fråga ang feritblock mm på nätaggskablar?? ska sleeva det imorn!!

Permalänk
Medlem

fråga ang feritblock mm på nätaggskablar?? ska sleeva det imorn!!

Hej!
Ska sleeva mitt nätagg imorn, eller kablarna till nätagget om man ska va petig:P men på kablarna till GPUn så sitter där ett feritblock o i andra änden ngt annat skojj på 2 st av "trådarna/kablarna" (se bild) och min fråga är då gör dom mycket nytta igentligen?
För iackmed jag ska sleeva skiten så är det ju ganska jobbigt att ha där. tar antagligen bort det i vilket fall, men vill gärna veta om dom gör stor nytta för då kanske man kan lösa så man kan ha kvar de?
Tack på förhand!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Inaktiv

Men allvarligt, om du inte vet vad det är, så plocka inte bort det! Bättre att köpa en färdigsleevad kabel än att riskera datorn!

Permalänk

Jag har beställt ett likadant nätagg som dig och ska även sleeva det. Har läst på forum att dessa ska man kunna plocka bort utan problem. Ingen skillnad på spänning som sagt vad jag läst. Ska iallafall plocka bort mina när jag får agget från Proshop i veckan.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

feriten borde gå att knäppa av kabeln utan problem.

konding på kabeln mellan 12V och - ?

vad är det igentligen för agg du köpt som behöver en konding för att stabilisera spänningen på kabeln känns som att alla andra utom denna tillverkare monterar kondingen i nätagget inte på kabeln om den nu skulle behövas...

hur som happ skulle tro att den sitter där för att jämna ut spänningen i kabeln vid hög belastning så att det inte blir spänningsfall.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Den ska motverka coilwhine bland annat har jag läst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ferriten är där för att dämpa högfrekventa störningar. Kondingen är antagligen där för att jämna ut strömmen pga förluster i dom modulära kontakternas "dotter-kort".

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Men allvarligt, om du inte vet vad det är, så plocka inte bort det! Bättre att köpa en färdigsleevad kabel än att riskera datorn!

har jag sagt att jag inte vet vad det är/gör?? kan ju räkna ut med röven att datorn inte riskeras! Det enda dom gör är ju ta bort störningar o sånt mm. frågan va hur stor nytta dom gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

feriten borde gå att knäppa av kabeln utan problem.

konding på kabeln mellan 12V och - ?

vad är det igentligen för agg du köpt som behöver en konding för att stabilisera spänningen på kabeln känns som att alla andra utom denna tillverkare monterar kondingen i nätagget inte på kabeln om den nu skulle behövas...

hur som happ skulle tro att den sitter där för att jämna ut spänningen i kabeln vid hög belastning så att det inte blir spänningsfall.

det är ett silverstone strider 80+ GOLD
Så då kan det kanske va bra att lämna kvar kondingen då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ferriten är där för att dämpa högfrekventa störningar. Kondingen är antagligen där för att jämna ut strömmen pga förluster i dom modulära kontakternas "dotter-kort".

okej tack för infon:)
Blir nog att jag lämnar kvar kondingarna då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

okej tack för infon:)
Blir nog att jag lämnar kvar kondingarna då

Det är många med det nätagget som tar bort kondensatorerna. Det påverkar inte nätagget negativt på något sätt alls enligt Silverstone.

http://www.overclock.net/t/673591/sleeving-silverstone-stride...

Citat:

Those arent really needed and silverstone reps have said that the psu will still work will them off which makes sleeving way easier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är många med det nätagget som tar bort kondensatorerna. Det påverkar inte nätagget negativt på något sätt alls enligt Silverstone.

okej, är du säker på det så tar jag bort dom med då jag gärna slipper att ha kvar dom! är ju inte snyggt att ha en stor klump på kablarna till grafikkortet :/
tack för infon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har j-vligt svårt förstå det.. Varför skulle Silverstone/Enhance sätta dyra fina Nippon Chemi-Con kondingar på kabeln om den inte gjorde någon skillnad. Det där uttalandet är jag väldigt skeptisk till!

[EDIT] Jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att avgöra om det verkligen är skit samma med dom där kondingarna på kablaget.. Kondingarna ska ju jämna ut strömmen och är en vital del. Här känns det som om Silverstone/Enhance satt på kondingarna för att dom ser förluster i den modulära panelen, i övergången från sekundären till kabel. Känns som en efterkonstruktion för att stabilisera värdena på vald kabel. Det är ju dyrt, varför skulle dom göra så här om det inte gjorde nån skillnad.. ??!!!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Enligt posten så sägs en representant för Silverstone ha sagt att nätaggregatet fungerar även om man tar bort kondensatorn (det är ingen representant närvarande i tråden, utan det är bara någon random snubbe som hävdar att en Silverstone representant har sagt det, utan källhänvisning), han säger inte att det inte påverkar nätaggregatet negativt på något sätt.
Kondensatorn sitter där av en anledning och tar man bort den lär man ju försämra nätaggregatets egenskaper på något sätt. Den sitter ju inte där utan anledning, då det innebär en extrakostnad att sätta dit den och kondensatorn i sig kostar att köpa in.
Däremot är det andra i tråden som sleevat om och säger att de inte märkt någon skillnad, men det är en annan femma, då det inte är troligt att de mätt på ledningarna före och efter de plockat bort kondensatorn, utan de bara har startat burken och märkt att den tuffar på till synes utan problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Enligt posten så sägs en representant för Silverstone ha sagt att nätaggregatet fungerar även om man tar bort kondensatorn (det är ingen representant närvarande i tråden, utan det är bara någon random snubbe som hävdar att en Silverstone representant har sagt det, utan källhänvisning), han säger inte att det inte påverkar nätaggregatet negativt på något sätt.
Kondensatorn sitter där av en anledning och tar man bort den lär man ju försämra nätaggregatets egenskaper på något sätt. Den sitter ju inte där utan anledning, då det innebär en extrakostnad att sätta dit den och kondensatorn i sig kostar att köpa in.
Däremot är det andra i tråden som sleevat om och säger att de inte märkt någon skillnad, men det är en annan femma, då det inte är troligt att de mätt på ledningarna före och efter de plockat bort kondensatorn, utan de bara har startat burken och märkt att den tuffar på till synes utan problem.

jo det är ju klart dom gör ngn nytta annars hade dom som sagt inte suttit där, men som ngn annan skrev är att det va mest vid hög belastning, o jag belastar mitt nätagg MAX 50% så kanske inte så stor risk då för spännings skillnader då?
sen måste det ju va en "extra" sak som silverstone gjort för extra "skydd" så så stor skillnad borde det igentligen inte göra tycker man!
men finns ju bara ett sätt att få reda på det, så blir att testa:P

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är antagligen ett tilltag för att minska rippel och snygga till mätvärdena. Hade det varit så att den helt ersatt den konding som normalt i sitter inuti nätaggregatet på sekundärsidan (tex pga ont om plats när man konverterade en icke-modulär design till att bli modulär) är den betydligt viktigare, men Silverstones svar tyder ju inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fook:

Det är antagligen ett tilltag för att minska rippel och snygga till mätvärdena. Hade det varit så att den helt ersatt den konding som normalt i sitter inuti nätaggregatet på sekundärsidan (tex pga ont om plats när man konverterade en icke-modulär design till att bli modulär) är den betydligt viktigare, men Silverstones svar tyder ju inte på det.

tänkte med att det måste va ngn "extra" grej för att göra det ännu "stabilare" mm så har tagit bort dom nu o börjat sleeva

Visa signatur

Permalänk

Hur går det med sleevingen, har du påbörjat arbetet? Har fått hem mitt agg och hoppas min Paracord kommer imorrn som inhandlades på Ebay

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Hur går det med sleevingen, har du påbörjat arbetet? Har fått hem mitt agg och hoppas min Paracord kommer imorrn som inhandlades på Ebay

jadå jag har börjat:)
bilder finns i mitt galeri, bläddra längst ner så så är där lite bilder jag laddat upp på det jag sleevat än så länge

Visa signatur

Permalänk

Ska kika på momangen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Ska kika på momangen

gör det, se om jag får godkänt

Visa signatur