Webhallens: Asus Radeon HD7950 vs 7970

Permalänk
Medlem

Webhallens: Asus Radeon HD7950 vs 7970

Jag håller på att bygga en helt ny dator och fick syn på webbhallens erbjudande på AMD:s 7-serie. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för vilket av korten 7950 eller 7970 jag ska välja. Det förstnämnda kostar just nu 2690kr och HD7970 kostar 2990kr. Det jag tvekar mest på referensmodellen HD7970 för 2990kr är dess ljudnivå och kylning. Är det någon som har erfarenheter med just ljudnivån och kylningen bland dessa två korten? värt att veta är att jag förmodligen kommer köpa Fractal Design Define R3, vet någon hur bra den håller ljudnivån om man tex skulle köra bf3 med 7970?

Skulle en lösning för att hålla ljudnivån nere vara att klocka upp HD7950? Når ett klockat 7950 samma prestanda som 7970?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Då skulle jag köpa 7970 och köra det i org frekvens samt undervolta, alternativt skruva ner frekvenserna lite och undervolta än mer.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med undervolta, hur påverkar det prestandan och ljudnivån? Tyvärr ingen expert på datorer:)

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle tagit 7950 med asus eller msi kylare på men om du skall ha 2 st nån gång så skall du ha referens modellen
men du kommer klara få upp 7950 så mycket med lite överklockning så det tar nästan 7970 om det ej är ghz edition

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

vad är fördelen med att ha referensmodellen 7970 när man kör crossfire jämfört mot 7950?

Permalänk
Medlem

ta 7970 referens och köp en ny kylare från arctic bara.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

vad är fördelen med att ha referensmodellen 7970 när man kör crossfire jämfört mot 7950?

Han menar att Direct cu2 kylaren tar upp för mycket plats på bredden... Så att du inte kan köra 2 kort.

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

Blir rätt dyrt, då skulle jag lika gärna kunna köpa Sapphire Radeon HD7970 3GB Dual-X för 3300kr, men vill inte lägga ut så mycket.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152589-sapphire_radeo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Han menar att Direct cu2 kylaren tar upp för mycket plats på bredden... Så att du inte kan köra 2 kort.

beror inte det på vilket chassi man har, skulle man inte kunna köra två st ASUS Radeon HD7950 3GB DCII i Fractal Design Define R3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

beror inte det på vilket chassi man har, skulle man inte kunna köra två st ASUS Radeon HD7950 3GB DCII i Fractal Design Define R3?

Beror snarare på moderkortet... har du tillräckligt med avstånd från det olika pci platserna ska det gå... Har för mig att Dc2 kylaren tog iallafall 2 kortplatser!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Beror snarare på moderkortet... har du tillräckligt med avstånd från det olika pci platserna ska det gå... Har för mig att Dc2 kylaren tog iallafall 2 kortplatser!

DCII tar 3 platser. Iaf de versionerna.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

DCII tar 3 platser. Iaf de versionerna.

vilka moderkort skulle klara av två st ASUS Radeon HD7950 3GB DCII?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

vilka moderkort skulle klara av två st ASUS Radeon HD7950 3GB DCII?

Det är inte kortplatserna som är det största problemet, utan att du kommer ha 2 kylare som spottar ut ~150W in i chassit styck, det blir stora värmeproblem ifall du inte har mycket bra luftgenomströmmning, framförallt på det övre kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det är inte kortplatserna som är det största problemet, utan att du kommer ha 2 kylare som spottar ut ~150W in i chassit styck, det blir stora värmeproblem ifall du inte har mycket bra luftgenomströmmning, framförallt på det övre kortet.

Men får du inte samma problem om du har två st ASUS Radeon HD7970 3GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

Bra fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

Jag skulle ta ett 7950 DCII i så fall. Har faktiskt ett 4870 1GB (med referenskylaren) som jag aldrig använt just för att det lät för mycket (jag är väldigt ljudkänslig). (Hade tänkt att köpa en kylare, men det blev aldrig av...)

Hellre ett billigare kort som är en fröjd att använda, än ett dyrare och finare som man inte står ut med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

Kort med referenskylaren spottar ut värmen baktill, d.v.s utanför chassit istället för inne.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har 7970 referens. Jag kan inte rekommendera det till den som vill ha en tyst dator. I load är det inga problem. Det låter, men du hör det inte när du spelar. I idle däremot, t ex när man surfar, hör man ett konstant susande, som inte är direkt störande, men jobbigt när det ALLTID är så.

Att undervolta hjälper inte. Fläkten går redan på sitt tystaste, och mitt kort klockar ner sig till 300 MHz när jag inte spelar.

Temperaturerna är inga problem om du kör en skärm. 40 grader i idle ungefär. Om jag däremot kopplar in min sekundära skärm för en total upplösning på 3200x1080 går temperaturen omedelbart upp till 60–70 °C. I idle!

Min rekommendation är helt klart 7950 DCII och överklocka det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

Asus HD7970 har en radialfläkt, det är även denna sam används vid standard kylningen.
Alla radialfläktar är väldigt lika, och går att se tydligt, här är ett exempel, just ett 7970 faktiskt:
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/12/21/IMG_7674.jpg?...

De motsvarande som sitter på bl.a. DCII kallas för axialfläktar, här ser du en bild på ett grafikkort med radial samt ett med axial brevid varandra:
http://alienbabeltech.com/main/wp-content/uploads/2012/03/797...

Om du studerar den sista vilden så noterar du att kylaren med en radialfläkt har en "sluten" kåpa, varmluften åker ut igenom den perforerade I/O plåten (gallret där bak).
Medans kylaren med en axialfläkt har en "öppen" kåpa, luften åker i stort sett åt alla håll, alltså mest in i chassit. Detta medför att all värmen som du för bort ifrån grafikkortet kommer att återföras om den inte leds bort, framförallt till det övre grafikkortet då varm luft stiger.

edit: Jag vill även nämna skillnaden mellan en radialfläkt samt en axialfläkt.
Radialfläktar skjuter luften i sidled, alltså ut ifrån fläktens sidor.
Axialfläktar skjuter luften bakåt, väldigt bra när man vill täcka stora ytor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spatzen:

Når ett klockat 7950 samma prestanda som 7970?

Tack på förhand!

samma klock ca 5% skillnad i prestanda.
7950 tenderar att klocka ca 100mhz mindre i snitt.
så, ca 5-10% skillnad med överklockning inräknat.

I praktiken med 1920x1080 skärm lär du inte märka skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag köpte vanliga HD7950 DCII och har kört det klockat till 1ghz core, 5200mhz minne utan att röra volten i 5 dgr utan problem. Har 36 grader idle och som mest 58 grader under 3dmark11. Kyler riktigt bra, höjde ljudet lite över mina 4 chassifläktar men låter knappt mer under spelande. Riktigt nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 7970 ref på webhallen och kan säga det att när frugan kom hem och satte sig vid sin bärbara på andra sidan rummet så sa hon:

"Vad är det för surrande ljud?" Och jag mistänkte att det var kortet (sa inget till henne för att få det opartiskt). Slutade spela och lät varvantalet på fläkten gå ner. Och mycket riktigt det var kortet hon hörde.

Det låter en hel del när det varvar upp och det blir j*kligt varmt i bak på chassit. Men att det blir varmt det tycker jag bara är positiv då all denna värme går ut ur chassit än att låta den vara kvar inne i.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)