Följ Black Week på SweClockers

Tappar anslutningen ganska exakt varje timme

Permalänk
Medlem

Tappar anslutningen ganska exakt varje timme

Jag har Windows 7 Ultimate 64bit, sitter på 100mbit fiber, på en gigabitswitch, utan brandvägg (bara windows inbyggda, om den räknas), mitt ip är publikt (sitter inte bakom något NAT osv)...

Switchen i fråga är en Linksys 5-portars 10/100/1000Mbps switch, nätverkskortet jag använder är ett PCI-EX NIC från Intel (Gbit där med), inte det inbyggda altså (och inte trådlöst!)... Det bör inte vara något fel på hårdvaran, problemet började för ett par dagar sen, i samma veva som jag stängde av datorn en längre tid och det verkar som om att BIOS blev resettat Det har fungerat felfritt i ett halvår iallafall före...

Övrig hårdvara i datorn bör inte spela någon roll?

Och bara for the record så händer det inte när datorn är inaktiv, så det är något strömspartjosan, utan när det väl har börjat (kan vara lite random efter reboot när det börjar, kan börja efter en timme eller efter en dag) så är det exakt en timme mellan nerkopplingarna (och det är ju ingen NERKOPPLING egentligen utan mer som att jag tappar anslutningen, då jag inte behöver koppla upp då jag har Fiber, som tidigare nämnt)

Nu till problemet, ganska precis en gång i timmen så tappar jag anslutningen till internet, den är nere i typ 1 sekund, sen ansluter allt igen, jag vet inte vad det kan vara för fel,

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Entusiast

Din Internetleverantör, gissar jag, rek. dig att köra dynamisk IP.
Det låter som om datorn din förnyar IP-adressen en gång i timmen, eller om din Internet-leverantör "forcerar" förnyelse av IP-adressen.

Tipset jag kan ge dig är att ringa din internetleverantör och kolla med dem. Kan hända att dem har felaktiga inställningar i din "profil".
Kolla också med din Internet-leverantör om du kan använda fast IP-adress istället, för att slippa förnya adressen per automatik en gång i timmen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ringde till dem idag, hamnade hos en snubbe som verkade ha koll på det han pratade om och han förstod mitt problem, han tittade runt lite i det han kunde ändra på men inget såg felande ut, jag kollade upp min lease innan jag ringde och den går ut varje timme, dock så ska ju datorn uppdatera leasen INNAN den går ut för att inte tappa anslutningen, medans min dator verkar göra det NÄR den går ut och därför tappar jag anslutningen, han kunde inte hitta något fel på hans sida och han sa även att det var första gången han hörde om det här felet, han kunde inte göra något och bad mig återkomma om jag fortsatte att försöka åtgärda felet lokalt, och om jag misslyckades så skulle jag då återkomma då de behövde göra en djupare felsökning/analys på problemet om det visade sig vara på deras sida och inte min, jag var nöjd med den information och de svar jag fick av honom då de gick i linje med mina misstankar redan, att felet var på min sida...

Anyway, jag uppdaterade mina drivrutiner till mitt nätverkskort via Windows Update (big mistake?) för ett par dagar sen, ungefär i samma veva som problemen började, misstänker att även om det inte är den enda boven i dramat så är det en del av det, så jag laddade ner drivarna från Intels hemsida istället och har installerat dem, och ställt in nätverkskortet bättre, tex slagit av allt som har med power management att göra.

Felet verkar dock vara kvar, jag har flera datorer på nätverket, jag ska försöka kolla om alla datorerna blir nerkopplade samtidigt eller om det bara är min Windows 7 burk som blir det, om det är alla burkarna samtidigt så bör det vara min Switch eller min ISP som är problemet, om båda burkarna blir nerkopplade men vid olika tillfällen så bör det vara min ISP, och om bara min Windows 7 burk blir nerkopplad så bör det vara burkens fel, jag återkommer med mer info när jag har den, så ni som vill/kan hjälpa mig har så mycket att gå på som möjligt

Visa signatur

Star Citizen #75162