Permalänk
Medlem

Tangentbord för gaming

Tjosare!
Det finns säkert miljoner trådar om just detta ämne, tangentbord för gaming, men vilket är bäst egentligen?
Jag behöver ett tangentbord med mekaniska brytare, helst bakgrundsbelysning, handlovstöd, helst macros.

Minimum krav:

• Mekaniska brytare

• (helst) Bakgrundsbelysning

• Handlovstöd

Vilken brytare ska man använda? Jag var här om dagen i olika butiker och kände på svarta, röda och blåa brytare på lite olika tangentbord, tyvärr inga bruna som jag är säker på att jag skulle tycka om lika mycket som de röda.

Min slutsats är den att:

Blåa - Mamma skulle bli tokig av klickandet mitt på natten. Annars är de sagolika brytare, känslan är underbar.
Svarta - Lite för mycket motstånd, fjädern känns av alldeles för mycket som ger en enligt mig obehaglig känsla.
Röda - Love it, perfekt motstånd för mina fingrar, inte för löst som vissa klagar på.

Jag har funderat länge på Qpad MK-85 och Tesoro G1NL med röda brytare, dock har MK-85's pris ökat med 300 kronor på samtliga butiker i Sverige vilket är surt då det var högst upp på inköpslistan men som nu delar plats med skärminköp som ligger på tredje plats.

Har ni några förslag på tangentbord som ni tror passar mig i smaken? Posta här! Budgeten spelar ingen roll alls.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ducky Shine skulle jag valt. Har själv en och har provat qpads mk85, Saken med qpad är stabilisatorn, den är kass helt enkelt jämfört med duckys. Sen på just det qpad jag testade så var ett par tangenter "tröga" enter,shift space. Just pga stabilisatorn säkert. Har även röda brytare. Och om du tycker att det är viktigt med att det lyser så är det perfekt tangentbord för dig, kan lysa svagt och otroligt starkt, på starkaste får jag ont i ögonen

Föresten, för typ 200-300kr mer kan du köpa duckys handlovsstöd. Men jag skulle aldrig ha behövt något sånt, Jag använder inget handlovsstöd och kan ändå sitta flera timmar och skriva utan några problem

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Inaktiv

Satsa på QPAD MK-50? Kan någon förklara för mig varför någon skulle vilja ha bakgrundsbelysning överhuvudtaget? Ha istället en bordslampa bakom din datorskärm så kan du se tangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172677:

Satsa på QPAD MK-50? Kan någon förklara för mig varför någon skulle vilja ha bakgrundsbelysning överhuvudtaget? Ha istället en bordslampa bakom din datorskärm så kan du se tangenterna.

Det är ju coolt Näh, jag har själv bakgrundsbelysning och ångrar inte en sekund att jag köpte mitt... Brukar inte vilja ha så mycket ljus när jag spelar runt om mig, så knapparna blir svåra att se

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172677:

Jag använder bakgrundsbelysning för att det är snyggt och även när det är mörkt så kan jag se bokstäverna när jag ska skriva t ex...
Inte alla som skriver jättesnabbt utan att titta på tangentbordet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Så Ducky är mer prisvärt än MK-85? Duckys kostar runt 1700 med handlovstöd, är det mer värt än t.ex. Tesoro's för 1000 eller MK-85 för 1300? Varför/Varför inte?

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Permalänk
Medlem

Jag som har ett ducky kan säga att själva tangentbordet är helt klart värt!
Varför är ducky som kostar runt 1500 mer värt än qpad?
Kvaliten på duckys är mycket bättre än qpads och som jag nämnde förut stabilisatorn på ducky är mycket bättre. Du vill nog inte ha en seg tangent, kan inte förklara hur det känns men det känns inte bra ialafall Men själva handlovsstödet vet jag inte mycket om... Kanske finns review på själva handlovsstödet.

Edit: Tesoros handlovsstöd tycker många är väldigt litet. Och på tesoro medföljer mic/hörlur och usb ingångar...
Så jag själv skulle valt ducky shine, men behöver du handlovsstöd? För jag har inga problem utan det, men det är ju jag det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Red110:

Jag som har ett ducky kan säga att själva tangentbordet är helt klart värt!
Varför är ducky som kostar runt 1500 mer värt än qpad?
Kvaliten på duckys är mycket bättre än qpads och som jag nämnde förut stabilisatorn på ducky är mycket bättre. Du vill nog inte ha en seg tangent, kan inte förklara hur det känns men det känns inte bra ialafall Men själva handlovsstödet vet jag inte mycket om... Kanske finns review på själva handlovsstödet.

Edit: Tesoros handlovsstöd tycker många är väldigt litet. Och på tesoro medföljer mic/hörlur och usb ingångar...
Så jag själv skulle valt ducky shine, men behöver du handlovsstöd? För jag har inga problem utan det, men det är ju jag det

Kan bara hålla med Red110! Har ett med bruna switchar. Ducky:t är asskönt och byggt som en pansarvagn.
Handlovsstödet var också värt en investering. Det är inte alls lika bekvämt om jag använder tangentbordet utan stödet.

Min röst på Ducky Shine! Lycka till!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

corsair k90

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

corsair k90

Mekaniska brytare blandat med RD, verkar inte hur exklusivt som helst.

Visa signatur

Permalänk

Köpte här om dan Qpad - MK85
Sjuk nöjd !

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av Adammcintosh:

Köpte här om dan Qpad - MK85
Sjuk nöjd !

http://www.inet.se/produkt/6101693/qpad-mk-85-pro-gaming-mech...

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Mjo, funderar på det.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill

Jag har MK50 och testat MK85 jag hade köpt Ducky om jag va du .

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Red110:

Jag använder bakgrundsbelysning för att det är snyggt och även när det är mörkt så kan jag se bokstäverna när jag ska skriva t ex...
Inte alla som skriver jättesnabbt utan att titta på tangentbordet.

Har ett mk50 och det är underbart. kan lova dig att du lär dig skriva utan lyse fortare än du tror, och du slipper bli "irriterad" av ljuset när du gamear :D(+billigt, handlovsstöd, rödabrytare, har 4 lampor som lyser blått xPpPPp, hållerbra, glider inte runt på bordet, luktar gott, skönt, smakar gott)

Annars är det mk85 som gäller!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkemaister:

Har ett mk50 och det är underbart. kan lova dig att du lär dig skriva utan lyse fortare än du tror, och du slipper bli "irriterad" av ljuset när du gamear :D(+billigt, handlovsstöd, rödabrytare, har 4 lampor som lyser blått xPpPPp, hållerbra, glider inte runt på bordet, luktar gott, skönt, smakar gott)

Annars är det mk85 som gäller!!

Jo kan jag säkert Men saken är att jag brukar titta på tangentbordet mycket när jag skriver, och problemet med att göra det utan bakgrundsbelysning för just speciellt mig då är att jag är färglind, det är en väldigt konstig sort men jag kan ibland ha väldigt svårt att se de vita bokstäverna på tangenterna pga belysning, ibland kan jag se om det inte är för mörkt och inte för ljust och ibland kan jag inte se alls, men om jag haft samma tangetbord i typ 1+ år så vänjer man ju sig att skriva utan att titta så mycket, valde bara att ha en möljigheten att göra det lite lättare för mig själv, liksom varför inte? xD
mk50 är ju ett bra tangentbord, det är mk85 också men kvaliten är inte den bästa enligt mig direkt Men alla har inte likadana krav som mig så aa
Smakar gott? Synd att jag inte smakade en liten bit när jag prövade på mk85an lite :/

Jag tänker lite såhär, (detta jag skriver kanske inte är 100% sant men kan hjälpa dig kanske)
MK85 kostar 1300kr
ducky kostar 1500kr? ungefär
Ducky bättre kvalite osv...
MK85 handlovsstöd (ingår i priset, 1300)
ducky+handlovsstöd =1700 ungefär
jJag skulle säga att med 400+kr så får du kvalite för pengarna och ett kanske skönare handlovsstöd, ser riktigt bekvämt ut den från ducky tycker jag. Jag kan riktigt inte säga om duckys handlovsstöd är bättre än qpads, men jag skulle nog hellre valt en qpad med duckys handlovsstöd ifall jag haft qpad och fick välja vilken

Står lite mer på deras hemsida om handlovsstödet:
Cover was made by real cow leather Soft touch leather feeling and water proofed. Rubber foaming material could steadily support your wrist. Size : 440 x95x20mm / 440 x95x20mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken som är bäst till gaming vet jag inte, det kan man inte döma eftersom det handlar om smak.
Men om vi snackar kvalitet
så är det Ducky shine som gäller, jag rekommenderar mk50 eftersom den är så billig, givetvis har den ingen bakgrundsbelysning men att betala cirka 500 kr mer för belysning tycker jag är onödigt.

Filco majestouch är också bra.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Snälla köp ducky shine! grymt bra tagentbord alla av dom! <3 själv har jag ducky shine blue!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Jag har ett steelseries 6gv2 vilket är bra men jag skulle vilja ha bakgrundsbelysning för att det är coolt, (bra argument enligt mig).

