Alla fyndtips från mellandagsrean

köpa eller bygga en nas?

Permalänk
Medlem

köpa eller bygga en nas?

Börjar bi dags att införskaffa en nas. Kommer att användas i hemmanätverk med 2androider, 3 stationära och en laptop. Har en d-Link 635 (om jag mins rätt) som router.

Budgeten är så låg som det går men max 2, 5k och ser gärna mins 4tb lagring och som vanligt så låg el förbrukning som är möjligt. Har suttit och tittat runt lite men blir inte klok på om det mest ekonomiska är att köpa en färdig eller om man ska knåpaihop något eget. Helt ny på nas fronten så skulle uppskatta tips från mer kunniga personer i detta område.

Permalänk
Medlem

Har du inte gamla hårdvara liggandes så är det oftast billigare att köpa en färdig NAS, i alla fall i de prisläge du är i, man får inte mycket hårdvara för 2,5k. Skulle rekommendera nått från Synolgy.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.dustinhome.se/product/5010551650/hp-proliant-n36l-...

Oslagbart tycker jag och det jag använder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker Synology DiskStation DS212j ser bra ut. Funderar på att köpa den men har inte slagit till ännu. http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-disksta...

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Den här såg intressant ut, jag har ett tag funderat på att skaffa en NAS, och då troligen en 4-diskars Synology. Men vad är fördelen med att skaffa en sån här istället? Mer flexibel? Och även lite billigare...

Det jag ska använda den till är mest att seeda/leecha torrents

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Har du inte gamla hårdvara liggandes så är det oftast billigare att köpa en färdig NAS, i alla fall i de prisläge du är i, man får inte mycket hårdvara för 2,5k. Skulle rekommendera nått från Synolgy.

Det jag funderade på när det var att bygga själv var någon fusion baserad i 1000kr klassen och billigt chassi samt 2 diskar. Men om man får ut mera av att köpa ett färdigt system så är ju det smidigare.

Skrivet av MultiMan:

Hur lättanvänlig är den att använda? För min del är det ingen fara men resten av hushållet behöver något lätt och smidigt. Är det bara att släng in ett par hdder och köra och orkar den streama 1080p?(inte aktuell just nu me kan tänkas bli i framtiden.

Bör man gå upp i budgeten eller får man något vettigt i denna prisklassen.

Permalänk
Medlem

bygga eget = dyrare, genast snabbare, mer möjligheter / expandera bygget

köpa färdig = simpelt, inte något du är intresserad av utan bara att den ska funka.. varesej katten pissar på den eller inte

<3

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av lysell:

Jag tycker Synology DiskStation DS212j ser bra ut. Funderar på att köpa den men har inte slagit till ännu. http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-disksta...

Klurade länge på den, men så slog jag till på en DS413j istället. Men jag köpte bara två diskar till en början. Genom att köpa en 4-disk, så har jag lite att växa i, så slipper man ångra sig senare och lägga ut ännu mera pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Klurade länge på den, men så slog jag till på en DS413j istället. Men jag köpte bara två diskar till en början. Genom att köpa en 4-disk, så har jag lite att växa i, så slipper man ångra sig senare och lägga ut ännu mera pengar.

Och du är nöjd med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lysell:

Och du är nöjd med den?

Bara haft den i 2veckor, så jag har inte hunnit lära mig alla funktioner.
Men den var i stortsett bara plugga in den och fylla den med allt från den gamla externa hårddisken.

Gick väldigt smidigt att hitta den med hemmets alla datorer(3st) och båda TV-apparaterna.
Streamar filmer och testat att ena TV´n "slide-showar" fotografier, som en levande tavla utan problem.
Inte haft något strul ännu, men 2 veckor är en kort tid.

Så hittills kan jag bara ge två tummar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Bara haft den i 2veckor, så jag har inte hunnit lära mig alla funktioner.
Men den var i stortsett bara plugga in den och fylla den med allt från den gamla externa hårddisken.

Gick väldigt smidigt att hitta den med hemmets alla datorer(3st) och båda TV-apparaterna.
Streamar filmer och testat att ena TV´n "slide-showar" fotografier, som en levande tavla utan problem.
Inte haft något strul ännu, men 2 veckor är en kort tid.

Så hittills kan jag bara ge två tummar upp

Låter bra. Har du testat backup funktionen?

Permalänk
Medlem

Inte testat backup-funktioen ännu, då jag sparar mina dokument direkt mot NAS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevzoor:

bygga eget = dyrare, genast snabbare, mer möjligheter / expandera bygget

köpa färdig = simpelt, inte något du är intresserad av utan bara att den ska funka.. varesej katten pissar på den eller inte

<3

haha att något så simpelt som du nu sa kan hjälpa så mycket^^ Skulle gärna bygga själv men nu måste jag se till hela hushållets behov och då är det en simpel mannick som gäller = köpa en färdig.

Så nu gäller det bara att hitta en som faller en i smaken. Både Synology DiskStation DS212j och HP PROLIANT N36L ser riktigt intressant ut. Hur är det med D-link och Netgear med flera, är det inget man ska titta åt?

Permalänk
Medlem

Synology DS212+

Har en DS212+ med 2 TB fungerar klockrent, det enda som suger är att mjukvaran som synology har inte är kompatibelt med steelseries mjukvara till möss så man får krångla lite om man ska uppdatera musen, själv drog jag in musen på en annan burk och uppdaterade. lite sjukt av så stora företag.
Jag funderade på att bygga egen först men med atx kort så blev den för stor. och ny burk samt allt. tog den enkla vägen istället men backup är aldrig fel

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |