Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Hedersmedlem

Har själv en mionix naos 3200 som jag kan rekommendera. Väldigt lik Qpad 5k till formen, men aningen mindre. Innan Naos hade jag en MX518 som jag gillade starkt, men enligt mig så har Naos bättre passform. Det är ju såklart väldigt personligt, men bara ett tips

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Mionix 5000 kanske? Har en Qpad 5K också men Qpad är högre men typ samma grepp som Mionix 5000, Mionix är lägre och ligger bra i handen, känns knappt att den är där. Är väldigt nära musmattan också så känns inte jobbigt. Qpad är som sagt högre och din handflata är högre upp, Qpad är rätt stor.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Epic:

Har själv en mionix naos 3200 som jag kan rekommendera. Väldigt lik Qpad 5k till formen, men aningen mindre. Innan Naos hade jag en MX518 som jag gillade starkt, men enligt mig så har Naos bättre passform. Det är ju såklart väldigt personligt, men bara ett tips

Får känna på den, den hamnar på listan.

Skrivet av Extremaz:

Mionix 5000 kanske? Har en Qpad 5K också men Qpad är högre men typ samma grepp som Mionix 5000, Mionix är lägre och ligger bra i handen, känns knappt att den är där. Är väldigt nära musmattan också så känns inte jobbigt. Qpad är som sagt högre och din handflata är högre upp, Qpad är rätt stor.

Får känna på den också.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Du ska absolut skita i om musen har skithög dpi, MMO-knappar etc. Det enda som man ska tänka på när man köper en mus är att det ska vara skön och helst trådad för så lite latency som möjligt. Själv har jag en G400 och är grymt nöjd med den!

Permalänk

logitech g500.

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Skrivet av stickyone:

logitech g500.

Den hamnar på listan också, tror jag ska ut imorgon och provkänna en massa...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Röstar starkt på Mionix Naos 5000

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Röstar starkt på Mionix Naos 5000

Röstar starkt emot

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Röstar starkt emot

Varför? Helt klart den bästa musen i mina händer (ögon). Varför anser du inte att den är bra?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Varför? Helt klart den bästa musen i mina händer (ögon). Varför anser du inte att den är bra?

Finns ett par nackdelar.
1. Sensorn Avago 9500 som sitter i Naosen har störningar i form av positiv musacceleration.
2. Mjukvaran fryser, hänger sig och buggar sig på andra sätt för väldigt många.
3. Musen är jobbig att lyfta i spel. Det ergonomiska greppet är jätteskönt, förutom när man ska lyfta den. Då finns liksom inget att ta i.
Den halkar lätt ur handen i värsta fall och ger försämrad kontroll i bästa fall.

Men med det sagt så är musen ändå rätt bra. Spelade med den i flera år och det kändes jättebra till största delen.
Men det beror som sagt på hur höga krav man har. Tycker man att minsta lilla acceleration stör så bör man skaffa något annat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Använde Logitech MX500 i flera år utan problem tills skalet blev så slitet att vänster musknapp inte gick att klicka ner om man inte tryckte på exakt rätt ställe.

Bytte till en MX518 men den kändes inte rätt, vet inte om det berodde på prediction eller om det acceleration men den musen ligger på hyllan och samlar damm. Har sedan drygt ett år en G400 och den känns helt Ok. Jag tycker inte den är plastigare och har inte haft problem med att kabeln skulle glappa.

Jag använder kabelklämmor från Kjell & Co (se länk nedan) som jag satt strax ovanför musmattan. Kabelklämmorna gör dels att man får lite bättre ordning på de kablar som går till mus, tangentbord, hörlurar etc dels så bidrar de till att det blir mindre belastning på kabeln där den fäster i musen.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Finns ett par nackdelar.
1. Sensorn Avago 9500 som sitter i Naosen har störningar i form av positiv musacceleration.
2. Mjukvaran fryser, hänger sig och buggar sig på andra sätt för väldigt många.
3. Musen är jobbig att lyfta i spel. Det ergonomiska greppet är jätteskönt, förutom när man ska lyfta den. Då finns liksom inget att ta i.
Den halkar lätt ur handen i värsta fall och ger försämrad kontroll i bästa fall.

4. Väldigt tung
5. Finns inga bra skatez att köpa
6. Polarens började jittra nå grönjävlar

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Skrivet av Saeon:

Tyvärr, den listan gav inte mycket hjälp i mitt planerande. Alla möss som valdes där valdes på kriterier jag prioriterat ner, jag vill ha en lagom stor, kvalitativ mus. Sedan om den är bra i spel är det en bonus. Sämre än den jag har som tappar kontakten hela tiden kan det inte bli.

Visa signatur

Permalänk

Fick låna en mus så att mina val hamnade lite på hyllan ett tag men tror nog jag kommit fram till att det blir Logitech G400 eller G500, har dock lite svårt att bestämma mig där nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan gaminggirl,

När jag skulle köpa en ny mus gjorde jag lite sökningar på Prisjakt.
Matade in mina "krav", tex trådad, laser, USB etc. Sedan sorterade jag listan enligt omdömen.
Resonemanget: "det många andra tycker är bra kan ju knappast vara dåligt...."

En som hamnade högt upp var "A4Tech X7 Oscar Laser Gaming Mouse XL-740K".
Förutom att den har ett namn som är rent löjligt långt, ser den lite annorlunda ut (röd/svart ormskinn)...
Men, den är billig och den är bra.
Jag föll för kommentaren "Billig lasermus som gör det många dyrare misslyckas med."
Jag vill minnas att jag gav runt 250:- inklusive frakt.

Den har två "tum-knappar" som är bra vid spel, variabel DPI
Bra att veta att den är för stora händer.

Gå till prisjakt, kolla upp alla möss du funderar på att köpa.
Kan du sedan prova dem i en affär är det ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen annan föreslagit den här så tänkte jag passa på å göra de;
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5993 - Zowie FK, den ska kännas lite mindre än en Sensei. Sensorn ska också vara väldigt bra, ingen prediction eller musacc, optisk. Här är en review; http://www.youtube.com/watch?v=k9InL-J30fY - Han tidigare favoritmus var Sensei men nu e FKn den stora favoriten, och han har rätt små händer ( 19 cm från basen av handen tilll långfingertoppen ).

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr III - CPU: 3570k - COOLER: CM Hyper 212 Evo RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP - HDD: 1TB WD Caviar Black - SSD: 120GB Intel 330 - FANS: Corsair AF140 - MB: ASRock Z77 EXTREME4 - CASE: R4 -PSU: EVGA SuperNOVA NEX650
Min första build 9k
Fraktfritt Inet Citera för svar

Permalänk

jag har en qpad 5k och en G400. prestandamässigt kan jag inte säga att jag märker någon större skillnad men qpadmusen sitter som en handske i handen, nästan skönt att bara sitta och ha den i handen...
jag rekomenderar båda

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegenSHT:

Jag kör en Steelseries Sensei Raw.
Jag är visserligen inte så beläst i ämnet, men jag gillar den.

Har också den och är sjukt nöjd förutom att den bli väldigt lätt smutsig.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Den har bara nämnts en gång tidigare i tråden, men en Zowie EC2 eVo tror jag är perfekt för någon med lite mindre händer.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i5-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804 | Unraid

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gaminggirl:

Fick låna en mus så att mina val hamnade lite på hyllan ett tag men tror nog jag kommit fram till att det blir Logitech G400 eller G500, har dock lite svårt att bestämma mig där nu...

STOPP OCH BELÄGG som jag sa i en annan tråd för G400S och G500S kommer nu den 14:e Maj, det är ju alltid bättre med det färskaste!

Här är en "review" http://www.youtube.com/watch?v=TLpajiH0qAA

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

När det kommer till datorkringutrustning handlar det bara om individens smak och tycke.

De flesta sensorer (som inte är trasiga, det får man detektiva själv) är hyffsade och på sin höjd är det viss laser som inte funkar på vissa underlag osv (får man också akta sig för).

Hitta en mus som är skön o ser bra ut kolla att det inte finns dokumenterade fel på den sen ere bah gogo.

Visa signatur

^^,)

Permalänk

Razer Imperator? Liten och skön mus. 2012 versionen har även ett gummimaterial på sidorna så den sitter bättre i handen vid långt användande

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

STOPP OCH BELÄGG som jag sa i en annan tråd för G400S och G500S kommer nu den 14:e Maj, det är ju alltid bättre med det färskaste!

Här är en "review" http://www.youtube.com/watch?v=TLpajiH0qAA

De enda skillnaderna verkar vara ny utsida och ytterligare 3000 dps ungefär... Vet itne om det känns värt att betala det dubbla för det... Men jag kanske har missuppfattat skillnaderna? Det fick jag iofs reda på från en riktig review i stället för den unboxing du länkade till... Den stora anledning jag kan se att vänta en vecka är i så fall att priserna på G400 och G500 kan falla i samband med lanseringen.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gaminggirl:

De enda skillnaderna verkar vara ny utsida och ytterligare 3000 dps ungefär... Vet itne om det känns värt att betala det dubbla för det... Men jag kanske har missuppfattat skillnaderna? Det fick jag iofs reda på från en riktig review i stället för den unboxing du länkade till... Den stora anledning jag kan se att vänta en vecka är i så fall att priserna på G400 och G500 kan falla i samband med lanseringen.

Personligen så värderar jag en ny utsida väldigt mycket om den är skön vilket den borde vara eftersom Logitech antagligen strävar efter att förbättra den
Sen så tycker jag personligen att vikter kan vara bra att ha då jag tycker att min MX518 är liiiiite för lätt för min smak.

Jag resonerar såhär:

Plus
+Ny utsida som ser skön ut
+Snygg design
+Logitech (Ja, jag är en fanboy och av en anledning)

Minus
-Priset

Jag tycker att man inte ska snåla när man köper en mus då man använder den otroligt mycket och möss kan räcka 5-10 år så för min del så är det ett klart köp av G500S

PS. Här så unboxar han G400S och jämför den lite mer med förra generationen Logitech-möss och diskuterar materialet istället för "features". http://youtu.be/tUt2ekPDx4Q?t=3m15s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Personligen så värderar jag en ny utsida väldigt mycket om den är skön vilket den borde vara eftersom Logitech antagligen strävar efter att förbättra den
Sen så tycker jag personligen att vikter kan vara bra att ha då jag tycker att min MX518 är liiiiite för lätt för min smak.

Jag resonerar såhär:

Plus
+Ny utsida som ser skön ut
+Snygg design
+Logitech (Ja, jag är en fanboy och av en anledning)

Minus
-Priset

Jag tycker att man inte ska snåla när man köper en mus då man använder den otroligt mycket och möss kan räcka 5-10 år så för min del så är det ett klart köp av G500S

PS. Här så unboxar han G400S och jämför den lite mer med förra generationen Logitech-möss och diskuterar materialet istället för "features". http://youtu.be/tUt2ekPDx4Q?t=3m15s

Självklart ska man inte snåla, men man ska ju också väga förändringarna på varan mot förändringen i pris och se vad som verkar vettigt och just där tycker jag att jag inte får nog för en ökning 350 kr i pris för att få ett S på produkten. Vikterna finns ju även på G500 (vilket är det det lutar mot just nu) och 5000 dps kommer räcka mer än väl åt mig. Men får se, tänker vänta den där vecka och se om något händer med priserna... Och det är ju upp till var och en hur mycket den värderar olika saker...En yta som är bättre för den med handsvett gör inte mycket skillnad för mig som inte lider av handsvett.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Hej,
märker att min Logitech MX518 har fått glappkontakt i sladden och alltså troligen sjunger på sista versen :(. Alltså är det dags att välja ut en ny, har ganska små händer så musen ska vara ganska liten men inte en laptopmus (de är för små). Idag använder jag knappt sidoknapparna på musen för jag når bara den ena med tummen men älskar den ändå för den ligger så underbart bra i handen. Jag funderar själv lite på Logitech G400 men är samtidigt osäker på om det finns något bättre för hyfsad peng. Spelar Borderlands 1 + 2, Skyrim, Diablo 3 där valet av mus påverkar mest men även andra spel... Programmerar även en del så sitter mycket vid datorn, vilket inebär att det viktigaste är att den ska hålla bra, fungera bra och ligga bra i handen. Om det sedan finns bra placerade knappar till spel så är det inget negativt men det viktigaste är ändå att jag kan använda den flera timmar om dagen. Att jag är osäker på G400 är för att jag sett mycket negativt om den, och att många verkar ha samma problem jag har med MX518 fast redan efter ett par månader...

Skrivet av Christoffer1989:

Har en G400, bytte från en MX518, men inte för att min började bli dålig utan för jag ville ha den nya bara.
Har ALDRIG haft problem med varken MX518 eller G400. och om du tycker den är skön så tycker jag du ska köra på den
2 knappar på sidan och 1 på scrollen räcker långt om man inte vill ha 20knappar^^

Är grisnöjd min gamla bettan. Har heller aldrig hört något klagomål om G400 nånsin, ja förutom att scrollen är sådär ibland. Men andra kanske har haft problem. Det var glappkontakt alltså?

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Jag säger som föregående, en Logitech G9X. Prisvärd med skönt grepp (dessutom två olika valbara grepp) samt justerbar vikt.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Är grisnöjd min gamla bettan. Har heller aldrig hört något klagomål om G400 nånsin, ja förutom att scrollen är sådär ibland. Men andra kanske har haft problem. Det var glappkontakt alltså?

Ja, precis där sladden går in i musen. Går att fixa själv om man vill men sladden blir ca: 1 dm kortare och man måste montera sönder hela musen innan man kan få loss sladden och klippa av den brutna biten. Kändes inte som jag ville lägga den tiden, beräkningen kostnad för arbetstid vs. ny mus blev jämt upp och då har jag roligare saker jag kan göra med min tid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Ja, precis där sladden går in i musen. Går att fixa själv om man vill men sladden blir ca: 1 dm kortare och man måste montera sönder hela musen innan man kan få loss sladden och klippa av den brutna biten. Kändes inte som jag ville lägga den tiden, beräkningen kostnad för arbetstid vs. ny mus blev jämt upp och då har jag roligare saker jag kan göra med min tid.

I see. Sux.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo