AMD: Fermi är en pappersdrake

Permalänk

Vore idiotiskt av Ati att inte uttala sig kraftfullt. Det är inte många som tror att nvidia har ett svar på 5000 i år. Ati måste visa att det inte finns något att vänta på.

Nvidia är inte ens i närheten av Fermi lansering. Såvida de inte med flit försöker förlora så mycket pengar som möjligt. Snart november, inget att visa. Oddsen för att de får ut något märkbart i år är väldigt små. Det finns ingen tid till att producera det.

Jag ska ändå köpa till sommaren så det kanske blir ett till nvidia kort då.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Hahaha, verkar som om AMD/ATI är lite skrajja för fermi

OM presentationen "läckt" ut med mening så tror jag inte det har med rädsla att göra, förmodligen handlar det väl bara om att få folk att köpa 5800-seriekort NU och inte vänta på Nvidia, helt enkelt genom att försöka visa Nvidias kommande kort i dålig dager.

Fult och lågt, men om det nu är så det är, så räknar de nog med att det kommer fungera; att det kommer locka över de som tvekar, så långt det är möjligt.

Partiskt tillägg: personligen anser jag att AMD/ATI har rätt i allt de säger, men förmedlingsmetoden är under all kritik. Är man bra så behöver man inte skryta, och absolut inte klanka ned på andra. Klapp på AMD/ATI:s axel för 5800-serien, men samtidigt en knytnäve i näsan för detta fula tilltag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Haha Ska bli kul att se när "pappersdraken" spöar ATI

frågan är hur priset blir.
frågar du mig tror jag inte det blir allt för jäkligt, men prestanda per krona i mellanklassen vinner nog ATI

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

haha 1+ till amd/ati, har iallafall beställt ett 5870 sitter på ett gammalt 7950gt så jag pallar inte vänta längre och kommer nog ändå inte ha budget till Nvidias kort

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Ibland är "pajkastning" och "smutskastning" fult, men just den här gången var det bara patetiskt roligt.

Permalänk
Medlem

Det nVidia är kända för är sådana här uttalanden och sätt att göra mot andra företag. Dom har varit igång väldigt friskt i att kritisera både AMD och Intel. Att AMD går ut med detta är onödigt, men som en annan skrev, en välförtjänt spark i arschlet och smak på sin egna medicin.

En annan skrev och undrar även vad dom kommer att svara. Jag tror inte dom har så mycket att säga till om, då det är precis som AMD hävdar.

nVidia snackar skit, och AMD levererar. Fermi finns inte än, och har en del problem kvar framför sig.

Att dom envisas med att göra stora monolitiska och ineffektiva grafikprocessorer förhållandevis till sin kärnyta är kostsamt för dom. Det är bara att jämföra RV770 mot GT200 t.ex. Samma sak upprepade sig med X8xx serien, X1800 och X1900 serien. Det är en bättre lösning att ha en superskalär design då grafikkod är ruskigt extremt parallelliserad och kan nyttja en mikroarkitektur som RV770/RV870, och på så vis mycket effektiv.

HD5870X2/HD59xx finns redan och kommer stå redo i butikshyllan när AMD vill. Dom har även ett kostnadsövertag och god yield som gör att dom kan tillverka ett dubbelkärnigt kort för samma kostnad som Fermi, vilket var samma sak med HD4870X2 vs GTX280/GTX285. GTX295 släpptes och var lite bättre, och också dyrare. Då släpptes HD4890, som i sin tur i dubbel/tri/quad uppstättning klår motsvarande GTX285 SLI/tri/quad uppsättning för mindre pengar.

Det bästa vore om tillverkarna håller käft, och speciellt nVidia och lanserar Fermi istället för att sen göra en bedömning. Ni som har varit med länge vet vad jag pratar om, och senast vad det samma snack om NV30 hur det skulle krossa och vara ett magiskt kärnkraftverk i kraft, men istället blev det en total flopp.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

to be continued

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

NVIDIA har försökt dela ut många kängor till Intel och AMD och gärna pekat finger.. Nu kom det en i retur från AMD, och den svider nog.

Upp till bevis NVIDIA. Jag hoppas dom lyckas, vi behöver minst två starka konkurenter på marknaden för grafikkort. Vi vill inte ha en Intel-situation på grafikkortsmarknaden också..
Jag hejar på AMD men inser att det inte skulle vara bra alls för teknik- och kostnads- utvecklingen om AMD fick härja fritt.
Tror ni vi hade haft 40nm grafikortsprocess eller 32nm CPU-process idag om vi bara hade en enda stor spelare i respektive segment?
Nä, heja mångfald och fri konkurens på lika villkor.

1-0 till AMD i halvtid..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt me sådana uttalande, så inte mkt o hänga upp sig över tycker inte ja..

Lite rädd att AMD/ATI kommer få sig en känga prestandamessigt i vinter dock:P Nvidia vet ju vad konkurrenten presterar, och således vad som krävs för att prestera bättre, och lär nog inte ge sig förens dom lyckas.

Men som vanligt med Nvidia, förmodligen till ett aningen för högt pris

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul när Ati(AMD) och Nvidia leker i sandlådan. Av nån anledning är dessa interna "dissa motståndaren" presentationer riktigt underhållande :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacke_72@hotmail
nVIDIA äger prestanda tronen idag, trotts 5870.
Ser fram emot i9 och dubbla GTX 395or i SLI. mums.

Jag skulle inte säga att de gör det... tyvärr!
!!MEN!! vi vet ju alla vad nVidia går för! (måste ändå säga att jag inte gillar deras nya attityd...)

Permalänk

haha det roligaste med den här diskussionen är att se att alla som skriver negativt om amd har nVidia i sign xD..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x / EK-AIO 360 | 32gb Corsair Vengance RGB pro 3600 | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ZOTAC RTX 3080 AMP Holo | Samsung 970/960 Evo | Corsair RM850x | Lian Li PC-O11 Dynamic | Focusrite Scarlett studio 2i2 / cm25 / Sennheiser RS175 | ACER XZ350CU | Corsair Strafe RGB MX Silent | Mionix Naos QG | Elgato Stream Deck | Oculus Rift S, Quest 2 | Creality Ender 3 v2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror inte att Fermi spöar ATI:s senaste kort.
Nvidia bör iaf ha ett labbexemplar av Fermi och vore det överlägset HD5870 skulle vi hört något om den saken från Nvidia, nu har det varit knäpptyst om den saken från dom.
I stället pratas det om, att grafikkorten redan i dag är tillfäckligt kraftfulla att det är vikigare hur det presterar i CUDA osv.
Nej den här ronden vinner nog ATI.

Det där tror jag verkligen inte på.
Fermi kommer vara helt överlägset AMDs bästa kort.
Men den kommer vara det till ett mycket högre pris och med en bra mycket högre energiförbrukning.
Det är iaf min spekulation och med tanke på dom uppgifter som finns så känner jag mig ganska säker på den saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fermi kommer vara helt överlägset AMDs bästa kort.

Källor på det tack?

EDIT: Och även om det nu bara är en spekulation så bör du inte uttala dig som om det vore fakta.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Riktiga gnällspikar på AIT. Tror nog dom är ute efter den parten entusiaster som sitter och väntar på Fermi och få dom att tappa tålamodet och köpa 5XXX kort istället. Och det är mycket smutskastning i branchen till höger och vänster inte bara AMD. Tror Fermi kommer att bli något riktigt grymt. Och tro är väl allt man kan göra så länge man inte jobbar på nvidia och är involverad i fermi projektet vilket ATI defenetivt inte är och därför tycker jag det låter konstigt om dom redan har tillräcklig info för att börja pajkastningen.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt lite förvånad över att AMD gjorde ett sådant påhopp som nvidia brukar vara duktiga på att göra. Man blir inte alls förvånad när det kommer från den gröna sidan längre.

Angående om det är bra att ATi är lite överlägset nVidia för tillfället, så måste jag säga att, ja det är nog bra. För företaget AMD har haft så många förlust kvartal under en sådan lång tid att man börjar undra hur mycket skulder de har egentligen. AMD behöver grafikkortsförsäljningen för att få företaget tillbaka till en lönsam verksamhet.

De går inte så där jätte bra för dem på processor sidan, framförallt om man tänker på hur framtiden ser ut. Intel har en stor lansering av mellanklass kretsar på gång, ett segment där AMD idag kan leverera konkurrenskraftiga produkter. Vi vet även att AMD inte kommer att få fram en ny arkitektur förrän om minst ett år. Därför är AMD behov av att ATi säljer många grafikkort och det kan bli en betydande nyckelverksamhet inom koncernen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Snacka om att det är många på detta forumet med dubbelmoral av den värre sorten...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det där tror jag verkligen inte på.
Fermi kommer vara helt överlägset AMDs bästa kort.
Men den kommer vara det till ett mycket högre pris och med en bra mycket högre energiförbrukning.
Det är iaf min spekulation och med tanke på dom uppgifter som finns så känner jag mig ganska säker på den saken.

Senast HÄR skrev du hur löjliga mina argument var, som beskrev och bevisade tekniskt att det som var skrivet var korrekt, det är bara att läsa inlägget nedanför ditt för mitt slutgiltiga inlägg i den tråden.

Vad har du själv för förbryllande argument till att Fermi kommer vara helt överlägset AMD's bästa kort? Vid lanseringen av Fermi kommer redan HD5870X2/HD5890 finnas. Det kommer med betydligt större sannolikhet att vara totalt överlägset Fermi.

Som mrfisse skrev ovan, så måste jag hålla med.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Och tro är väl allt man kan göra så länge man inte jobbar på nvidia och är involverad i fermi projektet vilket ATI defenetivt inte är och därför tycker jag det låter konstigt om dom redan har tillräcklig info för att börja pajkastningen.

Det kan ju vara så att AMD har lyckats komma över det enda fungerande exemplaret av Fermi från Jen Hsuns skrivbordslåda och därför känner sig säkra i kläderna..

Det jag gillar mest med AMD är att de inte försöker smutskasta och snacka en massa skit som obstinata tonårspojkar som huvudkonkurrenten på grafikkortssidan brukar göra. Synd att min bild av dem fick sig en törn.

Men det är klart, det har varit lite väl lugnt här på SweC sen den senaste AMD vs Nvidia-tråden stillsamt dog ut så det var väl på tiden att vi fick en anledning att vässa våra näbbar och klor igen..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Alltså har Sweclockers tänkt att bli Expressen/Aftonbladet's tech site för svenskar på nätet? Fudzilla, Semiaccurate fast Svensk.

Hela nyhetsposten är vinklad som att det vore en sensation, som att den var läckt när den faktiskt inte alls är hemlig. Hardocp enligt eran egen "källa" publicerade den med AMD's godkännande förra veckan, 14e okt.

Kan det inte det skrivas lite mer seriöst, en av era sämre nyhetsartiklar på ett tag. Inte pga innehållet utan pga upplägget och att ni är grymt sena.

Fast underhållning är underhållning.

Orginal: http://www.hardocp.com/article/2009/10/14/amd_briefing_eric_d...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Riktiga gnällspikar på AIT. Tror nog dom är ute efter den parten entusiaster som sitter och väntar på Fermi och få dom att tappa tålamodet och köpa 5XXX kort istället. Och det är mycket smutskastning i branchen till höger och vänster inte bara AMD. Tror Fermi kommer att bli något riktigt grymt. Och tro är väl allt man kan göra så länge man inte jobbar på nvidia och är involverad i fermi projektet vilket ATI defenetivt inte är och därför tycker jag det låter konstigt om dom redan har tillräcklig info för att börja pajkastningen.

Fast här pratar vi inte om obefogad smutskastning. Fermi finns bara på papper. Dessa papper finns tillgängliga för AMD.

Kan du inte peka på den smutskastande delen i presentationen? Nog för att den går hårt åt Nvidia, men det är inte mer än rätt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det är verkligen underhållande med folk som misstolkar någons inlägg, som t.ex 2good4you.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Verkar mest som att AMD är oroliga över Fermi och vill se till att kränga så mycket kort som möjligt innan Fermi blir produktionsfärdigt och får visa upp sina förmågor, som på pappret är av episka proportioner. Konstigare än så är det inte. Konkurrenter kommer alltid försöka nerkreditera varandra för att lyfta fram sina egna produkter: Microsoft, Apple, Intel, nVidia, AMD, alla gör det.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Inget läckt material.
Inget nedsmutsande av Fermi utan en jämförelse mellan kända specifikationer, tvärtemot har AMD varit generös vid vissa uppskattningar av Fermis prestanda.
Dessutom har nVidia gått betydligt hårdare åt mot ATI förrut.

Kommer Fermi prestera bättre än AMD tror? Kanske. Men den använder en del av logiken används för att accelerera GPGPU vilket knappast är intressant för vanliga spelare. Samtidigt innebär detta högre strömförbrukning och större kretsar som ger en högre kostnad (mer resurser, lägre yield).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Promiscous
haha det roligaste med den här diskussionen är att se att alla som skriver negativt om amd har nVidia i sign xD..

Det roliga i den här diskussionen är de som försvarar Amd:s utspel skulle skrika,gråta o peka finger om det hade varit Nvidia som gjort samma sak!

Men seriöst är det någon som bryr sej om sådana här uttalanden oavsett tillverkare..sandlåda...

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Verkar mest som att AMD är oroliga över Fermi och vill se till att kränga så mycket kort som möjligt innan Fermi blir produktionsfärdigt och får visa upp sina förmågor, som på pappret är av episka proportioner. Konstigare än så är det inte. Konkurrenter kommer alltid försöka nerkreditera varandra för att lyfta fram sina egna produkter: Microsoft, Apple, Intel, nVidia, AMD, alla gör det.

Fast Fermi är inte så episkt som du verkar tro. Mycket av ytan går åt till saker som vi vanliga konsumenter inte kommer kunna dra nytta av. Fermi kommer säkert att vara kompetent, men mycket av chipet (från en gamers synvinkel) slösas bort på saker som ECC och Doubble Precision. Den ytan kostar pengar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Alltså har Sweclockers tänkt att bli Expressen/Aftonbladet's tech site för svenskar på nätet? Fudzilla, Semiaccurate fast Svensk.

Det roliga är att jag tipsade redaktionen om två riktigt bra nyheter. Det var inte första gången jag gjorde det heller, men däremot sista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det är verkligen underhållande med folk som misstolkar någons inlägg, som t.ex 2good4you.

Och som vanligt med massa påståenden utan belägg så förklara hur jag har misstolkat någons inlägg.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nvidia är ju en pappersdrake just nu.

Permalänk
Medlem

*skakar på huvudet, vänder mej om och går för att aldrig se mej om igen*

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Ju mer galla ATI/AMD trycker ur sig, ju mer tror jag på Fermi

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC