Registrera flera DLL/OCX-filer via CMD

Permalänk
Medlem

Registrera flera DLL/OCX-filer via CMD

Som titeln så snyggt beskriver vill jag alltså via CMD (med script) kunna registrera ca 10 dll/ocx-filer (blandat, antalet filer). Min lösning idag är ett enkelt script där jag rad för rad tar en dll/ocx åt taget enl. nedan.

regsvr32.exe /s filensnamn.dll
regsvr32.exe /s filensnamn.dll
regsvr32.exe /s filensnamn.ocx
... och så vidare.

Denna lösningen är tråkig och ful när man kommer upp i ett högre antal filer och därför vill jag exempelvis kunna fylla en .txt-fil med en radda filnamn och sedan från mitt script kalla på textfilen. Googlade lite och hittade en kille som fått hjälp här. Detta får jag dock inte att fungera med ett enkelt "regsvr32.exe /s < dllocx.txt" då den inte verkar komma in i listan för att titta på filnamnen, trådskaparen på den sidan har heller inte postat sitt resultat, tyvärr.

En annan snygg lösning vore Vi2:s svar här, "FOR %1 IN (*.DLL) DO REGSVR32 /S %1", men jag är lite osäker på hur jag skulle anpassa den för mitt script. Skulle det funka med nedan?

FOR %1 IN (*.DLL) DO REGSVR32 /S %1
FOR %1 IN (*.OCX) DO REGSVR32 /S %1

Om det skulle vara rätt, säg att jag fyller "mapp2" nedan med mina DLL/OCX-filer, funkar nedan?

cd c:\mapp\mapp2
FOR %1 IN (*.DLL) DO REGSVR32 /S %1
FOR %1 IN (*.OCX) DO REGSVR32 /S %1

Till sist en lite mer generell fråga, är det någon som kan rekommendera en sida med bra tips på snygga scriptlösningar för installation av programvara (msi, exe) eller bara script i sig som kan hjälpa en i jobbet? Jobbar bl.a. med applikationspaketering, annars googlar jag mig fram till diverse kring AD/Exchange.

Tack på förhand!

Edit: Jag som var lite handikappad efter en lång jobbdag och missade att det skulle vara dubbla %-tecken. Ge gärna förslag på någon bra sida för script och så dock!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Om du frågar efter script-*språk* så ska det gå bra med att skapa bat filer till cmd-script, eller använda dig utav power shell i fall du vill ha mer funktionalitet.
Är det script-*logiken* du är ute efter? I så fall beskriv vad du vill ska hända utan att förklara hur att gå till väga programmeringsmässigt

ex:

*Förutsättning: samtliga filer ligger i en specifik mapp. *Lista upp samtliga filer och sorter bort filer som saknar ändelsen ".dll" och ".ocx" *registrera filerna *Felrapportera Önskad Syntax: "minRegistreringScript.bat [pathToFolder]" - Anropa scriptet med mappens adress därefter

Edit: power script --> power shell

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Hej

Om du frågar efter script-*språk* så ska det gå bra med att skapa bat filer till cmd-script, eller använda dig utav power script i fall du vill ha mer funktionalitet.
Är det script-*logiken* du är ute efter? I så fall beskriv vad du vill ska hända utan att förklara hur att gå till väga programmeringsmässigt

ex:

*Förutsättning: samtliga filer ligger i en specifik mapp. *Lista upp samtliga filer och sorter bort filer som saknar ändelsen ".dll" och ".ocx" *registrera filerna *Felrapportera Önskad Syntax: "minRegistreringScript.bat [pathToFolder]" - Anropa scriptet med mappens adress därefter

Var ute efter att registrera ett större antal filer med ett bat-script utan att fylla i varenda rad för varenda fil så som jag skrev ovan, löste det hyfsat snyggt med nedan
FOR %%1 IN (*.DLL) DO REGSVR32 /S %%1
FOR %%1 IN (*.OCX) DO REGSVR32 /S %%1

Nu är jag ute efter en bra sida (eller ett forum) att kolla in vid ev. frågor eller när man får tid till övers för att kunna lära sig några bra kommandon som kan vara till hjälp vid distribution av applikationer i större IT-miljöer.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Var ute efter att registrera ett större antal filer med ett bat-script utan att fylla i varenda rad för varenda fil så som jag skrev ovan, löste det hyfsat snyggt med nedan
FOR %%1 IN (*.DLL) DO REGSVR32 /S %%1
FOR %%1 IN (*.OCX) DO REGSVR32 /S %%1

Nu är jag ute efter en bra sida (eller ett forum) att kolla in vid ev. frågor eller när man får tid till övers för att kunna lära sig några bra kommandon som kan vara till hjälp vid distribution av applikationer i större IT-miljöer.

Större IT-miljöer? Vilka är användarna samt kan de handskas med text-konsoler eller är det GUI som gäller?

Om det är GUI (och/eller text-konsol) kan jag starkt rekommendera dig Macro Script https://www.mjtnet.com/
Har kört detta som ett verktyg för prototyp-program i flera år i IT-miljöer. Kan även kompileras till exe filer ifall användaren inte har macro scheduler installerat. Mycket lättanvänt, mycket snabb att utveckla i, bra dokumentation samt så kan jag hjälpa till ifall du önskar.
De har också ett eget forum för macro scheduler användare.

Om det är enbart konsol samt windows rekommenderar jag power SHELL, har inte använt det så jättemycket men den kan göra en hel del.
Jag skrev tidigare power script.... jag menade såklart power shell sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Större IT-miljöer? Vilka är användarna samt kan de handskas med text-konsoler eller är det GUI som gäller?

Om det är GUI (och/eller text-konsol) kan jag starkt rekommendera dig Macro Script https://www.mjtnet.com/
Har kört detta som ett verktyg för prototyp-program i flera år i IT-miljöer. Kan även kompileras till exe filer ifall användaren inte har macro scheduler installerat. Mycket lättanvänt, mycket snabb att utveckla i, bra dokumentation samt så kan jag hjälpa till ifall du önskar.
De har också ett eget forum för macro scheduler användare.

Om det är enbart konsol samt windows rekommenderar jag power SHELL, har inte använt det så jättemycket men den kan göra en hel del.
Jag skrev tidigare power script.... jag menade såklart power shell sorry

Ca 7500 datorer och användarna har noll datorvana, majoriteten av användarna har datorvana som pensionärer.

Jag är inte ute efter någon programvara eller så utan snarare "assistans" vid framtida problem, ett slags diskussionsforum där scriptkids alternativt folk som jobbar med applikationspaketering hänger. Macro Scheduler lät faktiskt bra när jag kikade på sidan dock, men skulle aldrig få dra in något nytt i vårt nät sådär

Powershell har jag testat i virtuell miljö då jag byggde ett eget AD, det är riktigt bra Ska lära mig mer utav det också en vacker dag!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips, jag har kört med att göra ändringar på klienters datorer via deras autostart, som pekade på en scriptfil (bat) vars plats var på nätverkets server. Detta har fungerat fint på 10st klienter. Bör i teorin fungera på 7500 datorer också
Bat filen i sin tur kan du justera på servern och därefter kommer den att köras på klientens dator efter omstart.

Av eventuell intresse så körde jag dessa klienter med citrix provisioning (gamla ardence). Tänk Ghost fast över nätverk med pxe boot där dessa klienter var hårddisklösa (thin client) och läste den fasta os image filen över nätverket. Som sagt, kul grej att kanske känna till men oviktig i detta sammanhang

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Till sist en lite mer generell fråga, är det någon som kan rekommendera en sida med bra tips på snygga scriptlösningar för installation av programvara (msi, exe) eller bara script i sig som kan hjälpa en i jobbet? Jobbar bl.a. med applikationspaketering, annars googlar jag mig fram till diverse kring AD/Exchange.

Jag skulle rekommendera WiX (Windows Installer Xml) för att bygga MSI filer samt eventuellt bootstrappers (exe-filer) för dessa. Det är ett open source system som skapar msi-filer utifrån XML filer. WiX var det första open source projektet som Microsoft släppte för ca 9 år sedan och används för att skapa installationen för t.ex. Visual Studio. Jag använder det själv på mitt jobb, det kan registrera DLL och OCX filer.

När jag började använda det tyckte jag systemet hade en ganska hög inlärningströskel då det var annorlunda jämfört med det system jag använde tidigare (NSIS) men det finns exempel och tutorials att ha som hjälp. Har man specifika frågor så finns det en mailinglist man kan gå med i samt att det brukar gå att få svar på stackoverflow.com

Länk:
http://wixtoolset.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Till sist en lite mer generell fråga, är det någon som kan rekommendera en sida med bra tips på snygga scriptlösningar för installation av programvara (msi, exe) eller bara script i sig som kan hjälpa en i jobbet? Jobbar bl.a. med applikationspaketering, annars googlar jag mig fram till diverse kring AD/Exchange.

Puppet? https://github.com/puppetlabs/puppet