Permalänk
Medlem

[STORT PROBLEM] Ganska svår löst.

Hej, Gogasos här. ok nu funkar datorn, men samma problem återstår, när jag rycker ur kablen ur nät-agget i 10 minuter så är jag tillbaka på ruta 1. :[
får ingen bild på grafik kortet. och jag är säker på att grafik kortet funkar. för jag prövade ett annat kort och det var ingen skillnad :/

[gammla problemet]

Jag är ganska avancerad dator användare och kan mycket om allt inom dator, men nu är det så att jag frågar bättre vetande som har mer erfarenhet än mig

Problem förklaring: (jag tar det från början)
Datorn funkar hur bra som helst,
det går några månader utan problem, sen så ska vi på lan, då kommer första problemet.
när kommer dit så hittar moderkortet inte mitt EVGA 560Ti, jag startar då om datorn några gånger, (reset på CMOS och sånt)
Sedan hittar den mitt EVGA 560Ti, och jag sitter i BIOS utan att behöva använda den interna grafik kretsen,
men när jag BOOTAR en av mina hårdiskar (Win8)(men det ska inte spela någon roll)
så kommer windows loggan upp, men sedan så slocknar skärmen (No signal) då slutar grafik kortet fungera,
då tänkte jag, (jahaja kanske måste installera drivers "men det borde windows ha standard drivers till" )
men jag bootar om på den interna grafik kretsen och då får jag bild, men datorn fryser med jämna mellanrum (3 sek intervaller)
så jag bootar om i felsäkert läge och installerar drivers, bootar om och det funkar fint, inge problem

Men det blir samma sak när jag kommer hem, och när jag åker till varje lan så händer det här skiten.
så jag och en kompis har Teorin att det kan vara fel på nät-aggregatet och jag har prövat grafik kortet i min kompis dator, men hans dator startar inte ens, asså den går inte igång överhuvudtaget,

Och nu på det senaste Lanet så blir det samma sak, men nu hjälper det inte med att ominstallera windows, jag har prövat många olika OS, och det spelar nog ingen roll vilket OS jag har, för det händer samma sak på allihop, Linux/windows spelar ingen roll
och nu sitter jag fast där, det funkar inte. så vad tror ni Sweclockare kan vara för fel?

Dold text

Specs:

Permalänk
Medlem

Låter som att din dator har blivit hemkär och inte trivs på Lan
Kan vara grafikkortet som spökar eftersom du sa att din kompis dator inte ens startar när ni testa kortet i hans dator.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Se till att allt utanför operativsystemet också är uppdaterat. BIOS, firmware på SSDn, etc.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Samma hände för mig, datorn vägrade starta med grafikkortet i. Steg ett är väl att prova ett annat grafikkort i din dator, om du inte redan gjort det.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Glöm inte testa dina minnesstickor. Mina erfarenheter är att minnen kan generera riktigt skumma fel..

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk
Inaktiv

Är det så att det är ojordat i lokalen ni lanar i kanske? Alternativt provat datorn i andra uttag hemma? Tänk på vad som kan skilja sig och se hur det påverkar? Blev datorn omskakad när du flyttade den eller jordade uttag exempelvis.

Lösningen på problemet är hursomhelst mycket enkel: Någonting är trasigt.

Såsom du beskriver felet verkar det som (gör gärna en bättre beskrivning):
Datorn är hel hemma
Datorn är inte hel borta?

Permalänk
Medlem

1. Prova boota datorn på en boot cd och kör lite tester, typ Bart boot cd
---- inga fel / samma fel
2. Prova att använda ett annat grafikkort..
---- som nämt ovan så startade inte din kompis dator med ditt grafikkort, så det skulle se som mitt första bov

Permalänk
Medlem

Har du otur har PCIE sloten blivit glapp under flytten, dock skulle jag dra ur alla delar och sätta ihop skiten igen och steg för steg gå igenom allt och se att allt sitter som det ska.
När du får no signal, har du testat andra kontakter på grafikkortet? Så inte det är att den börjar skicka bilden till bara HDMI medan du sitter med DVI osv ?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Prova att låna passande komponenter från kompisar och byt ut en efter en. Jag har haft liknande problem och vi misstänkte allt från nätagg till minnen men kom senare fram till att moderkortet var trasigt. Köpte ett nytt och hör och häpna - problemen fortsatte. Jag köpte till slut nytt nätagg, ingen skillnad, och nya minnen... ingen skillnad. Jag skickade då tillbaka halva dumburken till köpstället och dem konstaterade att det nya moderkortet jag fick hem OCKSÅ var defekt! Oddsen på det, tack Nytt moderkort igen löste saken.
Min erfarenhet är helt enkelt att defekta moderkort kan generera alla möjliga konstiga fel som man annars vanligtvis skyller på andra komponenter. Hoppas på en smidig lösning!

Permalänk

Du startar aldrig om datorn hemma och de gånger du åkt iväg har win8 automatiskt uppdaterat ditt grafikkort och när du startar på lanet har du drivrutinen 331.82 som inte fungerar som det skall med ditt 500 series Ti kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Är det så att det är ojordat i lokalen ni lanar i kanske? Alternativt provat datorn i andra uttag hemma? Tänk på vad som kan skilja sig och se hur det påverkar? Blev datorn omskakad när du flyttade den eller jordade uttag exempelvis.

Lösningen på problemet är hursomhelst mycket enkel: Någonting är trasigt.

Såsom du beskriver felet verkar det som (gör gärna en bättre beskrivning):
Datorn är hel hemma
Datorn är inte hel borta?

Jag har märkt en sak som jag inte skrivit, om jag drar ut sladden ut nät-agget i ca 2 minuter så är den som vanligt, men gör jag det i 10 minuter så har jag det här problemet (så det kan ju vara något med nät-agget), men jag glömde nog förklara för alla att det är permanent skadat nu, vad jag en gör med
det jag har så får jag det inte att funka, och jag måste nog köpa nytt :/ och jag har prövat ett annat grafik kort det var inge problem,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontehedning:

Du startar aldrig om datorn hemma och de gånger du åkt iväg har win8 automatiskt uppdaterat ditt grafikkort och när du startar på lanet har du drivrutinen 331.82 som inte fungerar som det skall med ditt 500 series Ti kort.

Hoppas du var ironisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel88:

Prova att låna passande komponenter från kompisar och byt ut en efter en. Jag har haft liknande problem och vi misstänkte allt från nätagg till minnen men kom senare fram till att moderkortet var trasigt. Köpte ett nytt och hör och häpna - problemen fortsatte. Jag köpte till slut nytt nätagg, ingen skillnad, och nya minnen... ingen skillnad. Jag skickade då tillbaka halva dumburken till köpstället och dem konstaterade att det nya moderkortet jag fick hem OCKSÅ var defekt! Oddsen på det, tack Nytt moderkort igen löste saken.
Min erfarenhet är helt enkelt att defekta moderkort kan generera alla möjliga konstiga fel som man annars vanligtvis skyller på andra komponenter. Hoppas på en smidig lösning!

Jag hoppas fan inte att det är moderkortet, köpte precis det här för att det förra "råkade" jag skriva över bios på, och CHIPPET blev korrupt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gogasos:

Hej, Gogasos här.
Jag är ganska avancerad dator användare och kan mycket om allt inom dator, men nu är det så att jag frågar bättre vetande som har mer erfarenhet än mig

det går några månader utan problem, sen så ska vi på lan, då kommer första problemet.
när kommer dit så hittar moderkortet inte mitt EVGA 560Ti, jag startar då om datorn några gånger, (reset på CMOS och sånt)
Sedan hittar den mitt EVGA 560Ti, och jag sitter i BIOS utan att behöva använda den interna grafik kretsen,
men när jag BOOTAR en av mina hårdiskar (Win8)(men det ska inte spela någon roll)
så kommer windows loggan upp, men sedan så slocknar skärmen (No signal) då slutar grafik kortet fungera,
då tänkte jag, (jahaja kanske måste installera drivers "men det borde windows ha standard drivers till" )
men jag bootar om på den interna grafik kretsen och då får jag bild, men datorn fryser med jämna mellanrum (3 sek intervaller)
så jag bootar om i felsäkert läge och installerar drivers, bootar om och det funkar fint, inge problem

Men det blir samma sak när jag kommer hem, och när jag åker till varje lan så händer det här skiten.
så jag och en kompis har Teorin att det kan vara fel på nät-aggregatet och jag har prövat grafik kortet i min kompis dator, men hans dator startar inte ens, asså den går inte igång överhuvudtaget,

Och nu på det senaste Lanet så blir det samma sak, men nu hjälper det inte med att ominstallera windows, jag har prövat många olika OS, och det spelar nog ingen roll vilket OS jag har, för det händer samma sak på allihop, Linux/windows spelar ingen roll
och nu sitter jag fast där, det funkar inte. så vad tror ni Sweclockare kan vara för fel?

Specs:

Låter som om grafikkortet inte fungerar enligt mig.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av gogasos:

Hej, Gogasos här.

Verkar som att upplösningen i windows blir större än vad din skärm kan visa. Funkar det att starta datorn i Felsäkert läge? och om det då går så ändra upplösningen sen gå in i Vanligt läge för då ska upplösningen på skärmen ha ändrats till det du ställde in den i Felsäket läge. Har bara testat detta i Windows 7 men bör funka i 8an också.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Följande saker hade jag kollat.

1. Se till att du inte tvinga upp skärmen i högre uppdaterings frekvens(hz) än skärmen klarar av, detta resulterar i svart bild. Starta i felsäkertläge, skruva ner Hz till 50 Hz, arbeta dig uppåt tills det blir svart. Se även till att använda DVI, HDMI eller Displayport när du gör detta. Gamla skärmar kan få problem med detta med åldern p.g.a kondensatorerna börjar bli gamla. Alternativ testa med ny skärm.

2. Testa med annat grafikkort i din dator. Gärna med två grafikkort, ett snarlikt det du har och ett lättvikts kort som kan ta ström direkt ur PCI-e kontakten. Då kan du testa både lasten på nätagget och om det är moderkortets kontakt som strular.

3. Memtest'a datorn några nätter. Se om det är något konstigt som händer där.

4. Testa komponenter styckvis, ha en fullt fungerande dator, testa komponent för komponent, ta nätagg tillsist.

Någonting är trasigt, frågan är vad och är det billigt att lösa...
Om jag förstått det rätt är datorn helt död nu och du kan inte boota något alls? Men du kommer åt BIOS/UEFI? Det pekar lite åt moderkortet då, men som sagt minnet kan spöka till det och göra mycket underliga saker...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Följande saker hade jag kollat.

1. Se till att du inte tvinga upp skärmen i högre uppdaterings frekvens(hz) än skärmen klarar av, detta resulterar i svart bild. Starta i felsäkertläge, skruva ner Hz till 50 Hz, arbeta dig uppåt tills det blir svart. Se även till att använda DVI, HDMI eller Displayport när du gör detta. Gamla skärmar kan få problem med detta med åldern p.g.a kondensatorerna börjar bli gamla. Alternativ testa med ny skärm.

2. Testa med annat grafikkort i din dator. Gärna med två grafikkort, ett snarlikt det du har och ett lättvikts kort som kan ta ström direkt ur PCI-e kontakten. Då kan du testa både lasten på nätagget och om det är moderkortets kontakt som strular.

3. Memtest'a datorn några nätter. Se om det är något konstigt som händer där.

4. Testa komponenter styckvis, ha en fullt fungerande dator, testa komponent för komponent, ta nätagg tillsist.

Någonting är trasigt, frågan är vad och är det billigt att lösa...
Om jag förstått det rätt är datorn helt död nu och du kan inte boota något alls? Men du kommer åt BIOS/UEFI? Det pekar lite åt moderkortet då, men som sagt minnet kan spöka till det och göra mycket underliga saker...

Mina ram är det inge fel på det kan jag försäkra, så många tester jag gjort på dom asså :S
prövade ett annat singel PCI-E kort och det var samma fel, så jag vette fan, men dator funkar som vanligt.
men när jag drar ur kabeln ur nät-agget i mer än CA 10 min så är jag tillbaka på samma problem. :/

Permalänk
Medlem

Löst

Skrivet av gogasos:

Hej, Gogasos här. ok nu funkar datorn, men samma problem återstår, när jag rycker ur kablen ur nät-agget i 10 minuter så är jag tillbaka på ruta 1. :[
får ingen bild på grafik kortet. och jag är säker på att grafik kortet funkar. för jag prövade ett annat kort och det var ingen skillnad :/

[gammla problemet]

Dold text

Specs:

Jag vet nu vad problemet var, ni kommer inte tro det här. Och jag har aldrig varit med om något sådant tidigare.
Men min skärm's DVI gör så att min dator dör, får mina kompisars datorer att Bluescreena, det här är helt sjukt? har ni varit med om något tidigare? vet ni kanske hur man löser detta, måste sitta med HDMI och spela Counter Strike : Global Offensive med 1440x900 för att få 120hz :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av gogasos:

Jag vet nu vad problemet var, ni kommer inte tro det här. Och jag har aldrig varit med om något sådant tidigare.
Men min skärm's DVI gör så att min dator dör, får mina kompisars datorer att Bluescreena, det här är helt sjukt? har ni varit med om något tidigare? vet ni kanske hur man löser detta, måste sitta med HDMI och spela Counter Strike : Global Offensive med 1440x900 för att få 120hz :C

Börjar låta som att det går en kortslutning från det utaget isf..
Prova att göra rent utaget, kolla så att de inte finns några trasiga pinns i utaget. Prova att byta kabel.

Kvarstår problemet ifall du sätter strömen i ett jordat utag?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"