Permalänk

FRAPS fryslagg med bra dator

Hej, jag upplever enorma fryslagg då och då med FRAPS. Det händer oftare på mer krävande banor som Gulf of Oman t.ex. (där händer det jämt och ständigt typ). Vad jag tycker är så jäkla konstigt dock, min dator är ändå bra om ni kollar mina specs i signaturen. Vad kan det vara som orsakar fryslagget? Droppar ner till typ under 10 fps för nån sekund sen upp på 60 igen. Spelar in Full-Size (1920x1080) 60 fps.

Tack i förhand.

OBS! Kör BF3 från min SSD och spelar in till min HDD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa o dra ner på grafikinställningarna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Testa o dra ner på grafikinställningarna

Löser inte skiten dessutom ska jag inte behöva spela in på lowinställningar med mina specs. Det är något fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PINPINPIN:

Löser inte skiten dessutom ska jag inte behöva spela in på lowinställningar med mina specs. Det är något fel.

Hmm verkar konstigt. Har det fungerat bra tidigare? Dock så känns det som för mig att Back 2 karkand mapsen är lite mer krävande på något vis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PINPINPIN:

Hej, jag upplever enorma fryslagg då och då med FRAPS. Det händer oftare på mer krävande banor som Gulf of Oman t.ex. (där händer det jämt och ständigt typ). Vad jag tycker är så jäkla konstigt dock, min dator är ändå bra om ni kollar mina specs i signaturen. Vad kan det vara som orsakar fryslagget? Droppar ner till typ under 10 fps för nån sekund sen upp på 60 igen. Spelar in Full-Size 60 fps.

Tack i förhand.

OBS! Kör BF3 från min SSD och spelar in till min HDD.

Full size = 1080p? Det kräver en ganska snabb hårddisk, speciellt i 60fps. Testa DxTory eller MSI Afterburner annars, inte lika kostsamt för systemet.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att din HDD inte klarar av att skriva tillräckligt snabbt, om Full-size innebär 1920*1080 och i 60 FPS så måste du kontinuerligt skriva i runt 110-120MB/s och det är inte många vanliga diskar som grejjar det en längre stund, vissa stunder kan du bursta 120+ men efter en stund så hinner inte disken med och då droppar din FPS för att disken skall hinna ikapp.
En Caviar Black t.ex maxar runt 130MB/s under optimala förhållanden (dvs helt tom), släng in lite data där och den siffran sjunker rätt snabbt.

Testa DxTory eller MSI Afterburner då dessa komprimerar "on the fly" så datamängden som måste skrivas är betydligt mindre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Som TiasE säger så skulle jag rekommendera DxTory eller MSI Afterburner, båda är mycket bättre än FRAPS.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skulle gissa att din HDD inte klarar av att skriva tillräckligt snabbt, om Full-size innebär 1920*1080 och i 60 FPS så måste du kontinuerligt skriva i runt 110-120MB/s och det är inte många vanliga diskar som grejjar det en längre stund, vissa stunder kan du bursta 120+ men efter en stund så hinner inte disken med och då droppar din FPS för att disken skall hinna ikapp.
En Caviar Black t.ex maxar runt 130MB/s under optimala förhållanden (dvs helt tom), släng in lite data där och den siffran sjunker rätt snabbt.

Testa DxTory eller MSI Afterburner då dessa komprimerar "on the fly" så datamängden som måste skrivas är betydligt mindre.

Jag har en WD Black 2TB och har ca 1.28TB ledigt utrymme nu och den skriver i ca 100-110MB/S enligt dxtory

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Jag har testat MSI Afterburner och det är bara allmänt instabilt. Ligger aldrig stabilt på 60 liksom.

Dxtory har jag testat en hel del. Där går det inte spela in till den hårddisken jag använder droppar ner till 8 fps hela tiden (file fpsen). När man benchmarkar den i Dxtory säger den typ runt 80 fast då ibland är den nere på typ 8.

Alltså jag känner att jag inte får ut lika mycket prestanda som jag borde i datorn generellt. När jag lirar Gulf of Oman utan att spela in är det fan t.om. instabilt på low. Skitkonstigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PINPINPIN:

Jag har testat MSI Afterburner och det är bara allmänt instabilt. Ligger aldrig stabilt på 60 liksom.

Dxtory har jag testat en hel del. Där går det inte spela in till den hårddisken jag använder droppar ner till 8 fps hela tiden (file fpsen). När man benchmarkar den i Dxtory säger den typ runt 80 fast då ibland är den nere på typ 8.

Alltså jag känner att jag inte får ut lika mycket prestanda som jag borde i datorn generellt. När jag lirar Gulf of Oman utan att spela in är det fan t.om. instabilt på low. Skitkonstigt.

I DXtory, ställ in video quality på medium eller low. Klicka på pennan bredvid där du väljer codec, då kommer du inte få ner videon i 8 fps.
Medium och low är ändå mer än ok kvalitet och kan faktist t.om på low jämföras med fraps kvalitet.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk

Du kan testa ZD Soft Screen Recorder.
Det drar extremt lite prestanda och du får ändå ut en relativt bra kvalitet!
http://www.zdsoft.com/

Permalänk

kan du inte köra 30 fps och skippa limit grejen?
för om du ska dra upp till Youtube drar den ner till 30 fps vilket fall;O

Permalänk
Skrivet av nojdh:

I DXtory, ställ in video quality på medium eller low. Klicka på pennan bredvid där du väljer codec, då kommer du inte få ner videon i 8 fps.
Medium och low är ändå mer än ok kvalitet och kan faktist t.om på low jämföras med fraps kvalitet.http://gyazo.com/fd6870f2e7c842fd0d4db70420164e97.png

Har kört på low 1280x720 med den hårddisken och den har droppat ner till 8.

Skrivet av Zero Walker:

kan du inte köra 30 fps och skippa limit grejen?
för om du ska dra upp till Youtube drar den ner till 30 fps vilket fall;O

Sant men om man ska göra slowmos så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PINPINPIN:

Mycket märkligt, har inte testat DxTory själv men rekommenderade det ändå eftersom jag bara hört positivt om det.
Använder själv bara MSI Afterburner som jag är mer än nöjd med då jag kan spela in i 60+ FPS utan problem i full frame på 100% quality där Fraps inte grejjar mer än 20-30FPS i samma settings.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Med 30 fps går det inte slowmo, den skippar bara att spela in varannan frame:)

Permalänk
Avstängd

Två ord; MSI Afterburner.
Bästa programmet jag har använt för att spela in. Minimal prestandaloss i 1080p.
Tror (och hoppas nästan) att det är fraps som är stört för dig, och ingenting annat.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av PINPINPIN:

Det är lätt att "sabba" datorns möjligheter att fungerar optimalt med videoupp- och inspelning om man installerar program eller codec-paket. Har gjort det senast för någon månad sedan.

Du borde kunna dra nytta av din processor genom att använda en codec som komprimerar filerna "on the fly". Testa Lagarith eller x264 i DxTory.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Det är lätt att "sabba" datorns möjligheter att fungerar optimalt med videoupp- och inspelning om man installerar program eller codec-paket. Har gjort det senast för någon månad sedan.

Du borde kunna dra nytta av din processor genom att använda en codec som komprimerar filerna "on the fly". Testa Lagarith eller x264 i DxTory.

Ska ta och testa!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Nä testade och Dxtory är mycket mer instabilt än FRAPS för mig. Bra CPU, dålig hårddisk typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PINPINPIN:

Nä testade och Dxtory är mycket mer instabilt än FRAPS för mig. Bra CPU, dålig hårddisk typ.

Märkligt. Sedan jag testade DxTory första gången har jag inte ens tittat på Fraps.
Finns ju andra codecs du kan använda också, men har du ändrat kvalitet? Finns fyra steg, och default är den högsta.

Permalänk

Btw har inte använt programet, men den som det står RGB och allt sånt på, kan säga att YV12(Yuy420) är det som allt video material körs på, så över det är Overklill och kommer nedgraderas till YV12.

Är bara få fall som man kör över YV12, men standarden och allting körs till 99% i det.

(Analogs körs med YUV422 = YUY2, tex vhs och konsoler etc som förs över analogt)

Permalänk
Medlem

Nu är den här tråden mer än en vecka gammal, men jag tycker det nästan låter som att du har hwmonitor eller något annat program som med jämna mellanrum läser av hårddisken på något sätt. Jag hade iaf samma problem förut och hwmonitor var orsaken till det.

Permalänk
Medlem

Ja jag måste säga som resten av tråden.
MSI Afterburner. Det funkar otroligt stabilt och jag har bara fps droppat en gång(ja EN gång) men då låg jag på 50fps mitt ute på firestorm också.

Noterbart är att jag kör mestadels HIGH settings i BF3, GTX 560, i5 2500k, 8gbram 1333mhz.
Reccar 720p och 30/40fps. Ser ingen nytta i o recca 1080p då det endå bara hamnar på youtube!

Visa signatur

Battlelog: wilswils
Dator: snygg
Mig själv: snyggare

Permalänk

Kan då även tillägga att jag faktiskt använder mig utav MSI Afterburner nu! Sjukt stabilt (gratis också ) Spelar in 1080p 80fps utan problem!

Visa signatur