Core i7 875K och Core i5 655K

Permalänk
Melding Plague

Core i7 875K och Core i5 655K

Intel tar ett kapitel ur AMD:s handbok och släpper två nya processorer i mellanklassen med upplåst multipel. SweClockers tar sig an nykomlingarna och bjuder på klassisk överklockning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

lite väl dyr...lika bra att gå med AMD:s Hexa core

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Intressant att dom släpper processorer som är upplåsta, nu är det bara att hoppas på att dom pressar priserna också

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Imponerande resultat faktiskt.
1200-1300 MHz snabbare än stock.

Undrar vad de ska sno från AMD nästa gång?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

hur kan effekten skjuta i höjden så mycket på 875an på 4.3Ghz? 0.o
jag menar, det skjuter iväg mer än processorns max tröskel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegJ:

hur kan effekten skjuta i höjden så mycket på 875an på 4.3Ghz? 0.o
jag menar, det skjuter iväg mer än processorns max tröskel.

Det är väl totalförbrukningen på systemet de visar...? :-S

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

2.5k för en dualcore känns ganska sfftigt, men det är ett steg i rätt riktning helt klart.

Permalänk
Skrivet av tosseboll:

Imponerande resultat faktiskt.
1200-1300 MHz snabbare än stock.

Undrar vad de ska sno från AMD nästa gång?

Sno? De har ju haft multipelupplåsta processorer bra länge. Enda skillnaden är att de har sänkt priset på de multipelupplåsta processorerna från extremt dyra till bara rätt dyra.

Bra resultat förresten, men efter vad jag har sett går det att pressa de billigare icke upplåsta processorerna ungefär lika högt (det är bara lite krångligare). Priserna var alldeles för höga för dessa processorerna. Vem går och köper en i5 6555K för 2500kr när i7 860 finns för 2600? Du måste ju klocka i5 655K över 4GHz för att den ens skall prestera bättre än i7 860 oklockad.

Hela den tvåkärniga i5-serien är på tok för högt prissatt, vem köper dem egentligen? En i5 750 spöar alla tvåkärniga i5, men kostar mindre än de dyraste modellerna (med lite överklockning på 750 pulvriseras de tvåkärniga). Hade Intel halverat priserna på de tvåkärniga i5:orna, så hade de kanske varit aktuella, som det är nu går de bort helt enkelt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av DegJ:

hur kan effekten skjuta i höjden så mycket på 875an på 4.3Ghz? 0.o
jag menar, det skjuter iväg mer än processorns max tröskel.

När du höjer frekvensen så ökar värmeutväckling och strömförbrukning linjärt, men när du börjar höja spänningen till processorn ökar de exponentiellt.

Permalänk
Medlem

Lite synd att det inte användes lite bättre kylning :/
Typ SS eller Dice , är ju först då man ser vad dom går för.

På luft gör ju den vanliga i7 870 också 4,2-4,3Ghz och i5 660 4,4Ghz.

Edit.

Skulle skicka/låna dom till Evil_Ananas eller någon annan här på swec som har vettig SS eller Dice kylning och testa vad dom verkligen går för.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Det märks helt klart att Intel är dominantna, prissättningen är åt skogen. Upplåst prolle borde vara standard tycker man.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DegJ:

hur kan effekten skjuta i höjden så mycket på 875an på 4.3Ghz? 0.o
jag menar, det skjuter iväg mer än processorns max tröskel.

Det är totaleffekt som dras ifrån strömuttaget. Vid AC/DC-omvandlingen så får du även räkna med en ~20% effektförlust.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

En 935K för 3000:- hade jag varit spekulant på.
Då hade jag satt min 920 i HTPCn och underklockat den till hälften.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Intressant, dock är de tvåkärniga i5:orna på tok för dyra just nu.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

En 935K för 3000:- hade jag varit spekulant på.
Då hade jag satt min 920 i HTPCn och underklockat den till hälften.

Exakt, 1366-sockel + upplåst fyrkärnig med hyggligt hög default klockfrekvens vore mums!

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Lite synd att det inte användes lite bättre kylning :/
Typ SS eller Dice , är ju först då man ser vad dom går för.

På luft gör ju den vanliga i7 870 också 4,2-4,3Ghz och i5 660 4,4Ghz.

Edit.

Skulle skicka/låna dom till Evil_Ananas eller någon annan här på swec som har vettig SS eller Dice kylning och testa vad dom verkligen går för.

Håller med till fullo! Får hem mitt fjärde high end P55 kort i dag så i5 har jag koll på.

Fast jag hade nog kört under cascade eller ln2 då dessa cpuer inte har mycket till cb med rätt PLL.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jasgripen:

När du höjer frekvensen så ökar värmeutväckling och strömförbrukning linjärt, men när du börjar höja spänningen till processorn ökar de exponentiellt.

Det där var att ta i, visst kan man approximera det med funktioner men att göra en sån där generalisering är bara dumt. Dessutom kan man med enkelhet konstruera exponentialfunktioner som har linjär tillväxt på något intervall.

OnT: Ja att betala nästan tusen spänn för samma produkt är inte någonting jag skulle göra. Jag undrar vilken målgruppen för de här är. Det kommer självklart att vara bättre att köpa ett dyrare chip och klocka det.

