Installera Operativsystem På Ny Ssd

Permalänk
Medlem

Installera Operativsystem På Ny Ssd

Tjena,
Har då köpt en corsair performance pro 128gb med marvel krets. Har redan en mekanisk hårdisk i datorn där jag har alla grejer på. Det jag basicly vill göra är att installera windows 7 på min ssd (har en windows 7 ultimate skiva) samt radera allt tidigare innehåll på min mekaniska.

Jag vill dessutom att ssdn ska vara så snabb som möjlig och jag vill ha alla inställningar på optimalt läge. Undrar också lite det här med hur man får TRIM att fungera optimalt osv.

Vill inte att ssdn ska fyllas upp med massa skräp efter ett tag utan jag vill endast ha operativsystemet, spel och andra program som jag använder mycket på ssdn.

Så jag undrar då om någon som kan guida mig från början (sätta in ssdn i datorn) till att man har allting klart.

Hur installerar man den korrekt i BIOS osv? (Har asus moderkort, se sign)

Kom gärna med tips och råd all hjälp uppskattas

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

TRIM ska aktiveras automatiskt vid installation.
Läs min guide om hur du gör.

Ska försöka uppdatera den lite bättre:)

Inget installeras i BIOS, där görs ändringar för hårdvaran

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att aktivera AHCI i BIOS!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+