Blue screen efter Moderkorts byte (Asus CH IV Formula)

Permalänk
Medlem

Blue screen efter Moderkorts byte (Asus CH IV Formula)

Tjena

Fick idag hem mitt Asus CH IV formula,
Har monterat allt, och datorn startar upp men får bluescreens lite då och då.
Tex kan de komma under boot, och även när jag kommit in i windows.
windows memtest säger att jag har ett hårdvaru problem, så har provat att byta plats på minnena, till B1 & B2 ist för A1 & A2.

samma sak ändå. windows som jag har på disken är de jag hadde tidigare, har försökt installera om windows men får blue screen under installationen.

Jag vet att de inte är mycket att gå på men vad mer kan jag göra. Har inte tillgång till nån annan GPU eller RAM.

Översta datorn i sign gäller det.

Samt att alla komponenter har fungerat utan fel tidigare med det andra moderkortet.

Får inte hårdvarufel om jag tar ur ett av minnena, spelar ingen roll vilket eller var det sen sitter, för att de ska fungera.

Dock så ska brädan stödja minna minnen, och jag har dom ner clockade till 1333Mhz samt 9-9-9-24.

Ska prova installera om windows och sen uppdatera bios.

Permalänk

Minnena skall sitta i DIMM_A1 och DIMM_B1 och inget annat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Minnena skall sitta i DIMM_A1 och DIMM_B1 och inget annat.

Hmm, ok trodde de skulle sitta i röd & röd samt svart & svart, tror dock jag provade den combon tidigare, osäker dock om jag körde memtest. får prova efter OS installationen.

*EDIT*

Såg nu att jag hade satt minnena som du sa DIMM_A1 och DIMM_B1, detta ger mig fel i memtest:/
Har dock inte provat än om det fungerar efter att ha uppdaterat bios

*EDIT 2*
Har nu installerat om windows och uppdaterat BIOS till senaste. får inga hårdvarufel nu när jag kör Mem_OK innan post, dock kommer hårdvarufelet tillbaka efter ett tag.

Är det nått jag har missat att göra?

*EDIT 3*
Får inte längre Bluescreen, däremot låser/fryser sig hela datorn titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar klockrent om ett minne är ur, finns det nånting jag kan göra åt saken eller är det bara att köpa ett par nya?
Minnena jag har är Corsair CMD4GX3M2B1600C8 stock = 8-8-8-24 @ 1600 - 1.65V går dock nu i 9-9-9-24 @ 1333 - 1,5V har provat att köra 1.65V @ 1333 & 1600.

Båda minnena fungerar utan fel var för sig.

Permalänk

Kan du köra minnena i stock ? Om inte så har du 5-års garanti (om jag minns rätt).
De skall ju vara matchade ihop.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Kan du köra minnena i stock ? Om inte så har du 5-års garanti (om jag minns rätt).
De skall ju vara matchade ihop.

Har inte kollat på timings än, men har läst att Corsair minnen och Asus brädor inte direkt är vänner med varandra.

Men om det nu inte fungerar heller kan jag själv göra någonting åt saken? eller blir det att köpa andra minnen.

*EDIT*
mina minnen va visst inte med i listan för minnen som stödjs av brädan.

Permalänk

Kör du med FSB klockning eller använder du endast multiplier för processorn ?
Jag tänker att FSB påverkar minnena också.

Det känns surt att behöva skaffa nya minnen och inte veta att det löser problemen.
Jag skaffade nya OCZ minnen när ett MSI moderkort hade problem med mina A-Data minnen.
Inte var det fel på minnena... jag bytte till Asus moderkort och där funkade alla minnena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu är allt stock (Sign gäller med gamla brädan), provade att mata cpun med lite extra Vcore ifall den hade tagit skada men de gjorde ingen skillnad.

Nu kör jag minnena i 8-8-8-24 @ 1600 - 1.65V men datorn frös under boot.
så ingen skillnad sen innan med andra ord.

*EDIT*
Har labbat lite nu med olika inställningar i BIOS men får de inte att gå ändå.
Hur högt kan man gå utan att skada minnena med volt?
Tänkte om man kanske kunde få dom stabila med mer V

Kör 1.71V nu utan framgång

Får bli nya minnen till den 25e om jag har tur då:/
såvida det inte finns någonting annat jag kan göra?

*EDIT2*
Tror jag har fått skiten stabil nu,

kör 9-9-9-24 2T @ 1600Mhz - 1.65V
Den stod tidigare på 1T och tyvärr har jag ingen större kol på vad detta är, har för mig att de är hur minnet ska läsa men kan ha helt fel.

Vad är bäst 1T eller 2T (förutsatt att båda skulle fungera)
Hmm har läst mig till nu att jag får en mindre prestanda förlust med 2T, får clocka skiten så jag tar igen de jag förlorar:/ eftersom det verkar uppenbart att det är denna inställning som det hänger på.

Ska prova att köra 8-8-8-24 tror inte det kommer hänga systemet, får sen leta upp nått bra memtest som jag kan boota från usb o köra.