Alla fyndtips från mellandagsrean

Frågelådan med Jonas och Emil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rah!:

Jag rynkade på näsan direkt när jag hörde eran undermåliga tolkning av "fps" i videon faktiskt. Ni tolkar fps för bokstavligt; "frames per second" så det är antalet frames över en sekund, sedan får ni det att låta som att problemet är att man inte får någon information om vad som händer mer lokalt under den sekunden, dvs. att distributionen av frames inte på ett tillfredställande sätt kan beskrivas av ett mått som mäter över en hel sekund. Kort och gott vill ni kalla det för att det är för låg upplösning i tiden att köra på en sekund.
Det första ni säger är ju helt sant; Antalet bilder som visats över en sekund säger inte så mycket om man inte vet hur de har fördelats över den sekunden, så långt är jag med. Men att det i sin tur gör att fps är meningslöst är ju inte rätt.

Antag följande: Frametime på första bilden är 901ms resterande (99st) frames under sekunden ligger på 1ms.

Rapporterad FPS skulle bli 100 men vad du egentligen upplever är samma sak som 2-3fps.

Extremt exempel JA! Men poängterar fortfarande att FPS är tämligen ointressant siffra. Jag har personligen extremt svårt att förstå den enorma FPS hetsen som råder ibland, jag att inputlag är ett betydligt större problem normalt sätt.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion där lärde man sig endel

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Hedersmedlem

är det någon som har märkt av microstuttering med gtx580 i sli?? battfield 3 hur är det där med gtx580 i sli?? tacksam för svar. då jag funderar på gtx580 i sli nu inom kort

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag har kanske inte greppat allt, men jag skulle gärna se att ni börjar på SC visar både FPS och Framtime i framtida recensioner!

Tack för en bra sida!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Har du provat stänga av HyperThreading?

Vilket jag fortfarande undrar över hur det kan komma sig att mitt MS eller "lagg" försvann då jag stängde av det.
Eller är Alternate frame rendering och HT lagg olika?
Kör jag ingame mätaren så ser min graf mycket bättre ut än detta http://www.qbasix.com/BF3%20perf%20graph.JPG
Efter att jag stängde av HT.

Stängde av HT och visst blev det mycke bättre men man känenr av det fortfarande

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

GTX 580 SLI

Kör gtx580 sli (zotac amp) i Ultra 1080p och har inte märkt av något stuttering över huvud taget. Problemet är snarare att bf3 vägrar starta många ggr , fryser, crashar till win, får "drivrutinens kernel" sluta fungera, hänger datorn ............etc. Har corsair ax850 Gold, asrock extreme6, corsair 8gb 1600mhz, 2500k, 120gb ssd . Har testat alla tips jag kunnat hitta men fortfarande likadant. Hoppas på en fix snart. Det enda positiva är att det flyter på bra som fan när det väl funkar.

Visa signatur

/ CM HAF X / ASRock P67 Extreme6 RB3 / Corsair AX850 GOLD / i5 2500K@4.5Ghz / Corsair Vengeance 1600 Mhz 8Gb / Zotac AMP! GTX580 SLI, Arctic Cooling Accelero Extreme Plus II / Corsair Force 3 120Gb 6Gb/s / Zalman Reserator 1 v2 /

Permalänk
Medlem

Jag lider inte av Micro stuttering. Jag sitter med GTX 570 i SLI och kör även jag med Tripple Buffering samt Vsync på. Dock den tröga musen med Vsync och Tripple Buffering på har jag endast fått i vissa spel som har "Mouse Acceleration" tex Skyrim. Som flera andra har sagt i tråden tidigare, ni som kör SLI så måste jag rekommendera Nvidia Inspector, mycket användbart program för att importera/skapa SLI profiler.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra Benchmark för att testa sin frametime.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Antag följande: Frametime på första bilden är 901ms resterande (99st) frames under sekunden ligger på 1ms.

Rapporterad FPS skulle bli 100 men vad du egentligen upplever är samma sak som 2-3fps.

Extremt exempel JA! Men poängterar fortfarande att FPS är tämligen ointressant siffra. Jag har personligen extremt svårt att förstå den enorma FPS hetsen som råder ibland, jag att inputlag är ett betydligt större problem normalt sätt.

Jag är fullt medveten om detta. Jag säger ju till och med att jag håller med om att "frames över en sekund" säger inte så mycket, men fps är bara ett mått på hastighet över hur snabbt bilder ritas, precis som kilometer i timmen är ett - av många - mått på spatial hastighet, men inte måste en bil köra i en timme för att du ska veta hur fort det går? Den har ju en hastighet däremellan också. Därav mitt stora utlägg om uppdateringsfrekvens...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Finns det någon bra Benchmark för att testa sin frametime.?

Fraps påstår sig klara det, vet inte hur bra det är dock.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Samma grafikkort, sen olika tillverka och kylare e skit samma.

Inte 560 med 560 Ti
inte 6770 med 5770. Måste ha samma grafikkortsnamn helt enkelt Lätt att filtrera om det är svårt (på hemsidor)

Bra video

så om jag fattar det rätt kan jag ha ett 570 från gigabyte och sedan köpa ett 570 från msi tillexempel?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem

Intressant, alltid roligt att lära sig mer.
Detta är en av anledningarna till att jag köpte ett kort (directcu 580) istället för 2 mindre kraftfulla. Vill inte ha meck

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

det kommer en CF lösning till skyrim http://bit.ly/urBHJ7 om några timmar.

Länken som de postat till Catalyst performance driver 11.11b funkar inte, här är en som funkar (just nu iaf):
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/catalyst-1111b-per...

Uppdateringen från 11.11a verkar vara:

Elder Scrolls Skyrim: Delivers AMD CrossfireX performance scaling
Assassin’s Creed: Revelations: Delivers AMD CrossfireX performance scaling

Permalänk
Medlem

Ni är bäst (ok, fjäskigt men sant). Fortsätt med detta, ska bli väldigt intressant att se framöver.

Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Medlem

Älskar alla paneler och recensioner som ni har! Och de här tillskottet gör ju inte ingen skada skedd, utan är helt totalt awesome :DD

Vetat ett tag vad Micro-stuttering är för något men inte hur man påverkas av det/det ser ut i "praktiken", tack för ni löst och klarnat upp ännu ett trassel !

Fortsätt med de ni gör och kom med såna här nya grejer så blir vi anhängare ännu gladare

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DragonRapide:

så om jag fattar det rätt kan jag ha ett 570 från gigabyte och sedan köpa ett 570 från msi tillexempel?

Japp

Permalänk
Medlem

niddan #195
Här har du ett bra exempel (Kolla skillnaden på singel respektive dual-kort vid 30 fps)
http://www.youtube.com/watch?v=zOtre2f4qZs

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv

De kuddarna såg ju jättemysiga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Här har vi en snubbe som har koll på grejjerna.
Synd att han slutade på ATI, annars skulle detta kunna vara löst för länge sedan.

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=49514

Nåja, jag jobbade inte med drivrutinerna, så jag kunde ju inte "fixa" på så sätt.

Skrivet av emilakered:

Vi fick bland annat ett mail från en spelutvecklare (nämnda "Humus", ironiskt nog) under natten som förklarade mer i detalj hur MS uppstår, vilket alltid uppskattas enormt (och ligger till grund för mycket det jag skrev ovan)!

Varsågod.
Det är sällan jag brukar mejla sånt här; som spelutvecklare får man leva med att förståelsen för mycket av vad som händer under huven är lite sisådär bland gamers, och inte alltid helt imponerande från redaktörer på stora tech-sidor på nätet heller. Men just problemet med micro-stuttering verkar vara helt mörker för de flesta, även många grafikprogrammerare har nog inte fullt koll. Eftersom sweclockers var lite skyldiga den här gången och jag brukar läsa dagligen kändes det som att det var läge att reda ut lite begrepp. Jag ska kanske slänga ihop en bloggpost om ämnet någon gång om jag orkar.

Hur som helst, lika bra att jag slänger in hela mejlet här också så alla får läsa:

Citat:

Hej!

Mitt namn är Emil Persson och är grafikprogrammerare på Avalanche Studios. Jag kollade på frågelådan om SLI/CF. Jag reagerade dock på att den bild som målades upp var att ingen riktigt vet varför micro-stuttering uppstår. Det stämmer förstås inte. Jag har själv en ganska god bild av hur det uppstår, och jag är övertygad om att AMD/Nvidia har full koll på läget. Jag har experimenterat med kod som motverkar problemet förr, med ganska god framgång. Här finns t.ex. en post på Beyond3D jag skrev redan 2008:
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=49514

Det som är lite tråkigt är att problemet kvarstår tre år senare, trots att det är fullt lösbart. Anledningen är förstås att en lösning kommer att nagga lite i kanterna på FPS:en, vilket är det minsta AMD/Nvidia vill.

Det påstods flera gånger i videon att av mer eller mindre okända anledningar tar vissa frames längre tid att rendera än andra. Riktigt så är det inte. Två på varandra följande frames tar i princip lika lång tid att rendera normalt sett. Det som händer är snarare att dom startar och slutar renderas med väldigt kort tid emellan, vilket från spelets synvinkel ser ut som om en frame kanske tog 20ms och nästa 4ms, när i själva verket båda tog 20ms för respektive GPU att rendera. Fenomenet uppstår när CPUn skickar nya frames snabbare än GPUerna hinner rendera. Anta att CPUn skickar frame1 och GPU1 börjar rendera. 4ms senare är CPUn klar med frame2 och GPU2 börjar rendera. Kring 20ms är GPU1 klar med sin frame, och GPU2 blir klar 20ms efter start, d.v.s. vid 24ms. Även om båda GPUerna tog 20ms så ser det ut som 20ms för första framen och 4ms för andra från spelet. Spelets tidssteg blir därför hoppiga. Lika hoppigt blir det på skärmen, åtminstone om v-sync är av, en frame visas mycket längre än den andra, eller snarare, hinner uppdatera en större del av pixlarna på skärmen. Eftersom spelets tidssteg tas genom att mäta tiden på förra frame kommer den lätt ur synk med skärmens uppdateringar och då blir problemet förstås ännu värre. I ett sånt läge så kan frameraten lätt upplevas som lägre med SLI/CF trots att den är högre. När CPUn springer före GPUn så kommer den till slut att bli så långt före att DirectX säger stopp. Som standard är detta tre frames (från DXGI1.1 så kan dock spelet själv sätta hur många frames som gäller). I det läget så väntar den in att GPUn blir klar med en frame innan den går vidare och skapar en ny frame. Med 20ms rendering och 4ms CPU-tid så kommer framesen att bli klara från CPUn på följande millisekunder: 0, 4, 8, 20, 24, 40, 44, 60, 64, etc. Tidsstegen mellan uppdateringarna blir därför 4ms, 4ms, 4ms, 12ms, 4ms, 16ms, 4ms, 16ms, 4ms, etc. Ju större skillnaden är mellan CPUn och GPUn desto värre blir problemet. D.v.s. problemet uppstår bara när man är GPU bound. Just därför uppstår problemet i högre grad på billigare grafikkort och mera sällan på värstingkorten. Att ha tre kort hjälper på två sätt, dels ännu mer GPU-kraft, så mindre risk att bli CPU-bound. Det andra är att du har lika många GPUer som frames som DirectX buffrar. Det är större chans att framesen kommer någorlunda i jämn takt då det alltid finns en GPU redo att ta tag i nästa buffrade frame.

Det man kan göra som användare för att avhjälpa problemet är i första hand att slå på v-sync. Det tvingar in CPUn att vila på jämna intervall. Det andra är att balansera sina inställningar, så att CPUn aldrig springer ifrån GPUn, t.ex. genom att minska upplösning eller grafikinställningar. Man kan dock gärna dra upp på inställningar som främst är CPU-krävande för att slöa ner CPUn istället. Som vanlig gamer kan det dock vara svårt att avgöra vilka inställningar som påverkar CPUn mest, men sådant som fysik och simuleringar, dekal-system är goda kandidater för CPU-belastande uppgifter.

Det som spelutvecklare kan göra är att försöka begränsa mängden frames till antalet GPUer i systemet och balansera frame-tiden jämnt mellan dem. Och AMD/Nvidia skulle rimligen kunna ha en kryssruta för att automatiskt balansera det från drivrutinen. Men så länge som det försämrar benchmark-resultaten en aning så har jag inga större förhoppningar på att dom skulle ordna det.

Emil Persson
Grafikprogrammerare, Avalanche Studios
http://www.humus.name/
http://twitter.com/#!/_Humus_

Skrivet av emilakered:

FPS är en begränsad mätmetod och frametimes visar i många fall defekter tydligare.

Helt rätt. Spelutvecklare talar sällan om FPS. Vi använder nästan uteslutande millisekunder när vi diskuterar prestanda eller optimeringar.

Permalänk
Medlem

någons om vet hur mycket MS XFX 6870 CF har?

det skiljer väl sig från spel till spel. men jag antar att vissa kort funkar bättre i CF än andra.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

De kuddarna såg ju jättemysiga ut.

Håller med, kan gärna ta ett par såna hem till lägenheten om de vill bli av med dom

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Köpte ett extra 6970 enbart för att kunna köra "Ultra" i BF3, nu förstår jag varför jag tycker det flyter så dåligt trots 70-80fs på mätaren.

Vad fan gör jag nu? Finns väll inget singelkort som klarar BF3 i Ultra, eller hur fungerar GTX580?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hummus #199

Citat:

Helt rätt. Spelutvecklare talar sällan om FPS. Vi använder nästan uteslutande millisekunder när vi diskuterar prestanda eller optimeringar.

Då undrar ju vän av ordning hur det kom sig att FPS blev "industristandard" istället på alla reviewsiter?
Antagligen för att det blir mycket krångligare att mäta skulle jag tro. Men här hoppas jag att Emil/Jonas visar vägen som pionjärer!

En annan sak som jag kom att tänka på.
Den bespottade Bulldozer kanske har en nisch här?
Alltså, så länge du inte har GTX580 /SLI utan säg, 2 st 6870, så kanske Bulldozern är en bättre match?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att presentera en ny form av minFPS-mätning i tester. Dvs basera det värdet på en omräkning av längsta frametime'en under mätningen. Dvs om ett spel uppvisar minsta fps klassiskt mätt 50fps men har en max frame time uppmätt till 50ms så får den nya representationen av minFPS ett värde på 20 (20fps * 50ms = 1 sekund).

Då kommer ryckiga upplevelser (även om det bara gäller 1 av många frames) hamna längst ner i grafen och de grafiklösningar som har bästa flyt högst upp.

Även singelgrafikkortslösningar kan uppvisa variationer. Vissa mer än andra kanske och det kan vara relevant för köparen att jämföra även dessa. På detta sätt kan man i alla fall representera värdena i termer som en normal användare känner igen och som har en närmare förankring till upplevelsen.

Det blir som att räkna normaliserade fps för ett tidsintervall där intervallet närmar sig en frame.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Haha, va mysigt det ser ut när de sitter där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Hur som helst, lika bra att jag slänger in hela mejlet här också så alla får läsa:
[mailquote]

Mycket intressant mail och fick mig att tänka på min casual-observation teori jag postade för längesedan.

Skrivet av Teddis:

Skulle tippa på att MS händer mer ofta när GPUerna ligger i full load, då känns det som att korten inte längre kan synca med varandra propert och det kan bli lite skakigt även fast FPSmätaren kan visa ett helt OK nummer.

Sen att det upplevs som 30 (fps) istället för 55.. hmm... För mig upplevs det mer som att GPUerna inte hinner rendera riktigt rätt innehåll för rätt frame, som sagt de ligger inte i sync med varandra.

Ett grovt exempel skulle vara om det skulle renderas en pinne som roterar, grovt förenklat på 4 rutor så ska pinnen rotera ett varv. I SLI fullt belastad så känns det som om att den i ruta 1 gått 90 grader, ruta 2 så har den gått 160 grader, ruta 3: 280 grader och sedan ruta 4: 360 grader.

Det blir ju lite knasigt då ruta 1 skulle vara på 90, r2: 180, r3: 270 och r4: 360, men GPUerna hann inte riktigt med på den notan och istället fick man en smått ojämn rörelse.

Har jag missförstått ditt mail eller var jag rentav lite rätt ute och cyklade då?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super FE | RTX 3080 FE

Permalänk
Medlem

Låter nice

Visa signatur

#illerex-Pictures @ Youtube

Permalänk
Medlem

Först och främst. Underbart initiav och mycket intressant diskussionsämne.
Även stort plus till Hummus som la med sin förklaring.

Det jag inte riktigt förstod helt och hållet är om MS uppmärksammans lika mycket på quadcore som dualcore. Tydligen så är MS mycket mindre med 3 GPU:er, men hur är det då med 4? Tydligen så var ju MS otroligt mycket när ni testade 6990 i Crossfire, men kan detta ha varit ett undantag?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Så min uppmaning till Sweclockers är att, som första reviewsite i världen, istället för att bencha fps, istället mäta "inframe-variationen" då denna har mycket större betydelse för upplevelsen än fps (åtminstone så länge man befinner sig över 30 fps, men det går ju att ordna med inställningarna så korten inte dippar under 30 fps).

Jag håller med till 100%. För att AMD/Nvidia ska bli motiverade att lösa problemet så måste först gamers bli medvetna om vad problemet består av och hur det påverkar spelupplevelsen. De flesta (jag inkluderat) kollar bara på FPS-siffran vid tester och då blir det detta som grafikkortstillverkarna jagar i första hand. Oavsett hur spelupplevelsen i verkligheten blir.
Jag tycker ni testare på Sweclockers borde ta grafikkortstestningen ett steg framåt i utvecklingen och uppfinna en bra metod att "sätta siffror" på Microstuttering. Att säga att ni hårdvarutestare har ett ansvar är väl att överdriva en smula men om ni på ett överskådligt sätt kan presentera problemen och därmed göra konsumenterna medvetna så kommer företagen tvingas att lösa problemen. Då kan det helt plötsligt bli värt att offra några % i skalning för att få ett jämnare bildflöde. Det skulle vi alla tjäna på.

Jag har inte speciellt stor kunskap om varken statistik eller microstuttering men jag gjorde hur som helst en del (totalt ovetenskapliga) tester medan jag spelade idag och kommit fram till att om man som ett komplement till siffran för FPS presenterar standardavvikelsen för frametime[n] - frametime[n+1] och kanske räknar ut en kvot mellan genomsnittlig frametime och spridningen så kanske detta kan säga något om hur mycket det varierar från den ena framen till den andra.
Jag tyckte själv att de testerna jag gjorde korrelerade skapligt med upplevelsen om hur bra det flöt. Det ska dock sägas att jag inte kan se ens i närheten av detta http://techreport.com/r.x/inside-the-second/bc2-amd.gif utseende på graferna när jag registrerar frametimes.
Ni som har tillgång till en lite större samling grafikkort och vet vad ni ska titta efter kanske kan göra lite ytterligare tester.
Det går också bra att basha mina idéer och förslag och kalla dem idiotiska

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Suverän och informativ video MEN... Kan ni snälla undvika coola ord i fortsättning (som microstuttering)? För så fort ett "nytt" ord dyker upp på forumet så används det av majoriteten av användare i varenda inlägg. Ordet flaska har precis börjat lugna ner sig.. då kommer microstuttering in i varenda tråd som handlar om grafikkort.. Tacksam om ni i fortsättningen använder larvigare ord som "hacka" eller "lagga". orkar inge mer=(

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb