Permalänk
Medlem

Det är inte kylaren. Dör den efter några sekunder får du kolla på annat agget är väl de första och om du dragit ur kablar givietvis kolla så allt sitter som de ska. Cpun klarar sig tom utan kylare obelastad ganska länge. Dessutom hade det inte varit värre än att montera ditt kylaren igen. Kylpasta är inget "krav" som många påpekar. När man ska nå bra temps för oc visst då är de nödvändigt men oklockat så är det inget som behövs. Sen får du ju bättre temps givetvis.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Datorn startar inte och stänger av sig själv efter ett par sekunder :S

På kylaren, se till så låsklackarna är hela och vridna åt rätt håll, åt vänster för o släppa och höger för att låsa.

Lossa alltså kylaren, vrid dom 4a svarta klackarna åt vänster samt se till att dom är uppdragna, vrid dom sen åt höger, se till så du har kylpasta, lägg kylaren över processorn, tryck på ena klacken tills den klickar, sedan på den mitt imot tills den klickar, o sedan dom 2 sista.

Skrivet av Palme_570:

Det är inte kylaren. Dör den efter några sekunder får du kolla på annat agget är väl de första. Cpun klarar sig tom utan kylare obelastad ganska länge. Dessutom hade det inte varit värre än att montera ditt kylaren igen. Kylpasta är inget "krav" som många påpekar. När man ska nå bra temps för oc visst då är de nödvändigt men oklockat så är det inget som behövs. Sen får du ju bättre temps givetvis.

När det handlar om i5/i7 3000 serien som bygger på ivy så behövs kylpasta speciellt med stockkylaren, med pasta ligger den över 60c i vila, utan pasta sticker den upp till 100c fort, så på ivy och haswell är det ett krav.

Klart att agget inte går sönder just när han hade datorn avstäng när han skulle byta kylpasta, utan kylpasta eller utan att kylaren ligger imot drar tempen fort upp och stänger av datorn.

Permalänk

Tredje gången gillt nu då, jag provar igen och skriver hur det gick.

Permalänk
Medlem

Du har inte lyckats slita av strömkabeln till moderkortet?
Om den inte är i , startar fläktarna lite snabbt för att sen stängas av.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

På kylaren, se till så låsklackarna är hela och vridna åt rätt håll, åt vänster för o släppa och höger för att låsa.

Lossa alltså kylaren, vrid dom 4a svarta klackarna åt vänster samt se till att dom är uppdragna, vrid dom sen åt höger, se till så du har kylpasta, lägg kylaren över processorn, tryck på ena klacken tills den klickar, sedan på den mitt imot tills den klickar, o sedan dom 2 sista.

När det handlar om i5/i7 3000 serien som bygger på ivy så behövs kylpasta speciellt med stockkylaren, med pasta ligger den över 60c i vila, utan pasta sticker den upp till 100c fort, så på ivy och haswell är det ett krav.

Klart att agget inte går sönder just när han hade datorn avstäng när han skulle byta kylpasta, utan kylpasta eller utan att kylaren ligger imot drar tempen fort upp och stänger av datorn.

I efi ligger de högt ja i windows i vila ligger de runt 30c och kanske 40c utan. Oavsett så dör datorn inte efter några sekunder vid felmontering. Kanske 1 min eller 2 med hans cpu. Pasta är till för att förbättra kontakten genom att jämna ut ojämnheter den leder inte bättre än metal.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis lyckats skada processorn eller sockeln då du gjort rent den från tidigare kylpasta? Har du några böjda pins?
Förhoppningsvis inte detta som är felet med det skadar ju inte att ta en titt. Ditt problem ter sig inte som ett värmeproblem som tidigare nämnts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Tredje gången gillt nu då, jag provar igen och skriver hur det gick.

Hur gjorde du för övrigt rent datorn? Du har inte dammsugit i den eller så hoppas jag. Får då är risken överhängande att du förstört något annat istället. Du har kopplat CPU kylarens kabel i rätt port på moderkortet? Den märkt CPU_FAN.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Du har inte lyckats slita av strömkabeln till moderkortet?
Om den inte är i , startar fläktarna lite snabbt för att sen stängas av.

(Kompisen skriver) Det här beskrev problemet rätt bra, men vi lyckades faktiskt höra lite boot-ljud några gånger så jag utgår ifrån att moderkortet hade ström. Om problemet kvarstår efter det tredje försöket med kylpastan får vi väl ändra lite approach, men det verkade som att allt annat var i sin ordning och det enda som ändrats i datorn sen jag såg den senast är just att han plockat bort processorkylaren (för att sedan sätta in den med ny kylpasta ofc).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

Denna filmen är ganska intressant, för man kan se hur pastan sprider sig om man bara lägger en klick i mitten. Generellt använder han dock för mycket kylpasta.
http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Ett fel som många gör är att de tror att mer kylpasta är bättre, men så är det inte. Meningen med kylpastan är att den ska fylla ut ojämnheter i processorn och kylaren. Den ska inte ligga som ett lager mellan allt. En liten klick i mitten har två fördelar, man behöver inte sprida ut den, pastan hittar själv hålen den ska fylla och man får generellt sett mindre kylpasta, vilket är bra. Men det är inte fel att försöka sprida ut det. Så länge det inte blir för mycket kylpasta så funkar det. Killen på filmen dissar det helt, men det är mycket värre att använda så mycket pasta som han gör i vissa av exemplen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan hålla med till viss del , men bara för att matolja fungerar i en bil då häller man ju inte det i sin nya fina porsche

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Edit:
För att rengöra datorn använde jag mig oventande av en damsugare, som leder statisk elektrisitet. Jag visste inte att detta var ett problem. Notera dock att jag INTE petade på moderkortets kretsar med varken damsugare eller händer, det som dasugdes var fläktar som är inbyggda i chassit, botten av chassit & processor fläkten då den var fortfarande kopplad i moderortet och senare när jag ovetande om konsekvenser, hade tagit bort den. Jag har nu, fått reda på att detta kan orsaka mitt problem att datorn inte startar.

Närmare beskrivning av start-processen i nuläget: Datorn påbörjar sin start men dör efter ca 7 sekunder igen, sedan är den död i ca 4 sekunder innan den försöker samma sak igen utan framgång.

Ursäkta min amatör-mässighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Edit:
För att rengöra datorn använde jag mig oventande av en damsugare, som leder statisk elektrisitet. Jag visste inte att detta var ett problem. Notera dock att jag INTE petade på moderkortets kretsar med varken damsugare eller händer, det som dasugdes var fläktar som är inbyggda i chassit, botten av chassit & processor fläkten då den var fortfarande kopplad i moderortet och senare när jag ovetande om konsekvenser, hade tagit bort den. Jag har nu, fått reda på att detta kan orsaka mitt problem att datorn inte startar.

Närmare beskrivning av start-processen i nuläget: Datorn påbörjar sin start men dör efter ca 7 sekunder igen, sedan är den död i ca 4 sekunder innan den försöker samma sak igen utan framgång.

Ursäkta min amatör-mässighet

Du kan ju pröva att montera om allt för att vara varse om att allt sitter korrekt.

annars pröva ett annat agg.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har du 4pin adaptern inkopplad rätt om du har varit och pillat på den oxå?

http://nasgeek.com/wp-content/uploads/Asus-P8H77-I-CPU-4-Pin-...

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Skrivet av Dan_89:

Har du 4pin adaptern inkopplad rätt om du har varit och pillat på den oxå?

http://nasgeek.com/wp-content/uploads/Asus-P8H77-I-CPU-4-Pin-...

Altså strömförsörgningen till processor fläkten? ja, den snurrar och sitter rätt

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur 4pin strömmen och sen i med den igen. Löste ett problem jag hade med en burk häromdagen. Den gick förvisso bara igång i en knapp sekund innan den stängde av sig. men kan vara värt ett försök.

Annars så är det väl bara att börja med standard felsökning. Koppla ur allt som inte är nödvändigt och börja därifrån för att utesluta hårdvara.

edit: Ser ni något felmeddelande? Hörs något varnings beepande från bios?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Testa att koppla ur 4pin strömmen och sen i med den igen. Löste ett problem jag hade med en burk häromdagen. Den gick förvisso bara igång i en knapp sekund innan den stängde av sig. men kan vara värt ett försök.

Annars så är det väl bara att börja med standard felsökning. Koppla ur allt som inte är nödvändigt och börja därifrån för att utesluta hårdvara.

edit: Ser ni något felmeddelande? Hörs något varnings beepande från bios?

Vad mer exakt är 4pin? den nämns tidigare med en bild, men jag är inte säker...
Ingen respons från Bios, den dör innan den processen startas, tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Altså strömförsörgningen till processor fläkten? ja, den snurrar och sitter rätt

Nej 4pin kontakten är väl strömförsörjning till cpu och ev något mer har jag för mig. En separat kontakt 4 kablar 2gula,2svarta vanligtvis.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Skrivet av Dan_89:

Nej 4pin kontakten är väl strömförsörjning till cpu och ev något mer har jag för mig. En separat kontakt 4 kablar 2gula,2svarta vanligtvis.

Alla kontakter sitter åt :S

Permalänk
Medlem

om du har artic silver 5 behöver du mer än ett riskorn eftersom det är en rätt "tung"kylpasta och den får ABSOLUT inte rinna ut på moderkortet eftersom den innehåller metaller som leder ström!

du har säkerligen inte fått dit standardkylaren ordentligt heller för den är ett helvete att montera, vet inte hur många intel standardfläktar jag har knäckt snabbfästena på

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

om du har artic silver 5 behöver du mer än ett riskorn eftersom det är en rätt "tung"kylpasta och den får ABSOLUT inte rinna ut på moderkortet eftersom den innehåller metaller som leder ström!

du har säkerligen inte fått dit standardkylaren ordentligt heller för den är ett helvete att montera, vet inte hur många intel standardfläktar jag har knäckt snabbfästena på

Jag har försökt 3 gånger, och varje gång som jag tar bort kylaren igen, så ser det ut som att kylpastan har spridit ut sig (som om det pressats mot processorn. Tror inte det är problemet :S Men, ja, den är svår att fästa xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackop195:

Jag har försökt 3 gånger, och varje gång som jag tar bort kylaren igen, så ser det ut som att kylpastan har spridit ut sig (som om det pressats mot processorn. Tror inte det är problemet :S Men, ja, den är svår att fästa xD

då får du nog inte dit kylaren korrekt igen, skulle rekommendera dig att byta ut den om du känner att den inte fäster som den ska längre, den ska liksom "klicka" till när du trycker ner pinsen och sen ska du vrida dom för att låsa

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

då får du nog inte dit kylaren korrekt igen, skulle rekommendera dig att byta ut den om du känner att den inte fäster som den ska längre, den ska liksom "klicka" till när du trycker ner pinsen och sen ska du vrida dom för att låsa

Ska försöka flera gånger, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av root123:

Hoppas du inte tänkt "ETT" riskorn som någon rekommenderat här ... . Då skiter det sej garanterat ....

Kylpastan ska täcka processorn som ett tunt jämnfördelat täcke över HELA CPU-ytan , ett riskorn är i praktiken som en piss i Missisippi i sammanhanget ... misslyckad kylning/höga temp på CPU leder per automatik till att systemet - d v s din dator stängs ner automatiskt av BIOS ...

*** raderat *** Ett riskorn är fullt tillräckligt om man gör rätt.

Skrivet av Jackop195:

Jag har försökt 3 gånger, och varje gång som jag tar bort kylaren igen, så ser det ut som att kylpastan har spridit ut sig (som om det pressats mot processorn. Tror inte det är problemet :S Men, ja, den är svår att fästa xD

3 gånger, pastan sprider sig. Det är något annat fel. Har du haft otur så har du dödat datorn med dammsugaren.

Redigerat
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Innan du spottar ur dig en massa skit så läs på. Du är på sweclockers nu så ge fan i att hitta på egen skit. Ett riskorn är fullt tillräckligt om man gör rätt.

3 gånger, pastan sprider sig. Det är något annat fel. Har du haft otur så har du dödat datorn med dammsugaren.

Det är min gissning också, vet du om/ hur man kan fixa det? Eller krävs ett nytt moderkrot?

Permalänk
Medlem

Bara för att, så tycker jag att du ska plocka ut batteriet på moderkortet, och låt det vara av i några minuter, sen montera det igen.
Det har startat upp många "döda" datorer jag haft med att göra. Orsaken är jag inte riktigt klar med.
Många kommer påpeka att det är meningslöst och att du ska bespara dig besväret, men det är väldigt enkelt, och absolut värt att testa.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Mitt råd till TS är att först läsa på om ESD. Kjell och Company har en "kjellfakta"-artikel som hanterar detta på grundläggande nivå. Googla lite så hittar du den nog. Kan inte länka då jag sitter med telefonen och det är alltför omständigt.

När du vet vad ESD är, och hur man skyddar sina komponenter från det så kan du börja pilla på hårdvaran. Börja med att koppla ut allting onödigt. Då ska du köra minimal boot. Det som då är anslutet är nätaggregat, moderkort och cpu. Du kan dessutom behöva ha i ett RAM på slot 1.

Återställ även CMOS/BIOS/UEFI (namnet varierar). Hur du gör framgår i moderkortsmanualen. Brukar vara två pins som ska byglas.

Om den inte vill boota med ena minneskortet så testa med det andra (om du nu har två eller fler).

Tänk på att RAM är jävligt ESD-känsligt.

*** raderat ***

Redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Bara för att, så tycker jag att du ska plocka ut batteriet på moderkortet, och låt det vara av i några minuter, sen montera det igen.
Det har startat upp många "döda" datorer jag haft med att göra. Orsaken är jag inte riktigt klar med.
Många kommer påpeka att det är meningslöst och att du ska bespara dig besväret, men det är väldigt enkelt, och absolut värt att testa.

Inget är meningslöst vid felsökning.

TS: Ta kontakt med någon som bor i närheten av dig och fråga om denna kan hjälpa till

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg och redigerat andra, allt med hänvisning till forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Tror långt ifrån det är kylpastan som gör att din dator inte går igång, kör min dator utan kylpasta för närvarande och de ligger stadigt på 55 grader vid vanligt surfande.

tror du får leta vidare och kolla så du inte ryckt någon kabel av misstag eller så har du helt enkel på något sätt fördärvat någon komponent när du damsugade

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7