Köra sönder en hårddisk?

Permalänk
Medlem

Köra sönder en hårddisk?

Kan man genom ovarsam behandling köra sönder en hårddisk? Ovarsam behandling skulle kunna vara att man öppnar en fil och sedan omedelbart därefter försöker öppnar ännu en fil och så vidare. Eller finns det andra olämpliga sätt att behandla sin hårddisk?
Jag hoppas alla förstår att det enbart gäller en hårddisk som sitter i datorn eller är kopplad till datorn på annat sätt.

Permalänk
Medlem

Nej, men givetvis är det dumt att flytta en disk som är igång.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem

ja

själv så höll jag på o kopierade filer medans jag stresstestade i prime 95 ena halvan jag kopierade filerna till försvann instabil cpu så man fick bluescreen och jag blev tvungen och ominstallera allt på disken blev bara steam som klarade sig på disken efter flera återställningsprogram. det gick inte och rädda det som fanns annars.
formateringen på ena halvan försvann och blev en RAW.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ja

själv så höll jag på o kopierade filer medans jag stresstestade i prime 95 ena halvan jag koppierade filerna till försvann instabil cpu så man fick bluescreen och jag blev tvungen och ominstallera allt på disken. det gick inte och rädda det som fanns där.

Disken kan ju inte lastas för att operativ/styrkretsar trycker ner korrupt data till disken...

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfen:

Disken kan ju inte lastas för att operativ/styrkretsar trycker ner korrupt data till disken...

lite luddig fråga då det är köra sönder en disk.
det finns ju lite olika meningar på det med köra sönder alltså man förlorar data på den som jag fick vilket är typ det jag atog han menade tidigare att partitionen försvinner i windows helt (det blev en RAW för mig och inget jag försökte få tillbaks funkade som det skulle steam kunde jag reparera men spel och resten på den delen av hårddisken var bara skräp som tog upp plats då inget startade utan att krasha eller ge något felmeddelande)

eller var det sönder som att hårdisken inte upptäcks i bios oavsett dator fast den får ström och man hör att den snurrar eller att den inte startar upp längre trots flera tester i datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Sötast

Nej, öppna/stäng/flytta/kopiera du hur många filer du vill på en och samma gång, det är den byggd för.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om man gör ett random seek-test på en vanlig hårddisk i flera dagar i sträck skulle det inte förvåna mig om läsarmen till slut ger upp, vin vid vanlig användning är det svårt.

Ett effektivt sätt att förstöra partitioner är ju annars att bryta strömmen under skrivning och lyckas pricka när den skriver till MFT eller liknande. Fast det är nog svårt på en NTFS-disk eftersom systemet är journalförande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

lite luddig fråga då det är köra sönder en disk.

Köra sönder disk = hårdvara.
Köra sönder partition / filsystem = mjukvara.

Så många andra sätt kan man väl inte se det på? Är ju min subjektiva bedömning, förvisso, men jag tolkade det inte som särskilt luddigt iaf.
TS får väl återkomma i frågan Han har ju iofs fått svar på båda scenariona.

Eller?

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Lego Master

Koppla in fel strömadapter till en extern hårddisk. Styrelektroniken kraschade och disken vägrar starta upp. Faktum är att datorn hänger sig när jag försöker koppla in den (med rätt strömadapter) och när jag tar ut disken och sätter in den internt, så startar inte datorn alls. Kortslutning of Doom.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Frågan gällde enbart hårddiskar som är korrekt installerade.
Kan jag genom att öppna många filer direkt efter varandra och på så sätt få disken att söka efter information på flera olika ställen få den att gå sönder. Med sönder, menar jag att disken kommer att rapportera fel i program som HD Pro och efter ytterligare en tid helt sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Kan jag genom att öppna många filer direkt efter varandra och på så sätt få disken att söka efter information på flera olika ställen få den att gå sönder. Med sönder, menar jag att disken kommer att rapportera fel i program som HD Pro och efter ytterligare en tid helt sluta fungera.

NEJ!

En fysiskt frisk disk under normala driftsförutsättningar kan du inte köra sönder på det sättet.
Däremot slits all mekanisk roterande utrustning och blir med tiden känsligare för överansträngning.
Mao ju mindre du anstränger disken för extrema förhållanden under lång tid desto större sannolikhet att
den håller längre.

Men va fan, grejor e till för att användas, ta backup å kör så det ryker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Har du funderat på hur många filer som läses in vid start av datorn?
Eller hur mycket läshuvudet hoppar fram och tillbaka vid defragmentering av disken?
Låter du bli att defragmentera disken i tron om att det förlänger livslängden så kommer istället läshuvudet att få röra sig betydligt mer vid normal användning.

Hur har du börjat att fundera på detta?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara