Lurendrejeri gällande hårddiskar och övrigt lagringmedium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D€lt@WuLf:

En 28" 4:3 hade ju större yta än en 32" 16:9.

28" 4:3 2428cm²

32" 16:9 2823cm²

http://en.wikipedia.org/wiki/Display_size

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Dock gäller inte detta RAM-minnen tydligen, inte ens om det är samma tillverkare av HDD/SSD och minnen (Corsair t.ex.). Så det verkar helt enkelt vara så att tillverkarna har bestämt sig för att räkna på ett sätt när det gäller HDD/SSD och en annan när det gäller minnen.

Där kanske jag fylla i med något komiskt:
Skulle man börja inom RAM-minnen göra samma sak vid tillverkningen så hade man kanske fått ta fram bågfilen och såga av en hörna av den sista kretsen :D. Alternativ stänga av de sista 24 byte i varje kiB så att de verkligen blir kB. Förvisso så borde de rent krasst kunna göra samma sak med dagens mer vanliga lagringsmedium som SSD. Eftersom hårddiskarna bygger på annan princip så betyder varje kiloByte 1000 byte och inget annat. Annars skall jag nog börja klaga hos min lokala City Gross butik att de de blåser mig på 24 gram för varje kilogram jordgubbar som jag köper. De skall ge mig 1024 gram jordgubbar för varje kilogram jag köper.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför MS inte bara ändrar dedär...

Antigen så skriver de GiB eller så visar de utrymet i GB.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

Haha,den var bra,tänk om man skulle göra så med matvaror också,snacka om hus i helsike:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Förstår inte varför MS inte bara ändrar dedär...

Antigen så skriver de GiB eller så visar de utrymet i GB.

Precis, svårare än så är det inte. Jag skulle vilja ha det valbart så att man som användare kan själv välja. Lite utav en vanesak för vissa av oss. T.ex så vet man direkt i huvudet att 465 GiB är 500 GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Haha,den var bra,tänk om man skulle göra så med matvaror också,snacka om hus i helsike:)

Jepp. Då hade man fått en s.k automatisk rabatt ju mer man köper. Så utöver deras 12% rabatt på frukt&grönt för medlemmar så tar jag gärna emot alla rabatter(stora som små) på jordgubbar :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

10 till 20 GB brukar tillverkarna avsätta till en dold recovery partion så man snabbt kan återställa datorn. Det är oftast med program så man kan skapa återställnings skiva/usb pinne. Det är ju numera väldigt sällan man får med installationsmedia till en dator. Läs manualen som följde med din laptop.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så i teorin så menar ni att lagringstillverkarna gör rätt men det är då alltså de som nyttjar lagringsmediumet som gör fel?

Helt rätt. Det presenteras fel när den översätter. Och detta fel är i sig inget fel om bara den som presenterar värdet använder korrekt prefix. Om Du själv kikar på den exakta mängden bytes så ser Du att Du i regel får lite mer än Du betalt för(som i mitt exempel på den bärbara med SSD'n på 64 GB). Windows skriver ut att den är på 59,6 GB men samtidigt skriver den att den är på 64 021 676 032 bytes. Då ser man direkt att deras val av presentationsprefix är lite off, men samtidigt så tror jag att bl.a GiB prefixet är väldigt ungt i förhållande till GB och kanske därför har flertal leverantörer valt att fortsätta presentera på sitt sätt.

Och samtidigt ser jag att Intel levererat lite mer än vad som annonserats :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Nä, i linux(iaf i vissa distar) står det GiB, inte GB, då stämmer det.

KDE använder GiB, bas 2, och Gnome (Nautilus) använder GB, bas 10. I alla WM som använder Nautilus så är det en röra då det krockar med vad som har varit standarden under så många år. Dom flesta programmen använder bas 2-standarden och det blir en röra då man använder Nautilies och håller koll på filstorlekar.

Varför det ändras förstår jag inte. Är det en sådan "förenkling" som är baserad på att människor idag inte kan lära sig ett smack, mig inkluderat i vissa fall? Det är svårt att se att 1024 byte är 1 KiB och så vidare för dagens människor? Varför var det så förbaskat lätt att inse detta för bara 10 år sedan? Har dagens människa blivit så mycket dummare på så kort tid? Eller är det så att när "allmänheten" kommer in på ett område så händer det ofta att det urvattnas och förstörs (Exempel GNU/Linux idag där många nya användare skriker efter stängd mjukvara som finns på Mac/Windows och på så vis förstör grunden av GNU/Linux, öppenheten med free software)?

