Testsystem och metod
Komponenter
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus XII Hero Wi-Fi | |
Minne | 2× 16 GB G Skill Trident Z Royal | |
Grafikkort |
| |
Grafikdrivrutin | Nvidia Geforce Drivers 461.09 | |
Lagring | Samsung 970 Evo M.2, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (2004) |
Som bas för testet hittar vi SweClockers vanliga system för grafikkortsrecensioner, vilken baseras runt en Core i9-10900K som är överklockad till 5 GHz. Till det hittas även 32 GB primärminne snurrandes i 3 600 MHz som tillsammans ger bra utrymme för grafikkorten att kunna sträcka på benen i alla upplösningar.
Testmjukvara
Bildfrekvens för spel snappas primärt upp med mjukvaran CapframeX och minnesanvändningen med GPU-Z. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel. Siffrorna avrundas beroende på mätsäkerhet för respektive test.
Applikation | Användning |
---|---|
Cyberpunk 2077 | 2020 års mest omtalade speltitel kräver mycket minne. Framförallt med ray tracing aktiverat, vilket dock inte stöds på AMD:s kort vid tillfället. |
Control | Finska Remedys stortitel kräver väldigt mycket minne i höga upplösningar, återigen framförallt när ray tracing är aktiverat. |
Microsoft Flight Simulator | Denna flygsimulator ställer högra krav på både grafikminne och traditionellt systemminne. |
Godfall | Enligt utvecklarna själva ska spelet kräva 12 GB grafikminne, spelet har stöd för ray tracing men enbart på AMD:s grafikkort än så länge. |
Metod
Testerna använder uteslutande 3 840 × 2 160 pixlars upplösning och maximerade inställningar för att nå så hög minnesanvändning som möjligt.
Vad vi inte gjort är att försöka skapa scenarion där vi använder i dagsläget orealistiska upplösningar så som 7 680 × 4 320 pixlar (8K) eller där vi applicerat orimliga mängder kantutjämning i 4K. Vi har helt enkelt försökt hålla oss inom rimliga gränser för vad som kan anses vara riktiga scenarion idag.
Att testa minnesanvändning är inte helt så enkelt som det kan framstå. Det kan finnas skillnader mellan allokerat minne och hur mycket minne som faktiskt används. Den avgörande faktorn och det man framförallt måste titta på då är helt enkelt prestandasiffrorna. Att bara titta på det vi kallar "VRAM-användning" berättar inte allt. Fokus för oss har istället varit på praktisk prestanda i kombination med indikationen på minnesallokering.