EU skruvar ned volymen

Permalänk
Medlem

Tror det skulle va ganska svårt/tufft att leva i ett samhälle som saknade följande:

Skyddande av andra, du får inte göra detta mot någon annan: skada, stjäla, utnyttja, hota
Denna är ganska självklar och behöver nog inte förklaras

Skyddande av dig skälv, bilbälte
Dels som om tanke men även samhälles ekonomiskt
Kroppen må va din men det är samhället och anhöriga som får ta smällen vid skada Dödsfall

Säkerhets regler: trapp räcken
Ja du vill väl inte ramla ner i en brun eller äta något giftigt av misstag

Rättigheter, sjukvård, polis, advokat,
Som människa så vill du nog ha dessa

Skyldigheter, Skatt
För att få alla rättigheter och beskydd mm så ska du väl ger lite tillbaka

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Angående gränsen så tror jag att det kommer att krindgås på nått sett som tex piratkopiering. Det finns alltid en genväg.

"ANVÄNDARE KOMMER SJÄLVA KUNNA TA BORT GRÄNSEN MEN BLIR DÅ TYDLIGT VARNADE"

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Varför ska man behöva betala någonting? Pengar behövs inte men det var inte det jag talade om. Jag syftar på att man måste få lov att ta sitt ansvar. Sabbar jag mina öron för att jag är så pass korkad att jag flera timmar om dagen kör extrema volymer rakt in i skallen... ja, då får jag väl vara så korkad då och lida av mina misstag. Naturen är självsållande grabben

Samhällsfarlig är jag då rakt inte Tvärtom, jag vill och det många med mej, ha bort det pack som styr på det här klotet. Tyvärr fungerar det ju inte att diskutera med dessa ädla människor som sitter där på sina guldbeströdda troner i sitt LalaLand. Livet är hårt, det är tufft och man KAN bli skadad på olika sätt... men det hör till livet. Vill ni leva ett skyddat liv kan ni väl gräva ner er i en bunker ala Vault 101 då så slipper vi er. Punkt Slut. (jo, jag är duktigt arg på det pack som styr oss och som valt detta pack ATT styra oss).

Mvh
En styck förbannad Leif Hallberg

Vad jag menar är att jag som skattebetalare får vara med och betala dina läkarbesök och eventuella hörapparater om du förstör dina öron. Det har jag ingen större lust med att göra och anser att mina skattepengar kan spenderas på bättre saker. Folks förmåga att ta ansvar har jag inte speciellt stort förtroende för. Om det bara hade varit du som fick lida om du fick hörselskador av att spela för hög musik så hade jag inte brytt mig ett dugg, men nu är det inte på det viset.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

"Nästa reglering från EU hoppas jag är en elektronisk hastighets begränsning på bilar som hindrar män från att köra snabbare än 70km/h på så sätt skulle vi kunna rädda många liv i Europa. Funtkionen ska givitvis gå att stänga av men endast för de som haft körkort i minst 10 år."

Jag måste säga att jag är förvånad att så många på det här forumet som inte ifågasätter varför EU skall reglera hur produkter utformas? speciellt med tanke på att majoriteten bör vara lagda åt det Liberalistiska hållet.

men tanke på att det inte är ett krav (det går att stängas av) vilken funktion fyller då regleringen? bara för man kan reglera betyder det inte att man ska.

en fråga till er sweclockers, när ni hade musik i skolan (hur många år sen det nu var), fick ni inte utbildning om vad för hög musik var?

Permalänk

Verkar som om många inte fattar. Detta gör de ju för att skydda folks hörsel, hörselskador går ju inte att behandla, och om man NU vill ha hörselskador så är det ju bara att gå över begränsningen Att inte förstå detta tyder bara på att man inte är mogen att leva i ett civiliserat land

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vadf*an, jag orkar inte läsa igenom hela den här tråden... Men jag känner ändå att jag måste dra en parallell till systembolaget... Och våra kroglagar för den delen.

Staten anser oss inte vara mogna att handskas med vårt eget alkoholbruk själva. Så de reglerar det genom att man inte får köpa varsomhelst, närsomhelst osv. På krogen får man heller inte servera någon som är för full. Staten tar ifrån oss vårt egenbestämmande.

Det är ju FÖR VÅR EGEN SKULL! Det får inte bli för mycket självbestämmande, men ibland måste man sätta en gräns! Ska vi få välja själv när vi ska ha bilbälte också?

[i]Krock- eller hörselskadad spelar ingen roll - det är staten och skattebetalarna som sen måste betala sjukvården då skadan redan är skedd.[/i] Bättre att arbeta preventivt.

