SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Alternativ till Daemon Tool.

Permalänk

Alternativ till Daemon Tool.

Jag äger en massa gamla PC-spel som jag behöver konvertera till ISO filer. Är rädd att min gamla spelsamling kommer att bli obrukbar inom 10-20 år på grund av den mekaniska påfrestningen ifrån min CD-läsare.

Jag behöver veta vad för bra alternativ det finns till Deamon Tool för att skapa virtuella enheter, samt ett bra program jag skapa ISO filer med. Jag behöver också råd om det finns alternativ till ISO som är bättre. De flesta spelen är ifrån 90-talet.

/MVH

Ali

Permalänk

Vad är det för fel på Daemon Tools då...?
Jag ser inte någon anledning till att inte använda Daemon Tools. Det funkar, är stabilt och är lätt-använt.

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuckStar:

Jag äger en massa gamla PC-spel som jag behöver konvertera till ISO filer. Är rädd att min gamla spelsamling kommer att bli obrukbar inom 10-20 år på grund av den mekaniska påfrestningen ifrån min CD-läsare.

Jag behöver veta vad för bra alternativ det finns till Deamon Tool för att skapa virtuella enheter, samt ett bra program jag skapa ISO filer med. Jag behöver också råd om det finns alternativ till ISO som är bättre. De flesta spelen är ifrån 90-talet.

/MVH

Ali

finns magiciso men tycker daemon är bättre

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

För att skapa ISO filer så kan du använda MagicIso

Permalänk
Medlem

Daemon Tools Lite kör jag och det fungerar perfekt. Annars brukar jag använda mig av imgburn för att göra iso filer.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av vicevire:

För att skapa ISO filer så kan du använda MagicIso

Man kan även använda Daemon Tools. Varför inte bara använda ett program för att skapa och läsa ISO-filer.

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Skrivet av TedRohlin:

Vad är det för fel på Daemon Tools då...?
Jag ser inte någon anledning till att inte använda Daemon Tools. Det funkar, är stabilt och är lätt-använt.

Efter 3.X så gick det bara nerför, Daemon Tools använder mycket mer resurser och är slö. Jag bytte till ett bättre (nämner programmet när jag kommer hem). Dock så kan man inte göra .iso filer med den, fast där funkar MagicIso bra.

Permalänk

Jag blev en aning avskräckt när jag skulle installera Deamon Tools, för många tredjeparts program. Via wiki står det att tidigare versioner hade MountSpace aktiverat, fast att man inte valt att aktivera det.

Väl medveten att det går att klicka bort dessa tredjeparts program, men hur vet jag att de inte sitter och samlar in data ifrån mitt använder mönster i smyg?

Permalänk
Medlem

Jag brukar annars använda Virtual Clonedrive.. Tycker det är lätt och smidigt att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

Jag brukar annars använda Virtual Clonedrive.. Tycker det är lätt och smidigt att använda

+1 för Virtual Clonedrive. Känns inte lika tungt som DT gör nu för tiden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Konstigt att ingen nämner Alcohol 120%
http://www.alcohol-soft.com/

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Har man Windows 8 behöver man inget separat verktyg för att montera skivavbilder. Microsoft har dessutom gjort samma program (?) tillgängligt för Windows 7. http://www.neowin.net/news/microsoft-releases-tool-to-mount-i...

Programmet kan inte montera alla typer av skivavbilder, men iso funkar bra, så är det det du använder så är det inga problem.

Edit: För att skapa iso-filer använder jag CDBurnerXP.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Åhhh... Gamla sköna Alcohol 120% haha! Det var tider det

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

Man kan även använda Daemon Tools. Varför inte bara använda ett program för att skapa och läsa ISO-filer.

Visste inte ens att man kunde skapa iso filer med den. Jag har bara använt Lite versionen för att läsa/mounta dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör själv på Alcohol 52% som är gratis och funkar lika bra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Alcohol 52 eller 120% funkar finfint, föredrar det över Daemon tools Ultraiso är ett annat bra verktyg om man vill labba med isofiler, "bränna" till usb-minnen och dylikt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Som vad 2 andra redan har nämnt, så drar jag en röst för Virtual CloneDrive också. Jag har testat Daemon Tools och Alcohol 12%, men båda är bara reklamberoende på sitt sätt. Virtual CloneDrive ger en det man söker efter; en virtuell enhet och ingenting annat!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Img Burn gör jobbet riktigt bra annars. För att skapa iso filer alltså.

http://www.imgburn.com/

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk

nyaste daemon tools funkar kanon och deras skrivbordsgadget är jättesmidig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack! Så var det programmet heter, tänkte föreslå det själv men hade helt glömt vad det hette Var iofs lite osäker på om det fortfarande fanns, då jag inte nyttjat det på flera år nu.

Hur som helst, tummen upp för Alcohol 120%!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Tack alla för rekommendationerna, ser framemot att få återskapa ett digitalt arkiv av alla mina spel.

Permalänk
Medlem

PowerISO funkar perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

..men båda är bara reklamberoende på sitt sätt.

Vad menar du egentligen?
Daemon Tools har ingen reklam annat än vad som visas och erbjuds under själva installationen. Klent argument då det inte är något som påverkar framtida funktionalitet.
Alcohol 120% kostar mig veterligen pengar och då brukar man vanligen slippa reklam.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad menar du egentligen?
Daemon Tools har ingen reklam annat än vad som visas och erbjuds under själva installationen. Klent argument då det inte är något som påverkar framtida funktionalitet.
Alcohol 120% kostar mig veterligen pengar och då brukar man vanligen slippa reklam.

Jag har inte haft Daemon Tools sedan 2009 eller 2010, så jag vet inte hur mycket de har skärpt sig sedan dess, men då när jag hade det, följde en massa andra program i installationen och efter några ominstallationer på grund av att programmet antingen blånekade att fungera, eller att jag installerade om Windows, så blev man väldigt trött på skiten.

Till skillnad från Daemon Tools, så tar Virtual CloneDrive även mindre arbetsminne (som om det spelar någon roll nu för tiden ), mindre prestanda och är mycket snabbare på att montera filer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daka64:

Mycket bra programvara. VirtualClonedrive är min favo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har inte haft Daemon Tools sedan 2009 eller 2010[...]

Till skillnad från Daemon Tools, så tar Virtual CloneDrive även mindre arbetsminne (som om det spelar någon roll nu för tiden ), mindre prestanda och är mycket snabbare på att montera filer.

Intressant iakttagelse från en som inte använt DT sedan 2010.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intressant iakttagelse från en som inte använt DT sedan 2010.

Precis som allt annat, kan Daemon Tools ha blivit bättre med åren, men Virtual CloneDrive har varit snabbare sedan jag började använda det, direkt efter jag slopade Daemon Tools.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Precis som allt annat, kan Daemon Tools ha blivit bättre med åren, men Virtual CloneDrive har varit snabbare sedan jag började använda det, direkt efter jag slopade Daemon Tools.

Daemon Tools vart bara sämre och långsammare efter 3.x. Själv så kör jag WinCDEmu som är snabbt och tar lite resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Efter 3.X så gick det bara nerför, Daemon Tools använder mycket mer resurser och är slö. Jag bytte till ett bättre (nämner programmet när jag kommer hem). Dock så kan man inte göra .iso filer med den, fast där funkar MagicIso bra.

Det är en myt att det använder fler resurser och är slöare, det är isåfall din dator. Daemon Tools presterar beroende på hur din dator presterar, självklart. Det är mjukvara, och mjukvara tar prestanda från hårdvara- sen kanske vissa är mindre bra på det men med DT så blir det bara bättre, dock gillade jag gamla UI't mer.

Daemon Tools Lite tycker jag du ska köra på, alltid kört på det och förblir nog så.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |