Testresultat: AMD FX-8150 med KB2592546 – uppdaterad schemaläggare i Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad håller amd på med?! Hyfsat fortsatt misslyckande...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vad håller amd på med?! Hyfsat fortsatt misslyckande...

Sedan släppet av bulldozer har AMD inte gjort så mycket det är MS som har gjort uppdateringen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

0,1 eller 0,5 % sämre i vissa tester? Kan inte detta bara vara en skillnad från gång till gång, i de program där uppgraderingen inte gjorde någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om du inte kan se att detta är Microsofts fel så är det bara ytterliggare en bekräftelse för mig att du är en Intel-Nvidia fanboy.

Orici kanske syftar på att bulldozer är byggd för framtiden med tanke på vilken sorts arkitektur den har, och i framtiden när det faktiskt finns mjukvara som utnyttjar bulldozer fullt ut så finns troligtvis Ivy Bridge och packet. Ni kan inte lägga all skuld på microsoft, med tanke på att det är AMD som har valt att bygga en processor-serie med den här märkliga arkitekturen, inte microsoft.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

0,1 eller 0,5 % sämre i vissa tester? Kan inte detta bara vara en skillnad från gång till gång, i de program där uppgraderingen inte gjorde någon skillnad?

nu var det ju inte bara 01, - 0,5% sämre utan ganska mycket mer iaf i spel, Där metro 2033 låg värst till, med 19,1% vilket är rejäl prestanda förlust.

Metro 2033 1080p (avg/min) 48/13 47/11 -2,1/-15,4 %
Metro 2033 720p (avg/min) 106/21 104/17 -1,9/-19,1 %

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

nu var det ju inte bara 01, - 0,5% sämre utan ganska mycket mer iaf i spel, Där metro 2033 låg värst till, med 19,1% vilket är rejäl prestanda förlust.

Metro 2033 1080p (avg/min) 48/13 47/11 -2,1/-15,4 %
Metro 2033 720p (avg/min) 106/21 104/17 -1,9/-19,1 %

När jag skrev 0,1 och 0,5, så syftade jag på de spelen och programmen där det inte skiljde mer än 0,1 eller 0,5. De som har tappat med 20% är något helt annat.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Dags att sluta trolla och bråka, annars blir det semester. Speciellt en användare bör hålla sig i skinnet, hen vet nog bra själv vem det gäller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Orici kanske syftar på att bulldozer är byggd för framtiden med tanke på vilken sorts arkitektur den har, och i framtiden när det faktiskt finns mjukvara som utnyttjar bulldozer fullt ut så finns troligtvis Ivy Bridge och packet. Ni kan inte lägga all skuld på microsoft, med tanke på att det är AMD som har valt att bygga en processor-serie med den här märkliga arkitekturen, inte microsoft.

Jo men nyheten handlar om denna uppdateringen som Microsoft släppt.

Skrivet av Emil B:

*tråd rensad*

Dags att sluta trolla och bråka, annars blir det semester. Speciellt en användare bör hålla sig i skinnet, hen vet nog bra själv vem det gäller.

Jag! Semester du menar avstängning då va?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Frågan är nu: Kan man rädda Bulldozer? :/

Skickades från m.sweclockers.com

"Gör om gör rätt"

Så mycket press ligger på Piledriver

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Metro 2033 1080p (avg/min) 48/13 47/11 -2,1/-15,4 %
Metro 2033 720p (avg/min) 106/21 104/17 -1,9/-19,1 %"

Med dom resultaten, så var det inte konstigt att dom drog in patchen illa kvick.
Det är ju i applikationer som använder 2-4 trådar som har potentialen att förbättras markant, då de genom patchen borde ses som 4 cores istället för 8 och därmed slippa dela resurser med varann inom modulen.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Gör om gör rätt"

Så mycket press ligger på Piledriver

Problemet är att jag inte tror att de kommer hinna fixa så mycket tills dess...

Permalänk
Medlem

Nej det är ju verkligen inte roligt vilken flopp BD blev. Ge mig en Phenom III så blir jag glad!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet är att jag inte tror att de kommer hinna fixa så mycket tills dess...

Tror inte jag heller dem har ju sagt att "det är inte Intel VS AMD längre", vilket...ja, dem skär ner i företaget, och jag tror att den stor bit kommer från prestanda-processorer...

Jag skulle bli glad om dem bara kan slänga fram en 32nm Phenom III Skulle räcka gott för mig!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ivy Bride blir nog valet för min del, även om jag traditionellt brukar köra AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Är det fel på uppdateringen eftersom den är indragen?

skulle just säga detsamma

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tror inte jag heller dem har ju sagt att "det är inte Intel VS AMD längre", vilket...ja, dem skär ner i företaget, och jag tror att den stor bit kommer från prestanda-processorer...

Jag skulle bli glad om dem bara kan slänga fram en 32nm Phenom III Skulle räcka gott för mig!

Det verkar vara svårt det där med dom och dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Det verkar vara svårt det där med dom och dem!

De och dem..

Men kan man inte sätta dem rätt så tycker jag man kan få skriva talspråk. Dvs. "dom".

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Det verkar vara svårt det där med dom och dem!

Känner väl inte direkt att det är så viktigt med stavning, sålänge man fattar vad det står.

Dessutom så ska det vara de och dem när vi ändå håller på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skrev inte att det skall vara dom eller dem eller de, jag bara konstaterade att det verkar vara svårt att använda rätt form!

Permalänk
Medlem

Jag tycker vissa hänger upp sig på procenten lite väl i en del tester, 15%, 19%, det var ju bara 1-4 FPS skillnad. Om ett spel går i ner till 11 eller 13 FPS minimum är ju ingen stor skillnad precis, och ännu mindre blir det ju i average när det ändå är över 100FPS i ett fall t.ex.

Det är med andra ord inga jätteskillnader vi pratar om, särskilt inte för oss som överklockar då vi oftast stänger av turbo-funktionen ändå.

Sen tycker jag de som klagar på att AMD inte fortsatte utveckla Phenom istället kanske får tänka på att det kanske fanns begränsningar i själva arkitekturen. Bulldozer kanske inte är det prestandamonster vi förväntade oss, men det är en intressant ny arkitektur som kanske har just större möjligheter i framtiden.

Att de släppte den nu över huvud taget är ju för att kunna gå igång med tester och se hur den fungerar i praktiken. Man kan ju inte vänta och köra på med gamla kretsar hur länge som helst. Ibland får man ta ett steg ner för att "ta sats" för att hoppa X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordtook:

Trist på i övrigt så bra produkter och så kommer Bulldozergate skandalen, hoppas på att dom har ett ess i rockärmen denna gång!

Phenom var ju inte så lyckad den heller...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Vad var det jag sa. Nyckelorden "Upp Till" 10-20% hehe

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Som tidigare sagt är det något vi kan titta på för framtiden, men knappast nu. Testerna är redan tillräckligt komplexa, och med fullspäckat schema för överskådlig framtid kan vi inte göra någora större ingrepp. Ni får helt enkelt lita på att vi vet vad vi håller på med tills vidare, och acceptera att värden väldigt nära varandra i princip kan ignoreras. För sakens skull plockade jag bort alla siffror <=1 % och satte till "±0".

Tackar, det uppskattas.
Saken är den att det inte behöver vara en så stor extra arbetsinsats att titta lite på säkerheten hos siffrorna. Eftersom ni ändå räknar ut medelvärden kan man låta en dator räkna ut standardavvikelser samtidigt. Excel har färdiga funktioner för sådant så det är bara att mata in mätvärden så spottar Excel ur sig både medelvärde och standardavvikelser. Den extra tiden det tar är då att skriva in de extra värdena i tabellerna. Att sätta sig och göra T-tester på varenda litet mätvärde kan jag förstå att ingen orkar med men det allra mest grundläggande så som standardavvikelse eller ett intervall är lite merjobb och skulle höja kvalitén på recensionerna avsevärt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dom flesta +- skillnaderna i testet är slumpmässiga skillnader, om man läser lite mellan raderna så försöker sweclockers även förmedla att så är fallet (särskilt med tanke på att skillnaderna på resultaten är väldigt små). Det dom däremot visar är att uppdateringen inte gjorde någon skillnad alls i de flesta applikationer och inte fungerade som den skulle, det är definitivt därför som den är borttagen, dom behöver nog se över den lite och finslipa den.

Bulldozer har många problem som tyvärr är hårdvarubaserade, som t ex värmeutvecklingen när hertzen skjuter i taket. Men mycket är också mjukvarubaserat. Windows använder inte den fysiska hyperthreadingen på rätt sätt. Jag lägger inte heller skulden på microsoft för detta, deras operativsystem skrevs för hårdvaran som fanns ca två år sedan. Vad AMD borde ha gjort, skulle vara att skicka ut instruktioner och hjälpa till och utveckla mjukvarustöd i tid till lanseringen av bulldozer. Folk är nog förbannad för att detta inte skedde och om man hängt med i bulldozerhistorien så förstår man att dom har haft så jävla mycket problem med att få processorn bra att den fördröjts månad efter månad, och till slut så kunde man inte fortsätta fördröja utan var tvungen att släppa produkten och sedan försöka utveckla den efterhand. Dock borde den då sålts billigare och marknadsförts som en slags previousprodukt, då det är det den är. Dom kan ändå inte vara hundra på att problemen går att lösa via mjukvara. Förhoppningsvis så hinner dom lösa ett par problem i både hårdvaru- och mjukvaruväg tills releasen av piledriver. =/

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Dock Microsoft som släppt denna uppdatering.

Microsoft släpper inte en uppdatering av denna typ om det finnes en efterfrågan efter den. FM det är AMD som "tryck på" efter den !

Skrivet av Mr. Prudo:

Frågan är nu: Kan man rädda Bulldozer? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Som hem/spel dator ? NEJ!

Skrivet av anon173009:

kanske värt å testa i windows 8 med

Att testa med en Windows Beta är lika meningsfullt som att testa en sportbil med 20år gamla blankslitna däck!

Skrivet av kade89:

detta är ju inte AMDs fel. är ju pyttemjuk som släppt denna uppdatering. såg att det var någon som skrev att denna dessutom blivit borttagen från deras hemsida möjligtvis av denna anledning?

En gissning: AMD när de upptäckte resultatet

Skrivet av emilakered:

Som tidigare sagt är det något vi kan titta på för framtiden, men knappast nu. Testerna är redan tillräckligt komplexa, och med fullspäckat schema för överskådlig framtid kan vi inte göra någora större ingrepp. Ni får helt enkelt lita på att vi vet vad vi håller på med tills vidare, och acceptera att värden väldigt nära varandra i princip kan ignoreras. För sakens skull plockade jag bort alla siffror <=1 % och satte till "±0".

Luuugn Emil. 99.9% av oss litar till 110% på era tester! 0.1% är Hardcore AMD Fanboys. För dem är Jorden fortfarande platt och universum snurrar kring jorden men AMDs kontor i centrum.

En liten gissning: Denna uppdatering gjordes på uppdrag av AMD och var framför allt riktad till servrar och workstation. När alla tester visade negativt resultat för spel och andra hemanvändar program så togs den bort. Kommer fm ut i ny upptappning där de negativa resultaten har blivit "fixade".

Personligen tycker jag att AMD borde begrava FX-varianten av bulldozer och ge ut en Phenom III i 32nm eller ännu hellre i 28nm.
En rutten fisk kan aldrig smaka gott oavsett hur mycket man kryddar den!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hwasser:

Windows använder inte den fysiska hyperthreadingen på rätt sätt. Jag lägger inte heller skulden på microsoft för detta, deras operativsystem skrevs för hårdvaran som fanns ca två år sedan. Vad AMD borde ha gjort, skulle vara att skicka ut instruktioner och hjälpa till och utveckla mjukvarustöd i tid till lanseringen av bulldozer.

Risken är väl att det inte finns något sätt som är "rätt"? Ibland lönar det sig att använda få moduler och försöka höja frekvensen, men ibland är det (på grund av begränsade resurser) bättre att använda många moduler med lägre frekvens. Utan att veta vad trådarna tänker ägna sig åt (och när) är det nog inte lätt att schemalägga optimalt.

Permalänk
Medlem

Så.. det är okej att kalla Microsoft för "pyttemjuk" men att säja att AMD borde ha fixat detta med ett bättre samarbete är fel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tackar, det uppskattas.
Saken är den att det inte behöver vara en så stor extra arbetsinsats att titta lite på säkerheten hos siffrorna. Eftersom ni ändå räknar ut medelvärden kan man låta en dator räkna ut standardavvikelser samtidigt. Excel har färdiga funktioner för sådant så det är bara att mata in mätvärden så spottar Excel ur sig både medelvärde och standardavvikelser. Den extra tiden det tar är då att skriva in de extra värdena i tabellerna. Att sätta sig och göra T-tester på varenda litet mätvärde kan jag förstå att ingen orkar med men det allra mest grundläggande så som standardavvikelse eller ett intervall är lite merjobb och skulle höja kvalitén på recensionerna avsevärt.

Håller med till 100%, tar inte mycket mer tid men säger enormt mycket mer. Visst som Emil svarade innan så blir det kanske inte så intressant i vissa fall som spel tester då man kollar på medel av medel, men i andra tester där det kan skilja mer så blir det väsentligt.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Sedan släppet av bulldozer har AMD inte gjort så mycket det är MS som har gjort uppdateringen.

Det är väll del av problemet? Jag trodde de skulle samarbeta med ms samt försöka ordna bättre firmware, men det kanske helt enkelt inte går.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!