Test: Ray tracing

Förutom klassisk rastrering i spel är det också väldigt intressant att kika på prestandan hos det nya kortet med hårvaruaccelererad ray tracing aktiverad. Ovanpå det finns även Nvidias omtyckta uppskalningsfunktion DLSS 2.0, vilken vi passar på att slänga in i leken där tekniken stöds.

Först ut med 3DMark och DXR-specifika testet Port Royal kan Radeon RX 6800 XT inte alls mäta sig med Geforce RTX 3080 utan hamnar på samma nivå som förra generationens toppkort RTX 2080 Ti. Den mindre modellen Radeon RX 6800 hamnar inte allt för långt ifrån storebror RX 6800 XT, men kan inte riktigt mäta sig mot Geforce RTX 3070 som har en bekvämlig ledning över nykomlingen.

Vidare till det purfärska ray tracing-testet i 3DMark faller båda RDNA 2-grafikkorten ned i listan, där Radeon RX 6800 XT hamnar mellan Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 Super trots fler beräkningsenheter för ray tracing. Samtidigt placeras Radeon RX 6800 precis bakom Geforce RTX 2080 Super och har ett litet försprång mot RTX 2070 Super.

Vidare till faktiska speltitlar inleds detta med Battlefield V som var tidigt ute med ray tracing, där båda nykomlingarna ur AMD:s RX 6000-serie hamnar relativt nära vara i prestanda. Däremot hamnar modellerna bakom både Geforce RTX 3070 och RTX 2080 Ti när ray tracing kickas igång, till skillnad från rastrering där duon landar ovanför Nvidia-modellerna.

AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT visar god form i Call of Duty: Modern Warfare som lyckligtvis fortsätter med ray tracing igång. Toppkortet Radeon RX 6800 XT lyckas klämma sig förbi Geforce RTX 2080 Ti med dryga 5 procent prestandaskillnad, men har samtidigt hela 15 procent skillnad mot Geforce RTX 3080.

Återigen hamnar Radeon RX 6800 och RX 6800 XT under både Geforce RTX 3070 och RTX 2080 Ti när vi rör oss vidare till Control, där nya AMD-korten har det lite kämpigt ställt mot det gröna laget. Något som däremot är märkbart är betydligt bättre lägsta värde för båda RX 6000-korten med spelet ställt till DirectX 12 ställt mot DirectX 11 som används i vanliga speltesterna.

Sista speltiteln är Metro Exodus som inleds med lägsta upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar och återigen hamnar Radeon RX 6800 XT strax under Geforce RTX 2080 Ti med ray tracing igång. Strax nedanför hittas andra nykomlingen Radeon RX 6800 som klarar att hålla sig ovanför Geforce RTX 2080 Super med en bildruta till godo.

Slutligen hamnar vi återigen på Metro Exodus i upplösningarna 2 560 × 1 440 och 3 840 × 2 160 pixlar där Nvidias DLSS nu fungerar. För Radeon RX 6000-korten ser läget oförändrat ut där toppkortet RX 6800 XT fortfarande är precis bakom Geforce RTX 2080 Ti, medan RX 6800 är strax ovanför Geforce RTX 2080 Super.