Varför har vi då 4096MiB (4GiB) i ram och inte 4295MB (4,295GB)? Eller för att förenkla det hela, kommer framtidens datorer ha 4GB ram, alltså 3,81GiB? Varför inte använda ett räknesystem istället för att blanda k*kar och morötter? Detta påminner mig om en politisk manöver, symtombehandlar verkligheten efter vrickade ideologier och resultatet kommer bli pannkaka och skapa mer helvete.

Jag drar ut lite på orden just nu med denna diskussion. Varför inte använda samma räknesystem som datorer är uppbyggda med? "Pi är 3,14159... men vi förenklar det till 3,1 eller 3 för det är enklare att räkna så. Eller ändrar värdet av 3 så det är samma som gamla räknesystemets Pi. 1 blir då 1,04719..." Det var verkligen ett otroligt dåligt exempel om jag själv får säga men det är lite åt det hållet. Igen, potentierar att det var ett extremt dåligt exempel som egentligen inte borde skrivits.

Jag hade hellre sett hårddiskar tillverkade i 3TiB istället för 3TB. Varför hårddisktillverkarna hoppade på bas 10-räknesettet har jag hört att det var att blåsa upp hårddiskarna egentliga storlek men inget jag fått bevis för. Samma sak som när megapixelracet var i full gång för ett par år sedan. "Alla" visste att det var ett idiotiskt race för bildkvalitén ökade knappt, bara antalet pixlar. Samma som med Intel kom med Pentium 4 och sa att man kunde mäta prestanda i antal MHz en processor hade. "Alla" visste att det var hästskit från Intel då AMD presterade betydligt bättre per MHz, och krona.

Jag har säkert något fel i mitt inlägg eller att jämförelserna inte är korrekta eller rättvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du är ute och cyklar på en trehjuling.
Som tidigare har påpekat så finns det olika prefix.
Sen tar ju även filsystemet i sig upp plats.
Sen så ockuperarar filer olika mycket extrautrymme beroende på filket filsystem och hur det är uppsatt.

Så "vi" får det vi betalar för.

trehjuling med stödhjul ( och en liten röd varningsflagga där bak)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast ni får ju alla det att låta som att det är windows som är boven, alla OS verkar ju visa fel?

Det är klart det är alla OS som visar fel, det är bara mycket open-source pack som hänger här och som inte kan särskilt mycket om hårdvara/mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ring kundtjänst då. Vad har det med detta att göra?

att betala fullpris för något som inte levereras komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ser det här bekant ut?

Jag har en 250 GB SSD och så står det för mig i Windows för enheten.

Totala utrymmet för min SSD är 250 057 060 352 byte, enligt tillverkaren 250 GB, men enligt Windows 232 GB.

Helt normalt!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Suck.. Det här ämnet kommer upp några gånger per år..

Giga = 1000^3
GiBi = 1024^3

256 GB = 238 GiB.
Det är ingen som blåser dig på utrymme, Windows visar bara inkorrekt "GB" när det solklart ska stå GiB.

Permalänk
Medlem

Varsegod här står det väldigt tydligt hur detta med bytes och bits, hur det funkar och varför det blir som det blir med utrymmet http://www.nuim.ie/staff/dpringle/gis/bytes.shtml

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Fast du får ju rätta mig om jag har fel, jag får inte ut mina 32GB på min iPhone heller, eller de 4TB som jag skall ha på min FreeNAS-burk. Det känns fortfarande inte som att jag verkligen får det jag betalat för.

Jag drar en jämförelse så du kanske förstår; du köper en kycklingfile på 320 kg, handlaren har vägt på en våg som mäter i gram och fått fram 320 kg.

Du går hem och väger på din microsoftvåg och ser att den säger ett annat värde, 704, vilket förvånar dig, och du tror att du fått mer än du betalt för - fel, din våg mäter vikt i pounds istället för i gram, och ger därför en annan siffra, som microsoftvågen sen valt att skriva till kg bakom, trotts att det inte är kg den mäter i.

Det är samma vikt och samma kyckling, men olika enheter.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jag drar en jämförelse så du kanske förstår; du köper en kycklingfile på 320 kg, handlaren har vägt på en våg som mäter i gram och fått fram 3 kg.

Du går hem och väger på din microsoftvåg och ser att den säger ett annat värde, 704, vilket förvånar dig, och du tror att du fått mer än du betalt för - fel, din våg mäter vikt i pounds istället för i gram, och ger därför en annan siffra, som microsoftvågen sen valt att skriva till kg bakom, trotts att det inte är kg den mäter i.

Det är samma vikt och samma kyckling, men olika enheter.

Vart köper man dom här 320kg kycklingfiléerna?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lasergurka:

Jag drar en jämförelse så du kanske förstår; du köper en kycklingfile på 320 kg

Jag vill inte möta denna kyckling...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jag vill inte möta denna kyckling...

Det slipper du, den är ju redan filéad och såld!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Så i teorin så menar ni att lagringstillverkarna gör rätt men det är då alltså de som nyttjar lagringsmediumet som gör fel?

Nej. Bara att Microsoft och tillverkarna av SSD:n räknar ut GB på olika sätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

I praktiken spelar det ju väldigt liten roll.
Om windows skulle ändra till "rätt" enhet skulle ju bara storleken på alla filer "växa" ~7,5% och du skulle fortfarande ha samma % av disken ledig.

Permalänk
Medlem

Tråden borde byta namn.
Nytt namn: SM i att säga samma sak om och om och om igen.

Permalänk
Medlem

Håller med faktskt. Har väldigt många kompisar som inte kan något om datorer. Som sedan köpt sig en HDD och ringt mig när dom undrat varför det inte stämmer med diskkapacitet.

Jag tycker vi borde kräva att dom skriver exakt den gb mängd som vi får när vi kopplat in den till datorn. Annars är det i princip falsk marknadsföring. Förstår att det är windows och vi (?) räknar olika gb. Men det gör det inte mer rätt i mina ögon.

Är ju som att köpa en bil som på pappret ska göra 350 km/h men bara för det är annat vägunderlag i Sverige så gör den 300 km/h. Falsk marknadsföring enligt mig.

Permalänk

Hej bullen. Igår köpte jag en skivhylla på IKEA som skulle rymma 100 CD-skivor. Nu får jag bara plats med 75 DVD-filmer i den. Vems är felet?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Håller med faktskt. Har väldigt många kompisar som inte kan något om datorer. Som sedan köpt sig en HDD och ringt mig när dom undrat varför det inte stämmer med diskkapacitet.

Jag tycker vi borde kräva att dom skriver exakt den gb mängd som vi får när vi kopplat in den till datorn. Annars är det i princip falsk marknadsföring. Förstår att det är windows och vi (?) räknar olika gb. Men det gör det inte mer rätt i mina ögon.

Är ju som att köpa en bil som på pappret ska göra 350 km/h men bara för det är annat vägunderlag i Sverige så gör den 300 km/h. Falsk marknadsföring enligt mig.

Falsk marknadsföring skulle det vara om de ljög. Men nu årdret faktiskt så att om du köper en hårddisk på 1 TB så får du just 1 000 GB, 1 000 000 MB, 1 000 000 000 kB, eller 1 000 000 000 000 B

Det är svårt att anklaga disktillverkare för falsk marknadsföring när det är Windows som ljuger för dig.

Permalänk
Medlem

Förvånandsvärt nog aldrig någon som gnäller över att "Windows visar för liten storlek på mina filer "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Nej, detta är mer som att köpa en bil som ska göra 320 km/h och sedan klaga på att den bara kommer upp i 200 mph.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av n_sandstrom:

Hej bullen. Igår köpte jag en skivhylla på IKEA som skulle rymma 100 CD-skivor. Nu får jag bara plats med 75 DVD-filmer i den. Vems är felet?

Ironi eller bara onormalt efter?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ironi eller bara onormalt efter?

Herregud. Detsamma, måste jag säga. Jag lovar att posta en ironiflagga nästa gång, var säker på att det var uppenbart nog.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Detta är lite som de gamla CRT apparaterna förut.
Köpte man till exempel 28" tv, så antog man ju att bilden skulle vara så stor, men om man mätte diagonalen så var den runt 1" mindre. Skillnaden beror på att det var måttet på bildröret som bestämde vilken storlek tv:n har, inte bilden som visades. Men det var kanske inte helt lätt att förstå för vissa.