Dessutom skulle jag vilja ha blå brytare istället för svarta för det blir coolare ljud. Helt onödigt, jag vet, men varför inte???

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Ja det är ju väldigt jobbigt att de knapparna man sällan använder inte är mekaniska på Corsair k90..
Han skulle ha det till spel.
1 Röda brytare
2. Bakrundsbelysning
3. Handlovsstöd.

+ Borstad Aluminium och i mitt tycke det snyggate t-bordet på marknaden. Har haft mitt i ett halvår och är oförskämt nöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sen är det tyck och smak Tycker blåa är sjukt sköna att skriva på och sköna att spela på, men jag ville ha lite lättare så röda är dom som passar mig perfekt ljudet tycker jag är hyffsat, men många hatar det xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kommit fram till något än?

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

För gaming skulle jag inte köra något annat än Quickfire rapid. Det har ingen onödig belysning och det är samma tangentbord som FIlco i grund och botten (samma tillverkare, bara olika loggor på tangentborden).

Sedan slipper du numpaden som tar extra plats för musvevande.
Sen att det kostar mindre än alla andra tangentbord som blivit rekommenderade är ju ingen nackdel direkt.

Permalänk
Skrivet av Scurq:

Skrivet av KingCobra:

Ja det är ju väldigt jobbigt att de knapparna man sällan använder inte är mekaniska på Corsair k90..
Han skulle ha det till spel.
1 Röda brytare
2. Bakrundsbelysning
3. Handlovsstöd.

+ Borstad Aluminium och i mitt tycke det snyggate t-bordet på marknaden. Har haft mitt i ett halvår och är oförskämt nöjd.

Jag stör mig inte alls på att vissa knappar är rubber dome, då man endast trycker på dem nån enskild gång då och då. Kvalitén på tangentbordet är superb, samt att det är nog det snyggaste jag känner till. Dessutom har det ett IMO väldigt gediget handlovsstöd.

För att förtydliga vilka tangenter det handlar om:

Det enda jag inte gillar med det här tangentbordet är att det har röda brytare, vilket var en chansning när jag köpte det då jag inte visste hur de var.
Men eftersom du vill ha röda brytare tror jag det här tangentbordet passar dig väldigt bra.

Permalänk
Avstängd

Ett fint litet QPAD MK-80 eller MK-85 skulle nog passa dig väldigt bra.

Permalänk
Medlem

tycker de röda brytarna är värdelösa då de är väldigt lätta å trycka ner och är helt jäkla linjära i motståndet skulle siktat på bruna om du gillar blå brytare ... samma sak utan klick

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

tycker de röda brytarna är värdelösa då de är väldigt lätta å trycka ner och är helt jäkla linjära i motståndet skulle siktat på bruna om du gillar blå brytare ... samma sak utan klick

Håller med dig om att han borde testa bruna switchar, jag chansade förut på blåa switchas då jag köpte ett blackwidow ultimate, tyckte det var hur skönt som helst att skriva på men det var ganska jobbigt när jag spelade fps spel. Drog iväg till inet för att byta ut eftersom något var fel på den medans jag prövade andra switchar. Röd enligt mig är min favorit, tycker man om den blåa ska man pröva den bruna!

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZOiDVOiD:

Du verkar skriva lite roliga saker här och där nu.

Bruna är inte alls som blå, är det något som är som blå utan "click" så är det bruna. Blå är linjära fram till aktiveringspunkten och sen klickar det.
Bruna har bumpen på ett helt annat ställe och den är trögare hela vägen ner, mycket mer friktion i dem.

Så gillar man blå, men inte gillar klicket så är det nog röda som gäller, deras karaktär är mest lik varandra.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt blandade åsikter, det där med tangentbord är verkligen extremt personligt. Själv gillar jag inte utseendet på K90 jämfört med de andra nämnda i tråden. Vill ha ett cleant tbord, enkel och stilren design.
Jag vill verkligen testa bruna brytare dock kunde jag inte göra det, jag åkte långt för att kunna testa tangentbord och fick bara chansen att testa röda, svarta och blåa.

Jag trycker inte alls hårt på mina tangenter som kommer göra det enkelt för mig att använda röda brytare utan att råka trycka eller dylikt, om bruna brytare har samma kraftkrav för att trycka ner tangenten tror jag att jag skulle tycka om bruna lika mycket som blåa och röda.

Men men, spännande att se alla splittrade åsikter, nu lutar det mer mot MK-85 fortfarande (pga utseendet och funktionerna) och Ducky Shine.
Fortsätt gärna resonera varför jag passar till just det tangentbordet du tipsar om!

Visa signatur