Hur välja mellan 32 eller 64-bitars dist...?

Permalänk
Medlem

Hur välja mellan 32 eller 64-bitars dist...?

Hej,
Nedan intresserar jag mig främst för Ubuntu och Mint. Vill emigrera från Windows 7.

Svaret på frågan i rubiken kan tycklas enkelt: "Titta på din CPU!" Men jag vill komplicera det lite.

Okej, jag har en i7 950 vilket jag gissar betyder att jag borde ladda hem AMD64-disten.
Men sen säger de att i386 också funkar.

Jag vill virtualisera Windows 7 (32 eller 64) i VirtualBox, och sen kunna köra 32-bitars Office samt några Adobe-program samt att tredjepart 32-bitars som bara funkar under Windows (det är enda anledningen till att jag vill virtualisera Windows 7 - Wine kanske går men det känns för osäkert/bökigt så jag börjar med att virtualisera windows).

Under de förutsättningarna, spelar det nån roll om jag väljer AMD64 eller i386 disten av ubuntu/mint ?

Permalänk
Hedersmedlem

Kör amd64. Det är "rätt" . "Spelar det någon roll?" - i praktiken troligen inte, men det finns ingen egentlig anledning att köra i386 idag om du har möjlighet till annat (detta säger jag samtidigt som jag Debian i386 körs på datorn jag sitter vid just nu då installationen har levt längre än hårdvaran - så visst, specialfall kanske finns).

Tittar man på Ubuntu Popcon så "leder" i386, men som sagt: det finns ingen egentlig anledning att hänga kvar vid i386 om CPU:n stöder det.

Du kan ju som du verkar ha upptäckt köra 32-bits gästsystem i Virtualbox på en 64-bitsvärd.

Kort utflikning angående Wine:

Från Wines FAQ:

Citat:

2.4. Does Wine run on 64-bit?

Yes. Normally, installation should be the same as with 32-bit: simply install the Wine package for your distribution. Check the Downloads page. If you need to build Wine from source, see WineOn64bit.

Note that Wine for 64-bit actually runs in 32-bit mode. This is necessary, as virtually all Windows applications are 32-bit. Support for 64-bit Windows applications is currently experimental (see Wine64).

  • Wine is currently offered in 32-bit. 16-bit and 32-bit Windows applications work with it. It runs on both 32-bit and 64-bit Linux/Unix installations.

  • Wine is also experimentally offered in 64-bit. 32-bit and 64-bit Windows applications (should) work with it. It runs only on 64-bit Linux installations.

Wine kör alltså alltid 32-bitarsversionerna av programmen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har man lite RAM-minne i maskinen (typ <1 GB) kan det fortfarande löna sig att köra i386 då det drar lite mindre minne. Å andra sidan har man mer än 4 GB RAM så "måste" man köra 64-bit för att på ett bra sätt utnyttja RAM-minnet. Är det maskinen i din signatur med 18 GB DDR3 så känns det väldigt bortkastat att inte välja AMD64-versionen.

Permalänk
Entusiast

Idag finns det inga anledningar att inte välja ett 64 bitars operativsystem, oavsett typ. (undatager mycket udda och speciella behov)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur mycket ram man har, idag finns det väl ingen anledning att köra 32 bit om det inte är för att kunna använda gamla grejjor idag, och ska man dra nytta av mer än 4 Gbyte ram så ska man ha 64bit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte stött på något 32-bitars-program jag inte har kunnat köra på min 64-bitars distro iaf. Den enda anledningen att köra 32 enligt mig skulle vara om man har en 32-bitars prolle.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

Ta 64bitars, speciellt om du har 18Gb i ram och ska köra VirtualBox med Windows i.
BankID funkar bara på 32bitars distar det är det enda program jag vet som inte vill funka på 64bitars.

Permalänk
Skrivet av MrRhoads:

Ta 64bitars, speciellt om du har 18Gb i ram och ska köra VirtualBox med Windows i.
BankID funkar bara på 32bitars distar det är det enda program jag vet som inte vill funka på 64bitars.

http://fribid.se/ har fungerat för mig I dom tillfällen då jag behöver använda bankid. Fungerar mycket bättre för mig än den officiella klienten!

Permalänk
Medlem

När det gäller wine beror det lite på spelet/programmet du vill köra...

Jag ville lira diablo 3 i wine och med 64bitars ubuntu 12.04 var det en del errors och problem. Men i 32bitars ubuntu 12.04 så funka det hur bra som helst.

Jag installerade och körde via PlayOnLinux där man slipper konfigurera wine själv.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur mycket ram man har, idag finns det väl ingen anledning att köra 32 bit om det inte är för att kunna använda gamla grejjor idag, och ska man dra nytta av mer än 4 Gbyte ram så ska man ha 64bit.

Linux kan hantera upp till 64GB RAM i 32-bitars läge, däremot kan ingen enskild process använda mer än 3GB RAM.

Men som redan skrivits flera gånger, har man en CPU som stödjer x86_64 så finns det egentligen ingen anledning att stanna kvar på 32-bitars versionen. Tack vare alla förbättringar som lags till i x86_64 så är är programmen nästan alltid lika snabba eller snabbare i x86_64 bitars läge. Det gäller även om man kör med en sådan simpel processor som Atom (bara första generationen som inte stödjer x86_64) och bara har 1GB RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Atom N270 stödjer bara 32-bit väl?
Har en sådan i netbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Atom N270 stödjer bara 32-bit väl?
Har en sådan i netbooken.

Det stämmer. N2XX, Z5XX och Z6XX saknar 64-bitstöd.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2