Permalänk
Medlem

Simpel databas

Hej,

Är det någon här som är haj på databaser i delphi? Jag behöver en väldigt enkel databas (just det) som i princip ska se ut som en tabell med 4-5 olika kolumner och en antal rader..

Jag vill inte använda de visuella tabeller eller en ListView som finns i delphi, eftersom mängden data (enbart text) i vissa "celler" måste vara väldigt stor, upp mot 5-600 kb..

Hur ska jag gå till väga att skapa en sådan databas, från villken jag sedan kan hämta text genom att ange column och rad, och på lika enkelt sätt kunna lägga till data?

Tack på förhand
//s.c.s.i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Hej,

Är det någon här som är haj på databaser i delphi? Jag behöver en väldigt enkel databas (just det) som i princip ska se ut som en tabell med 4-5 olika kolumner och en antal rader..

Jag vill inte använda de visuella tabeller eller en ListView som finns i delphi, eftersom mängden data (enbart text) i vissa "celler" måste vara väldigt stor, upp mot 5-600 kb..

Hur ska jag gå till väga att skapa en sådan databas, från villken jag sedan kan hämta text genom att ange column och rad, och på lika enkelt sätt kunna lägga till data?

Tack på förhand
//s.c.s.i.

Dold text

Varför just Delphi? Jag kör alltid PostgreSQL, aldrig problem med det.
Postgres har ju både gui och "cmd"-rutan.

Oavsett, vilka datatyper behöver du för databasen och varför måste vissa fält vara så stora?
Desto större desto slöare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

SQLite borde fungera för dig, om det inte nu specifikt måste vara skrivet i delphi.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddyfresh:
Dold text

Varför just Delphi? Jag kör alltid PostgreSQL, aldrig problem med det.
Postgres har ju både gui och "cmd"-rutan.

Oavsett, vilka datatyper behöver du för databasen och varför måste vissa fält vara så stora?
Desto större desto slöare.

Är du på nostalgitripp idag?

Permalänk
Medlem

loool, tråden är 10 år gammal.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Tycker allt att freddyfresh borde få ett hedersomnämnade efter att ha bumpat en tråd på datumet tio år efter att den skapades. Synd att han inte väntade ytterligare tolv timmar så att även klockslaget blev rätt

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Slinter nog till med ett lås jag..