Skrivet av Reverze:
Ok så jag behöver egentligen ett 980ti kort för att det ska flyta på bra?
Så det är ej värt att köpa den skärmen då om man ska köra på sitt 970 kort ett tag till iaf?
Är inne på att köpa en asus vg248qe istället, det kanske är bättre då?
Mja, alltså... här kommer två saker som spelar in; ren framerate och hur den faktiskt presenteras.
För att få optimalt flyt på en osynkad skärm måste du ha konstant bättre FPS än skärmen kan presentera. Det betyder inte bara 60 FPS på en 60 Hz-skärm, utan också att du konstant ska ha en lägre renderingstid än 1/60 sekunder för att inte få stuttering och lagg. Det betyder alltså att du som minimi-FPS, alltså i värsta tänkbara scenario, ska ha samma framerate som din skärms uppdateringsfrekvens.
Ett 980 Ti räcker för detta, normalt sett, i 1080p60. Det räcker inte i 1080p144. Det har inte en chans att orka göra det i 1440p144, vilket är dubbelt så mycket pixlar (och därmed ungefär dubbla belastningen) jämfört med 1080p144.
Två 980 Ti, vilket får kallas den kraftigaste "normala" grafiklösningen en normal person kan köpa och använda, klarar det inte heller. Jag har just den uppsättningen. Mina 980 Ti i SLI kan, under vissa omständigheter, sjunka ner under 60 FPS. Normalt ligger de och pendlar i området 90-144 FPS. De kan dock inte gå över 144, eftersom de begränsas till vad skärmen kan visa.
Ett ensamt 980 Ti skulle prestera ungefär 55-60% av vad min dator klarar, så säg 30-120 FPS beroende på exakt när och var i vilket spel med vilka inställningar.
Det är precis här G-Sync kommer in. Alla skärmar, synkade eller inte, flyter lika bra om du ligger på den här konstanta "guldstandarden" av framerate = scan rate. En G-Syncskärm gör alltså absolut noll nytta om du aldrig kommer ner under 144 FPS och 1/144 sekunder renderingstid, och ligger du över den siffran får du samma problem med tearing etc som med en fixed framerate-skärm.
Sjunker du däremot ner under 144 FPS, eller egentligen under 1/144 sekunder renderingstid, så ser du vad G-Sync (och Freesync med AMD-korten) är till för. Skärmen syncar sin scan rate med din framerate, så du får en skärm vars uppdateringsfrekvens konstant matchar din framerate i ett perfekt 1:1-förhållande. Om du skulle ha exakt 65.49 FPS så ligger din skärm på exakt 65.49 Hz.
Den känsla av flyt som det här perfekta 1:1-förhållandet skapar kan inte överdrivas. Det finns inget lagg, ingen tearing och ingen stuttering, och du känner knappt ens av att din framerate sjunker eftersom skärmen konstant visar en mjuk och tidskorrekt rörelse. Det är först när frameraten sjunker för lågt som man känner något, men då pratar vi kanske så lågt som 45-50 FPS... och då om man är känslig eller spelar ett spel med extremt snabba rörelser.
Vad gäller Pascal, det som kommer i juni är inte prestandakorten.
Vad det låter som just nu är att man lanserar mainstreamkorten i GP106-serien (x50, kanske x60) först.
Det skulle eventuellt men inte troligt kunna bli GP104-serien (motsvarande 970, 980).
Det kommer garanterat inte att bli GP100-korten (motsvarande Titan X och 980 Ti).
Lite historik från Maxwell:
2014-02-18 - GM107 (GTX 750 och 750 Ti) lanseras, och därmed Maxwell. Resten av 700-serien är Kepler.
2014-03-12 - GM108 (830M, 840M, 850M, 860M lanseras) 870M och 880M är Kepler GK104.
2014-09-18 - GM204 (GTX 970 och 980) lanseras och därmed första korten i 900-serien.
2015-01-22 - GM206 (GTX 960) lanseras.
2015-03-17 - GM200 (GTX Titan X) lanseras.
2015-06-01 - GM200 (GTX 980 Ti) lanseras.
Med andra ord, med tanke på hur det låter från Nvidia, kan det alltså dröja mer än ett år mellan det att Pascal lanseras "i mittensegmentet och på laptop" (vilket motsvarar Q1 2014) och det att vi ser uppföljaren till 980 Ti (Q2 2015).