I just det här fallet handlar det om en gräns som man själv kan välja att ta bort. Kan inte folk bara bli glad att någon vill ta hand om oss, oavsett om det är EU, svenska staten eller mamma? Att jämföra det här med övervakningssamhället är helt idiotiskt, inte alls samma sak. Man kan tex inte tacka nej till att fastna på bild med en bevakningskamera.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Vadf*an, jag orkar inte läsa igenom hela den här tråden... Men jag känner ändå att jag måste dra en parallell till systembolaget... Och våra kroglagar för den delen.

Staten anser oss inte vara mogna att handskas med vårt eget alkoholbruk själva. Så de reglerar det genom att man inte får köpa varsomhelst, närsomhelst osv. På krogen får man heller inte servera någon som är för full. Staten tar ifrån oss vårt egenbestämmande.

Det är ju FÖR VÅR EGEN SKULL! Det får inte bli för mycket självbestämmande, men ibland måste man sätta en gräns! Ska vi få välja själv när vi ska ha bilbälte också?

[i]Krock- eller hörselskadad spelar ingen roll - det är staten och skattebetalarna som sen måste betala sjukvården då skadan redan är skedd.[/i] Bättre att arbeta preventivt.

I just det här fallet handlar det om en gräns som man själv kan välja att ta bort. Kan inte folk bara bli glad att någon vill ta hand om oss, oavsett om det är EU, svenska staten eller mamma? Att jämföra det här med övervakningssamhället är helt idiotiskt, inte alls samma sak. Man kan tex inte tacka nej till att fastna på bild med en bevakningskamera.

/joar.

Jag håller fullständigt med. Uppenbarligen så finns det många människor som inte klarar av att avgöra vad som är "för högt". Det står ju dessutom att man ska kunna ta bort spärren själv om man nu så gärna vill. Fattar inte varför alla klagar.

Dock så tror jag att det är en volymbegränsning på redan exiterande iPods i EU, har för mig att jag läste att de ej går längre än upp till 100 dB, vet ej om det är nåt EU eller Apple själv som bestämt, men jag läste iaf att det var i bara EU. Dock så är ju 100 dB väldigt mycket högre ljud än 80 dB.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
en fråga till er sweclockers, när ni hade musik i skolan (hur många år sen det nu var), fick ni inte utbildning om vad för hög musik var?

Nej. För att att utveckla ännu mer så är våran uppfattning av volym både subjektiv och relativ, därför är en grafisk varning innan man går över till värden då man eventuellt kan skada sin hörsen både mysigt och nödvändigt, för att skydda dom mindre uppmärksamma massorna!
Jag kommer personligen att flitigt använda denna funktion för att skydda min egen hörsel.

En annan tanke som slog mig precis, skulle inte en sådan funktion vara hörlur specifik? Dvs använder man andra lurar än de mp3 tilverkaren skickat med så skulle funktion inte längre fungera som tänkt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51

En annan tanke som slog mig precis, skulle inte en sådan funktion vara hörlur specifik? Dvs använder man andra lurar än de mp3 tilverkaren skickat med så skulle funktion inte längre fungera som tänkt?

Olika hörlurar borde ge lägre eller högre volym japp, detta p.g.a. att känsligheten är annorlunda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Finns mycket folk utan verklighetsförankring här.
Ett tips: innan ni använder benämningar som kommunistiskt, fascistisk, demokratiskt, kapitalistiskt och liknande var god att se till att ni har någon aning vad det betyder och hur det är relevant i en viss fråga (t.ex. >90% jag ser/hör någon jämföra något med Fascism är det irrelevant och felaktigt).

--
För övrigt anser jag att det borde tas fram en ny standardanslutning för hörlurar så att förstärkare/musikspelare och liknande kan informeras om hur lättdrivna lurarna är. Det skulle även kunna användas för headsetanslutning och ersätta specialkonstruktioner för lurar med fjärrkontroll och liknande.

Permalänk
Medlem

hur blir det med det gamla folket!? dom hör ju inget om det inte är högt nog och så är dom inte tillräckligt tekniska för att ta bort spärren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xawiahn
hur blir det med det gamla folket!? dom hör ju inget om det inte är högt nog och så är dom inte tillräckligt tekniska för att ta bort spärren...

Om man hör dåligt är det väl bättre att skaffa slutna hörlurar (för att minska störande omgivningsljud) och köra på vettig volymnivå än att blåsa bort den sista hörseln? Min erfarenhet av äldre släktingars vanor är att dom har ljudet för högt för min trivsel men samtidigt knappast högre än 80 dB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
"ANVÄNDARE KOMMER SJÄLVA KUNNA TA BORT GRÄNSEN MEN BLIR DÅ TYDLIGT VARNADE"

Okej...

Varför gnäller ni då? Den gränsen förändrar ingenting. Folk kommer fortfarande att spela hög musik om de VILL. Går inte att stoppa det, bara varna, vilket föräldrarna säkert redan gjort.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fler borde kanske använda "in-ear" lurar.
Man behöver inte ha lika hög volym för att stänga ute omgivningen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Mycket smart. Första bra på länge som EU gör. Man hör folk på tunnelbanan med otroligt hög musik. Vad är det dem inte fattar, hög musik förstör öronen. Lyssnar själv på musik, men inte speciellt högt, och det duger utmärkt. Sedan dem som säger att det inte är så högt, trots att det är det, vad kan det bero på om inte nedsatt hörsel...

Helt rätt, många vet inte ens att för högt ljud på din mp3 spelare kan skada din hörsel permanent däremot med denna lagen så lär de flesta veta det och om någon vill ha högre ljud så är det ju inga problem bara att stänga av funktionen och då vet de själva att de riskerar sin hörsel, men det finns ju faktiskt lägen där man får skruva upp mer, tex om man har stora lurar eller små portabla högtalare så kräver de mer ström än en lite öron snäcka eftersom att de är större och sitter längre från örat och därför hinner ljudet dämpas.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valleman
Det finns väl inte så mycket sätt att behandla öronen? Just därför man kanske stiftar en lag som ska försöka se till att man undviker problem med just öronen. Nog att det finns hörselapparater osv. Som jag uppfattar detta stiftar man denna lag för försöka minska framtida problem med hörseln och då kunna spara enorma summor på vårdkostnader och forskning kring detta.

jaha? och dem som redan är hörselskadade? Jag är själv det och har varit det sen 5 års ålder och är idag 17. Ni som säger att man kan använda hjälpmedel för att få ljudet förstärkt från en mp3 till hörapparaterna har nog aldrig själva provat det. DET SUGER! så sjukt lamt ljud, ingen bas ingenting!
Jag har en förstärkning på ca 30-4db på båda mina öron (mellanöreskada) kan ju berätta att mitt headset till datorn vibrera satan om någon med basröst snackar i ventrilo.
om man tar bort möjligheten till hög volym försvinner i stort sett möjligheten med mp3 spelare för hörselskadade.
Citerar samma person igen: "Nog att det finns hörselapparater osv. Som jag uppfattar detta stiftar man denna lag för försöka minska framtida problem med hörseln och då kunna spara enorma summor på vårdkostnader och forskning kring detta."

Ja, det kan jag hålla med om att de vill minska risken för hörselskador för dem som inte redan har det.
Som jag läste i slutet av tråden och artikeln (har inte orkat läsa igenom 5 sidor) kan ju en begränsning som finns i t.ex. ipod, iphone vara påslagen från börjarn och sedan låsas upp om man så önskar.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
jaha? och dem som redan är hörselskadade? Jag är själv det och har varit det sen 5 års ålder och är idag 17. Ni som säger att man kan använda hjälpmedel för att få ljudet förstärkt från en mp3 till hörapparaterna har nog aldrig själva provat det. DET SUGER! så sjukt lamt ljud, ingen bas ingenting!
Jag har en förstärkning på ca 30-4db på båda mina öron (mellanöreskada) kan ju berätta att mitt headset till datorn vibrera satan om någon med basröst snackar i ventrilo.
om man tar bort möjligheten till hög volym försvinner i stort sett möjligheten med mp3 spelare för hörselskadade.
Citerar samma person igen: "Nog att det finns hörselapparater osv. Som jag uppfattar detta stiftar man denna lag för försöka minska framtida problem med hörseln och då kunna spara enorma summor på vårdkostnader och forskning kring detta."

Ja, det kan jag hålla med om att de vill minska risken för hörselskador för dem som inte redan har det.
Som jag läste i slutet av tråden och artikeln (har inte orkat läsa igenom 5 sidor) kan ju en begränsning som finns i t.ex. ipod, iphone vara påslagen från börjarn och sedan låsas upp om man så önskar.

Nu kan jag i princip inget om hörselskador, men blir det inte en ond spiral av det? Du hör sämre så därför spelar du högre och får därmed ännu sämre hörsel? I så fall finns det ju ännu större anledning för dig att inte spela högt.

Av rent personligt intresse; hur yttrar sig din hörselskada? Är det vissa frekvensomfång som du hör sämre, eller hör du sämre överlag?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Jahapp, ännu en totalt onödig och otroligt korkad lag/ krav av EU...

Varför ska de blanda sig i vad folk gör på sin egen kropp?
Folk har fått information om det, de vet riskerna, men fortsätter göra det...
Så låt dem!

Det verkar som att EU vill STYRA folk som får efter DERAS tycke, och glömmer att vissa av dessa "får" tänker med eget huvud och gör som de själva vill.
Oavsett vad lagen/ kraven säger...
De kommer kringå detta problem oavsett hur många lagar och krav de ställer....

Folk har föräldrar som ska sköta uppfostran, EU har ingenting med den saken att göra!
Jag é fanimej trött på att EU ska klampa in överallt och agera storebror!

BTW; Jag har in-ear-lurar, så min ljudnivå är precis lagom att jag hör musiken och hör om nån höjer rösten... (Kanske är för högt för vissa.....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenRotlöse

De kommer kringå detta problem oavsett hur många lagar och krav de ställer....

Exakt hur tror du detta "problemet" ska kringgås? Låter som om det bara skulle göra saken jobbigare med någon form av komplicerat crack.. Jag menar, hur svårt kan det vara att antingen aktivera eller de aktivera en inbyggd funktion?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Exakt hur tror du detta "problemet" ska kringgås? Låter som om det bara skulle göra saken jobbigare med någon form av komplicerat crack.. Jag menar, hur svårt kan det vara att antingen aktivera eller de aktivera en inbyggd funktion?

Man kan kringgå genom att skita i det tex.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Nu kan jag i princip inget om hörselskador, men blir det inte en ond spiral av det? Du hör sämre så därför spelar du högre och får därmed ännu sämre hörsel? I så fall finns det ju ännu större anledning för dig att inte spela högt.

Av rent personligt intresse; hur yttrar sig din hörselskada? Är det vissa frekvensomfång som du hör sämre, eller hör du sämre överlag?

Jag behöver i stortsett bara volymhöjning, dock hör jag lite sämre på vissa frekvenser men dem kompenserar hörapparaterna i vanligt vardagsliv.
Så som dem tror att min hörselfel är att min hörselbenkedja är för stel så den liksom rör sig inte.
Det där med onda spiralen kan det ligga något i men den är nog ganska minimal för min del då min hörsel har varit ganska opåverkad sen jag fick den.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenRotlöse
Jahapp, ännu en totalt onödig och otroligt korkad lag/ krav av EU...

Varför ska de blanda sig i vad folk gör på sin egen kropp?
Folk har fått information om det, de vet riskerna, men fortsätter göra det...
Så låt dem!

Det verkar som att EU vill STYRA folk som får efter DERAS tycke, och glömmer att vissa av dessa "får" tänker med eget huvud och gör som de själva vill.
Oavsett vad lagen/ kraven säger...
De kommer kringå detta problem oavsett hur många lagar och krav de ställer....

Folk har föräldrar som ska sköta uppfostran, EU har ingenting med den saken att göra!
Jag é fanimej trött på att EU ska klampa in överallt och agera storebror!

BTW; Jag har in-ear-lurar, så min ljudnivå är precis lagom att jag hör musiken och hör om nån höjer rösten... (Kanske är för högt för vissa.....)

Det kan bli andras problem, något som redan har tagits upp i denna tråd.
Det är en viktig fråga. Eftersom det gäller framför allt många ungdomar. Kul att va både döv o dum vid 40-50 års ålder.

Permalänk

HAHAHAHAHAHAHAAHHAH! Hur fan har de tänkt att begränsa till 80db, snacka om att de har noll koll!!

Okej de kanske kan spärra dem vid 80db med de medföljande pisslurarna, men dom slänger man ut så fort det går. Hur ska de spärra vid 80db när alla lurar är olika tungdrivna...? ipod är redan så klena att man knapp kan driva några vettiga lurar med dem å sedan begränsa ännu , mer tur att man kan låsa upp det iaf.

Roligt att de inte änns verkar veta Ohms lag ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Har man en ipod behöver man ju inte oroa sig för de. Kvaliten är ju ingen höjdare likaväl.

iPod har väldigt bra kvalitet på ljudet, bättre än alla andra spelare jag har prövat i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
HAHAHAHAHAHAHAAHHAH! Hur fan har de tänkt att begränsa till 80db, snacka om att de har noll koll!!

Okej de kanske kan spärra dem vid 80db med de medföljande pisslurarna, men dom slänger man ut så fort det går. Hur ska de spärra vid 80db när alla lurar är olika tungdrivna...? ipod är redan så klena att man knapp kan driva några vettiga lurar med dem å sedan begränsa ännu , mer tur att man kan låsa upp det iaf.

Roligt att de inte änns verkar veta Ohms lag ^^

iPod är inte klena, de har bara en jävla cap i europa som inte ens går att låsa upp.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Det här suger, jag har stora tungdrivna lurar och jag minns att den första iPoden som kom (vita grejjen med monokrom skärm) hade skitdålig förstärkare och gjorde att jag aldrig kunde lyssna med någon form av preset som höjde basen en gnutta, för jag behövde jämt och ständigt köra på högsta volym för att ens höra låten och det pallade den inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
iPod har väldigt bra kvalitet på ljudet, bättre än alla andra spelare jag har prövat i alla fall.

iPod är inte klena, de har bara en jävla cap i europa som inte ens går att låsa upp.

Dom är visst klena! Å bra ljud...? Humm tänkt till en gång till nu. Du har säkert också kvar org lurarna. Rena skit grejjer med snyggt skal, nää iriver ska det vara!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
Jag behöver i stortsett bara volymhöjning, dock hör jag lite sämre på vissa frekvenser men dem kompenserar hörapparaterna i vanligt vardagsliv.
Så som dem tror att min hörselfel är att min hörselbenkedja är för stel så den liksom rör sig inte.
Det där med onda spiralen kan det ligga något i men den är nog ganska minimal för min del då min hörsel har varit ganska opåverkad sen jag fick den.

Om benkedjan är stel fortplantar sig inte ljudet till innerörat.
Det är innerörat som tar stryck av för högt ljud.
Så i ditt fall bör inte det skadliga ljudtrycket, nå det som kan skadas och skall alltså vara ofarligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Vad jag menar är att jag som skattebetalare får vara med och betala dina läkarbesök och eventuella hörapparater om du förstör dina öron. Det har jag ingen större lust med att göra och anser att mina skattepengar kan spenderas på bättre saker. Folks förmåga att ta ansvar har jag inte speciellt stort förtroende för. Om det bara hade varit du som fick lida om du fick hörselskador av att spela för hög musik så hade jag inte brytt mig ett dugg, men nu är det inte på det viset.

Det är så sant så
Jag ber om ursäkt om folk tog lite illa vid sej av min lite väl häftiga framtoning, som inte va meningen att göra folk upprörda på något sätt. Jag kan vara lite väl 'aggressiv' ibland och vill testa folks reaktioner för att få fram så mycket jajg kan ur folk, vilket fungerar väldigt väl måste jag säga men ibland lite väl fel hehehe.
Tyvärr är det som du skriver att folks förmåga att ta ansvar är på en nivå motsvarande en treårings men det beror tyvärr delvis på att folk blir och har länge blivit fråntagna sitt ansvar och det smittar av sej nedåt i alla aspekter hos människor och tillslut har vi ett folk som blivit eller håller på att bli mer eller mindre fördummade. Visst, människan har ALLTID och kommer väl alltid vara ett korkat djur med allt vad det innebär :-/
Så länge en människa inte inser att han är just enbart en människa så kommer den personen att göra vansinniga saker, vilket leder mej tillbaka till just ansvarsfråntagandet med regleringar till leda.

Tack för att du biter tillbaka Det gillar jag... respekterar människor som du!

Leif Hallberg

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Kanske kan det läggas till en funktion i menyn på mp3-spelarna där man kan ange vad man har för ohm osv på sina lurar? På så vis kan spelaren beräkna max dB och om man angiver mer info kan (kanske?) spelarna till och med anpassa ljudet till lurarna för en ännu bättre upplevelse?

En annan tanke som slog mig precis, en sådan funktion skulle vara sjukt trevlig även på datorn, då man ofta sitter och blastar på lite för mycket när en go låt kommer på.. Agree? Indeed.. Mmm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Kanske kan det läggas till en funktion i menyn på mp3-spelarna där man kan ange vad man har för ohm osv på sina lurar? På så vis kan spelaren beräkna max dB och om man angiver mer info kan (kanske?) spelarna till och med anpassa ljudet till lurarna för en ännu bättre upplevelse?

En annan tanke som slog mig precis, en sådan funktion skulle vara sjukt trevlig även på datorn, då man ofta sitter och blastar på lite för mycket när en go låt kommer på.. Agree? Indeed.. Mmm.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes