Ljud via hdmi? Vart koppla kabeln från moderkort till grafikkort (gigabyte p35 ds4)?

Permalänk

Ljud via hdmi? Vart koppla kabeln från moderkort till grafikkort (gigabyte p35 ds4)?

Hej,

Försöker få ljud via HDMI-kabel från datorn till tvn. Har ett Gigabyte P35 DS4 och ett 8800 GT och har läst på att man kan få ljud så här.

hittar inte SPDIF_OUT på moderkortet bara. Dock har jag hittat SPDIF_IN på grafikkortet. Så behöver egentligen bara veta vart SPDIF_OUT finns på moderkortet, nån som vet? Vore tacksam för svar.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så har du bara SPDIF-IN på själva moderkortet. SPDIF-OUT sitter på baksidan, bredvid tangentbord/mus-kontakterna.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Superlight:

Hej Superlight! Det stämmer mycket bra att kontakten heter SPDIF_O. Men det är en sak.. den finns inte på angiven plats, eller moderkortet. Helt borta. Låter säkert konstigt, jag vet. Kan det vara så för att mitt DS4 är rev. 1.0, och manualen hänvisar till ett rev. 2.1? Det är det enda logiska.. för visst brukar Gigabyte göra så?

Isåfall finns det inte så mycket att göra.. än att deppa över att mitt rev. 1.0 inte har en spdif_o vid CD_IN-porten. För hittar inte den, helt säkert. Vad skulle ni gjort?

** Är löst nu i vilket fall. Använde ett externt ljudkort.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com