Testsystem, mjukvara och metod
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 860 Evo, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1903) |
För grafikkortstesterna hösten 2019 används samma testsystem som föregående år. Utöver det har dock operativsystem och övrig mjukvara uppdaterats till senaste version, och då helt andra speltitlar används är resultaten som presenteras inte jämförbara mot tidigare utförda grafikkortstester.
Drivrutiner
Mjukvaran som används är, om ej annat anges, alltid de senaste drivrutinerna för varje komponent som finns tillgängliga vid respektive testtillfälle. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.
Nvidia Geforce Drivers 441.01
Nvidia Geforce GTX 1660 Super
AMD Radeon Software Adrenalin 19.10.1
AMD Radeon
Nvidia Geforce Drivers 436.48
Nvidia Geforce
Testmjukvara och metod
Bildfrekvens och renderingstider för spel snappas upp med hjälp av mjukvaran OCAT och efteranalyseras med Microsoft Excel. Lägstavärdet representeras av renderingstidernas 99:e percentil.
Applikation | Beskrivning |
---|---|
3DMark | UL Benchmark testsvit för grafikkort som erbjuder tung belastning i både DirectX 11 och DirectX 12. |
Unigine Superposition | Unigines syntetiska testprogram Superposition mäter prestandan i ett tungdrivet och snyggt DirectX 11-scenario. |
Tom Clancy's The Division 2 | Den senaste upplagan av svenska Massives lootshooter använder den egenstöpta grafikmotorn Snowdrop för krävande bataljer i Washington D.C. |
Assassin's Creed Odyssey | Lönnmördandet fortsätter till antikens Aten i senaste Assassin's Creed, där grafikmotorn Anvilnext 2.0 driver runt den öppna världen i DirectX 11. |
Far Cry New Dawn | Ubisofts spinoff på Far Cry 5 utspelar sig i postapokalypsens Montana och bygger vidare på grafikmotorn Dunia 2 i DirectX 11. |
Battlefield V | DICE ständiga slagfältspangare reser tillbaka till andra världskriget och bjuder på mycket ögongodis med en välpolerad version av grafikmotorn Frostbite 3. |
Metro Exodus | 4A Games dystopiska Metro-serie kliver upp ur tunnelbanan till mer öppna vidder, där en vacker värld ritas upp med utvecklarens motor 4A Engine. |
Control | Finska Remedy Entertainments övernaturliga shooter Control tar nytta av motorn Northlight för att måla upp en riktigt häftig värld inuti byggnaden Oldest House. |
World War Z | Massiv zombieslakt står på menyn i World War Z, vilket använder motorn Swarm Engine för att rendera horder av odöda med grafikgränssnittet Vulkan. |
Shadow of the Tomb Raider | Tredje och sista delen av den omstartade historien om Lara Croft, som gravplundrar vidare i motorn Foundation med fokus på DirectX 12. |
Total War: Three Kingdoms | Den senaste delen av Creative Assemblys Total War-serie bygger vidare på storskaligt krig med grafikmotorn TW3 Engine. |
Gears 5 | The Coalition fortsätter pumpa ut spel i Gears of War-serien, där Gears 5 drar nytta av Unreal Engine 4 under grafikgränssnittet DirectX 12. |
Forza Horizon 4 | Arkadinriktad bilracing gäller i senaste inkarnationen av Forza Horizon. Spelet drivs av den väloptimerade motor Forzatech och grafikgränssnittet DirectX 12. |
Förutom de två syntetiska testmjukvarorna består höstens svit av elva speltitlar som alla använder olika grafikmotorer. Av de spel som använder sig av flera olika grafikgränssnitt har redaktionen utvärderat varje av dessa och sedan valt det som ger konsekvent bäst prestanda. För mer information om vilket gränssnitt som används till respektive spel så hänvisar vi till de individuella speltesterna.