AOC i2367fh, pixelfel, starkt ljus men byter färger

Permalänk
Medlem

AOC i2367fh, pixelfel, starkt ljus men byter färger

Köpte en AOC i2367fh (led, ah-ips) precis på cdon och upptäckte att en pixell i ungefär mitten av skärmen lyser mkt starkare än alla andra, den klarar av att byta färger och märks inte särskilt mkt vid mörkare färgskalor men går man mot ljusblått och vitt lyser den klart starkare än resten av skärmen vilket blir väldigt irriterande och det är svårt att inte störa sig på den. Vet ni vad detta kan vara och kan det fixas eller borde jag kontakta cdon?

Permalänk
Medlem

Cdon har sitt kundtjänst-system där de svara på meddelanden "inom 24 timmar". Det är nog den vägen du vill ta. Tyvärr är inte cdon kända för bra kundservice utan mer för deras priser. T.ex. kan ärendet ta lång tid ändå.

Permalänk
Medlem

problemet löste sig själv när jag haft skärmen igång ett tag och pixeln började lysa som vanligt. Hade dock redan skickat iväg och såhär löd svaret :

Hej,

Det enklaste är att kontakta tillverkaren direkt i ärendet, för att de är experter på sitt eget varumärke och för att ni skall få den bästa och snabbaste supporten.
Du kontaktar dem direkt i ärendet och kommer då få information om hur produktens fel ska avhjälpas.

Vänligen se nedan kontaktinformation:
http://www.aoc-europe.com/en/service-support.html

Om felet visar sig vara en defekt som inte går att åtgärda ber vi dig återkomma så ska vi hjälpa dig med vidare instruktioner snarast.

tycker det är rätt uppseendeväckande att cdon försöker slingra sig sådär, de borde vara mycket väl medvetna om att jag som konsument inte har nån som helst skyldighet att vända mig till min försäljares underleverantörer, utan de bär själva fullt ansvar för att de varor de säljer fungerar och är felfria. Tråkigt att använder sig av sådana metoder för att lura oss konsumenter i slutändan göra deras jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pi:

tycker det är rätt uppseendeväckande att cdon försöker slingra sig sådär, de borde vara mycket väl medvetna om att jag som konsument inte har nån som helst skyldighet att vända mig till min försäljares underleverantörer, utan de bär själva fullt ansvar för att de varor de säljer fungerar och är felfria. Tråkigt att använder sig av sådana metoder för att lura oss konsumenter i slutändan göra deras jobb.

Vad har de för ansvar att skärmen är felfri, gäller inte vanlig pixelpolicy för just den skärmen?

Men nu när pixeln rättade till sig, hur är bildkvaliten, har du haft bra IPS skärmar tidigare att jämföra med?
Den ser väldigt intressant ut med tanke på priset.

Visa signatur

PC1: i5 3570k - GTX670 - Crucial m4 256GB - 16GB HyperX - Define R4 - MSI Z77A-G43 - XFX 550W - 2TB+1TB WD Kringsutrustning: 24" Asus 144hz VG248QE | Corsair Vengence K60 | Zowie EC1 | Razer Blackshark | Logitech G930 PC2: i7 2600k, 8GB HyperX, Crucial m4 128GB, Gigabyte H67A-UD3H-B3, 1TB HDD, DVD, Corsair 550W, NZXT **Säljes** GTX670 3v. | Benq 24" 120hz *NY* | Corsair K60 & Steelseries tangentbord | Audics 5.1 Högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blz-:

Vad har de för ansvar att skärmen är felfri, gäller inte vanlig pixelpolicy för just den skärmen?

Men nu när pixeln rättade till sig, hur är bildkvaliten, har du haft bra IPS skärmar tidigare att jämföra med?
Den ser väldigt intressant ut med tanke på priset.

Hej, jag har varit bortrest och glömt att svara. Har inte haft en ips-skärm tidigare utan har bara hört att de helt enkelt ska ge en bra bild vilket jag inte annat kan hålla med om. Men då kan jag väl i princip bara jämföra med äldre lcd-skärmar och laptop-skärmar, då är det verkligen mycket snyggare. Den mysteriska pixeln har dock kommit tillbaka och jag håller på och bråkar lite med cdon men jag har visserligen slutat störa mig på den. AOC´s policy är att de inte ersätter när det bara handlar om 1-2 pixlar tror jag, men rent juridisk borde jag ändå kunna hävda fel i varan hos cdon och därmed få en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pi:

Hej, jag har varit bortrest och glömt att svara. Har inte haft en ips-skärm tidigare utan har bara hört att de helt enkelt ska ge en bra bild vilket jag inte annat kan hålla med om. Men då kan jag väl i princip bara jämföra med äldre lcd-skärmar och laptop-skärmar, då är det verkligen mycket snyggare. Den mysteriska pixeln har dock kommit tillbaka och jag håller på och bråkar lite med cdon men jag har visserligen slutat störa mig på den. AOC´s policy är att de inte ersätter när det bara handlar om 1-2 pixlar tror jag, men rent juridisk borde jag ändå kunna hävda fel i varan hos cdon och därmed få en ny.

När det gäller LCD skärmar så tror jag att tillverkarna sätter sin pixelpolicy, vissa märken ger bättre på vissa premium modeller, jag vet att jag har haft samsung skärmar med 100% pixel garanti. Har en Asus nu med en underlig ljus punkt som de byter ut direkt i dörren till ny. Minns att min gamla samsung hämtade de upp, men fick däremot ingen ersättning direkt i dörren utan fick vänta på att de tagit in den och avgjort om de skulle reparera eller ge mig ersättare. Har man inte en extra skärm så tar det ju emot att lämna ifrån sig den och vänta ett par veckor på deras åtgärd.

Visa signatur

PC1: i5 3570k - GTX670 - Crucial m4 256GB - 16GB HyperX - Define R4 - MSI Z77A-G43 - XFX 550W - 2TB+1TB WD Kringsutrustning: 24" Asus 144hz VG248QE | Corsair Vengence K60 | Zowie EC1 | Razer Blackshark | Logitech G930 PC2: i7 2600k, 8GB HyperX, Crucial m4 128GB, Gigabyte H67A-UD3H-B3, 1TB HDD, DVD, Corsair 550W, NZXT **Säljes** GTX670 3v. | Benq 24" 120hz *NY* | Corsair K60 & Steelseries tangentbord | Audics 5.1 Högtalare