Permalänk
Avstängd

Bör Caps Lock tas bort / bytas ut?

Caps Lock används så sällan.

Den kommer från tiden då det fanns skrivmaskiner för då fanns inte rubriker och fetstil, så då fick man skriva rubriker med versaler istället. Numera har man ordbehandlarprogram med rubriker och fetstil, så numera finns inte samma behov och den används sällan. Då den används är det mest av idioter.

Man skulle kunna ta bort den, alternativt byta ut den en sökknapp eller knapp som mappar WASD till piltangeterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Caps Lock används så sällan.

Den kommer från tiden då det fanns skrivmaskiner för då fanns inte rubriker och fetstil, så då fick man skriva rubriker med versaler istället. Numera har man ordbehandlarprogram med rubriker och fetstil, så numera finns inte samma behov och den används sällan. Då den används är det mest av idioter.

Man skulle kunna ta bort den, alternativt byta ut den en sökknapp eller knapp som mappar WASD till piltangeterna.

Men den har funnits så länge, det är som att ta bort start knappen i windows... microsoft har ju tyvärr gjort det nu, och vad tycker vi om det?

F.ö. så skriver jag lite av mitt lösenord med caps

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Ser ingen användning till den. Är några spel man kanske lirar som den är bindad till något men då måste man fortfarande pilla på den igen om man ska skriva så inte allt är i caps.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Men den har funnits så länge, det är som att ta bort start knappen i windows... microsoft har ju tyvärr gjort det nu, och vad tycker vi om det?

du får hålla in shift under den delen av ditt pw, vi tänker på mänsklighetens bästa här! Bort med caps, mindre caps åt folket!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

hur ska p12 kunna utrycka sig utan Caps Lock? Blir bara mer rage, så jag tycker vi behåller den.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Vadå "används bara av idioter"? sry, GLÖMDE CAPS ^^
Förefaller i min mening vara oerhört intelligent att använda caps istället för att behöva hålla nere shift HELA TIDEN

Permalänk
Medlem

Jag kommer väldigt sällan åt den, så stör mig kan jag inte direkt säga att den gör. Använder faktiskt caps lite då och då, går snabbare för mig att skriva flera ord med stora bokstäver än att skriva med shift nerhållen.

Permalänk
Medlem

Använda ganska flitigt som PushToTalk. Skulle den tas bort måste det dit något annat som inte har någon större funktion.
Måste ju vara en av de mest använda tangenterna för PTT.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Har inte använt caps de senaste 5 åren, den har bara varit ivägen när man misclickat

Vet inte vad som ska vara där istället bara, antingen har man en extra tjock shift-tangent eller så gör man den bara till en alt+tab-tangent eller nåt. Tycker den ska bytas ut/tas bort! Synd bara att man inte har ett tangentbord där man kan binda om caps lock :/

Permalänk
Medlem

Min mor som jag sitter å pratar med i bilen sa ju att hon använder de mycket i jobbet. Exakt va de nu va förstod jag inte men något om betalning osv. Så den vill hon gärna ha kvar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Min Push-to-talk key, har varit det så länge jag kan minnas, allt jag skriver med stora bokstäver gör jag med Shift

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Min mor som jag sitter å pratar med i bilen sa ju att hon använder de mycket i jobbet. Exakt va de nu va förstod jag inte men något om betalning osv. Så den vill hon gärna ha kvar.

Låter som hon talar om NumLock

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Låter som hon talar om NumLock

nope, caps lock. Stora bokstäver dvs.
Hon sa att de går att leva utan de men mycket lättare än att hålla in shift hela tiden. Är inte allt för mycket de skriver som använder det men lättare om det finns. (hon jobbar som advokat sekreterare)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag gärna byta ut CapsLock mot nå annat, en knapp med en annan funktion, då jag inte använt den knappen på säkert 3-4 år.
Skulle gilla också om Microsoft byggde in en funktion i Windows så man typ trycker Ctrl + nån knapp så får man CapsLock istället, och på så sätt kan man ersätta Caps med en knapp med annan funktion

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tycker vi ersätter capslock med en GG knapp istället:=)

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv

Hela tankesättet känns vridet. Varför ska vi ge en knapp en annan funktion när de flesta av er som vill byta inte har någon konkret funktion att sätta där istället?

Och för de som vet vad de vill ha där istället så är det bara att binda om själva.

Permalänk
Entusiast

Det är mest placeringen jag inte gillar, lyckas alltid trycka till den. Det gick så långt att jag slängde ihop siten capsifyer för att slippa skriva om (som nog bara fungerar i chrome vid det här laget, och som jag har sagt upp för ett halvår sedan men av någon anledning fortfarande finns).

Jag skulle gärna ha en enterknapp på den sidan av tangentbordet istället, sätta caps knappen där insert sitter, flytta insert till scroll lock och ta bort den sistnämnda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ohoy:

All UI förändring leder till att vissa tycker om det medan andra ogillar det.

Du har antagligen inte ett så långt lösenord att du behöver Caps Lock, du kan nog hålla nere shift istället.
Ett bra lösenord mixar gemener med versaler (små och stora bokstäver), inte bara ha en massa versaler.

Skrivet av Elghinnarisa:

Ser ingen användning till den. Är några spel man kanske lirar som den är bindad till något men då måste man fortfarande pilla på den igen om man ska skriva så inte allt är i caps.

Vore rätt schjysst om den togglade WASD knapparna till piltangenter i spel. Smidigt för att kunna toggla mellan springa och chatta.

Skrivet av KRQKAN:

hur ska p12 kunna utrycka sig utan Caps Lock? Blir bara mer rage, så jag tycker vi behåller den.

Det är ju en del av bonusen att P12orna blir mer uthärdliga.
O andra sidan så blir det svårare att ögonblickligen identifiera dom.
Inte heller går det att skripta - if (message.isUpperCaseOnly() && message.stringLength > 16) kick(player).

Skrivet av windblownsnow:

Vadå "används bara av idioter"? sry, GLÖMDE CAPS ^^
Förefaller i min mening vara oerhört intelligent att använda caps istället för att behöva hålla nere shift HELA TIDEN

Versaler bör endast användas för första bokstaven vid ny mening efter punkt samt vid namn, och då är shift-knappen smidigare.
Versaler används även för akronymer, men de flesta akronymer är endast tre bokstäver långa, så då är shift-knappen fortfarande smidigare.
Man ska inte skriva långa texter med versaler.

Skrivet av BergEr:

Använda ganska flitigt som PushToTalk. Skulle den tas bort måste det dit något annat som inte har någon större funktion.
Måste ju vara en av de mest använda tangenterna för PTT.

Man kan skulle kunna använda Scroll Lock som push-to-talk istället?
Om man inte har höger hand på musen och vill kunna komma åt PPT med vänster hand utan att flytta på handen.

Skrivet av m1n1h0p:

Synd bara att man inte har ett tangentbord där man kan binda om caps lock :/

Man kan binda om den i mjukvara.
http://c2.com/cgi/wiki?RemapCapsLock

Skrivet av Elghinnarisa:

Om det är formulär, så kan det ju programmeras i mjukvaran att texten man skriver in alltid blir versaler.
.ToUpper() i C# / .NET.
.toUpperCase() i JavaScript.
strtoupper() i PHP.

Skrivet av El_Raspberry:

Hela tankesättet känns vridet. Varför ska vi ge en knapp en annan funktion när de flesta av er som vill byta inte har någon konkret funktion att sätta där istället?

Och för de som vet vad de vill ha där istället så är det bara att binda om själva.

För att knappen kommer från skrivmaskinen på 1800-talet. Då behövdes den för att rubriker och fetstil inte fanns. Tiderna har ändrats och gjort knappen överflödig. Vi behöver inte den längre, och den används inte mycket längre.

Så då kan man lika gärna ta bort den.
Fast då blir det en tom yta där, men man skulle kunna byta ut den mot något vettigare.

Google bytte ut den mot en sökknapp i deras Cr-48 chromebooks.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en "Alt Gr" knapp där, skulle bli skönare att göra @ med bara en hand.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | i5 2500K @ 4,5Ghz | Noctua NH-D14 | MSI GeForce GTX 560 Ti | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | XFX XXX Edition 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna ha en knapp som öppnar webläsaren istället

Permalänk
Medlem

Tycker hela tangentbords layouten borde bytas ut, men det är väl traditioner antar jag.

Varför inte ha direkta knappar för snabel a, smilelisar och annat. mer än hälften av F knappar kunde man bytat ut mot något vettigare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker hela tangentbords layouten borde bytas ut, men det är väl traditioner antar jag.

Varför inte ha direkta knappar för snabel a, smilelisar och annat. mer än hälften av F knappar kunde man bytat ut mot något vettigare.

Det håller jag med om. Se hur jänkarna har på sina. Det blir inte lika mycket belastning när man kodar.

Permalänk
Medlem

Oj, jag måste vara den enda som använder caps för att göra stor bokstav, är väl en vanesak sedan man började använda datorer när man var liten. Shift känns onaturligt för mig

Permalänk
Medlem

nån borde tipsa en tangentbords tillverkare. kan ju vara värt ett försök till att sätta en ny standard är nog där det kommer börja iaf verkar ju som att det finns skillda åsikter omdetta så om det finns en del tangent bord med en alternativ knapp så skulle nog många köpa det

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerZerk:

Det håller jag med om. Se hur jänkarna har på sina. Det blir inte lika mycket belastning när man kodar.

http://www.ethoberon.ethz.ch/images/uskeyb.gif

Alt + Shift. Så svårt var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Alt + Shift. Så svårt var det.

Jag har det utseendet per default på mitt Leopold. Fanns bara med amerikansk layout.
Jag har dock ett med svensk layout som jag har tänkt beställa om några veckor. WASD-SV

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

Min Push-to-talk key, har varit det så länge jag kan minnas, allt jag skriver med stora bokstäver gör jag med Shift

Detsamma, den är utmärkt för PTT men caps lock funktionen hade jag gärna stängt av.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Det finns ju användningsområden, professionella dessutom, där man vill ha stora bokstäver på vissa ord och då behövs det inte många tecken för att Caps-lock blir bättre än att sitta och hålla nere shift hela tiden.

Vill man binda om Caps-lock till något annat så borde det vara en väldigt enkel sak att göra i dagens OS. Mycket få program pratar ju direkt med tangenbordet utan går via operativsystemets drivrutiner.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Versaler bör endast användas för första bokstaven vid ny mening efter punkt samt vid namn, och då är shift-knappen smidigare.
Versaler används även för akronymer, men de flesta akronymer är endast tre bokstäver långa, så då är shift-knappen fortfarande smidigare.
Man ska inte skriva långa texter med versaler.

Min erfarenhet är dock snarare att versaler på internet främst används i andra sammanhang och så länge man inte sätter ett autohotkey script på shiftknappen som automatiskt spammar lämpliga P12 fraser så vill jag nog påstå att capslock är det mer intelligenta alternativet

Annars kan det vara praktiskt med capslock där man ofta behöver kombinera versaler med siffror.

Permalänk
Medlem

Vissa program vill ha caps lock konstant. På jobbet t.ex. kör de ett lagersystem och några terminalprogram där man måste logga in med stora bokstäver i användarnamnet och utföra alla operationer med stora bokstäver, så visst finns det användning, även om den inte är lika stor för normala användare.

Själv använder jag aldrig caps, så man kanske skulle binda om den till något roligt.

Vad gäller "alt gr" och "alt" på PC-tangentbord över huvud taget så är det ju puckat gjort.
Varför gjorde de inte som på Amiga där vänster eller höger shift går ett steg upp och vänster eller höger alt ett steg åt höger, finns ingen "alt gr".
Då får varje knapp enkelt 4st tecken som är lätta att göra

En sån där småsak som man stör sig på som fortfarande är bättre på Amiga... det och ikonpositioner, hur svårt ska det vara att göra en "spara positioner-funktion" istället för att alltid ha autospara på, grrrr. Men det var ett sidospår...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX