast.

Det ända som jag stör mig lite på är att tangentbordet på UL30 sjunker när man trycker på den. (dock är själva knappar bättre på den och även hur de sitter, tex stora piltangenter).

Så att som det är nu så lutar det mer åt Asus UL30VT, bara den kan komma ut nån gång...

Permalänk

Hej heavydist,

Jag sitter i samma båt som du! Väljer också mellan dessa två datorer. Hade räknat bort Asus för ett tag sedan eftersom de inte hade dedikerat grafikkort, men efter att hört talas om UL30VT lutar det kraftigt tillbaka till Asusen.

DM3 finns ju i en mängd olika modeller, men om vi jämför med den som har SU7300-processor och dedikerad grafik (Geforce 105m), alltså den dyraste DM3:an, vinner ju UL30VT i både pris och prestanda. Grafikkretsen i UL30VT är ett Geforce 210m som är mycket bättre än 105m som är i DM3:an. Det är också enligt 3DMark 06 bättre än Radeon HD4330 som man kan få i DM3:an med AMD-processorn.

7500:- för UL30VT (SU7300+Geforce 210m) känns ju som ett rån jämfört med DM3 (SU7300+Geforce 105m) för nästan 10 000:-. Bara hålla tummarna att den kommer innan jul, då det är tänkt som en gemensam julklapp till familjen

Permalänk

Känns nästan lite oroväckande tyst om UL30VT lanseringen i Sverige (i hela världen?) sen 17nov då ASUS lade upp specarna på sin US sida. Har för mig att jag såg dem på svenska-sidan med, men nu är de spårlöst försvunna.

Vore grymt om lite info kunde läcka ut om när det är tänkt att komma ut på svenska marknaden.

Asus.David?