Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Hade också köpt ett Titan idag, om du nu om 2-3 år vill ha lite bättre Grafik kan du köpa ett till begagnat titan för typ 1000-2000 om ens det och få rejäl prestanda skjuts.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

ASUS GTX690 2GB = 8100kr
Gigabyte GTX Titan 6GB = 8300kr

680 GPU: 1006 MHz (195 W TDP)
690 GPU: 915 MHz, 10% lägre än 680 (300 W TDP)
Titan GPU: 837 MHz, 10% lägre än 690 (250 W TDP)

Battlefield 3 i 2560x1440 och Ultra, så presterar ett 690 ungefär 27% bättre

Har precis kollat upp ett par reviews för att inte göra bort mig med felaktiga siffror nu, men reviewers har fått upp Titan GPU till 1175~ ish med Boost och GTX690 GPU's till runt 1190~ ish med Boost, så det är ganska "säkert" att säga att båda överklockar till ungefär samma nivå för Reviewers, då tycker jag det är rimligt att man egentligen ska jämföra Titan och 690 i samma hastigheter, eftersom Titan mer eller mindre sänkte GPU hastigheten för att hålla 250 TDP, när det egentligen (ska/kan) klarar samma hastigheter enligt Reviewers

Den där 27% skillnaden blir alltså mindre om vi tänjer lite på verkligheten

Om vi kollar skillnaden, 18% OC ger 8 mer fps, tar vi 10% högre OC (~690 hastigheter) så ger det 4 fps, alltså blir det då 78 FPS vs 94 FPS = 20%

27% > 20%, inte mycket men det är iallafall nånting

http://podtanken.funkis.org/wp-content/uploads/2011/09/podtan...

Sen så är det många speltitlar som använder mer än 2GB videominne, speciellt i 2560x1440 med AA, så där kommer absolut 6GB spela roll

Dessutom är GTX Titan 5 grader kallare Idle, 2 grader kallare under belastning och även 6 dBA lägre ljudnivå vid belastning, 10 W lägre Idle och 55 W lägre under belastning

Varför skulle du köpa ett GTX 690 istället för GTX Titan?
För det presterar 20% Bättre

Varför skulle du köpa ett GTX Titan istället för ett GTX 690?
Inga SLI problem, Ingen Micro Stuttering, Det är kallare, Det är tystare, Det har 3 gånger så mycket minne, Du kan köpa ett till kort i framtiden

Blablabla.. Huvudsakliga anledningen till varför Titan > 690 är för framtiden, ett Titan är inte så bra som många verkar tro, det är ungefär 2000kr för dyrt, köper du ett Titan nu så kan du skaffa ett till Titan när du behöver prestandan, t.ex. till Battlefield 4 nästa år, men om du köper ett 690 nu och vill ha mer prestanda nästa år så kommer du inte kunna köpa ett till 690, för då kommer allt explodera i form av micro stuttering och sli problem, för dagsläget så är 690 ett bättre val, men om ett år kanske så är Titan ett bättre val, i längden kommer Titan vara ett bättre val hur vi än vrider o vänder på det

Jag är helt säker på att de närmsta åren kommer du vara "glad" att du inte köpte 690, oavsett om du inte tror om du kommer köpa ett till

Ingen kommer köpa korten på dem butikerna som säljer för dem priserna, man väljer att köpa där det är bra service/support.

Och för att ge dig lite klarhet i det här med 2GB minne så kommer han inte komma över det i 2560x1440 förutom i väldigt speciella fall.

Den ENDA gången jag har slagit i taket med mitt GTX690 är i Skyrim med 15GB texturmoddar och speciella shaders. Och då var jag uppe i 2050MB. Detta löstes väldigt lätt genom att sänka AA till 4.

Sen att det är mycket problem med SLI är skitsnack, jag har haft mitt 690 sedan det släpptes förra året och har inte haft några problem ALLS med SLI. I dem spelet det inte hade något stöd har bara en kärna använts, har aldrig behövt avaktivera ena kärnan.

Jag har klockat kortet till högre prestanda än 2x 680 i SLI utan att det blir någon speciellt extra hög värme eller förbrukning.

Köp ett GTX690, du kommer inte ångra dig en sekund.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wRRM:

Ingen kommer köpa korten på dem butikerna som säljer för dem priserna, man väljer att köpa där det är bra service/support.

Och för att ge dig lite klarhet i det här med 2GB minne så kommer han inte komma över det i 2560x1440 förutom i väldigt speciella fall.

Den ENDA gången jag har slagit i taket med mitt GTX690 är i Skyrim med 15GB texturmoddar och speciella shaders. Och då var jag uppe i 2050MB. Detta löstes väldigt lätt genom att sänka AA till 4.

Sen att det är mycket problem med SLI är skitsnack, jag har haft mitt 690 sedan det släpptes förra året och har inte haft några problem ALLS med SLI. I dem spelet det inte hade något stöd har bara en kärna använts, har aldrig behövt avaktivera ena kärnan.

Jag har klockat kortet till högre prestanda än 2x 680 i SLI utan att det blir någon speciellt extra hög värme eller förbrukning.

Vet inte vad du spelar för spel men jag maxar minnet på mina 680 i 2560x1600 30 tums skärm DIRKET i alla krävande spel så.
Hade aldrig i mitt liv köpt 1x 690 idag.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om jag själv stått inför valet och läst alla inlägg hade jag varit mer förvirrad nu än innan. Hur som helst, vill man få "överlägset" mest prestanda för pengarna så är det 690 som gäller. Det finns ingen tvivel om detta. Det tror jag alla håller med om. Planerar man däremot att införskaffa ytterliggare ett kort så är Titan klart det bästa valet. Simple as that!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet inte vad du spelar för spel men jag maxar minnet på mina 680 i 2560x1660 30 tums skärm DIRKET i alla krävande spel så.

Då vet jag inte vad du gör för fel, jag har inga fps drops eller något alls när jag spelar med allt på max.

Kan kolla exakt vad jag har för minnesanvändning i BF3 när jag kommer hem.

Permalänk

680 SLI
Nästan samma pengar, mer prestanda. Ett 690 är ju också SLI tekiniskt sett, så då är 2st 680 inga problem heller.
Köp 4 GB minne på dom så har du 8..., ännu mer framtidssäkert än ett Titan. Oavsett vad så överväger fördelarna.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk

Ja som sagt. Tur man var så klok att man köpte GTX580 3GB korten. Jag spelar BF3 @ 2560x1440 ULTRA! och minnesmängden är ~ 2200Mb som mest

Skulle köpt 2st TITAN om pengar inte var ett problem!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av Kalliniho:

680 SLI
Nästan samma pengar, mer prestanda. Ett 690 är ju också SLI tekiniskt sett, så då är 2st 680 inga problem heller.
Köp 4 GB minne på dom så har du 8..., ännu mer framtidssäkert än ett Titan. Oavsett vad så överväger fördelarna.

FEL!

GTX 680 finns att köpa i 4Gb version. MEN dom stödjer inte 4GB. Minnesbussen är för klen!

SAMT att man ökar ej minnesmängd om man har flera kort !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Köp ett Titan nu, sen 1 år senare köper du ett till för hälften av pengarna. Den kraften kommer räcka ett tag helt klart.

Själv har jag två GTX580 och ska nog byta upp mig till 2 Titan om 10-11 månader ungefär, dom håller faktiskt riktigt bra fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

FEL!

GTX 680 finns att köpa i 4Gb version. MEN dom stödjer inte 4GB. Minnesbussen är för klen!

SAMT att man ökar ej minnesmängd om man har flera kort !

Jag antar att du vet vad som är rätt men skrev fel för korten stödjer visst 4GB. Minnesbussen är dock inte optimerad för 4GB, vilket gör att det blir ytterliggare latenser (fördröjningar) eftersom bussen egentligen bara är gjord för hälften av minnesmängden. Dock är dessa latenser inget som synts i benchmarks vad jag vet. Det handlar om ytterligheter. Titan har fortfarande mer minne, men förmodligen spelar minnesmängden över 4GB ingen som helst roll på dagens kort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

7995kr på Quizcore nu, inga som helst problem att köpa därifrån

Han kommer slå i 2GB taket ofta, du verkar bara spela typ CS 1.6 med dina kort om du tror att man i princip aldrig går över 2GB

Och om du läser tråden nästa gång innan du börjar häva ur dig massa så hade du sett att jag är en av dom som försvarar SLI mest av alla, att nämna klock mot 680 är helt ointressant då du kan klocka 2st 680 också till mycket högre än 690..

"Köp ett GTX690, du kommer inte ångra dig en sekund."

Kanske inte idag, men imorgon, tur att TS har några i tråden iallafall som vet vad dom pratar om

Skrivet av tvelander:

Det handlar mest om pengarna, har TS oändligt med pengar så visst skulle han kunna köpa ett 690 idag, sen byta till 790 nästa år på dag 1 utan att bry sig, men jag utgår ifrån att pengar inte växer på träd för honom, därför försöker jag anpassa till situationen, Titan kostar en mindre peng för mer prestanda i längden, medans ett GTX 690 kostar en större peng för mindre prestanda i längden

Frågan i sig är just nu, 20% prestanda övertaget för 690, men hur viktiga är dom där 20% egentligen? Överklockar han ett Titan från 837 MHz till 1100MHz så är det en 30% överklockning, det kommer ge en hel del FPS, som bör ta honom "över" 60 FPS average för flyt på sin skärm, kör han med 60 FPS limiter och Titan med en 30% OC klarar 60 FPS konstant i de flesta spel han spelar, varför skulle han då behöva ett GTX 690 som klarar 80 FPS konstant? Om han ändå kör FPS limiter på 60 så dom där extra 20 FPS blir plötsligt värdelösa (i helheten, visst finns det titlar som fpsdroppar men dom är ganska få, *host* Metro)

Skrivet av wRRM:

Då vet jag inte vad du gör för fel, jag har inga fps drops eller något alls när jag spelar med allt på max.
Kan kolla exakt vad jag har för minnesanvändning i BF3 när jag kommer hem.

Nej tack, det behövs inte, vi vet redan.. och han gör inget fel, bara för att minnet tar slut betyder det inte att du får kraftiga FPS drops

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Om inte ts snöat in helt på titan så kan det vara läge att överväga att gtx690 kostar 7046:- med swec 15% rabatt på cdon just nu

Permalänk

En nackdel med SLI är att den är begränsad till vissa spel, här är en lista från nvidia på spel som funkar med SLI!

SLI SPEL

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth 990FX R2.0 | Processor: AMD FX-Series FX-8350 4,3Ghz | Nätaggregat: Corsair TX750M | Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB | SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB | Bildskärm: Samsung S22B350H | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660 OC 2GB

Permalänk
Skrivet av Gamer24seven:

En nackdel med SLI är att den är begränsad till vissa spel, här är en lista från nvidia på spel som funkar med SLI!

SLI SPEL

334 spel = begränsat?

Vet 5-6 spel som inte ens finns med i listan. Finns nog en hel sjö med spel som inte står med i listan.

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon liten anledning till att köpa 690 nu när Titan finns? Känns som 690 kommer dö ut rätt snabbt nu

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer24seven:

SLI SPEL

Om de fixat sliprofil som fungerar till ett spel så kan det ofta fungera med andra spel dom kör på samma spelmotor. Kan hända då att man får snickra ihop en egen Sli-profil, men det är inte så jobbigt.

Sen som sagt verkar listan inte vara komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super FE | RTX 3080 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

690 presterar bättre ca. 10-20 % (även höga upplösningar)
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

mm i 2560x1600 allt på max i crysis 3 får jag 2 fps med quad sli (asus gtx 690) Minnet tar slut
Jag ska köpa 2 Titan. Trött på minnesproblem....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders75:

mm i 2560x1600 allt på max i crysis 3 får jag 2 fps med quad sli (asus gtx 690) Minnet tar slut
Jag ska köpa 2 Titan. Trött på minnesproblem....

Det där skulle jag vilja se en skärmdump på... Dvs jag tror dig inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det där skulle jag vilja se en skärmdump på... Dvs jag tror dig inte...

vad är det du inte tror på? Jag har 2gb minne per gpu. Spelar ingen roll om du har 50 kort med 4 gb minne. När spelet vill ha mer än 2 gb så blir det i stort sett "o spel bart", och GTX 690 har ju 2 gb per gpu inte 4.

Permalänk
Skrivet av Anders75:

vad är det du inte tror på? Jag har 2gb minne per gpu. Spelar ingen roll om du har 50 kort med 4 gb minne. När spelet vill ha mer än 2 gb så blir det i stort sett "o spel bart", och GTX 690 har ju 2 gb per gpu inte 4.

Vilka spel kräver mer än 2Gb?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Vilka spel kräver mer än 2Gb?

I 1920x1080? Inte många, är väl bara Crysis 3 @ högsta inställningarna vad jag vet.

I högre upplösning däremot är det väldigt många som kräver mer än 2GB vRAM.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Tror man att SLI/CF "bara" är krångel ska man nog läsa på, idag finns i princip inte ordet "krångel" med i SLI/CF längre, micro stuttering hos GeForce 600 serien är nästan historia, det finns ingen anledning alls att inte köpa SLI idag, det är betydligt prisvärdare dessutom

...

Jag har hållit mig borta från "Köpråd" här på SweClockers sen ett tag tillbaka, klarar inte av att läsa en enda till tråd där, varje dag kommer någon ny som frågar exakt samma fråga, så man sitter bara och repeterar sig, sen när man väl börjar få personen att förstå så kommer nån jävla fjortis tratt och skriver: "SLI är krångel, undvik", då blir personen nojig och tänker "åh jösses, jag kanske ska köpa ett grafikkort istället" och köper ett GTX680 med 4GB i tron om att bli lyckligare

Fett bra post. Det är ju precis så där det är. Det kommer alltid in en massa drummlar som ska tycka att man ska slänga pengar på HT eller att man ska köpa svindyra single GPU lösningar istället för att köpa bang for the buck SLI. Köpa 16 GB RAM för att någon pellejöns säger att hans BF3 VISST går jättefort för att han har 16GB RAM.

Så ofantligt mycket dumheter. Det tar inte många timmar att ta reda på vad som är bäst valuta för en gaming dator, men det blir exponentiellt svårare på Sweclockers då det tomtas runt en hel del.

3570K
660ti SLI
8 GB Ram

Klart. Bästa speldatorn per krona om man inte vill köra Eyefinity/surround, då vore 7870 Crossfire bättre - I och med att CF flyter lite sämre än SLI, är det värt lite extra för 660ti i vanliga fall. (Dock så är inte 680SLI vårt det mot 7970 CF).

På den tiden när Big Bang drivers kom (runt eran för 8800GTX) gav SLI som max 40% FPS increase i ett fåtal speltitlar och det fungerade mycket sällan, saknades profiler och liknande. Eftersom det gav så liten FPS increase, var det sällan värt några eventuella problem.

Idag är det plug and play och 95% performance increase på i stort sett alla speltitlar. Sen är det fortfarande så att vissa speltitlar fungerar sämre än andra, men generellt sett så är det bara tuta och köra.

Trippel- eller quad-SLI (CF) fungerar dock synnerligen dåligt och scalar inte alls lika bra och är endast någongting för verkliga entusiaster, speciellt då det kräver dyra moderbrädor, chassin och kyllösningar.

Samma skit är det med när folk ska köpa skärmar - Kommer någon och hittat en fin skärm som det står i beskrivningen att den har 8ms responstid, då kommer det alltid någon rumpenisse och skriker att det absolut inte går att spela på och att himlen kommer falla ner. Nä visst, så för 15 år sen när vi började köpa TFT-skärmar var det helt ospelbart och vi har bara drömt att vi gamat, och Bobby i Dallas dog faktiskt aldrig.

Visst, en dator med bara ett grafikkort kommer krångla mindre, men det är enligt min erfarenhet rätt lite. Jag har kört dubbla kort i 8 år nu och det enda problem som någonsin har uppstått för mig är:
* Spelet stöder inte Crossfire/SLI så jag inte får någon prestanda boost.
* Tearing i vissa titlar då man kör Crossfire + Eyefinity (Unreal Engine 3 spel).

Microstutter verkar det som endast få människor ens kan se/uppfatta, och då endast på TN paneler med mycket snabb responstid eller en responstid som inte synkar bra med kortens/spelets framedelay. Jag har aldrig haft problemet. Den delen av alla reviews av CF/SLI sen 2012 då technews gjorde sin artikel verkar folk helt missa - att även om man kan faktiskt mäta microstutter så är det ytterst få människor som kan uppfatta det.

Sen som sista argument - Vill man köra Eyefinity (vilket är den häftigaste gaming uppgraderingen jag någonsin gjort, inte minst då det är "billigt") måste man ha en helvetes massa kräm i datorn om man vill köra med högsta inställningarna, och det enda sättet att får nog med kräm för att maxa ut krävande spel, är att ha flera grafikkort. Spel blir inte roligare av att köpa ett snabbare grafikkort eller köpa ny processor, men att köpa två till skrärmar har helt förändrat spelupplevelsen för mig. Det är vansinnigt häftigt på de spel där det fungerar. Fungerar det inte på ett spel, tja, då kör jag på en skärm i window mode, men jag märker att jag saknar Eyefinity så mycket att jag allt som oftast inte ens spelar spel där jag inte kan köra med alla skärmar och vara omringad av kulor, rök och explosioner.

Sen som sista tillägg: Titan är otroligt dålig prestanda per krona. 680 SLI är redan det riktigt dålig prestanda per krona. Man köper bara sådana lösningar om pengar inte spelar någon roll och man vill ha det häftigaste och snabbaste, eller köra i jätteupplösning. Om nu så är fallet, att pengarna inte spelar någon roll, då är det ju liksom bara att köpa och sluta gnyla. Fett coolt med tuff elektronik. Köp två, det är ännu tuffare. Det gjorde jag. Jag är skittuff nu.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

I 1920x1080? Inte många, är väl bara Crysis 3 @ högsta inställningarna vad jag vet.

Kan inte se att Crysis behöver mer. Fick spelet i fredags men flyter på bra i 3840x1024 på very high och 2xAA., 50-60 fps. Testade med GPU-Z och den maxade ej minnet. Nåt jag missat ?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Kan inte se att Crysis behöver mer. Fick spelet i fredags men flyter på bra i 3840x1024 på very high och 2xAA., 50-60 fps. Testade med GPU-Z och den maxade ej minnet. Nåt jag missat ?

Du kör inte i max AntiAlising. Sätt den på högsta och se vad du får i memory-usage.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Det är när man drar upp AA högre som minnet tar slut. Ju högre upplösning, desto mer minne kräver AA. Och andra sidan, ju högre upplösning desto mindre behov av AA. Det där går på ett ut tycker jag, hellre maxa alla andra inställningar och sen testa dra på AA.

Permalänk
Medlem

NVIDIA GeForce GTX TITAN 6GB Live Review Recap - PC Perspective

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Vilka då enligt din erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta vad Crysis 3 kräver i V-ram när man kör
1920x1080p
Veryhigh setting
4xmsaa Antialasing
Motionblur high

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är för många som lyssnar SweClockers podcast. Den suger verkligen. Dom tar upp massa problem som kommer just för de men det betyder inte att problemet kommer för er.

Jag har personligen använt mycket multi-gpu genom åren.

3870 CFX
4870 CFX
5850 CFX
5870 CFX
9800GT SLI
260 SLI
460 SLI
570 SLI

Multi-gpu har MASSOR av problem så jag håller verkligen med Sweclockers redaktion. Jag har haft otroliga problem med både AMD och Nvidia i SLI/CFX alla möjliga problem! Krashande drivrutiner, microstutter, saknade profiler, sämmre prestanda än singel kort mm. Jag bestämmde mig för att göra mig av med multi-gpu efter ha suttit med 570 SLI i 2 år och suckat och hjälp polare med deras strulande CFX/SLI så bestämmde jag mig för att gå över till Titan. Jag ångrar det inte för fem öre. Vill andra någonsin mer sitta med multi-gpu! Visst, spelar du endast BF3 som är det enda spelet som får optimeringar och fixar från AMD/Nvidia.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vilka då enligt din erfarenhet?

I 5760x1080 så räcker inte 2GB, varken i Skyrim eller BF3.

Ibland tyckte jag även att jag fick fps-drops i stil med dom man får pga att grafikminnet tar slut när jag spelade Far Cry 3 (i 1920x1080!), men det hände bara ett fåtal gånger genom hela kampanjen, och kan ha berott på något annat.

Visa signatur