Test: Speltester

Med de syntetiska testerna ur vägen kan vi koncentrera oss närmare på de renodlade speltesterna, där tolv titlar körs igenom vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer detaljer kring spelet, och vilken testmetod som används för varje individuell titel hänvisar vi till recensionen av Geforce RTX 3080.

Vidare till faktiska speltester är det något varierad prestanda från AMD Radeon RX 6000-serien, där bland annat RX 6800 XT tar täten i Ghost Recon: Breakpoint och visar väldigt bra form i Gears 5. Däremot är det betydligt mer kämpigt i Metro: Exodus där Radeon RX 6800 XT tappar mycket mark mot Geforce RTX 3080, samtidigt som RX 6800 faller ned till RTX 3070.

Med upplösningen ett steg upp tappar Radeon RX 6800 XT sin fina ledning i Ghost Recon: Breakpoint och hamnar nu en bildruta bakom Geforce RTX 3080 sett till medelvärde. Vidare hamnar Radeon RX 6800 på ett jämnt avstånd bakom RX 6800 XT genom speltitlarna som då tyder på konsekvent prestanda, även om det ibland önskas lite mer.

Vidare till sista upplösningen 4K UHD tappar Radeon RX 6000-serien mark mot det gröna laget, där det framför allt syns på Radeon RX 6800 XT som inte riktigt når upp till Geforce RTX 3080. Med det sagt är majoriteten av titlarna helt klart spelbara för toppkortet, men något mer kämpigt för Radeon RX 6800.