Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Du kan antingen döpa om mappen efter det namn som den den finns på TheMovieDB (eller vilken scraper du använder, IMDB kanske), eller så kan du uppdatera informationen manuellt. Högerklicka och välj Movie Information, där kan du välja Refresh. Hittar inte XBMC exakt den filmen, eller det finns flera titlar med liknande namn får du en lista, eller så kan du själv knappa in namnet och årtalet. (Gjorde en sökning på "Festival" på IMDB, fick till svar : 'There were more than 500 partial matches, but no exact matches. See below to repeat your search showing all the matches.')
Visas en film två gånger är det förmodligen för att du har två olika versioner på samma film i samma mapp, kanske.

Grejen är den att jag inte kan hitta var man kan lägga till manuellt. Kan ju få upp menyn där du kan update libary, söka osv men där finns inte de alternativet. Skulle också vilja kunna se alla filer som ligger i en viss mapp, Det är bra för svenska dokumentärer och sådant som inte blir indexerat på någon sida och där jag inte bryr mig om hur det ser ut i menyerna. Använder skinnet night om det spelar någon roll

Tack på förhand
Bread

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Grejen är den att jag inte kan hitta var man kan lägga till manuellt. Kan ju få upp menyn där du kan update libary, söka osv men där finns inte de alternativet. Skulle också vilja kunna se alla filer som ligger i en viss mapp, Det är bra för svenska dokumentärer och sådant som inte blir indexerat på någon sida och där jag inte bryr mig om hur det ser ut i menyerna. Använder skinnet night om det spelar någon roll

Tack på förhand
Bread

För att bara kolla filer ur en mapp använder du det översta "Filmer" alternativet i huvudmenyn.
Där ser du tillagda mappar och kan lägga till nya källor, där kan du högerklicka på filmer och ta filminformation för att lägga till manuellt vilken film det är

Permalänk
Medlem

Har en fråga.
Jag har rippat av mina tv serier jag äger på dvd och skapat img filer. Döpt dom till Prison Break S01D01.img osv men XBMC hittar dom inte när den indexerar TV serie mappen. Hur skall jag döpa filerna för att dom skall hittas?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Har en fråga.
Jag har rippat av mina tv serier jag äger på dvd och skapat img filer. Döpt dom till Prison Break S01D01.img osv men XBMC hittar dom inte när den indexerar TV serie mappen. Hur skall jag döpa filerna för att dom skall hittas?

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=TV_Shows_(Video_Library)

Same with three- or four-part TV Show Episode
foo.s01e01-02-03-04.*
foo_[s01]_[e01-02-03-04]_*
foo.1x01.1x02.1x03.1x04.*

Hoppas det hjälper Jag tror det är lite lurigt med dvd-serier, men att prova skadar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=TV_Shows_(Video_Library)

Same with three- or four-part TV Show Episode
foo.s01e01-02-03-04.*
foo_[s01]_[e01-02-03-04]_*
foo.1x01.1x02.1x03.1x04.*

Hoppas det hjälper Jag tror det är lite lurigt med dvd-serier, men att prova skadar inte!

Perfans. Tack skall testa det när jag kommer hem

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Kan man få programmet att uppdatera arkivet automatiskt, alltså inte bara vid uppstart, utan så fort någonting läggs till i den mappen/på den hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Kan man få programmet att uppdatera arkivet automatiskt, alltså inte bara vid uppstart, utan så fort någonting läggs till i den mappen/på den hårddisken?

Det skall finnas en plugin för det. Men tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

En fråga om svt play i xbmc.
Hittar inte livesändnigar i listan. Finns någon lösning för det än ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Det skall finnas en plugin för det. Men tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter.

Hittade ett plug-in för detta, men där går det bara att ställa in att XBMC ska uppdatera sig med 2, 5, 12 eller 24 timmars mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Hittade ett plug-in för detta, men där går det bara att ställa in att XBMC ska uppdatera sig med 2, 5, 12 eller 24 timmars mellanrum.

Har sett att någon snickrat ihop ett script som gjorde att uTorrent 'sade till' XBMC när den skulle uppdatera sig. Tillexempel när en film kom till 100% så sa uTorrent åt XBMC att köra en uppdatering.

Vet bara att jag har sett det på XBMC's forum, mer kan jag inte hjälpa till tyvärr.

Permalänk
Medlem

vad läggs alla addons man installerar?? försöker lägga till dem under program som en source.

Permalänk
Medlem

Problem med att stoppa eller byta låt i XBMC

Hej en fråga som rör XBMC och musikuppspelningen med Back Row skin. När jag vill spela upp en låt med en artist drar det igång och lägger sig som en liten bild uppe i högra hörnet. Men jag kan inte få fram/hitta kontrollen för att pausa/stoppa/byta spår? så som man kan med confluence eller när man spelar upp filmer. Någon som vet hur man får fram det? Störig när man varken kan stoppa eller byta låt när man väl satt igån en.

Permalänk
Medlem

Innan DXVA2 kom till XBMC har jag haft stora problem att få HD att fungera på min 1215N, även med vertikal synk och "adjust display refresh rate to match video" ikryssat samt bockat ur "use a fullscren window rather than true fullscreen", bilden hackar och släpar. Har därför använt MPCHC vilket funkar rätt bra. Men nu (en lite sen upptäckt) när DXVA2 finns i nyaste XBMC så tänkte jag att det kanske fungerar bra nu.

Jag provade först via min stationära till TVn via HDMI, och det funkade väldigt bra. Men det är via min 1215n jag vill spela upp filmerna med, och det är nu ett i mina ögon konstigt problem uppkommer, som jag hoppas kan få hjälp med. XBMC installeras och jag fixar alla inställningarna enligt guiden och som funkat på stationära, men när jag då ska spela upp en film får jag en sån här bild:

Uppspelningen blir alltså "halv" över TVn. Det är inställningen för DXVA2 som skapar detta, tar jag bort den får jag full bild, men då kommer de andra problemen tillbaka jag först nämnde. Detta inträffar inte när jag använder min stationära dator i sign. Det märkliga är att den "halva" bilden, ser ut att flyta på riktigt bra. Jag har senaste drivarna till Ion2 på 1215n. Någon som har en lösning?

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Fasen... hade med samma problem en gång, men kom inte ihåg hur jag gjorde för att lösa det... tror det va efter en ominstallation av W7, och kanske va uppdateringarna till grafikkortet som strulade... :/
En OT fråga, är bilden från norske Trolljegeren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanou:

Innan DXVA2 kom till XBMC har jag haft stora problem att få HD att fungera på min 1215N, även med vertikal synk och "adjust display refresh rate to match video" ikryssat samt bockat ur "use a fullscren window rather than true fullscreen", bilden hackar och släpar. Har därför använt MPCHC vilket funkar rätt bra. Men nu (en lite sen upptäckt) när DXVA2 finns i nyaste XBMC så tänkte jag att det kanske fungerar bra nu.

Jag provade först via min stationära till TVn via HDMI, och det funkade väldigt bra. Men det är via min 1215n jag vill spela upp filmerna med, och det är nu ett i mina ögon konstigt problem uppkommer, som jag hoppas kan få hjälp med. XBMC installeras och jag fixar alla inställningarna enligt guiden och som funkat på stationära, men när jag då ska spela upp en film får jag en sån här bild:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/_screenshot000.jpg

Uppspelningen blir alltså "halv" över TVn. Det är inställningen för DXVA2 som skapar detta, tar jag bort den får jag full bild, men då kommer de andra problemen tillbaka jag först nämnde. Detta inträffar inte när jag använder min stationära dator i sign. Det märkliga är att den "halva" bilden, ser ut att flyta på riktigt bra. Jag har senaste drivarna till Ion2 på 1215n. Någon som har en lösning?

Testa ladda hem senaste DirectX.

Permalänk

Jag har köpt en blueray spelare 690 :- från inet som sitter i min HTPC burk. Med den fick jag power dvd 9 som funkar jätte bra etc. Dock funkar inte xbmc , det händer inget när jag väljer E: , alltså bluerayn men den ser att de ligger nått i den. Jag höger klickar på play movie men inget händer.

Var är felet? någon som vet?

Win7 64 bit fullt uppdaterat etc.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Testa ladda hem senaste DirectX.

Gjorde en extra koll och jag har senaste DirectX. Dock hade jag tydligen inte senaste drivarna för Ion. Men trots att jag nu installerat detta så blir det ingen ändring. När jag aktiverar DXVA2 i XBMC, så blir bilden halv så som på bilden i förra inlägget.

edit: Efter lite trixande så har jag äntligen löst problemet. Jag har som sagt följt guiden här och bland annat kryssat ur "Use a fullscreen window rather than true fullscreen". Men när jag provade att kryssa i den igen och fortfarande köra med DXVA2 - så blev bilden hel igen och det verkar flyta på rätt bra.

edit 2

Skrivet av Swennis:

Fasen... hade med samma problem en gång, men kom inte ihåg hur jag gjorde för att lösa det... tror det va efter en ominstallation av W7, och kanske va uppdateringarna till grafikkortet som strulade... :/
En OT fråga, är bilden från norske Trolljegeren?

Ja, du har alldeles rätt. Väldigt bra film för övrigt

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Jag har köpt en blueray spelare 690 :- från inet som sitter i min HTPC burk. Med den fick jag power dvd 9 som funkar jätte bra etc. Dock funkar inte xbmc , det händer inget när jag väljer E: , alltså bluerayn men den ser att de ligger nått i den. Jag höger klickar på play movie men inget händer.

Var är felet? någon som vet?

Win7 64 bit fullt uppdaterat etc.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att XBMC inte kan spela upp Bluray, iaf inte ISOfiler då jag själv provat med det.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av hanou:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att XBMC inte kan spela upp Bluray, iaf inte ISOfiler då jag själv provat med det.

Då är de inte så konstigt om detta stämmer dvs. Lite dåligt isånafall.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Det stämmer att XBMC inte har funktion att spela upp Bluray, har med krypteringen att göra. Det ska gå att definiera en extern spelare och få XBMC att dra igång PowerDVD till exempel så man kan starta sin film inifrån XBMC.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Det stämmer att XBMC inte har funktion att spela upp Bluray, har med krypteringen att göra. Det ska gå att definiera en extern spelare och få XBMC att dra igång PowerDVD till exempel så man kan starta sin film inifrån XBMC.

Det beror inte på krypteringen, det går inte att köra BD-iso även om man plockar bort allt sådant med AnyDVD HD t.ex. För att kunna spela upp med PDVD så måste iso:n monteras i något externt program också. Inte helt trivialt.

Men nästa version av XBMC ska tydligen ha stöd för BD-iso utan externa program, ser fram emot det.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Det beror inte på krypteringen, det går inte att köra BD-iso även om man plockar bort allt sådant med AnyDVD HD t.ex. För att kunna spela upp med PDVD så måste iso:n monteras i något externt program också. Inte helt trivialt.

Men nästa version av XBMC ska tydligen ha stöd för BD-iso utan externa program, ser fram emot det.

Kan nämna att vissa monteringsprogram gör så att BD-ison inte kan spelas upp i PDVD. Jag försökte PDVD10 kombinerat med MagicDisc och fick då som svar i PDVD att det inte stödjer formatet som är i disken. Däremot när jag bytte till Daemon så funkade det.

Vet du ungefär när nästa version av XBMC väntas komma? Om det du säger stämmer så kommer XBMC täcka alla mina behov. Sen är det ju bara bra att kunna skala ner antalet behövda program också.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag vet att HPs IR mottagare skall fungera med Logitech Harmony, någon som vet om Packard Bells USB IR mottagare fungerar?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av hanou:

Kan nämna att vissa monteringsprogram gör så att BD-ison inte kan spelas upp i PDVD. Jag försökte PDVD10 kombinerat med MagicDisc och fick då som svar i PDVD att det inte stödjer formatet som är i disken. Däremot när jag bytte till Daemon så funkade det.

Vet du ungefär när nästa version av XBMC väntas komma? Om det du säger stämmer så kommer XBMC täcka alla mina behov. Sen är det ju bara bra att kunna skala ner antalet behövda program också.

Använd Virtual Clonedrive istället, Daemon installerar någon drivare som segar ner läshastigheten på många optiska enheter.

Mediaportal sköter detta med extern mount/uppspelning lite snyggare men det har ju andra problem å andra sidan, typ att man måste ladda på alla drivare själv osv. Fy tusan vad skönt att jag släppte HTPC-spåret och köpte en media extender istället...

Här kan du se XBMC:s roadmap, det verkar vara 11 månader kvar. Lite trist att de har ändrat, det stod 3 veckor när jag kollade senast. Men det var väl väntat i.o.m. att Dharma släpptes precis.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Använd Virtual Clonedrive istället, Daemon installerar någon drivare som segar ner läshastigheten på många optiska enheter.

Mediaportal sköter detta med extern mount/uppspelning lite snyggare men det har ju andra problem å andra sidan, typ att man måste ladda på alla drivare själv osv. Fy tusan vad skönt att jag släppte HTPC-spåret och köpte en media extender istället...

Här kan du se XBMC:s roadmap, det verkar vara 11 månader kvar. Lite trist att de har ändrat, det stod 3 veckor när jag kollade senast. Men det var väl väntat i.o.m. att Dharma släpptes precis.

Tur att det inte finns någon optisk enhet i min 1215N, och att jag knappt använder den i min stationära. Men ska tänka på det i framtiden, har funderat ett tag på Fusion. Vad köpte du för mediaextender?

Jädrar vilken planering dom verkar ha. Utförs allt till nästa version släpps så är det bra gjort.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av hanou:

Tur att det inte finns någon optisk enhet i min 1215N, och att jag knappt använder den i min stationära. Men ska tänka på det i framtiden, har funderat ett tag på Fusion. Vad köpte du för mediaextender?

Jädrar vilken planering dom verkar ha. Utförs allt till nästa version släpps så är det bra gjort.

Jag köpte en Tvix N1 i höstas och den är jag nöjd med. Billig, fläktlös och allt funkar bara - BD-iso, HD-ljud, 24Hz osv. Visst, det är inte lika snyggt som i XBMC med cover art osv. Jag funderar dock på att göra ett nytt försök med HTPC när nästa XBMC-version kommer.

Vi får se hur det går, Dharma var väl ganska många månader försenat men nu verkar de ju vara 80% klara med nästa version så det verkar lovande iaf.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av hanou:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att XBMC inte kan spela upp Bluray, iaf inte ISOfiler då jag själv provat med det.

XBMC fixar numera Blu-Ray-iso om man installerar en av de senare utvecklingsversionerna. Här är ett sätt man kan göra det på:
1. Installera senaste officiella XBMC
2. Ladda ner denna fil: http://forum.xbmc.org/showpost.php?p=695652&postcount=90
3. Skriv över befintlig xbmc.exe med den nerladdade filen

Mer info: http://forum.xbmc.org/showthread.php?p=695648

Funkar utan problem för mig, återstår att testa på HTPC:n för att se vad det blir för ljud osv men den är inte tillgänglig just nu.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

XBMC fixar numera Blu-Ray-iso om man installerar en av de senare utvecklingsversionerna. Här är ett sätt man kan göra det på:
1. Installera senaste officiella XBMC
2. Ladda ner denna fil: http://forum.xbmc.org/showpost.php?p=695652&postcount=90
3. Skriv över befintlig xbmc.exe med den nerladdade filen

Mer info: http://forum.xbmc.org/showthread.php?p=695648

Funkar utan problem för mig, återstår att testa på HTPC:n för att se vad det blir för ljud osv men den är inte tillgänglig just nu.

Testade nyss på stationära, och det funkade på 1 av 2 Blurays jag för närvarande har. Ska försöka forska lite på varför den ena inte funkade.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Entusiast

Jag har försökt få den där androidappen att fungera utan att lyckas.
Den kopplar upp sig utan problem och jag kan få den att visa alla filmer och sånt men fjärrkotrollen är stendöd. Det är tråkigt för det var just den jag var ute efter för att på ett smidigt sätt kunna fjärrstyra XBMC. Några teorier om vad som kan krångla? Någon magisk inställning jag missat?

Edit: Jag kan starta en film via telefonen genom att gå genom listorna och säga play men kan inte pausa eller stoppa. Kan däremot hoppa i filmen med seekbaren men det verkar vara det enda sättet att kontrollera uppspelningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har försökt få den där androidappen att fungera utan att lyckas.
Den kopplar upp sig utan problem och jag kan få den att visa alla filmer och sånt men fjärrkotrollen är stendöd. Det är tråkigt för det var just den jag var ute efter för att på ett smidigt sätt kunna fjärrstyra XBMC. Några teorier om vad som kan krångla? Någon magisk inställning jag missat?

Edit: Jag kan starta en film via telefonen genom att gå genom listorna och säga play men kan inte pausa eller stoppa. Kan däremot hoppa i filmen med seekbaren men det verkar vara det enda sättet att kontrollera uppspelningen.

Har du tillåtit externa programvaror kontrollera XBMC?