"Intel predicts 10GHz chips by 2011" (Artikel från 2000)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Jag tror du råkat ut för ett riktigt härligt tankefel..
...

Nja. Alltså beräkningarna är teoretiska. Skriver även att det gäller för ljus i vakuum och utan beräkningstider. Riktig användning gör det förstås svårare. Då skall alla möjliga komponenter samarbeta, flaskhalsar hit och dit. Men beräkningarna jag gjorde var enbart för att visa på att "Moore's Law" (direkt kopplad till Hz) fallerar p.g.a. ljusets hastighet, vilket är ganska häftigt att processorerna ändå nått dit. Det ger lite perspektiv på tekniska utveckligen.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmkk:

Nja. Alltså beräkningarna är teoretiska. Skriver även att det gäller för ljus i vakuum och utan beräkningstider. Riktig användning gör det förstås svårare. Då skall alla möjliga komponenter samarbeta, flaskhalsar hit och dit. Men beräkningarna jag gjorde var enbart för att visa på att "Moore's Law" (direkt kopplad till Hz) fallerar p.g.a. ljusets hastighet, vilket är ganska häftigt att processorerna ändå nått dit. Det ger lite perspektiv på tekniska utveckligen.

Ja ljusetshastighet är ju den absoluta barriären.
Om vi vänder på det hela och bortser från vissa annan problematik så finns det ju inget hinder att ha en kiesel på 1 x 1 m som går på 10 ghz clockfrekvens.
Det är ju inte så att den 10 ghz signalen inte skulle gå att sprida över hela kieslet med hjälp av antagligen ganska många förstärkare ?
Och sedan bygga logic som sköter något.
Det var det jag undrade över i din uträkning om 3 cm begränsningen.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Skrivet av thunderinternet:

AMD var väl först över 1Ghz sträcket dessutom?

Ja amd var först över 1ghz på både cpu och gpu

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Ja ljusetshastighet är ju den absoluta barriären.
Om vi vänder på det hela och bortser från vissa annan problematik så finns det ju inget hinder att ha en kiesel på 1 x 1 m som går på 10 ghz clockfrekvens.
Det är ju inte så att den 10 ghz signalen inte skulle gå att sprida över hela kieslet med hjälp av antagligen ganska många förstärkare ?
Och sedan bygga logic som sköter något.
Det var det jag undrade över i din uträkning om 3 cm begränsningen.

Om vi antar att de där 10GHz/3cm stämmer så har du alltså ca 33 klockcykler innan andra änden vet att något skett i den första änden av din 1x1m cpu pga tiden det tagit för den elektriska signalen. Och det förutsatt att den bara ska färdas rakt över "cpun".

Fysikens lagar e svåra att bryta mot

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Några i tyskland har ju upptäckt en atom som kunde färdas snabbare än ljusets hastighet

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem

"If 10 GHz is the best that Intel can do by 2011, AMD or somebody else is going to eat their lunch. Intel better pick up the pace if they want to remain dominant. Besides, I want it NOW. What will I do with it. Well, I also want the applications now. I guess I've been spoiled by the industry and expect incredible improvements every year."

Bara bra.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om vi antar att de där 10GHz/3cm stämmer så har du alltså ca 33 klockcykler innan andra änden vet att något skett i den första änden av din 1x1m cpu pga tiden det tagit för den elektriska signalen. Och det förutsatt att den bara ska färdas rakt över "cpun".

Fysikens lagar e svåra att bryta mot

Varför skulle ena änden av cpun övevaka vad den andra gör ? Huvudsaken är ju att datat behandlas.

Man bygger ju processorer modulärt..
Se pe denna

http://www.chip-architect.org/news/Prescott_90_nm_die_text_1600x1200.jpg

Ju längre det är till nästa modul som skall behandla datat desto längre får den ju vänta för att signalen tar tid att komma dit. Allt sker ju inte samtidigt över allt.
I.s.f skulle vi ju redan ha problem som du skriver.. Att i 10 ghz så tar varje cykel färdats 3 cm. Vilket betyder att på de 3 cm så har du transistorer som är i början på cykeln och några är i slutet. Viljket redan då gör att de inte jobbar synkront.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hmmkk:

På flytande kväve är det ju personer som har pressat upp sina cpuer uppåt 10GHZ ?
Vet inte välrdsrekordet men det är väl där omkring?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

På flytande kväve är det ju personer som har pressat upp sina cpuer uppåt 10GHZ ?
Vet inte välrdsrekordet men det är väl där omkring?

En bulldozer som dom fått upp i 8,58ghz är rekordet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

En bulldozer som dom fått upp i 8,58ghz är rekordet.

En bulldozermodul var det (tror jag?)
Iallafall, alltså kan den inte ha presterat så bra som siffrorna alltså visar?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hmmkk:

Nja. Alltså beräkningarna är teoretiska. Skriver även att det gäller för ljus i vakuum och utan beräkningstider. Riktig användning gör det förstås svårare. Då skall alla möjliga komponenter samarbeta, flaskhalsar hit och dit. Men beräkningarna jag gjorde var enbart för att visa på att "Moore's Law" (direkt kopplad till Hz) fallerar p.g.a. ljusets hastighet, vilket är ganska häftigt att processorerna ändå nått dit. Det ger lite perspektiv på tekniska utveckligen.

Nooooooooooooooo........

Betyder det att vi är påväg att slå i någon slags "prestanda"-gräns?
Tills dem kommer på ett sätt att lösa det? (Supraledare?, Organsika processorer med hjälp av bakterier?, Fler kärnor? Fler fysiska cpuer på samma kort?)

Edit: Kanske helt enkelt är bäst så att kodarna börjar optimera sin kod! (MICROSOFT...? etc etc) för fler kärnor

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Avstängd

Seriöst, kolla kommentarerna, sjukt rolig läsning!

Citat:

10 Ghz By 2011 (1:40pm EST Wed Jul 26 2000)
If 10 GHz is the best that Intel can do by 2011, AMD or somebody else is going to eat their lunch. Intel better pick up the pace if they want to remain dominant. Besides, I want it NOW. What will I do with it. Well, I also want the applications now. I guess I've been spoiled by the industry and expect incredible improvements every year. - by Allen

Edit: Jag gillar att alla kommentarer är så seriösa också! Så jävla coolt

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ekbloms:

Betyder det att vi är påväg att slå i någon slags "prestanda"-gräns?

Det har vi redan gjort (det är därför vi måste bekymra oss om många kärnor numera). Men inget är så illa att det inte kan bli värre; det är svårt att fortsätta krympningen längre än till 11 nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Varför skulle ena änden av cpun övevaka vad den andra gör ? Huvudsaken är ju att datat behandlas.

Man bygger ju processorer modulärt..
Se pe denna

http://www.chip-architect.org/news/Prescott_90_nm_die_text_1600x1200.jpg

Ju längre det är till nästa modul som skall behandla datat desto längre får den ju vänta för att signalen tar tid att komma dit. Allt sker ju inte samtidigt över allt.
I.s.f skulle vi ju redan ha problem som du skriver.. Att i 10 ghz så tar varje cykel färdats 3 cm. Vilket betyder att på de 3 cm så har du transistorer som är i början på cykeln och några är i slutet. Viljket redan då gör att de inte jobbar synkront.

Varför skulle man bygga en cpu som är 1x1m
Det spelar ingen roll, min poäng skulle vara helt valid även om man utgick från bilden du länkar, eftersom även små delar skulle ha längre ledningsbanor vilket gör 10GHz omöjligt.

Förutsatt att alla delar är skalenliga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Varför skulle man bygga en cpu som är 1x1m
Det spelar ingen roll, min poäng skulle vara helt valid även om man utgick från bilden du länkar, eftersom även små delar skulle ha längre ledningsbanor vilket gör 10GHz omöjligt.

Förutsatt att alla delar är skalenliga.

Vid 11nm borde det ju inte vara några större problem? Det måste ju gå att pressa ihop allt, och kanske börja bygga några lager på "höjden" (blir ju mycket kortare isf)

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

"doesn't matter the speed of intel's chip in 2011 because motorola and ibm will already have chips out by then that are more effective, use energy better, and run applications ready for the new iMac's that are introduced at the 2011 MacWorld. They'll run at somewhere near 7GHz and still be faster than an 11GHz or even 128GHz sh*t that intel puts out..

- by StickWithApple

Älskar den kommentaren!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

"doesn't matter the speed of intel's chip in 2011 because motorola and ibm will already have chips out by then that are more effective, use energy better, and run applications ready for the new iMac's that are introduced at the 2011 MacWorld. They'll run at somewhere near 7GHz and still be faster than an 11GHz or even 128GHz sh*t that intel puts out..

- by StickWithApple

Älskar den kommentaren!

Hahaha ja den vek jag mig dubbel till.. Undrar om han vart snopen när Apple började med Intel

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Några i tyskland har ju upptäckt en atom som kunde färdas snabbare än ljusets hastighet

Källa på det? Då ett föremål eller dylikt som färdas i ljusets hastighet eller mer dras i sär och faller sönder då inget förutom ljuset kan uppnå den hastigheten, dock vad är ljus gjort av vet vi inte än så den blir ju antagligen svårare att knäcka.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Vid 11nm borde det ju inte vara några större problem? Det måste ju gå att pressa ihop allt, och kanske börja bygga några lager på "höjden" (blir ju mycket kortare isf)

Jag gissar att du missade den där biten med 1x1 meter som vi snubblade in i

Jag vet inte vad som är teoretiskt möjligt ens med 11nm, men det spelar ingen större roll.
Vi börjar slå i taket för vad fysiken tillåter med nuvarande teknik.
Intel byggde quad-cores för snart 6 år sen, med i stort sett samma klockfrekvenser som vi har idag.
6 år innan det satt vi med Pentium 2 på runt 400MHz.

Jag tvivlar inte på att intel/amd/etc kan pressa, böja, bygga på höjden eller trixa med annat för att få ut en hel del prestanda till dock

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Pontus94:

Källa på det? Då ett föremål eller dylikt som färdas i ljusets hastighet eller mer dras i sär och faller sönder då inget förutom ljuset kan uppnå den hastigheten, dock vad är ljus gjort av vet vi inte än så den blir ju antagligen svårare att knäcka.

1. Det var inga tyskar
2. Det var någon sorts neutrino, och inte en atom, som kan ha färdats snabbare än ljusets hastighet

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-15017484

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

dock vad är ljus gjort av vet vi inte än så den blir ju antagligen svårare att knäcka.

Ärligt talat?

http://lmgtfy.com/?q=whats+light+made+of

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför skulle man bygga en cpu som är 1x1m
Det spelar ingen roll, min poäng skulle vara helt valid även om man utgick från bilden du länkar, eftersom även små delar skulle ha längre ledningsbanor vilket gör 10GHz omöjligt.

Förutsatt att alla delar är skalenliga.

Du verkar ju inte vilja förstå min poäng.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

http://www.expressen.se/nyheter/1.2569049/snabbare-an-ljusets...

Beklagar felskrivningen tidigare.
Som ovan. Varken tyskar eller en atom.
Hursom är det häftigt om upptäckten visar sig vara rätt!

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Varken tyskar eller en atom.

Några tyskar var nog med i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Några tyskar var nog med i alla fall...

Har för mig det också. Men ovan påstod att det var fel så läste första meningen i artikeln på nätet och gick därefter.
Man orkar ju inte dividera precis

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk

-.-

Vi vet fortfarande inte vad ljus är för något. Hur kan något vara partiklar och samtidigt vara vågor? Forskarna försöker än idag att knäcka gåtan om ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Vi vet fortfarande inte vad ljus är för något. Hur kan något vara partiklar och samtidigt vara vågor? Forskarna försöker än idag att knäcka gåtan om ljuset.

Är det verkligen så många som fortfarande bekymrar sig över dualismen (istället för att bara acceptera den)? Jag tror inte att särskilt många går och väntar på en bättre beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

-.-

Vi vet fortfarande inte vad ljus är för något. Hur kan något vara partiklar och samtidigt vara vågor? Forskarna försöker än idag att knäcka gåtan om ljuset.

Så, då var det löst. Ljus är alltså vågor och partiklar. Vad sen vågorna och partiklarna består av är nästa fråga

Allvarligt talat så trodde jag inte att det var på den nivån diskussion låg.
Att ljus är elektromagnetisk strålning brukar räcka som förklaring för de flesta som inte är kvantfysiker

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

-.-

Vi vet fortfarande inte vad ljus är för något. Hur kan något vara partiklar och samtidigt vara vågor? Forskarna försöker än idag att knäcka gåtan om ljuset.

Nja, partikel dualitet, visserligen konstigt men nog förstår man det tillräckligt för att använda det i alla fall. Ännu konstigare är det väl att i spalt-experiment så kan elektroner interagera med sig själva, som om det vore två partiklar.

Däremot har jag hört att i framkanten på forskning om ljus har man relativt nyligen visat att ljuset/fotoner har mer egenskaper än man tidigare upptäckt eller bekräftat. T.ex. skall fotoner kunna ha en sorts "orientering" eller spinn (ungefär som elektron-spinn), som skulle kunna öppna upp för att fotoner kan hålla mer information, d.v.s. fler bitar data per foton. Det skulle ju helt klart vara intressant att kunna utnyttja alla ljusets egenskaper i optisk fiber i stället för att bara skicka "foton = 1, ingen foton = 0" eller dylikt, så skickas foton = 0101001010101 (påhittat exempel). Kanske svårt att skicka en sådan foton utan att den störs av något, men det har jag inte koll på, har bara hört om det när jag gjorde examensarbete inom astronomin om fotonräkning.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Har för mig det också. Men ovan påstod att det var fel så läste första meningen i artikeln på nätet och gick därefter.
Man orkar ju inte dividera precis

Låt mig då förtydliga. Jag skulle inte ha skrivit att det inte var någon från tyskland, utan istället att det inte var någon i tyskland. Men som sagt, låt oss inte dividera över detta! Mycket intressant om det visar sig vara så att något rört sig snabbare än ljuset (eller närmare dess faktiska hastighet) och inte är några mätfel!