Permalänk
Medlem

Nästa steg? [Java]

Goddag!

I somras gick jag en kurs för att lära mig Java. Har tidigare pillat lite med C++, HTML, CSS, Javascript osv. Nu efter kursen känns det som jag har fastnat. Har svårt att få motivation att koda. Jag provade på lite spelprogrammering i Java, men kände att det var lite för avancerat. Testade även lite Android programmering men jag gillar inte alls hur det är uppbyggt.

Har ni några tips på simpla program man kan göra sig för att lära sig mer? Jag gjorde ett verktyg för att omvandla Imperial måttenheter till Metric. Det programmet var lite väl lätt. Så vad är nästa steg?

Vad gjorde ni efter ni hade lärt er grunderna med klasser, metoder, loops osv?

Mvh John

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Goddag!

I somras gick jag en kurs för att lära mig Java. Har tidigare pillat lite med C++, HTML, CSS, Javascript osv. Nu efter kursen känns det som jag har fastnat. Har svårt att få motivation att koda. Jag provade på lite spelprogrammering i Java, men kände att det var lite för avancerat. Testade även lite Android programmering men jag gillar inte alls hur det är uppbyggt.

Har ni några tips på simpla program man kan göra sig för att lära sig mer? Jag gjorde ett verktyg för att omvandla Imperial måttenheter till Metric. Det programmet var lite väl lätt. Så vad är nästa steg?

Vad gjorde ni efter ni hade lärt er grunderna med klasser, metoder, loops osv?

Mvh John

Varför inte flertrådiga program och nätkommunikation? Klienter och serverar som använder sockets för kommunikation etc?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Mina korta tips:

• Lägg upp en mer långsiktig plan (alltså vad VILL du uppnå med din programmering, typ spel, "appar" etc)

• Sätt upp små små steg så det inte blir ett för stort projekt

• Hitta vad som triggar din motivation (jobba i små team? Skapa ett publikt program/spel som folk kan efterfråga lite)

På det här sättet har jag kört

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

tricket är att hitta projekt som är roliga att pyssla med, gärna något som du kan ha användning av. Det bör vara utmanande men inte alldeles för svårt, en avvägning som kan vara svår att förutse för nybörjare.

Nu vet jag inte hur mycket du kan men dom första programmen som jag skrev var kortspel, exempelivs blackjack/21 . Först skrev jag enklare varianter och sedan jobbade på att få statistik/oddsen att stämma genom att simulera en kortlek. Det var ganska bra uppgifter att börja med.

Det gäller att börja med enklare uppgifter så man blir bekväm med grunderna, går man direkt på för avancerade grejjer så kommer man bara bli frustrerad och antagligen aldrig bli klar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa dig om http://projecteuler.net/. Där ska du lösa diverse matematiska problem med hjälp av programmering. Parallellt med detta tycker jag du borde ge dig på att lära dig mer om algoritmer och datastrukturer för att få en bättre grund att stå på inför framtiden. För att få något konkret att applicera det du lär dig om algoritmer så kan du t.ex. försöka effektivisera lösningarna du får till på Project Euler - göra dem snabbare och smartare.