Följ Black Week på SweClockers

Alternativ medicin - Det mest är bluff

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PenPusher:

Fast är det inte åtminstone teoretiskt möjligt att en alternativmedicin kan innehålla ungefär samma sak som en riktig medicin? Det finns ju trots allt en del mer basic mediciner o.d. som säljs på apotek som tillsynes verkar var snarlika vissa alternativmediciner med någon suspekt växt e.d. som enda "aktiva substans".

Typ halstabletter innehåller väl i princip bara en ingrediens och lite socker, kan inte var så svårt att tillsätta någon exotisk växt, kalla den biodynamisk och kränga den till hippies för dubbla priset. Med bibehållen effekt s.a.s.

Visst har en del mediciner naturligt ursprung. Acetylsalicylsyra kommer ju ursprungligen från barken från en del pilträd. Man har gjort te på pilbark för att lindra huvudvärk sedan antiken så visst kan en del naturmedicin fungera. Det är rätt nyligen som man börjar gå andra vägen och bygger helt syntetiska mediciner istället för att använda och förbättra naturliga substanser.

Dock är det ju självklart så att bara för att en del läkemedel har naturligt ursprung så är inte alla naturläkemedel fungerande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PenPusher:

Fast är det inte åtminstone teoretiskt möjligt att en alternativmedicin kan innehålla ungefär samma sak som en riktig medicin? Det finns ju trots allt en del mer basic mediciner o.d. som säljs på apotek som tillsynes verkar var snarlika vissa alternativmediciner med någon suspekt växt e.d. som enda "aktiva substans".

Typ halstabletter innehåller väl i princip bara en ingrediens och lite socker, kan inte var så svårt att tillsätta någon exotisk växt, kalla den biodynamisk och kränga den till hippies för dubbla priset. Med bibehållen effekt s.a.s.

Ungefär 40% av alla mediciner består av ämnen som först isolerades i naturen. Ytterligare substanser syntetiseras bäst i naturen. Mediciner kan komma från växter, djur eller mikroorganismer.

Forskare lägger ner väldigt stora resurser för att katalogisera och undersöka växter, djur och mikroorganismer just i syftet att hitta nya substanser som kan bli till medicin.

Den stora skillnaden mellan "naturmedicin" och riktig medicin är att det förra bara påstås ha effekt, men på köpet får man kanske hundratals substanser varav möjligen en kan ha en effekt i rätt dos. "Alternativ medicin" är dock kvack raktigenom. Jämför med "alternativ fysik" eller "alternativ biologi" för att höra hur dumt det låter. Termer som "alternativ" och "komplementär" är dimridåer skapade av kvackmedicinens förespråkare. En mer korrekt term vore "pseudomedicin".

Observera att detta inte strider mot att naturmediciner kan ha effekt. De är dock sämre kontrollerade och kan innehålla en massa substanser som kan vara farliga. Riktiga forskare som sysslar med riktig medicin isolerar de verksamma substanserna och garanterar att medicinen bara innehåller det som faktiskt har en belagd verkan samt vissa väl kontrollerade buffert- och transportmedel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Ungefär 40% av alla mediciner består av ämnen som först isolerades i naturen. Ytterligare substanser syntetiseras bäst i naturen. Mediciner kan komma från växter, djur eller mikroorganismer.

Forskare lägger ner väldigt stora resurser för att katalogisera och undersöka växter, djur och mikroorganismer just i syftet att hitta nya substanser som kan bli till medicin.

Den stora skillnaden mellan "naturmedicin" och riktig medicin är att det förra bara påstås ha effekt, men på köpet får man kanske hundratals substanser varav möjligen en kan ha en effekt i rätt dos. "Alternativ medicin" är dock kvack raktigenom. Jämför med "alternativ fysik" eller "alternativ biologi" för att höra hur dumt det låter. Termer som "alternativ" och "komplementär" är dimridåer skapade av kvackmedicinens förespråkare. En mer korrekt term vore "pseudomedicin".

Observera att detta inte strider mot att naturmediciner kan ha effekt. De är dock sämre kontrollerade och kan innehålla en massa substanser som kan vara farliga. Riktiga forskare som sysslar med riktig medicin isolerar de verksamma substanserna och garanterar att medicinen bara innehåller det som faktiskt har en belagd verkan samt vissa väl kontrollerade buffert- och transportmedel.

Detta är något jag har försökt förklara för de som förespråkar medicinskt bruk av marijuana. Ingen seriös läkare kan ju förespråka något så flummigt som att dosera ut godtycklig mängd narkotika till folk utan riktig kontroll över dosen. Extra stenkorkat att faktiskt uppmana till rökning. Hela konceptet är trams av knarkare för knarkare. Skulle inte förvåna mig om de där läkarna som förespråkar det enbart gör det för att kunna nalla lite på inventarierna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Önskar det vore så enkelt, blev snudd på hängd i klassen en gång när jag uttalade mig på liknande sätt om alternativmedicin.

Alla ska ju ha nån jävla faster eller moster som provat grödan X och som hjälpt mot deras sjukdom minsann, en sjukdom som den "sk riktiga medicinen" inte kunde göra nåt åt minsann.

Hatar dessa jävla idiotanekdoter som drar upp fler frågor än vad de besvarar.

Fördelen med riktiga läkemedel är att jag som läkare kan beräkna exakt hur mycket som går åt för att nå upp till en viss effektiv koncentration i blodet på en stor grupp (individuella variationer förekommer givetvis). Jag vet precis vilka biverkningar jag ska hålla utkik efter och jag vet än viktigare precis vilka andra läkemedel jag kan kombinera det aktuella medlet med.

Visst, det ovanstående går att ta reda på via studier med alla dessa naturmedel också, men då måste man likförbannat isolera ämnet som man är intresserad av för att få veta om den verkligen ger den eftersökta effekten. Skulle det visa sig att ämnet/substansen i fråga verkligen har effekt så kommer man använda sig av den i ren form och vips så är det helt plötsligt riktig medicin vi har att göra med.

Skulle den däremot visa sig vara verkningslöst så faller det inte längre under kategorin läkemedel, den kommer sakna reglerande lagar i samma utsträckning som riktiga läkemdel och kvacksalvare kan fortsätta sälja dem då det alltid finns någon som känner någon som fått sin rektalcancer i hjärnan botad med den där jävla spikmattan som Aftonbladet klassade som årets julklapp.

Hence: alternativ medicin är real medicine rejects.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Detta är något jag har försökt förklara för de som förespråkar medicinskt bruk av marijuana. Ingen seriös läkare kan ju förespråka något så flummigt som att dosera ut godtycklig mängd narkotika till folk utan riktig kontroll över dosen. Extra stenkorkat att faktiskt uppmana till rökning. Hela konceptet är trams av knarkare för knarkare. Skulle inte förvåna mig om de där läkarna som förespråkar det enbart gör det för att kunna nalla lite på inventarierna.

Fast man behöver ju inte röka marijuana, håller dock med om att huvuddelen av förespråkarna nog främst är ute efter ett kryphål för att kunna bli höga. Det är givetvis fördelaktigt även för politiker som indirekt kan legalisera cannabis med kraftigt reducerad politisk kostnad.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En fördom som måhända grundar sig i okunskap?

Finns andra sätt att få i sig de verksamma substanserna och det är ett bra sätt att hantera kronisk smärta som inte svarar på något annat.
Jämför det med opiater, du kan röka dig till samma effekt,eller så kan du ta en tablett med exakt dos. Idag finns det läkemedel som baseras på cannabis, så man behöver inte ens röka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PenPusher:

Fast man behöver ju inte röka marijuana, håller dock med om att huvuddelen av förespråkarna nog främst är ute efter ett kryphål för att kunna bli höga. Det är givetvis fördelaktigt även för politiker som indirekt kan legalisera cannabis.

Vad är logiken där?

En läkare med förskrivningsrätt kan skriva ut vad fasen denne vill, allt från alvedon till tunga narkotikaklassade läkemedel, varför skulle just cannabis vara något som vissa läkare vill åt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nja, mja. Det har visat sig vara svårt att göra ett piller e.dyl som fungerar lika bra. Rökning kan vara ett fullt legitimt administrationssätt faktiskt, men frågan rör indikationerna. Jag skulle snarare säga att det är sigmat kring "knark" som ställer till det. Även alkohol och nikotin kan ju faktiskt ha bra verkan. Men det blir en kulturkrock när något kommer från missbruk och blir till bruk.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Önskar det vore så enkelt, blev snudd på hängd i klassen en gång när jag uttalade mig på liknande sätt om alternativmedicin.

Alla ska ju ha nån jävla faster eller moster som provat grödan X och som hjälpt mot deras sjukdom minsann, en sjukdom som den "sk riktiga medicinen" inte kunde göra nåt åt minsann.

Hatar dessa jävla idiotanekdoter som drar upp fler frågor än vad de besvarar.

Fördelen med riktiga läkemedel är att jag som läkare kan beräkna exakt hur mycket som går åt för att nå upp till en viss effektiv koncentration i blodet på en stor grupp (individuella variationer förekommer givetvis). Jag vet precis vilka biverkningar jag ska hålla utkik efter och jag vet än viktigare precis vilka andra läkemedel jag kan kombinera det aktuella medlet med.

Visst, det ovanstående går att ta reda på via studier med alla dessa naturmedel också, men då måste man likförbannat isolera ämnet som man är intresserad av för att få veta om den verkligen ger den eftersökta effekten. Skulle det visa sig att ämnet/substansen i fråga verkligen har effekt så kommer man använda sig av den i ren form och vips så är det helt plötsligt riktig medicin vi har att göra med.

Skulle den däremot visa sig vara verkningslöst så faller det inte längre under kategorin läkemedel, den kommer sakna reglerande lagar i samma utsträckning som riktiga läkemdel och kvacksalvare kan fortsätta sälja dem då det alltid finns någon som känner någon som fått sin rektalcancer i hjärnan botad med den där jävla spikmattan som Aftonbladet klassade som årets julklapp.

Hence: alternativ medicin är real medicine rejects.

Nu kan jag vara fel ute men var inte diskursen huruvida alternativmedicin var en bluff (verkningslöst)? Att alternativmedicin har sämre effekt (vilket ter sig självklart) eller ospecificerad biverkningar är givetivs en stark anledning till att inte bruka dem men det utesluter inte att vissa av dem kan ha effekt. Jmfr med t.ex. seans eller astralkirurgi (?) där man uppenbart kan tala om en bluff.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vad är logiken där?

