Permalänk
Medlem
Skrivet av noodeem:

Kom in på Nätverk och systemadminstration 180P i Skövde Flyttar till hjo om några veckor.

En fråga varför just Hjo och inte skövde? Tänkte är ju 3mil nästa. grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

En fråga varför just Hjo och inte skövde? Tänkte är ju 3mil nästa. grattis!

För min flickvän/sambo bor där Flyttar till henne om ca 3veckor. Tackar Tackar grattis till er alla som har kommit in på det ni vill.

Permalänk

Blev Industriell ekonomi, Co-op i Trollhättan.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som längtar efter att få börja plugga igen?
Sista veckan på jobbet nu, sen tre veckors onödig ledighet. Vad ska jag göra?! :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

edit: Tänkte er som studerar Göteborg/Linköping/stockholm hur gör ni med er ekonomi jobbar ni extra på helgerna eller hur får ni det att gå ihop? Jag har kollat på lägenheter i Göteborg med mera men de flesta för runt 3000-4000kr är 20-25kvm.

Skrivet av Skippy:

Problemet är jag känns lite för bortskämd för korridor finns en skövde 63kvm 2rum för 3700kr inkl ström och värme.

Sen är ju Skövde rövhålet som gud glömde också. Man skulle fan få betala mig REJÄLT för att bo i den hålan, Undvik!

Gör som oss alla andra som vill plugga på ngn vettig skola.
Ta lån, jobba och skaffa en lägenhet/studentrum. Eller bo hemma i villan, gratis är gott!

Glömde skriva att jag går på Chalmers tekniska högskola i Göteborg

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

meh.. 1. man får bidrag på ca 2600 kr i månaden 2. man kan ta lån upp till något på 5400 kr / månad 3. allt med en hyra över 2000 kan man få bostadsbidrag, vilket iof inte är på så mycket men är ju alltid något. sedan kan man jobba utöver detom man nu känner för det

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

meh.. 1. man får bidrag på ca 2600 kr i månaden 2. man kan ta lån upp till något på 5400 kr / månad 3. allt med en hyra över 2000 kan man få bostadsbidrag, vilket iof inte är på så mycket men är ju alltid något. sedan kan man jobba utöver detom man nu känner för det

Man får inte mycket bostadsbidrag om man är "för rik"

Permalänk

Efter 2:a urvalet är jag reserv 5 på chalmers och jag är antagen i växjö.

Hur blir det nu? Får man börja i växjö eller kommer det komma ett till urval eller hur blir det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Efter 2:a urvalet är jag reserv 5 på chalmers och jag är antagen i växjö.

Hur blir det nu? Får man börja i växjö eller kommer det komma ett till urval eller hur blir det egentligen?

Det kommer med största sannolikhet att "droppa" bort ett antal sökande första veckorna (en del kommer inte ens på uppropet, det gjorde t.ex. inte jag förra året då jag också kom in på en chalmerslinje).

Men något riktigt "urval" blir det nog inte. MEN det kommer bli så att man får höra av sig eller kanske bli kontaktad om det finns en ledig plats, blir ALLTID lediga platser frågan är bara hur många, när de kommer och vilka som får dom. Lättast att komma in på en linje som man inte riktigt har betygen till är att välja en snarlik linje på samma högskola och sedan glida över på den andra linjen om man ligger på en bra reservplats. Har flera kompisar som varit med om liknande grejer, men det blir ju kanske svårt för dig som sökt i olika städer.

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Man får inte mycket bostadsbidrag om man är "för rik"

Flytta över alla tillgångar till päronen och säg ifrån dig allt ägande av prylar

Permalänk
Skrivet av flukke:

Det kommer med största sannolikhet att "droppa" bort ett antal sökande första veckorna (en del kommer inte ens på uppropet, det gjorde t.ex. inte jag förra året då jag också kom in på en chalmerslinje).

Men något riktigt "urval" blir det nog inte. MEN det kommer bli så att man får höra av sig eller kanske bli kontaktad om det finns en ledig plats, blir ALLTID lediga platser frågan är bara hur många, när de kommer och vilka som får dom. Lättast att komma in på en linje som man inte riktigt har betygen till är att välja en snarlik linje på samma högskola och sedan glida över på den andra linjen om man ligger på en bra reservplats. Har flera kompisar som varit med om liknande grejer, men det blir ju kanske svårt för dig som sökt i olika städer.

Lycka till!

Ok, tack för svaret! Fan jag hade inte haft några problem att börja där efter några veckor. Det känns dessutom som att en hel del kommer hoppa av redan första veckan då det är tekniskt basår. Problemet är ju bara att jag bor i Växjö. Har ingen jag känner i gbg som jag skulle kunna bo hos eller nåt. Sen är det ju inte riktigt lätt att få bostad där heller. Aja får se hur det blir.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom nu själv in på Chalmers efter att ha varit 6:e reserv så det var tydligen många som hoppade av redan inför andra urvalet så chans har man helt klart.

Vi går mot ljusare tider och det har nog också lett till att allt fler hoppar av då de får nytt jobb.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Efter 2:a urvalet är jag reserv 5 på chalmers och jag är antagen i växjö.

Hur blir det nu? Får man börja i växjö eller kommer det komma ett till urval eller hur blir det egentligen?

Du får gå på reservuppropet. En del dyker inte upp på det ordinarie uppropet och lämnar i och med detta platsen till någon annan, alltså reserverna. Du borde få information från institutionen om detta snart!

edit: Hm du kanske måste gå in och kolla upp det där själv faktiskt. Men reservuppropet är din chans hur som helst

Skrivet av turbi:

Flytta över alla tillgångar till päronen och säg ifrån dig allt ägande av prylar

Gissa vem som föreslog det

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara, Jag har som sagt kommit in på HIS och då undrar jag om man kommer få lite information om när var och hur skolan börjar, scheman osv. All information som man kan tänkas behöva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noodeem:

En snabb fråga bara, Jag har som sagt kommit in på HIS och då undrar jag om man kommer få lite information om när var och hur skolan börjar, scheman osv. All information som man kan tänkas behöva.

Det kommer! Jag har inte gått på samma skola men jag fick massor med information om både skola och upprop. Schema fick vi sen på skolan.

Permalänk
Medlem

Good good! Känner mig lite vilsen just nu för jag saknar information

Permalänk
Medlem
Skrivet av noodeem:

Good good! Känner mig lite vilsen just nu för jag saknar information

Du borde ha fått ett mail med lite info. Annars har de en infosida för nya studenter Välkommen som student hos oss! - Student - Högskolan i Skövde
Den första skolveckan så brukar de dela ut varsin kasse med massor häften/scheman/infoblad m.m som har med skolan att göra.

Permalänk
Medlem

Wohoo jag kom in på "Byggnadsteknik för fastighetsmäklare" samt väntar på svar för några ytterligare kurser.
Distansutbildning är grejen

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av noodeem:

En snabb fråga bara, Jag har som sagt kommit in på HIS och då undrar jag om man kommer få lite information om när var och hur skolan börjar, scheman osv. All information som man kan tänkas behöva.

30de augusti ska man vara i skolan 10-12 som jag har förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

30de augusti ska man vara i skolan 10-12 som jag har förstått det?

'

Jo jag läste lite sånt jag med. Men då ska man gå till sitt "program" sal eller samlas alla i en aula? Jag läste att "nätverk bla bla samlas vid sal D någonting klockan 10" Så jag antar att de är dit jag ska.

Permalänk

Kommer plugga Nätverks- och systemadministration 180p i Skövde. Fixade lägenhet ganska kvickt efter första antagningsbeskedet, en etta på kurorten i skövde, kände att jag va lite bekväm av mig för att bo i korridorboendena. Nån som har nån erfarenhet av kurorten eller programmet, skolan eller i övrigt?

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Kom nu själv in på Chalmers efter att ha varit 6:e reserv så det var tydligen många som hoppade av redan inför andra urvalet så chans har man helt klart.

Vi går mot ljusare tider och det har nog också lett till att allt fler hoppar av då de får nytt jobb.

Vad ska du läsa där? Har du valt elektro så syns vi den 17e.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

När bör jag söka CSN egentligen? Efter inskrivningen? CSN har inte lagt in mitt program, så kan jag slippa göra det manuellt så är det ju fördelaktigt. Gissar att CSN inte uppdaterar sin info förens efter inskrivningen.

Vad jag har förstått så kan man väl söka bidrag upp till en månad efter det man söker bidrag för, right?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Vad ska du läsa där? Har du valt elektro så syns vi den 17e.

Dataingenjör fick det bli då det ligger närmast hjärtat men vi kanske har gemensamma kurser de första åren så vem vet vi kanske träffas ändå.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Dataingenjör fick det bli då det ligger närmast hjärtat men vi kanske har gemensamma kurser de första åren så vem vet vi kanske träffas ändå.

Det är högskole ingenjör om jag inte tänker helt fel. De brukar hålla till vid eriksberg medan jag kommer hänga vid johanneberg, men det är ju inte omöjligt att vi ses vid någon pubrunda.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Det är högskole ingenjör om jag inte tänker helt fel. De brukar hålla till vid eriksberg medan jag kommer hänga vid johanneberg, men det är ju inte omöjligt att vi ses vid någon pubrunda.

Nykterist tyvärr.

Ja vi håller till på fel sida älven men det finns säkert något vi gör där borta ni håller till men vi får se.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Nykterist tyvärr.

Ja vi håller till på fel sida älven men det finns säkert något vi gör där borta ni håller till men vi får se.

Du är välkommen till Lindholmen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Själv kom jag in på Japanskan steg 1 efter att ha varit reserv! Nu är jag grymt glad iaf. Gäller det bara att lösa de sista poängen så man får sitt CSN till terminen oxå! ^^

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pwnas.:

Du är välkommen till Lindholmen i alla fall.

Tack tror jag!

Det skall bli mycket roligt då Chalmers alltid varit något att sträva mot och det har varit en lång plågsam Komvux resa att nå hit.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kom in på Högskol.maskinteknik på Chalmers. Känner ni någon som känner någon som känner någon som gick där? Ville först bli civilare men betygen räckte inte.

Är det något att vara? Någon som kanske har gått utbildningen? Lön info? Arbetsmarknad?

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |