Permalänk
Medlem

Köpt en U3011 (Misstag)

Jag tror jag har gjort en stor tabbe
Jag har köpt en Dell U3011 som jag har haft hemma i ca en månad nu. Jag skrev lite om hur fantastisk den är på ett annat forum och där skrev dem att jag skulle ha köpt en 27 tums istället eftersom de flesta nya spel körs i 16:9 nu . En på forumet skrev följande till mig...
Observera U3011 är 16/10 skärm så du måste köra i 2560x1440 om du inte vill förlora information på kanterna i nya spel.

Stämmer det att man förlorar information på kanterna i nya spel om man kör i 2560/1600? Isåfall har jag gjort ett brutalt misstag
Tycker ni att jag ska ta kontakt med Dustin och höra om jag får byta skärmen till DELL U2711 istället?

Tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

Du "förlorar" inte någon information.

Jag kör hellre (alla dagar i veckan, 24h om dygnet) 2560x1600 än 2560x1440/1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatbrain:

Du "förlorar" inte någon information.

Jag kör hellre (alla dagar i veckan, 24h om dygnet) 2560x1600 än 2560x1440/1920x1080.

Tack så jättemycket för ditt svar. Men varför skrev han på forumet att jag förlorar info? Vad kan han ha fått det ifrån?
Och sen en annan sak, Skulle du behålla U3011 eller byta till DELL U2711 om du var i min situation? DELL U2711 fyller ju ut hela skärmen i alla spel och även i filmer och den har 2560/1440 i upplösning som nog intr är långt ifrån 2560/1600.

Permalänk
Medlem

Err, de flesta spel kan köras i 16:10 och 16:9 -- t.o.m 4:3 är fortfarande möjligt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tack så jättemycket för ditt svar. Men varför skrev han på forumet att jag förlorar info? Vad kan han ha fått det ifrån?
Och sen en annan sak, Skulle du behålla U3011 eller byta till DELL U2711 om du var i min situation? DELL U2711 fyller ju ut hela skärmen i alla spel och även i filmer och den har 2560/1440 i upplösning som nog intr är långt ifrån 2560/1600.

Han var väl full? Stöder spelet skärmens native upplösning så ska det inte vara några problem. Dessutom finns det patchar/fixes för de flesta spel så man kan lira på högre upplösningar även med äldre spel.

För fan, stor skärm=stor penis

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Han är en idiot. I absolut värsta fall får du köra med svarta kanter eller med en bild som är en smula utdragen, men hur fan man skulle förlora en del av själva bilden vet jag inte var han fått. Folk som skriver på nätet gillar att snacka en massa, så ta det du läser med en nypa salt och dubbelkolla sånt du är osäker på.

Jag menar, låter det logiskt att det som syns ("informationen") i 2560x1440 inte syns på 2560x1600?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tack så jättemycket för ditt svar. Men varför skrev han på forumet att jag förlorar info? Vad kan han ha fått det ifrån?
Och sen en annan sak, Skulle du behålla U3011 eller byta till DELL U2711 om du var i min situation? DELL U2711 fyller ju ut hela skärmen i alla spel och även i filmer och den har 2560/1440 i upplösning som nog intr är långt ifrån 2560/1600.

Beror på, jag gillar båda. Subjektivt... men kollar du mycket film och sånt skulle jag nog köra med U2711'an.

Permalänk
Medlem

Ja 16:10 ska funka som andra redan sagt. Troligen så har väl han haft detta problem tack vare nåt annat strul i sitt system eller kanske defect skärm eller så pratar han om saker han inte kan något om.

Angående om du ska behålla den eller byta. Att du ens frågar detta efter du har köpt den så säger det mig ju att du igentligen inte har någon användning för en 30tum och därför skulle du kanske köpt en u2711 från början och sparat endel pengar.

Men detta är ju sak samma nu för du har troligen bara två val om du vill få skärmen bytt.
1. Att dom drar av lite pengar på priset du köpte den för och ger dig en u2711 + resten av pengar.
2. Eller om du har extremt tur i ditt fall och skärmen är sönder eller att det är något fel på den så kan nog butiken gå med på att ge dig en u2711 + pengarna som blir över som du gav för en u3011.

Permalänk
Medlem

Alltså jag tycker jättemycket om skärmen men jag oroar mig för som en sa att de nyare spelen körs mest i 16:9. Det skulle vara trist att ha svarta kanter i alla spel. Men u3011 kom 2010 och det är väl även spelnördar som köper den och inte bara grafiker så man får hoppas att spelföretagen stödjer även 16:10 nu och i framtiden.

Om det är svarta kanter runt ett spel som tex assasins creed Brotherhood, är bildrutan förutom dem svarta kanterna lika stor som en 27 tum då?

Permalänk
Medlem

Även om det skulle vara svarta kanter i något spel så har jag svårt att se hur det skulle kunna störa särskilt mycket, skärmen är ju svart med så det lär ju inte direkt bryta heller.

Är du fortfarande orolig; dra hem demos av några spel och se hur det är, kommer du till något spel där du får köra med kanter -> googla och se om det finns någon fix. Kommer du fram till att det inte finns någon fix, kom ihåg att det är ett väldigt litet problem och var fortsätt vara nöjd med din skärm.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Alltså jag tycker jättemycket om skärmen men jag oroar mig för som en sa att de nyare spelen körs mest i 16:9. Det skulle vara trist att ha svarta kanter i alla spel. Men u3011 kom 2010 och det är väl även spelnördar som köper den och inte bara grafiker så man får hoppas att spelföretagen stödjer även 16:10 nu och i framtiden.

Om det är svarta kanter runt ett spel som tex assasins creed Brotherhood, är bildrutan förutom dem svarta kanterna lika stor som en 27 tum då?

16:10 har funnit länge, spelar ingen roll.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Alltså jag tycker jättemycket om skärmen men jag oroar mig för som en sa att de nyare spelen körs mest i 16:9. Det skulle vara trist att ha svarta kanter i alla spel. Men u3011 kom 2010 och det är väl även spelnördar som köper den och inte bara grafiker så man får hoppas att spelföretagen stödjer även 16:10 nu och i framtiden.

Om det är svarta kanter runt ett spel som tex assasins creed Brotherhood, är bildrutan förutom dem svarta kanterna lika stor som en 27 tum då?

Inte för att vara elak men.... Varför kollar du inte upp nånting själv?
30-tummare har upplösningen 2560*1600 som du redan vet, pixelstorleken (dot pitch står det nog i de flesta specifikationer) är 0,250mm.
27-tummare i 16:9-format med upplösning 2560*1440 har 0,233? millimeters pixelstorlek.

Vill du till varje pris inte ha svarta kanter i de konsolportar som inte stödjer 16:10-format så är det alltid möjligt att tänja ut bilden så den täcker hela skärmen ändå. Precis som alltför många människor gör på sina tv-apparater och sen blir de alldeles förvånande när de bytt tv eller är hemma hos någon bekant som har en korrekt inställd apparat där det är svarta kanter på mkt material.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11036017']Inte för att vara elak men.... Varför kollar du inte upp nånting själv?
30-tummare har upplösningen 2560*1600 som du redan vet, pixelstorleken (dot pitch står det nog i de flesta specifikationer) är 0,250mm.
27-tummare i 16:9-format med upplösning 2560*1440 har 0,233? millimeters pixelstorlek.

Vill du till varje pris inte ha svarta kanter i de konsolportar som inte stödjer 16:10-format så är det alltid möjligt att tänja ut bilden så den täcker hela skärmen ändå. Precis som alltför många människor gör på sina tv-apparater och sen blir de alldeles förvånande när de bytt tv eller är hemma hos någon bekant som har en korrekt inställd apparat där det är svarta kanter på mkt material.

... alltså... fail. Det är väl endå det sweclockers forum är till för. Fast man kan ju alltid utgå från att alla har stenhård koll på skärmspecifikationer. Att tänja ut bilden så att den "fyller" skärmen var ju precis det han ville undvika.

you're so smrt.