En läkare med förskrivningsrätt kan skriva ut vad fasen denne vill, allt från alvedon till tunga narkotikaklassade läkemedel, varför skulle just cannabis vara något som vissa läkare vill åt?

Är väl t o m så att det var en kille så sent för några veckor sedan som fick tillstånd att bruka marijuana för medicinsk bruk här i Sverige.

Medicinsk marijuana tillåten i Sverige | Inrikes | Nyheter | Nyheter24

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Vad är logiken där?

Har alltid trott det var tvärtom: om cannabis är lagligt för vissa typer av sjukdomar så har också patienter rätt att få det utskrivet som medicin. Vet inte hur vanligt det är med läkare som på eget bevåg föreslår sina patienter den lösningen? Förekommer säkert men är nog inte alternativ 1a för de flesta, misstänker jag.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PenPusher:

Nu kan jag vara fel ute men var inte diskursen huruvida alternativmedicin var en bluff (verkningslöst)? Att alternativmedicin har sämre effekt (vilket ter sig självklart) eller ospecificerad biverkningar är givetivs en stark anledning till att inte bruka dem men det utesluter inte att vissa av dem kan ha effekt. Jmfr med t.ex. seans eller astralkirurgi (?) där man uppenbart kan tala om en bluff.

Det är här problemet kommer in. Att kategorin "alternativmedicin" innehåller allt från ämnen som är under forskning för att fastlå effekten hos till de helt verkningslösa sakerna som du nämner.

Skrivet av m0rk:

Är väl t o m så att det var en kille så sent för några veckor sedan som fick tillstånd att bruka marijuana för medicinsk bruk här i Sverige.

Medicinsk marijuana tillåten i Sverige | Inrikes | Nyheter | Nyheter24

Fast det har gått att skriva ut preparat som innehåller cannabis ett bra tag, förstår inte var privatimporten helt plötsligt kommer in.

Skrivet av PenPusher:

Har alltid trott det var tvärtom: om cannabis är lagligt för vissa typer av sjukdomar så har också patienter rätt att få det utskrivet som medicin. Vet inte hur vanligt det är med läkare som på eget bevåg föreslår sina patienter den lösningen? Förekommer säkert men är nog inte alternativ 1a för de flesta, misstänker jag.

Det är i ärlighetens namn inget man föreslår i första hand, men jag var för ganske exakt ett år sen med då en läkare föreslog detta till en kvinna med smärtor som inte gick att få under kontroll med med de konvetionella metoderna och läkemedlena. Det var kort och gott sista utvägen. (inser själv paradoxen i att jag kommer med ett sådant argument).

Det kan anses vara dumt att introducera cannabis, men i slutändan så går det ut på att hjälpa en människa med sina besvär. Helt klart att det kan finnas någon dold agenda hos vissa, men det ska inte imo bli något som alla potentiella utskrivare ska bli stämplade som.
Alla som skriver ut amfetamin eller opiater blir inte stämplade som att de i det dolda driver en agenda för att legalisera dessa, varför detta stigmata kring cannabis?
Även här går det att jämföra med andra läkemedel. Du kan som läkare skriva ut opiater och morfin till patienter med smärtor, men det är inte första behandlingsregimen när en patient har ont. Detsamma kommer det bli med cannabis, även om en sjukdom kan ha cannabis som möjlig behandling innebär inte det att cannabis helt plötsligt ska bli förstahandsalternativet i behandlingen. Samma sak gäller alla läkemedel, alla nya läkemedel blir inte per automatik förstahandspreparat (av diverse anledningar). SÅ här har du givetvis rätt, det kommer inte bli något man föreslår i första hand.

Så jag tror det ligger en felaktig tro om att medicinsk marijuana kommer leda till ökad missbruk eller andra drogrelaterade problem, men det ser inte jag som någon ökad risk för med tanke på hur det ser ut för många andra preparat som är narkotikaklassade.

(Vidare gällde citatet den där biten om att vissa läkare ville få medicinskt marijuana legaliserat för att på något sätt kunna köra sin egen agenda eller nyttjande)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CSM101:

En fördom som måhända grundar sig i okunskap?

Finns andra sätt att få i sig de verksamma substanserna och det är ett bra sätt att hantera kronisk smärta som inte svarar på något annat.
Jämför det med opiater, du kan röka dig till samma effekt,eller så kan du ta en tablett med exakt dos. Idag finns det läkemedel som baseras på cannabis, så man behöver inte ens röka det.

Jag är medveten om att det finns läkemedel som är baserade på marijuana och de får gärna användas. Det är inte det jag reagerar på utan att det finns en förvånansvärt stor lobby som tycker att det ska vara lagligt att röka/äta sig hög på cannabis i medicinskt syfte. En läkare som förespråkar sådant trams borde bli av med legitimationen. Ofta blandas det in argument om onda multinationella företag som bara vill tjäna pengar och hur mycket bättre naturmedicin är bara för att det innehåller ordet natur.

Vad är nästa steg, skriva ut heroin istället för morfin? Eller varför inte köra direkt på old-school och röka lite opium, det är ju naturligt och därför bra.

@MBY, det tyder ju enbart på att det finns för lite forskning på området vilket troligtvis beror på just den stigmatiseringen som du nämner. Läste något om en spray eller liknande sätt att inhalera den verksamma substansen. Just rökning är inget vettigt sätt att få i sig något annat än massa gifter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Det är i ärlighetens namn inget man föreslår i första hand, men jag var för ganske exakt ett år sen med då en läkare föreslog detta till en kvinna med smärtor som inte gick att få under kontroll med med de konvetionella metoderna och läkemedlena. Det var kort och gott sista utvägen. (inser själv paradoxen i att jag kommer med ett sådant argument).

Det kan anses vara dumt att introducera cannabis, men i slutändan så går det ut på att hjälpa en människa med sina besvär. Helt klart att det kan finnas någon dold agenda hos vissa, men det ska inte imo bli något som alla potentiella utskrivare ska bli stämplade som.
Alla som skriver ut amfetamin eller opiater blir inte stämplade som att de i det dolda driver en agenda för att legalisera dessa, varför detta stigmata kring cannabis?
Även här går det att jämföra med andra läkemedel. Du kan som läkare skriva ut opiater och morfin till patienter med smärtor, men det är inte första behandlingsregimen när en patient har ont. Detsamma kommer det bli med cannabis, även om en sjukdom kan ha cannabis som möjlig behandling innebär inte det att cannabis helt plötsligt ska bli förstahandsalternativet i behandlingen. Samma sak gäller alla läkemedel, alla nya läkemedel blir inte per automatik förstahandspreparat (av diverse anledningar). SÅ här har du givetvis rätt, det kommer inte bli något man föreslår i första hand.

Så jag tror det ligger en felaktig tro om att medicinsk marijuana kommer leda till ökad missbruk eller andra drogrelaterade problem, men det ser inte jag som någon ökad risk för med tanke på hur det ser ut för många andra preparat som är narkotikaklassade.

(Vidare gällde citatet den där biten om att vissa läkare ville få medicinskt marijuana legaliserat för att på något sätt kunna köra sin egen agenda eller nyttjande)

Mitt intryck är att legaliseringen av medicinsk marijuana aldrig har drivits aktivt av läkarkåren utan snarast av grupper med ett intresse i att främja legaliseringen av cannabis i stort. Som jag nämde tidigare är det enkelt för politiker att "köpa röster" i dessa grupper med dessa typer av åtgärder samtidigt som den politiska kostnaden är reducerad i grupper som är emot ("vill du se Agda, 72 år dö i en smärtsam kamp mot X"). Med tiden normaliseras uppfattningen om cannabis mer och mer och mindre och mindre allvarliga sjukdomar där effekt påvisats ("illamående") blir aktuella och tids nog har du indirekt legaliserat cannabis.

Ska väl tilläggas att jag personligen är för en legalisering av cannabis.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Läkemedelsfloran är ju redan idag fullproppad med substanser som brukas av missbrukare, eller åtminstone kan fungera som substitut för missbrukarnas primärdrog. Det är redan en del av läkares vardag att värdera om en patient fiskar efter ett rus eller verkligen behöver drogen. Så sent som igår talade jag med min bror (som är läkare) som berättade om en patient som regelbundet behandlas för någon obskyr porfyridiagnos med doser på 1000mg morfin (undertecknad hade slutat andas någonstans runt 50mg). Patienten står naturligtvis under en ständig misstanke om vad som är verkligt och inte eftersom en så hög tolerans tyder på en mycket hög tillvänjning. Likaså finns det läkemedel idag som måste administreras oralt och där patienten därför måste läggas in enbart för att man måste bevaka administrationen för att förhindra att allt tas på en gång i rus-syfte.

Mot den bakgrunden så ser jag inte att cannabis i medicinskt syfte skapar några nya problem. Problemet är väl snarare att effekterna inte är tillräckligt kliniskt utredda för att det ska bli en accepterad behandling. Ribban för det är extremt hög, det går att argmentera för att den är onödigt hög. Men den dagen en trippelblind långtidsstudie av ett respekterat institut på 1000+ försöksobjekt ger klara, förutsägbara och upprepningsbara resultat så ser jag det som givet att cannabis kan komma att administreras som medicin, förutsatt att effekten uppväger biverkningarna och att ett vettigt administrationssätt kan fås fram. Självklart finns ett visst stigma kring Cannabis, men det gör det ju kring en mängd opiater också som använts sedan länge i vården.

Edit: "Brukas av missbrukare"... "Missbrukas" är nog en bättre term.

Edit 2: Kanske ska förtydliga att en total legalisering av cannabis givetvis är en helt annan sak, det jag yrar om är allmänt accepterad administration av cannabis av läkare i medicinskt syfte, och då på recept. Måste också erkänna att jag inte visste att det fanns medicin idag som baserades på cannabis, mer än i försökssyfte. Man lär så länge man lever.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

De gångerna som jag har testat alternativ medicin emot förkylning så har denna gott över på bara runt 14dagar, medans de gångerna då jag inte har tagit något speciellt så har förkylningen suttit kvar i hela 2 veckor.

14 dagar är väl ändå lika långt som två veckor?

Kunde inte låta bli men jag antar att med alternativ medicin så har du kortat ner din förkylning med några dagar.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McFeast:

14 dagar är väl ändå lika långt som två veckor?

Kunde inte låta bli men jag antar att med alternativ medicin så har du kortat ner din förkylning med några dagar.

Och priset "minst förståelse för ett skämt på alternativmedicinens bekostnad" går till... McFeast!
Andra priset för "har ej läst tråden ordentligt" går till...McFeast!

Edit: Felstavad nick.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att den här bloggposten har en väldigt nykter diskussion om medicinsk marijuana:
Science-Based Medicine Medical Marijuana: are we ready?
Det är väldigt sällan jag ser MM-förespråkare diskutera MMs meriter på ett liknande sätt som man gör med andra terapiformer. Jag är inte övertygad om att detta är otaktiskt av dem.

Jämförelser med opiater, amfetamin eller andra narkotikaklassade preparat som används rekreationellt är inte allt för övertygande mot annat än påståenden som att det rekreationella bruket hade omöjliggjort det terapeutiska, men jag vet inte att jag ens sett några sådana påståenden.
Något som är väldigt slående med jämförelsen är hur det inte tog ett stort engagemang från medicinsk amfetamin-/opiumförespråkare (med tveksamma länkar till de som förespråkade legalisering av rekreationellt bruk) för att dessa skulle anammas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Och priset "minst förståelse för ett skämt på alternativmedicinens bekostnad" går till... McFeast!
Andra priset för "har ej läst tråden ordentligt" går till...MCFeast!

-Storslam! -Wee!

(antar brevbäraren missade att leverera ironipaketet)

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är medveten om att det finns läkemedel som är baserade på marijuana och de får gärna användas. Det är inte det jag reagerar på utan att det finns en förvånansvärt stor lobby som tycker att det ska vara lagligt att röka/äta sig hög på cannabis i medicinskt syfte. En läkare som förespråkar sådant trams borde bli av med legitimationen. Ofta blandas det in argument om onda multinationella företag som bara vill tjäna pengar och hur mycket bättre naturmedicin är bara för att det innehåller ordet natur.

Vad är nästa steg, skriva ut heroin istället för morfin? Eller varför inte köra direkt på old-school och röka lite opium, det är ju naturligt och därför bra.

Du har noll koll på hur vård fungerar och den slutsatsen drar jag utifrån dina argument.

Det är ingen som vill legalisera sig MM för att patienter ska få äta eller röka sig höga, var har du fått det ifrån? Att använda ett läkemedel i medicinskt syfte skiljer sig från att använda preparatet privat för att det är kul.
Så länge det finns indikation för en behandling så ska man kunna få skriva ut läkemedel, narkotikaklassad eller ej, och jag kan tänka mig en rad tillfällen då cannabis kan vara indicerad och då tycker jag att det är snudd på magstarkt av dig att komma här och propagera att jag ska bli av med min legitimation (när jag väl får den då givetvis).

Som det är idag får inte alla skriva ut vad som helst, utan det krävs specialkompetens för att skriva ut vissa narkotikaklassade preparat och det finns inget som säger att tex cannabis kommer bli ett läkemedel som vem som helst får skriva ut.

Och ja, varför inte skriva ut heroin när det är indicerat?
Läs och begrunda
Heroin hjälpte fler svåra missbrukare än metadon - Dagens Medicin

Skrivet av PenPusher:

Mitt intryck är att legaliseringen av medicinsk marijuana aldrig har drivits aktivt av läkarkåren utan snarast av grupper med ett intresse i att främja legaliseringen av cannabis i stort. Som jag nämde tidigare är det enkelt för politiker att "köpa röster" i dessa grupper med dessa typer av åtgärder samtidigt som den politiska kostnaden är reducerad i grupper som är emot ("vill du se Agda, 72 år dö i en smärtsam kamp mot X"). Med tiden normaliseras uppfattningen om cannabis mer och mer och mindre och mindre allvarliga sjukdomar där effekt påvisats ("illamående") blir aktuella och tids nog har du indirekt legaliserat cannabis.

Ska väl tilläggas att jag personligen är för en legalisering av cannabis.

Så du är rädd för en sluttande-plan-scenario?

Det är viktigt att skilja på medicinskt bruk av cannabis (dvs du har en sjukdom och där cannabis är del i behandling) och privat/rekreationellt användande. Att man stödjer det första betyder på långa vägar inte att man stödjer det andra, vilket är fallet med mig.

Ja du har helt rätt i att den stora massan utgörs av personer som vill legalisera cannabis, men jag vill tro att det inte kommer påverka eller påverkas av nyttjandet av cannabis inom medicinen, lika lite som andra narkotikaklassade ämnens rekreationella bruk har påverkats av deras bruk inom vården. Vidgat bruk inom vården är på inget sätt likställt med legalisering av cannabis.

@Haricots: Jag regareda lite på bloggen.
Det jag tänker på är följande: Det verkar som att cancer inte är en acceptabel indikation för MM och det håller jag med om till viss del. Om man förväntar sig at MM ska bota eller lindra cancer så är det fel. Däremot så lider många svårt cancersjuka patienter av minskad eller ingen aptit och det tillsammans med deras sjukdom gör att de i många fall är undernärda, vilket i sig försvårar gängse behandling och förvärrar deras sjukdom. Cannabis i detta fall kommer in dels som smärtlindring och dels för att öka aptiten.
Men helt klart, ska tex en svårt lungsjuk pat med cancer röka MM? Så "Cancer" som indikation är både rätt och fel, beroende på hur man definierar indikationerna.

Vidare är det en svår sak att studera med tanke på lagar och regleringar som råder i många länder, både på gott och ont.

Är även viktigt att komma ihåg att MM inte huxflux kommer ersätta all annan behandling eller ens för den delen bli förstavalet i behandlingar vilket gör att jag personligen tror att legalisering av MM de facto inte kommer påverka vården av många sjukdomar i någon större utsträckning.
bara för att MM är legaliserat betyder det inte att jag som läkare går med att skriva ut det om en patient ber om det, utan istället väljer att prova andra saker, precis som med andra läkemedel, narkotikaklassade eller ej.

Permalänk
Entusiast

Min poäng som alla verkar ha missat var att det är väldigt konstigt att förspråka marijuana som medicin när det fortfarande tas i form av växtdelar. Då tappar man genast väldigt stor kontroll över dos och bieffekter. Jag har inget som helst emot att man tar fram riktiga läkemedel från marijuana precis som man gjort från massa anda växter men det finns en vettig anledning till att vi inte dricker te gjort på pilbark utan att vi betalar för små vita tabletter med acetylsalicylsyra som aktiv substans. Det finns en rad läkemedel på marknaden som baseras på marijuana där ruseffekten är obefintlig eller nästan obefintlig. Varför inte använda dem istället för att man ska krångla till det med växtdelar som är svårdoserade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Min poäng som alla verkar ha missat var att det är väldigt konstigt att förspråka marijuana som medicin när det fortfarande tas i form av växtdelar. Då tappar man genast väldigt stor kontroll över dos och bieffekter. Jag har inget som helst emot att man tar fram riktiga läkemedel från marijuana precis som man gjort från massa anda växter men det finns en vettig anledning till att vi inte dricker te gjort på pilbark utan att vi betalar för små vita tabletter med acetylsalicylsyra som aktiv substans. Det finns en rad läkemedel på marknaden som baseras på marijuana där ruseffekten är obefintlig eller nästan obefintlig. Varför inte använda dem istället för att man ska krångla till det med växtdelar som är svårdoserade?

Bra utveckling där! Det var dock inte så du framförde budskapet när du menade på att de som är för MM är sådana som arbetar med någon agenda att få cannabis legaliserat i annat fall också och där läkare ska bli av med legitimation etc.

Här håller jag med dig, det är svårdoserat och man måste dessutom röka det vilket gör att det inte är någon optimal behandling. Nu ärjag inte säker på utbudet av cannabisinnehållande läkemedel, men skulle det tex finnas få och dåligt verkande tabletter som sätter igång aptiten så kan jag i vissa fall förstå hur man ändå kan tänka sig rekommendera cannabis i rökform (läs gräs) trots att den har effekter som man inte alltid vill ha. Det blir en nödlösning som för vissa kan betyda väldigt mycket. Men när bättre läkemedl kommer så ska dessa då givetvis fasas ut och ersättas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

@Haricots: Jag regareda lite på bloggen.
Det jag tänker på är följande: Det verkar som att cancer inte är en acceptabel indikation för MM och det håller jag med om till viss del. Om man förväntar sig at MM ska bota eller lindra cancer så är det fel. Däremot så lider många svårt cancersjuka patienter av minskad eller ingen aptit och det tillsammans med deras sjukdom gör att de i många fall är undernärda, vilket i sig försvårar gängse behandling och förvärrar deras sjukdom. Cannabis i detta fall kommer in dels som smärtlindring och dels för att öka aptiten.
Men helt klart, ska tex en svårt lungsjuk pat med cancer röka MM? Så "Cancer" som indikation är både rätt och fel, beroende på hur man definierar indikationerna.

Men då höll du ju med honom?
Han tyckte att det var märkligt att cancer fanns med som en åkomma som det var godkänt för.
Naturligtvis inser både han och jag att det var en klumpig formulering och att det var saker som illamående och smärtor som uppstår under en annan cancerterapi som man skulle skriva ut det för, men här nämner han ju där också att det finns många andra läkemedel som tycks vara mycket mer effektiva än MM.

Skrivet av CSM101:

Vidare är det en svår sak att studera med tanke på lagar och regleringar som råder i många länder, både på gott och ont.

Det motiverar fler studier, inte förhastade beslut med antaganden eller spekulationer om vad dessa studier skulle visat.

Skrivet av CSM101:

Är även viktigt att komma ihåg att MM inte huxflux kommer ersätta all annan behandling eller ens för den delen bli förstavalet i behandlingar vilket gör att jag personligen tror att legalisering av MM de facto inte kommer påverka vården av många sjukdomar i någon större utsträckning.
bara för att MM är legaliserat betyder det inte att jag som läkare går med att skriva ut det om en patient ber om det, utan istället väljer att prova andra saker, precis som med andra läkemedel, narkotikaklassade eller ej.

Visst, men jag det är knappast rimligt att det ska vara den enskilda läkaren som efter eget omdöme avgör när det ska vara lämpligt och inte.
Riktlinjer måste ju formas precis som i andra fall. Det är inte uppenbart att evidensbaserade riktlinjer någonsin skulle inkludera marijuana.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det känns lite som att du drar för stora växlar på vad jag sade tidigare om isolerade substanser som säkrare än hela växter. Visst är det så, men evidensbasering är fortfarande det kanoniska sättet att etablera X som bot eller lindring för Y. Det finns flera typer av X här.

Det mest uppenbara är en substans som t.ex. just ASA du nämner. Men man behöver inte alltid veta varför den fungerar, och biverkan får man reda på genom klinisk prövning. Ingenting hindrar alltså att man i princip evidensbaserar en hel växt. Skillnaden mellan naturmedicin och riktig medicin är inte bara att riktig medicin använder sig av renade substanser, utan det skiljer sig främst i evidensbaseringen. Det finns en rad substanser som man vet fungerar och vars bieffekter man känner, utan att för den sakens skull faktiskt veta hur substansen fungerar. en substans kan vara så komplicerad att man inte ens har molekylmodellen klar för sig, i princip.

Jag talar inte om marijuana utan rent allmänt. Som jag implicerade förut tror jag att MM används vid tveksamma indikationer och med tveksam effekt.

Mina poänger är alltså tre till antalet:

1) Naturmedicin skiljer sig från riktig medicin genom att den senare är evidensbaserad och klinisk prövad, alternativt "beprövad" medan den förra bygger på anekdoter eller folktro.

2) Inget hindrar i princip rökning som legitimt administrationssätt. Hur en medicin ska tas beror på substansen. Vissa substanser är så känsliga att magsyran förstör dem, andra så robusta att de måste ha hjälpämnen för att frigöra dem. En del kan ges intravenöst, andra subkutant. Vissa gör sig bäst i dajmkrysset (1), andra ska inhaleras. Somliga kan ätas medan andra ska smälta på tungan, opereras in i hjärnan eller ges som hudabsorberande salva. Per se finns ingenting som utesluter rökning (om jag förstått saken rätt finns det inhalatorer/substanser som ger lungcancer fortare än rökning och jag har förstått [sant?] att MM inte är tillnärmelsevis lika cancerframkallande som röktobak).

3) En legitim medicin kan ha en känd substans, men den kan också innehålla flera. Ibland kan substansen vara så svårisolerad eller svårsyntetiserad att man, givet klinisk prövning vad biverkningar beträffar, kan ge en hel växt eller exempelvis använda sig av blodiglar. I någon mening är ett transplanterad organ en "substans" som inte enkelt låter sig syntetiseras.

Jag säger inget i sak om huruvida MM är vettigt eller inte, men per se finns alltså inget vad jag kan se som hindrar rökning av hela växter från att vara ett adekvat administrationssätt, om så en smula suboptimalt. Bäst är förstås att ha en okrångligt administration med så få biverkningar som möjligt. Det forskas en hel del på just administration då flera sätt är invasiva, plågsamma och medför risker (det jag omedelbart kommer att tänka på är diabetespatienters behov att kontrollera blodsocker, ECT-behandling och anustorpeder (2).

1) förlåt, jag kan bara inte låta bli att inte vara seriös här
2) Ibid. (3)

3) Eller "humor gör sig bäst i en överdrivet seriös kontext" (4)

4) Jag har uppfunnit notrekursion (5)

5) Nu är jag bara fånig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Men då höll du ju med honom?
Han tyckte att det var märkligt att cancer fanns med som en åkomma som det var godkänt för.
Naturligtvis inser både han och jag att det var en klumpig formulering och att det var saker som illamående och smärtor som uppstår under en annan cancerterapi som man skulle skriva ut det för, men här nämner han ju där också att det finns många andra läkemedel som tycks vara mycket mer effektiva än MM.

Det jag reagerade mot var formuleringen.

Vidare har jag letat på FASS och jag har inte hittat några aptitstimulerande läkemedel, förutom Malvitona som dock är under kategorin vitaminer. Så här finns ju en lucka där MM faktiskt kan fylla en funktion, om än bristfällig sådan för tillfället.
FASS.se - ATC

(hittar någon fler aptitstimulerande läkemedel som används lite mer frekvent tar jag gärna emot tips på detta!)

Citat:

Det motiverar fler studier, inte förhastade beslut med antaganden eller spekulationer om vad dessa studier skulle visat.

Självklart, jag har inte heller påstått något annat. Det jag menade var att lagarna ocg reglerna försvårade studierna vilket i förlängning syns ger utslag i form av dåligt grundade terapier eller avsaknad av sådana där det är motiverat.

Citat:

Visst, men jag det är knappast rimligt att det ska vara den enskilda läkaren som efter eget omdöme avgör när det ska vara lämpligt och inte.
Riktlinjer måste ju formas precis som i andra fall. Det är inte uppenbart att evidensbaserade riktlinjer någonsin skulle inkludera marijuana.

Jag har inte antytt något som går emot detta.
Dock så vill jag säga att det är lika fel att säga att en läkare inte ska avgöra i sådnaa frågor efter eget omdöme som det motsatta.

Den perfekta läkaren vet när denne ska följa riktlinjer och när denne ska följa det egna omdömet.

Permalänk
Medlem

Bara för att vara rolig när det gäller evidensbaserade medicin.

Nu är det ingen behandlingsmetod, men det finngs inget vetenskapligt stöd för att fallskärmar funkar. Skulle vilja se den randomiserade studien

Det må verka lite löjlig jämförelse, men vården idag ska grunda sig på vetenskap och beprövad erfarenhet där den senare delen är till för att rädda vissa behandlingar som man använt sig av under lång tid men där man egentligen inte vet så mycket mer om verkningsmekanismerna (man kör enligt en black box-modell). Är även samma mening som öppnar upp för att en rad behandlingar som kanske saknar jättebra vetenskaplig grund.

Permalänk
Avstängd

Nädu CSM101, det finns det visst. Kliniska studier är främst inom medicin, men det finns andra typer av empiri. "Evidensbasering" syftade väl från början också främst på medicin, men man har börjat använda det om naturvetenskap i allmänhet. Men randomiserade studier lämpar sig inte för allt. Inom fysik prövar man hypoteser, inom teknik prövar man prestanda. Fallskärmar fungerar, det vet man, eftersom fall/hopp utan fallskärm ofta leder till döden, men oftast inte med fallskärm. Studier måste inte vara randomiserade eller placebokontrollerade, var disciplin har sina egna tekniker för att exekvera den vetenskapliga metoden.

(Edit: Ja, givetvis förstod jag humorn. Ledsen att vara en glädjedödare! )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nädu CSM101, det finns det visst. Kliniska studier är främst inom medicin, men det finns andra typer av empiri. "Evidensbasering" syftade väl från början också främst på medicin, men man har börjat använda det om naturvetenskap i allmänhet. Men randomiserade studier lämpar sig inte för allt. Inom fysik prövar man hypoteser, inom teknik prövar man prestanda. Fallskärmar fungerar, det vet man, eftersom fall/hopp utan fallskärm ofta leder till döden, men oftast inte med fallskärm. Studier måste inte vara randomiserade eller placebokontrollerade, var disciplin har sina egna tekniker för att exekvera den vetenskapliga metoden.

(Edit: Ja, givetvis förstod jag humorn. Ledsen att vara en glädjedödare! )

Fick lust att skriva recept på några rövtorpeder...

Edit: Fallskärmar funkar och det vet man av erfarenhet, men det betyder inte per automatik att det är vetenskapligt bevisat, vilket var poängen som du så trevligt inte bara våldtog, utan slaktade

Permalänk
Avstängd

Das Boot - Proctolog's cut. Nu med 35% mer klaustrofobi.

Stavfel som vanligt...
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Det jag reagerade mot var formuleringen.

Vidare har jag letat på FASS och jag har inte hittat några aptitstimulerande läkemedel, förutom Malvitona som dock är under kategorin vitaminer. Så här finns ju en lucka där MM faktiskt kan fylla en funktion, om än bristfällig sådan för tillfället.
FASS.se - ATC

(hittar någon fler aptitstimulerande läkemedel som används lite mer frekvent tar jag gärna emot tips på detta!)

Megestrol och decadron verkar vara vanliga för aptitlöshet vid kemoterapi. Minst två typer av syntetiska cannabinoider används ju också.
Här är en studie där de fann att megestrol var bra mycket mer effektiv än den syntetiska cannabinoiden marinol men med en något jobbigare biverkningsprofil:
Megestrol Acetate and Marinol Improve Appetite in Patients With Cancer-Associated Anorexia | Cancer News

Skrivet av CSM101:

Självklart, jag har inte heller påstått något annat. Det jag menade var att lagarna ocg reglerna försvårade studierna vilket i förlängning syns ger utslag i form av dåligt grundade terapier eller avsaknad av sådana där det är motiverat.

Jag ville inte få det att låta som om jag menade att just du använde det som ett argument för MM. Men det är trots allt ett argument som tas upp av de som förespråkar användandet av narkotikaklassade preparat i terapeutiskt syfte (om det så gäller MM eller LSD) när det i själva verket är ett starkare argument mot.

Skrivet av CSM101:

Jag har inte antytt något som går emot detta.
Dock så vill jag säga att det är lika fel att säga att en läkare inte ska avgöra i sådnaa frågor efter eget omdöme som det motsatta.

Den perfekta läkaren vet när denne ska följa riktlinjer och när denne ska följa det egna omdömet.

Visst, men min poäng var till viss del en allmän men kanske mest specifik till just den här frågan.
Det är ju onekligen så att MM i praktiken ofta skrivs ut helt omdömeslöst i länder som USA. Här är två exempel som jag hittade på bloggen jag länkat till:
High fashion in the medicinal high business - latimes.com
Mother Gives Son Marijuana To Treat His Autism - ABC News

Det är ju svårt att dra några rättvisa slutsatser från enstaka fall, men här är ett diagram över vilka åkommor som patienter (i San Diego 2006) fick MM för:

Cancer- och AIDS-patienter, som kanske är de mer rimliga att skriva ut till (både för att det är mer plausibelt och mer acceptabelt med de bieffekter det medför), utgjorde 2%.

Jag kanske borde göra min position lite mer klar:
Jag är väldigt tveksam till att vi ska neka allvarligt sjuka som upplever att de får hjälp av att röka på och jag tycker att det vore rent absurt att bestraffa dem med kännbara straff, jag är bara inte övertygad om att läkarordinerad cannabis är rätt väg att gå. Jag tycker inte att det som det praktiseras idag är kompatibelt med goda principer som EBM och jag har svårt att se hur det skulle se speciellt annorlunda ut om det infördes annat håll.
Då tycker jag att det är bra mycket mer attraktivt att se över kriminaliteten i stort eller åtminstone göra undantag när de är rimliga än att klämma in MM i medicinsk praktik på grunder som är så lösa som de för MM är.

Jag kan inte tänka mig att det finns något exempel på en terapi där i närheten av så många (patienter såväl som läkare) är såpass entusiastiska och där stödet från EBM också är såhär svagt, det är orsaken till att jag tror att MM är en "red herring" för legaliseringen av cannabisbruk i stort.