Permalänk

Är någon av dessa 1366-sockel? uppfattade inte det. Kanske bara är trög, lite morgon trött.
Dock skulle det vara kul att se resultaten jämfört med överklockade 930/920 osv. !

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Den fyrkärniga modellen, i7 875K, går in med i princip identiska specifikationer som den avsevärt dyrare i7 870, vilket föranleder oss att tro att den modellen kommer att fasas ut"

Citat:

"Nackdelar:
Betydligt dyrare än liknande låsta modeller"

Vad är det som gäller egentligen? :s

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

2500 kronor för en dual core? 1055T kostar ca 2000 kronor... Visst trevligt med upplåst multipel och dom klockar riktigt bra men priset är bara för saftigt. Varför släpper dom inte en Core i3 med upplåst multipel för 1500 spänn istälet?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Det märks helt klart att Intel är dominantna, prissättningen är åt skogen. Upplåst prolle borde vara standard tycker man.

Nja, det skulle ju vara kasst för både tillverkarna och konsumenterna. I så fall skulle det ju bara behövas finnas en processor med varje antal kärnor, eftersom du kan härma alla dagens processorer inom ett segment om du ändrar upp eller ned multipeln (de måsta ha samma cache och arkitektur naturligtvis).

För företagen är detta dåligt, då de inte kan dela upp marknaden i prissegment och få olika betalt för processorerna beroende på klockfrekvens. För kunden skulle det inte heller vara bra eftersom tillverkarna skulle ta mycket betalt för processorerna, eftersom de just kan ställas till ett stort antal klockfrekvenser. Om du inte är intresserad av maxprestanda utan vill ha en surfburk, så skulle du ju då ändå få betala för den dyra upplåsta varianten.

Det är ju inte för inte som det traditionellt är den högst presterande processorn i en processorlineup som är den upplåsta (hade det varit den billigaste istället skulle ju ingen köpa de dyrare varianterna, eftersom den billiga ändå kan efterhärma alla dyrare modeller).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Hanka456:

Vad är det som gäller egentligen? :s

Sådär, rättat. Använd rättningssystemet i artikeln så får vi reda på synpunkterna omedelbart. I detta fall var det gamla prisuppgifter som spökade lite.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Sjukt ovärt enligt min mening. Hade den gått på samma pris som i7 860 så hade det ju vart en annan femma eller tusing

Visa signatur

Balle

Permalänk

Jag kan höja min multiplier, men "upplåst" är att man kan höja den hur högt som helst?

Permalänk
Medlem

måste säga att det var en klen överklockning, man kan få ut mycket mer. kolla bara på NordicHardware's recension av samma processorer.
den här recensionen gav inte processorerna rättvisa chanser.
synd, "sweCLOCKERS" borde ha varit lite mer seriösa med överklockningarna.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Skrivet av abflex:

Det där var att ta i, visst kan man approximera det med funktioner men att göra en sån där generalisering är bara dumt. Dessutom kan man med enkelhet konstruera exponentialfunktioner som har linjär tillväxt på något intervall.

"Suck" inlägget var bara ett försök från min sida att på ett så enkelt sätt som möjligt förklara varför strömförbrukningen ökade så mycket när de höjde spänningen......................

Permalänk
Medlem

Dual core känns inte så 2010, men 875K är ju helt klart intressant, lite dyr dock. Frågan är hur står den sig mot 930?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Skrivet av fluff3n:

Jag kan höja min multiplier, men "upplåst" är att man kan höja den hur högt som helst?

Kan du höja/sänka Multiplen så är din processor upplåst.
Har för mig att vissa Bios versioner på ett fåtal brädor kunde låsa upp ett fåtal processor även om de ej var upplåsta. Har för mig men kan ha fel.

Vissa bios är mer utrustade än andra så köper man ett dyrare moderkort så är det högst troligt man får mer inställningsmöjligheter än man köper det billigaste.

Sen så kan man på vissa moderkort chansa med att ta ett annat bios gjort för ett snarlikt moderkort och hoppas det funkar dvs ett bios från en dyrare bräda och använda det i sitt 'budget' moderkort. Dock är det inte risk fritt och bara ett fåtal som fungerar att göra så på.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Håller med till fullo! Får hem mitt fjärde high end P55 kort i dag så i5 har jag koll på.

Fast jag hade nog kört under cascade eller ln2 då dessa cpuer inte har mycket till cb med rätt PLL.

mm, bara skicka mail till Andreas D och hoppas på det bästa

Så att vi får se något vettigt resultat med dessa proppar.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Håller med till fullo! Får hem mitt fjärde high end P55 kort i dag så i5 har jag koll på.

Fast jag hade nog kört under cascade eller ln2 då dessa cpuer inte har mycket till cb med rätt PLL.

Instämmer med er båda! Jag har efterfrågat detta tidigare. Jag kommer ihåg "förr" (se reg-datum) när man faktiskt stötte på överklockningsartiklar där man använde lite mer exotisk kylning. Tror det hade dragit många läsare och om inte annat så hade man gjort själ för namnet: "SweCLOCKERS".

Känns väldigt meningslöst att pressa processorer, speciellt modeller avsedda för överklockning, med vanlig luftkylning. Visst kan man jämnföra en modell med en annan och se hur högt man kan få upp dem vid en viss angiven spänning, men det blir ändå inte samma sak som att pressa dem fullt ut och se vad dem går för - oavsett spänning.