Klocka i7 920 (D0) Förbi 4ghz barriären?

Permalänk

Klocka i7 920 (D0) Förbi 4ghz barriären?

Ska försöka göra detta så kort som möjligt. Är det säkert att köra på högre volt än intel säger är "max" om man har kylning som klarar det utan problem? Då jag antar intel satt de max värdena för stock kylning?

Har en ZalmanCNPS10 Extreme.
Volt:
Vcore: 1.35v~
QPI: 1.45v~ (0.1v över "max" tror jag)
cpu PPL: 1.88v
HT på, turbo av

kört prime95 ett antal timmar i 8 trådar (100% load) utan att temperaturen gått förbi 70c, normalt 65-70~.

Tack på förhand!

Permalänk

Klart det är lugnt så länge den inte blir för varm Men jag skulle nog inte gå så mycket längre än 1,5v. Typ 1.55v men den blir ju kokhet redan vid 1.5v

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Klart det är lugnt så länge den inte blir för varm Men jag skulle nog inte gå så mycket längre än 1,5v. Typ 1.55v men den blir ju kokhet redan vid 1.5v

Då jag ser att du har samma processor, får man fråga vilka volt inställningar du har på:

Vcore:
QPI:
cpu PPL:
DRAM:

Tack på förhand:D

[edit]: Och vad för kylning:D?

Permalänk
Avstängd

FAQ? Guiderna? Läs Prova dej fram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
FAQ? Guiderna? Läs Prova dej fram

1. Onödig post
2. Läst och läser alla guider, finns lite info om säkra volt för QPI tydligen
3. Provar mig själv fram hela tiden, datorn står i prime95 och stressar så fort jag inte sitter vid datorn.
4. Det är ett forum, här ska man ju disskutera, fråga och kanske få svar på div frågor:)

Då återgår vi till ämnet då tack:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Ska försöka göra detta så kort som möjligt. Är det säkert att köra på högre volt än intel säger är "max" om man har kylning som klarar det utan problem? Då jag antar intel satt de max värdena för stock kylning?

Har en ZalmanCNPS10 Extreme.
Volt:
Vcore: 1.35v~
QPI: 1.45v~ (0.1v över "max" tror jag)
cpu PPL: 1.88v
HT på, turbo av

kört prime95 ett antal timmar i 8 trådar (100% load) utan att temperaturen gått förbi 70c, normalt 65-70~.

Tack på förhand!

Nej det är inte säkert att köra på högre volt än vad intel säger är max (1.55v, det är typ absolut max) vid 24/7 användning.
Faktiskt bör man hålla sig en bit under 1.55v även om man har bra kylning (för 24/7 användning).
Jag skulle personligen aldrig gå över 1.4v för 24/7.

Förresten så finns det egentligen inte nån barriär vid 4 ghz längre, de flesta 920 D0 processorer går över den "barriären".

Vad för klock kör du med just nu?

Jag skulle inte gå över 1.35v QPI..

Permalänk

Ta det sakta men säkert och kör gärna prime i några timmar och inte i korta intervaller.. Vilken volt du kör på spelar ju ingen roll bara du har bra temps.. över 1.35v QPI skall inte vara något problem nej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Ta det sakta men säkert och kör gärna prime i några timmar och inte i korta intervaller.. Vilken volt du kör på spelar ju ingen roll bara du har bra temps.. över 1.35v QPI skall inte vara något problem nej!

QPI höjer inte CPU tempen så mycket, så man skulle kunna brassa på med typ 1.7v och processorn skulle fortfarande ha ok temps, men du steker ju grejerna när du har såna volttal på QPI:n..
Eller inte steker kanske men grejerna dör helt enkelt på grund av för hög spänning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
QPI höjer inte CPU tempen så mycket, så man skulle kunna brassa på med typ 1.7v och processorn skulle fortfarande ha ok temps, men du steker ju grejerna när du har såna volttal på QPI:n..
Eller inte steker kanske men grejerna dör helt enkelt på grund av för hög spänning.

Yes sir!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej det är inte säkert att köra på högre volt än vad intel säger är max (1.55v, det är typ absolut max) vid 24/7 användning.
Faktiskt bör man hålla sig en bit under 1.55v även om man har bra kylning (för 24/7 användning).
Jag skulle personligen aldrig gå över 1.4v för 24/7.

Förresten så finns det egentligen inte nån barriär vid 4 ghz längre, de flesta 920 D0 processorer går över den "barriären".

Vad för klock kör du med just nu?

Jag skulle inte gå över 1.35v QPI..

Nu menade jag max som intel sagt för 24/7 användning (dvs 1.36v?).

Kör på 200x20 dvs 4ghz med HT och utan turbo.

Körde prime i 3 timmar nu, temp låg på 67-70~ i princip hela tiden.

[Edit]: som det verkar så är det en hel del folk som kör på 4ghz och jag förstår inte hur de kan köra det stabilt om de kör under 1.4v, de måste helt enkelt köra på liknande volt tal som jag, och då kör jag på D0 som ska kunna köras på låg volt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Nu menade jag max som intel sagt för 24/7 användning (dvs 1.36v?).

Kör på 200x20 dvs 4ghz med HT och utan turbo.

Körde prime i 3 timmar nu, temp låg på 67-70~ i princip hela tiden.

[Edit]: som det verkar så är det en hel del folk som kör på 4ghz och jag förstår inte hur de kan köra det stabilt om de kör under 1.4v, de måste helt enkelt köra på liknande volt tal som jag, och då kör jag på D0 som ska kunna köras på låg volt.

Hm jag har inte sett Intel skriva en max 24/7 volt (1.36)
Har bara sett att de har skrivit en absolut max volt (1.55)

Alla processorer är olika, vissa behöver mer volt, vissa mindre för samma klock.