Permalänk

Det var jag som skrev det. Kör du ett spel med 16:9 output, tex BC2, SC2, i native 16:10 så förlorar du information på kanterna. Lösning kör närmsta 16:9 och få 2 svarta kanter, eller kör samma upplösning och sedan fyller du ut i Nvidia/ati kontrollpanelen. Sistnämda gör ju dock att objekten blir lite förvrängda.

Spelen ändrar inte sin aspect ratio bara för att upplösningen finns tillgänglig i menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Det var jag som skrev det. Kör du ett spel med 16:9 output, tex BC2, SC2, i native 16:10 så förlorar du information på kanterna. Lösning kör närmsta 16:9 och få 2 svarta kanter, eller kör samma upplösning och sedan fyller du ut i Nvidia/ati kontrollpanelen. Sistnämda gör ju dock att objekten blir lite förvrängda.

Spelen ändrar inte sin aspect ratio bara för att upplösningen finns tillgänglig i menyn.

Vissa spel som tex sc2 är optimalt att köra i 16:9 för att blizzard har bestämt det.
Vissa andra spel kan mycket väl vara fördel att köra i 16:10 för att få ytterligare information "uppåt och neråt" istället.
Spelet ändrar ju sin aspect ratio om det finns med i menyn.. Men frågan är om spelet tar bort eller lägger till information för att uppnå det.

Och man förlorar inte info pga skärmen.. och man får heller inte en mindre bild sålänge bredden på 16:10-skärmen är minst lika stor som på 16:9-skärmen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag tror jag har gjort en stor tabbe
Jag har köpt en Dell U3011 som jag har haft hemma i ca en månad nu. Jag skrev lite om hur fantastisk den är på ett annat forum och där skrev dem att jag skulle ha köpt en 27 tums istället eftersom de flesta nya spel körs i 16:9 nu . En på forumet skrev följande till mig...
Observera U3011 är 16/10 skärm så du måste köra i 2560x1440 om du inte vill förlora information på kanterna i nya spel.

Stämmer det att man förlorar information på kanterna i nya spel om man kör i 2560/1600? Isåfall har jag gjort ett brutalt misstag
Tycker ni att jag ska ta kontakt med Dustin och höra om jag får byta skärmen till DELL U2711 istället?

Tacksam för svar...

Ja, du förlorar information på kanterna i de flesta spel om du kör i 2560x1600.

Alla de som säger något annat är dåligt pålästa.

Däremot kan du köra spelen i 2560x1440 och få samma information som i 16:9 men då får du svarta kanter uppe och nere.

Wikiartikel som beskriver hur det fungerar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Om du tycker att svarta kanter är störande i spel bör du byta till 16:9. Om du inte bryr dig om de svarta kanterna kan du lika väl behålla U3011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vissa spel som tex sc2 är optimalt att köra i 16:9 för att blizzard har bestämt det.
Vissa andra spel kan mycket väl vara fördel att köra i 16:10 för att få ytterligare information "uppåt och neråt" istället.
Spelet ändrar ju sin aspect ratio om det finns med i menyn.. Men frågan är om spelet tar bort eller lägger till information för att uppnå det.

Och man förlorar inte info pga skärmen.. och man får heller inte en mindre bild sålänge bredden på 16:10-skärmen är minst lika stor som på 16:9-skärmen.

Skojar du? På vilket sätt? Menar du på allvar att de skulle fylla ut mellanskillnaden med svarta pixlar istället för att bara stödja 16:10? Låter extremt pre -90tal och osannolikt. Trådskaparen har en helt sjukt bra skärm och de eventuella problem som talas kring var sådant som var oklart om det fungerade för typ 10 år sen när alla körde på sina 1280x1024 CRTs. Ursäkta mig men mycket okunskap här...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blåmussla:

Skojar du? På vilket sätt? Menar du på allvar att de skulle fylla ut mellanskillnaden med svarta pixlar istället för att bara stödja 16:10? Låter extremt pre -90tal och osannolikt.

Att ge svarta kanter till 16:10 bildskärmar gör både Assassins Creed Brotherhood och Witcher 2 så det tycks snarare vara något för 2010-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Skojar du? På vilket sätt? Menar du på allvar att de skulle fylla ut mellanskillnaden med svarta pixlar istället för att bara stödja 16:10? Låter extremt pre -90tal och osannolikt. Trådskaparen har en helt sjukt bra skärm och de eventuella problem som talas kring var sådant som var oklart om det fungerade för typ 10 år sen när alla körde på sina 1280x1024 CRTs. Ursäkta mig men mycket okunskap här...

Nej jag skojar inte men jag håller med om att det är mycket okunskap här.
Du läste nog in något helt annat i det jag sa dock så vi menar nog bara olika saker.

Ponera att ett spel gick att köra i 640x480. På den bilden syns en hel gubbe från topp till tå. Om du sedan kör spelet i 1920x960 så får du ju inte in 6 st gubbar. Någonstans bestämmer ju programmeraren gränsen för vad som ska vara optimalt synfält på vardera axlarna. Sedan skalar man den axeln till skärmens storlek och antal pixlar och den andra axeln får vika hädan.
I starcraft 2 så kommer du alltid att kapa den effektiva spelplanen på någon ledd ifall du avviker från 16:9 åt något håll. Själva interfacet kommer dock att placeras lämpligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Beror väll lite på hur man ser det, och rimligtvis på hur spelet är skrivet. Om man ändrar höjd bredd förhållandet på en skärm, så antingen förvränger man bilden eller så ändrar man hur mycket som som är med på skärmen.

Obs: Spekulerar, jag har ingen större kunskap i exakt hur 3d grafik i spel fungerar!
Hur jag tror att det fungerar:
Man utgår från en 3d modell och sen räknar fram en bild i det höjd/bredd förhållande och upplösning som skärmen har.
Med en 16:10 skärm har du mer plats på höjden och mindre på bredden än med en 16:9 skärm. Och om det resulterar i mer information på höjden eller mindre information på bredden beror rimligtvis på hur algoritmen som om omvandlar 3d->2d på din skärm är skriven.

Eller så renderar du varje bild i ett givet format och upplösning och beskär och skala om det till den upplösning som skärmen har, känns som en fullösning, men kan tänka mig att "sunkiga" konsol portar renderar allt i 16:9 720p typ och sen beskär bilden till eventuellt "smalare" format och skalar om bilden. Då tappar du ju faktiskt information längst ut i kanterna.

Om man tar två skärmar med olika höjd bredd förhållande och samma totala antal pixlar så byter du ju information på sidorna mot information på i över/under kant, och i FPS spel kan jag hålla med om att det är fördelaktigt med en bred och låg skärm över en smal och hög.

Edit:
Lysande wiki, snabb googlade lite runt FOW men hittade inget vettigt får öva upp mina google skills

Skrivet av kol:

Ja, du förlorar information på kanterna i de flesta spel om du kör i 2560x1600.

Alla de som säger något annat är dåligt pålästa.

Däremot kan du köra spelen i 2560x1440 och få samma information som i 16:9 men då får du svarta kanter uppe och nere.

Wikiartikel som beskriver hur det fungerar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Om du tycker att svarta kanter är störande i spel bör du byta till 16:9. Om du inte bryr dig om de svarta kanterna kan du lika väl behålla U3011.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man vill lägga ut 5200:- mer för u3011 istället för u2711? De 160 pixlarna kan inte vara värda den slanten?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Svarta kanter är inte detsamma som att man "förlorar" information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej jag skojar inte men jag håller med om att det är mycket okunskap här.
Du läste nog in något helt annat i det jag sa dock så vi menar nog bara olika saker.

Ponera att ett spel gick att köra i 640x480. På den bilden syns en hel gubbe från topp till tå. Om du sedan kör spelet i 1920x960 så får du ju inte in 6 st gubbar. Någonstans bestämmer ju programmeraren gränsen för vad som ska vara optimalt synfält på vardera axlarna. Sedan skalar man den axeln till skärmens storlek och antal pixlar och den andra axeln får vika hädan.
I starcraft 2 så kommer du alltid att kapa den effektiva spelplanen på någon ledd ifall du avviker från 16:9 åt något håll. Själva interfacet kommer dock att placeras lämpligt.

Okej, då är jag lite dåligt uppdaterad. Jag visste bara inte att spel som släpptes nu för tiden inte stödde typ N antal monitorupplösningar. Att SC2 inte skulle vara optimerat så det ser bra ut från 1024x768 till 2560x1600 låter smått otroligt för att så modernt och omtyckt spel. Men okay, då har nog utvecklarna missat något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Jag förstår inte varför man vill lägga ut 5200:- mer för u3011 istället för u2711? De 160 pixlarna kan inte vara värda den slanten?

Jag förstår inte hur man kan köpa en Rolex över en Seiko, den guldplätterade visaren kan väl inte vara värd den extra slanten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Okej, då är jag lite dåligt uppdaterad. Jag visste bara inte att spel som släpptes nu för tiden inte stödde typ N antal monitorupplösningar. Att SC2 inte skulle vara optimerat så det ser bra ut från 1024x768 till 2560x1600 låter smått otroligt för att så modernt och omtyckt spel. Men okay, då har nog utvecklarna missat något!

Nej utvecklarna har inte missat något.
Man skulle också kunna säga att utvecklarna har låst den maximala utzoomningen. Om vi tar starcraft 2 som exempel så kan du zooma in och få en 1:1-uppskalning. Men vid utzoomning finns en gräns. Och rent spelmässigt så kanske man vill zooma ut så att man ser så mycket på kartan som möjligt, men här har de alltså begränsat detta. Och för att se så mycket av kartan som möjligt så ska man ha 16:9 pga att det är programmerat så.
Men även i andra spel måste man ju sätta någon form av ideal-ratio för bilden så grafiken vet hur den ska visas upp.
Om du har en idealbild på 16:9 där du har 720 pixlar på höjden. Om du kör en tre-skärms-lösning och har 720 på höjden men 3840 på bredden så måste ju spelet vara programmerat att behålla samma mängd information i Y-led men lägga på i X-led. Det är i alla fall oftast det man efterfrågar när man ökar bredden. Men samma sak gäller inte om du ökar Y-led genom att uppgradera till tre stycken 1920x1200-skärmar istället. Man tar inte för givet att du vill ha samma information i X-led, men öka på i Y-led, utan då kan man fortfarande anta att du vill ha samma information i Y-led som du hade med en 1280x720-skärm, men bara inte öka X-led lika mycket som förut vid användningen av tre st skärmar.
Man kan inte ta det ena för givet, utan man måste bestämma sig för vilken ideal-ration ska vara och vilken axel man vill prioritera.

Skrivet av lideri:

.... i FPS spel kan jag hålla med om att det är fördelaktigt med en bred och låg skärm över en smal och hög.

Men även du håller antagligen med om att det inte har något att göra med om skärmen är smal, hög, wide eller kvadratisk. Utan det handlar om bredden på skärmen i cm räknat och ration på den visade bilden.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej utvecklarna har inte missat något.
Man skulle också kunna säga att utvecklarna har låst den maximala utzoomningen. Om vi tar starcraft 2 som exempel så kan du zooma in och få en 1:1-uppskalning. Men vid utzoomning finns en gräns. Och rent spelmässigt så kanske man vill zooma ut så att man ser så mycket på kartan som möjligt, men här har de alltså begränsat detta. Och för att se så mycket av kartan som möjligt så ska man ha 16:9 pga att det är programmerat så.
Men även i andra spel måste man ju sätta någon form av ideal-ratio för bilden så grafiken vet hur den ska visas upp.
Om du har en idealbild på 16:9 där du har 720 pixlar på höjden. Om du kör en tre-skärms-lösning och har 720 på höjden men 3840 på bredden så måste ju spelet vara programmerat att behålla samma mängd information i Y-led men lägga på i X-led. Det är i alla fall oftast det man efterfrågar när man ökar bredden. Men samma sak gäller inte om du ökar Y-led genom att uppgradera till tre stycken 1920x1200-skärmar istället. Man tar inte för givet att du vill ha samma information i X-led, men öka på i Y-led, utan då kan man fortfarande anta att du vill ha samma information i Y-led som du hade med en 1280x720-skärm, men bara inte öka X-led lika mycket som förut vid användningen av tre st skärmar.
Man kan inte ta det ena för givet, utan man måste bestämma sig för vilken ideal-ration ska vara och vilken axel man vill prioritera.

Då är jag med! Bra förklaring! Men då kan man säga att funktionalitetsproblematiken i SC2 med 16:10 rör uteslutande zoom-funktionen och att effekten är att du inte ser lika mycket av kartan som folk med 16:9. Men detta är säkert: 1) inte speciellt stor nackdel/stort område du inte ser 2) inte så att du faktiskt skär av info som visas "utanför skämen", som många i tråden tror. Dvs ditt grafikkort renderar inte saker som inte "får plats" att visas för att du har en 16:10- skärm.

För övrigt borde väl då SC2 låsa zoom så den utgår från att man ser max X längd av spelet på den lodräda upplösningen. Borde väl makea mer sense?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Då är jag med! Bra förklaring! Men då kan man säga att funktionalitetsproblematiken i SC2 med 16:10 rör uteslutande zoom-funktionen och att effekten är att du inte ser lika mycket av kartan som folk med 16:9. Men detta är säkert: 1) inte speciellt stor nackdel/stort område du inte ser 2) inte så att du faktiskt skär av info som visas "utanför skämen", som många i tråden tror. Dvs ditt grafikkort renderar inte saker som inte "får plats" att visas för att du har en 16:10- skärm.

För övrigt borde väl då SC2 låsa zoom så den utgår från att man ser max X längd av spelet på den lodräda upplösningen. Borde väl makea mer sense?

Hmm. Jag förstod inte riktigt. Om vi säger att man hade en 16:10-skärm och skulle kunna zooma ut såpass att man fick med hela bredden som de med 16:9-skärmar har. Ja då skulle det bli samma sak som att grafikkortet renderade svarta pixlar vilket är lite onödigt. Och skulle den ändå rendera user interfacet i helskärm på 16:10 så skulle det i praktiken vara en fördel över 16:9 och då skulle man istället säga att det var optimerat för 16:10-skärmar....
Jag känner själv att det blir invecklat....

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är ju jättemånga som är riktiga spelentusiaster som köper 30 skärmar för spel så dem kan köra i 2560/1600. Ta Maxishine tex, han använder alltid en 30 tums skärm eller 3 st tillsammans. Varför gör han det om han förlorar info i spelet???

Permalänk
Medlem

Det här med att förlora info tror jag iaf man inte ska hänga upp sig på att uttrycka det med. Då kan man lika gärna säga att man förlorar massor med info när man ist kör med en 1920xXXXX eller 1280x1024- skärm. Personligen ser jag det som att på en 1920x1200 kan du göra allt som du kan på en 1920x1080, men inte vice versa. Det i sig leder till att jag inte alls skulle kolla på en 16:9- skärm. I 90% av fallen så kommer du vilja ha mer pixlar på höjden än på bredden. Att det blir svarta ränder uppe och nere vid filmvisande vid en film som inte är i samma ratio som 16:9 eller 21:9 gör inte alls mycket. Man är van vid det och det finns på tv med då mycket biomaterial och filmer är ännu smalare än 16:9. Seriöst, behåll den där värstingskärmen. Jag har tänkt köpa en exakt likadan fast väntar på nya upplagan.

Permalänk
Medlem

För övrigt får jag ursäkta men du verkar lite småtrollig... du köper en skärm för vad vet jag 8-9 tkr för att sedan känna att du bara spontant ångrar dig? Själv kan jag lägga ner dagar och veckor åt att gräva mig in i vilken hårddisk som är bäst innan köp...