Följ Black Week på SweClockers

Behöver man en bärbar dator när man går på utbildning till civ ingengör i datateknik?

Permalänk

Behöver man en bärbar dator när man går på utbildning till civ ingengör i datateknik?

Hej!

Jag ska börja på civilingenjörsutbildningen inom datateknik till hösten och undrar om man behöver köpa en en bärbar dator för att klara detta. Jag har en stationär hemma, men den kan jag ju inte bära med mig precis. Nu på gymnasiet har vi fått skoldatorer som vi använder till det mesta men den var dålig när vi fick den och tre år senare är den ju knappast något fartmonster precis. Så efter att ha haft en dator nu på gymnasiet kändes det som om man behöver en ny på högskolan eller kör de fortfarande för fullt på datorsalar?

Har funderat länge på detta och eftersom det inte finns någon jag känner som jag kan fråga så frågar jag här. Ha det gött, och tack för alla eventuella svar från folk som går eller precis avslutat studier i datateknik eller liknande inriktning.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Det underlättar nog, men är nog inget krav då det finns datorsalar och alla laborationer görs på skolans datorer.

Permalänk

Nej. Inte i teorin. Men jag skulle helt klart rekommendera att ha en bärbar. Det måste inte vara något fartmonster men väldigt ofta vill man snabbt kunna plocka upp dokument, kolla schemat, googla "Maclaurin utvecklingar" etc etc och att då inte ha tillgång till en dator utan bli tvungen att knalla iväg till datorsal är minst sagt omständligt. Däremot kan du helt klart vänta med att köpa en laptop tills du märker att du saknar den. I början av utbildningen brukar man inte ha så mycket som kräver en dator (det är mest matte där man inte ens får ha en miniräknare till hands på proven).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Nej, men det beror på skola. När jag läste hade vi så snabba datorer så det inte var meningsfullt att ta med egna. T.ex. när började så hade vi en sal fyll med SGI datorer som körde NT, det var ett antal år sedan då NT var färskt.
Det som däremot kunde hindra var restriktioner i hur man fick ändra dem, men oftast fick vi tillåtelse att anpassa datorerna efter vårt behov.

Jag själv hade dock stor nytta av en bärbar dator i mitt senaste program, då vi hade mycket grupparbete och vi då satt vid min dator där jag hade diverse simuleringsprogram och testade mjukvaran (t.ex. för en svetsrobot). Medans de andra fånarna enbart hade en kompilator där de enbart kunde kontrollera syntaxfel och sedan fick boka upp sig på att få använda roboten.

Mitt råd är att avvakta, du kommer säkerligen se många i början springa runt med en bärbar dator bara för att, men efter ett tag slutar nog många. Men det är inte dumt att lägga undan pengar och tänka, att om behov av en bärbar dator skulle uppstå så är det bara gå in på siba eller whatever och 10minuter senare komma ut med en bärbar dator. Så varför då köpa en bärbar dator innan behovet uppstår?

Nå en liten fin netbook kanske dock inte är fel, då denna är smidig att bära med sig och ofta klarar man sig med den lilla prestandan för det man nu inte får göra på skolans dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Läser datateknik, jag har inte någon bärbar men det finns väl stunder då det kan vara bekvämt men min smartphone kan också hjälpa i de situationerna. Det har varit någon information på en kurshemsida man vill kolla eller googla på saker. Jag är snart färdig med andra året, det är möjligt att jag känner ett behov senare. Jag skulle vilja säga dock att tillgång till internet lite när som helst kan vara bra, vi har haft lärare som lagt upp saker på hemsidan som man ska ha skrivit ut till lektionen för att kunna göra något, eller ett labbhäfte man ska ha.

Så en liten netbook kan som sagt vara bekvämt med antagandet att den kan komma åt internet.

Permalänk
Avstängd

Du behöver ingen bärbar dator.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast

Behöver nej men ibland är det väldigt skönt att ha en egen dator att sitta och skriva arbeten på. Skulle säga som alla andra, vänta tills du känner behovet.
Själv har jag alltid min Asus UL30A i ryggsäcken och den används nästan dagligen till att skriva arbeten, kolla mail eller bara slösurfa på rasterna. För övrigt sjukt skönt med en lite klenare laptop som klarar en hel dag på batteriet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nej det behövs inte, gick datateknik 08-09 innan jag bytte linje och hade inget direkt behov av det förutom när jag missat att skriva ut övningsmaterial i matten Under programmeringen satt man ändå vid skolans datorer.

Permalänk

Ok, tack för alla svar Hade tänkt mig något i stil med vad Zotamedu har isf. Jag har ju en LG O2X med fri surf så den räcker till de flesta surfbehov så länge man inte behöver läsa allt för långa stycken.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Fartmonster? En tre år gammal dator är mer än tillräckligt snabb för allting du kommer att göra som civilingenjörsstuderande... (vill du göra något mer krävande kommer hastighetssteget upp till en modern laptop att vara minimalt mot vad du kommer behöva).

Labbar gör du förslagsvis hemma (dvs. med ordentligt tangentbord+mus och stora skärmar), sedan redovisar du dem (i de fall då du behöver redovisa dem muntligt, dvs. långtifrån alltid) på din laptop eller skolans datorer.

Matteböcker och block är viktigare än laptops på en civilingenjörsutbildning

Skrivet av Mikael_Berglund:

googla "Maclaurin utvecklingar"

Dumheter, använd inte " när du vill söka efter flera termer som inte sitter ihop. "maclaurinutvecklingar" däremot, ger ett helt annat resultat. Det känns rätt oansvarigt att försöka lura TS. Då han inte kan stava till ingenjör eller civilingenjör så tvivlar jag på att han förstår skillnaden mellan att använda citattecken eller inte när man informationssöker.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Dumheter, använd inte " när du vill söka efter flera termer som inte sitter ihop. "maclaurinutvecklingar" däremot, ger ett helt annat resultat. Det känns rätt oansvarigt att försöka lura TS. Då han inte kan stava till ingenjör eller civilingenjör så tvivlar jag på att han förstår skillnaden mellan att använda citattecken eller inte när man informationssöker.

Hahaha.. Sorry 'bout that. Det var inte mening att citattecknen skulle vara med som sökargument (särskrivningen däremot var ehm... I really don't know... )

Visa signatur

Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Bara tungt att bära med sig, distraherar en på föreläsningar och man blir låst ("nä, alltså, visst skulle det va kul att dra till Gula villan och supa, men jag måste hem å lämna datorn först", osexigt.) , finns annars datorsalar och man jobbar ändå i princip alltid i grupp. Underlättar möjligen med en smartphone (e.d.) om du behöver kolla schema (o.d.), men jag tror aldrig jag - under mina 4 år på universitetet - hade fler än en föreläsning per dag så det är nog inte heller speciellt nödvändigt.

Block och penna slår fortfarande allt annat när det kommer till notetaking.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Matteböcker och block är viktigare än laptops på en civilingenjörsutbildning

FYI har jag 100% koll på varför man använder citat tecken en sökning + massa andra google finesser (sök på bara en site, valutaomvandling, räknare osv). Sedan kanske du inte behöver sitta och dissa folk sådär? Vem bryr sig om någon stavade fel en gång på ett forum? Det är inte som det är en svenska uppsats som ska lämnas in för rättning...

Visa signatur

Permalänk

Skulle det inte vara bättre med en surfplatta? Samt vad brukar universitets policy för att anteckna vid föreläsningar med hjälp av dator?

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Skulle det inte vara bättre med en surfplatta? Samt vad brukar universitets policy för att anteckna vid föreläsningar med hjälp av dator?

Surfplatta? Hm, nja, det ställer jag mig skeptisk till då en stor del av det jag gör är för anteckningar/programmerar etc.. Har man inte en smartphone så kanske den skulle komplettera en sådan...

Angående universitets olika policys så kan jag nog nästan lova att det inte finns något universitet som förbjuder datoranvändning under lektion/föreläsning...

Visa signatur

Permalänk

Surfplatta? Hm, nja, det ställer jag mig skeptisk till då en stor del av det jag gör är för anteckningar/programmerar etc.. Har man inte en smartphone så kanske den skulle komplettera en sådan...

Nu har jag aldrig hållt i en surfplatta sedan iPad 1 i Apple store men är inte föra anteckningar deras paradgren? Samtidigt brukar det alltid gå åt helvete när jag skriver på touchskärm. Apples stylus hat är kanske inte det mest optimala heller.

Tror inte jag tänker fortsätta programmera på universitetet. Så det är bara anteckningarna jag är ute efter.

Citat:

Angående universitets olika policys så kan jag nog nästan lova att det inte finns något universitet som förbjuder datoranvändning under lektion/föreläsning...

Bra att veta. Tackar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HarmlessWarrior:

Nu har jag aldrig hållt i en surfplatta sedan iPad 1 i Apple store men är inte föra anteckningar deras paradgren? Samtidigt brukar det alltid gå åt helvete när jag skriver på touchskärm. Apples stylus hat är kanske inte det mest optimala heller.

Tror inte jag tänker fortsätta programmera på universitetet. Så det är bara anteckningarna jag är ute efter.
Bra att veta. Tackar!

Nej touchscreen är inge kul att skriva på. Fungerar med kortare saker som sms och mail men hade inte velat anteckna en hel föreläsning. Skulle dock inte använda dator alls för anteckningar för det är för osmidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej touchscreen är inge kul att skriva på. Fungerar med kortare saker som sms och mail men hade inte velat anteckna en hel föreläsning. Skulle dock inte använda dator alls för anteckningar för det är för osmidigt.

För mig beror det helt på ämnet. Är det matte så blir det penna och papper. Datalogi och dylikt blir det oftast datorn även om papper och penna är bra för att visualisera vissa saker. Är det mina pedagogikföreläsningar så blir det utan tvekan datorn; kan inte skriva snabbt för hand så att det blir läsligt två dagar efteråt. ^^

EDIT: Meningsbyggnad var visst inte min starka sida ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

För mig beror det helt på ämnet. Är det matte så blir det penna och papper. Datalogi och dylikt blir det oftast datorn även om papper och penna är bra för att visualisera vissa saker. Är det mina pedagogikföreläsningar så blir det utan tvekan datorn; kan inte skriva snabbt för hand så att det blir läsligt två dagar efteråt. ^^

EDIT: Meningsbyggnad var visst inte min starka sida ikväll.

Fast som teknolog är det ovanligt att det inte blir figurer och/eller massa matte. Det går ju att skriva anteckningar i LaTeX men det är få som hinner med det på en föreläsning. Har dock sett det göras vilket var imponerande, speciellt eftersom de flesta andra hade problem att hänga med med papper och penna.
Fast det är klart, hade säkert klarat mig med dator på vissa miljöföreläsningar men även där blandas det lätt in lite pedagogiska figurer.
Har dock sett många laptopar på D, och It och kan tänka mig att det är smidigt om man lär sig programering. Iof var det mycket mer Diablo 2, flashspel och WoW än anteckningar den kurs jag läste med It. Det är risken med en laptop. Fast jag ska kanske inte säga något för jag skriver det här på min smart phone under pågående fysikföreläsning.

Visa signatur