Test: Speltester

Med de syntetiska testerna ur vägen kan vi koncentrera oss närmare på de renodlade speltesterna, där tolv titlar körs igenom vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer detaljer kring spelet, och vilken testmetod som används för varje individuell titel hänvisar vi till recensionen av Geforce RTX 3080.

Precis som vi såg i de syntetiska testerna har kortet relativt lätt att hänga med i 1080p och levererar godkända bildfrekvenser i samtliga testade spel. Kortet presterar i det närmsta identiskt med föregående generations Radeon RX 5700 XT, förutom i Control där RX 5700 XT har ett tydligt prestandaövertag och i Wolfenstein: Youngblood där nykomlingen presterar betydligt bättre istället.

Till skillnad från de syntetiska testerna har dock kortet svårt att dra ifrån Geforce RTX 3060 och presterar snarlikt i många av våra testade titlar men nämnvärt bättre i Call of Duty, Metro Exodus, F1 2020 och Battlefield V. Jämfört med Geforce RTX 3060 Ti har kortet svårt att hålla jämna steg.

Med upplösning uppskruvad till 1440p minskar fördelarna för Radeon RX 6600 XT gentemot Geforce RTX 3060 något, medan RTX 3060 Ti med sin betydligt högre bandbredd kan sträcka mer på benen. Ställt mot RX 5700 XT är det mer blandad kompott som erbjuds. I tre av våra tolv testade titlar ramlar kortet nu under 60 FPS-gränsen, å andra sidan drabbas RTX 3060 av samma öde i dessa titlar.

När vi skruvar upp upplösningen till 4K UHD hamnar vi långt under 60 FPS i nio av testsvitens tolv tester. Geforce RTX 3060 tar ledningen i samtliga tester förutom F1 2020 och Call Of Duty, där Radeon-kortet fortsatt levererar förhållandevis utmärkt prestanda. Jämför vi mot Geforce RTX 3060 Ti blir det uppenbart att detta kort är bättre rustat för högre upplösningar då det lyckas hålla sig på rätt sida om 60 FPS-strecket i fem av de tolv testerna.

I speltesterna märks tydligt begränsningarna med kortets Infinity Cache, som bantats rejält till 32 MB från 96 MB för Radeon RX 6700 XT (Navi 22) och 128 MB för RX 6800- och RX 6900-serien. Å ena sidan gör cacheminnet att grafikkortet, trots sin 128-bitars minnesbuss, kan hålla jämna steg med RX 5700 XT som har en bussbredd om 256 bitar. I takt med att upplösningen går upp ökar försprånget för förra generationens grafikkort.