Raptor, dying breed?

Permalänk
Medlem

Raptor, dying breed?

Min nuvarande systemdisk är en Western Digital Raptor 74 gb. Det är andra revisionen av den från 2006 med NCQ och SATA controller, d.v.s. WD740ADFD.

Har behållt den i alla mina nya datorköp då jag tagit förgivet att den är bättre än mina lagringsdiskar. Vid min senaste formatering så bestämde jag mig dock för att testa den lite närmare med HDtune, och blev rätt förvånad att se att en del av mina andra diskar presterade bättre än den i ren överföringshastighet.

Alla mina lagringsdiskar är Samsung och det är 2x 0,5TB, 2x 1TB och 1x 2TB och alla är 7200 RPM förutom 2TB som är 5400 RPM.

Intel Storage Manager rapporterar att alla utom Raptorn är SATA generation 2, Raptorn är gen 1 d.v.s.

Jag har använt HDTune för att testa diskarna, och tog den disk som logiskt borde vara snabbast bland mina lagringsdiskar - en Samsung 1 TB 7200 RPM, och jämföre den mot min Raptor. Resultatet:

Raptor:

Samsung:

Raptorn håller något stabilare hastighet än Samsungen overall och har hälften av dess accesstid, men samtidigt mycket lägre överföringshastighet i snitt och mycket lägre burstrate

Nämnvärt är att W7 etc. kördes på Raptorn samtidigt som testet gjordes, påverkar det?

Så, vilken kvalité är viktigast för en disk där system, program och de flesta spel körs ifrån?

Funderar på om jag lika gärna ska köpa en ny disk och köra systemet på, har en 64 gb SSD i en av mina bärbara och den är rätt imponerande. Finns ju Velicoraptor med om jag vill köra mekaniskt, eller köpa en till 2tb och slå två flugor i en smäll då lagringsutrymmet börjar tryta igen.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Året är 2011. Köp en bra SSD...

Permalänk
Medlem

Access Time är det som är viktigt för systemdisk!

Därför som SSD är så överlägset bäst att ha OS på.

I dom klistrade trådarna finns mycket intressant läsning som tar upp allt, om du vill läsa o lära mer

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Köp dig en SSD ! Jag har samma Raptor 74GB disk som du har och en SSD är verkligen mycket snabbare.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ska ändå beställa lite prylar till datorn och biosalongen nu, kanske skulle slänga med en Intel SSD också då.

Frågan är om det kommer fungera bra att klona min nuvarande raptordisk till en ny SSD via Acronis? Jag har precis formaterat om två stycken av mina datorer och då jag är extremt pedant så tar det sin lilla tid att få allt perfekt, orkar helt enkelt inte formatera om en gång tilll så snart efter. Men köper jag det inte nu så kommer jag inte orka köpa det på ett bra tag om jag känner mig själv rätt.

I teorin så ser åtminstone inte jag några problem med kloningen. Samma filsystem, samma plats i systemet, inget är lagt över på någon annan disk som har en del i systemet, så det bli fungera perfekt eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Varför en Intel SSD? Finns ju bättre hårddiskar, så vida du inte snackar om Intel G3, inte för att G3'an är så otroligt snabb som vissa tror.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

Varför en Intel SSD? Finns ju bättre hårddiskar, så vida du inte snackar om Intel G3, inte för att G3'an är så otroligt snabb som vissa tror.

Otroligt nog finns det folk som tycker att driftsäkerhet är bättre än prestanda och där är Intel G2 bäst.
Hur G3 presterar vet bara nissarna på Intel, vi andra gissar. Anandtech hade för övrigt ett snabbt test av nya Sandforce nu men det är fortfarande pre-preduction med gamla minneskretsar och betamjukvara. Plus att det var SF-2500 som är tänkt att sitta i enterprise. Det ger alltså en fingervisning om framtida prestanda och inget mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24