SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Fenomenet ofärdiga spel - Vad tycker ni som kund?

Permalänk
Medlem

Kan komplettera ovanstående med lite, i mitt tycke, bra snack om hur trasigt Metacritic är... inte bara i hur spel recenseras utan även hur spel utvecklas:
http://www.youtube.com/watch?v=XgU7hqX0KAQ&hd=1&t=07m50s
http://www.youtube.com/watch?v=Vfn1ZxE9zMU&hd=1&t=44m30s

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag använder egentligen bara Metacritic för två saker; hitta recensioner att läsa (även om jag vanligtvis inte gör det innan jag testat spelet själv), och se vad användarna ger det för poäng. Inte för att användarpoängen är speciellt pålitlig heller då användare har en tendens att vara ganska binära (0 - det suger, eller 10 - bästa spelet någonsin), men det är ganska enkelt att avgöra om spelet har rejäla problem eller inte. Får det 8-10 så är det ganska troligt att det huvudsakligen är okej rent tekniskt, även om jag kanske inte kommer gilla det subjektivt. Om en titel som Rome 2 får 3.9, eller Mass Effect 3 får 5.0 så är det ett tecken på att något inte är som det ska.

De få recensenter som jag har ett någorlunda bra förhållande till är de som gör recensionen först ett tag efter att spelet finns ute. Angry Joe t.ex. Jag håller inte med honom om allt och tycker han sätter lite väl höga poäng ibland (dock mindre än det typiska; "det värsta spel jag spelat och får därmed det lägsta betyg jag gett: 9,5 av 10 tummar upp"), han överdriver en del saker (mängden naket i Metro: Last Light) och är lite för förlåtande om annat (Far Cry 3's handling) men han ljuger i alla fall inte rakt ut.

Permalänk
Medlem

Tycker inte fenomenet är varken nytt eller speciellt konstigt, t.ex Counter-strike 1.1 -1.6, Burnout, Crash m.m. Och är kanske inte så konstigt förr nöjde man sig med att t.ex. inte kunna hoppa osv. Buggarna tror jag också lite beror på den enorma storleks skillnaden på spel som det är idag ~50 gb osv, mot förr max ~800 mb. Säger däremot inte att det är rätt utav spelutgivarna.

Permalänk
Medlem

Nu är det väl visserligen inte koden som tar upp de extra 49.2 GB, utan resurser som modeller, texturer, och inte minst ljud (röster framförallt skulle jag gissa). I förhållande till allt det är koden en försvinnande liten del skulle jag tro, förmodligen några hunda MB på sin höjd. Men visst, mer kod är det. Det innebär dock inte att det är okej. Om utvecklingskostnaden blir för hög kanske det är dags att vara lite mindre ambitiösa, speciellt när det gäller grafiken. Jag tar hellre en äldre motor som har testats och fungerar än en som är dekorativ och inte mycket mer.

Litet matematiskt snedsteg...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

*Host Host* GTA Online?

Jo absolut, men jämför GTA V mot t.ex. Battlefield 4. Att en Online funktion inte fungerar från första början gör ju inte resten av spelet ospelbart som tur är. Men du har ändå ett poäng att även GTA spelen verkar gjort avkall, dock inte lika kraftigt som vissa andra spelserier.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte BF4 trots att jag visste att det var halvfärdigt. Jag är äcklad av mig själv och jag kommer inte köpa ett spel som inte är färdigt och bevisat fungerande hädanefter.

Permalänk

Att släppa ett ofärdigt spel är helt okej så länge man marknadsför det som ett ofärdigt spel. Antingen genom Early Acess eller genom att kalla det för en BETA så att spelaren vet att produkten inte är färdigutvecklad.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Avstängd

Det är hård konkurrens och utvecklarna tjänar givetvis mer på att släppa spel så fort som möjligt. Om det visar sig att det inte finns så stort intresse för spelet så kan de bara sluta patcha det. Det släpps också många spel som nästan är identiska, FIFA, NHL, CoD, Battlefield, CS, Street Fighter... finns väldigt många i vilket fall. De gör minimala ändringar för att släppa nytt. För min del blir det så att jag inte köper några utav spelen då för att hela communityt splitras mellan alla dessa spelen, för det är väldigt få som har lust att spenadera så mycket pengar på alla spel. T.ex., vilket Street Fighter spel är det som gäller egentligen? Vem vet om de släpper nytt snart igen?!? De som gör spelen är dock givetvis intresserade av maximal vinst och tjänar mer på att släppa flera produkter... jag kanske är gammalmodig, men gillar mer riktigt välgjorda spel som t.ex. Rockstar och Blizzard gör.

Visa signatur