Strömförbrukning på era mining riggar?

Permalänk

Strömförbrukning på era mining riggar?

Tjo alla glada minare, undrar lite hur det ser ut för er som betalar elen själva? Jag har minat lite sen mitten på december och nu damp första elräkningen ner från när jag började den är ju bra mycket högre än innan, (tidigare 230kwh/mån dec låg på 600kwh och då har jag bara minat halva den månaden typ) hur ser det ut för er andra? Har ni koll på eran elfaktura sen ni började mina?

kör ett saphire r9 290 och nu nyligen ett 6970 också så inte många kort heller.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem

Tja! Mäter 680w vid väggen för 2st R9 290. Ska till 5st under nästa vecka. Har ännu inte fått först elräkningen hehehe......

Permalänk
Entusiast

Med risk för aningen off-topic så är ju el väldigt billigt (gillar att tjata om detta) så jag fattar inte hur mining inte alltid lönar sig?
För rätta mig om jag har fel nu men jag har hört att man kan få tillbaka en rigs värde inom en eller ett par månader av konstant tuggande (då jag läste det, förstår ju att värdet förändras).

Det är ju helt klart en enorm summa jämfört med mängden el som måste finansieras, kostar väl cirka 0.5-1kr per Kwh beroende på elavtal?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Med risk för aningen off-topic så är ju el väldigt billigt (gillar att tjata om detta) så jag fattar inte hur mining inte alltid lönar sig?
För rätta mig om jag har fel nu men jag har hört att man kan få tillbaka en rigs värde inom en eller ett par månader av konstant tuggande (då jag läste det, förstår ju att värdet förändras).

Det är ju helt klart en enorm summa jämfört med mängden el som måste finansieras, kostar väl cirka 0.5-1kr per Kwh beroende på elavtal?

Det är olika för alla, med alla avgifter som jag betalar mm. så kostar det mig ca 1.9kr/Kwh och det finns egentligen inget jag kan göra för att få ned det. Då det som kostar för mig är avgifter att använda elnätet som jag måste betala hur som.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ca 1800w, 2st 280x samt 3st 290. Har dock inte fått första elräkningen sen jag började mina.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elghinnarisa:

Det är olika för alla, med alla avgifter som jag betalar mm. så kostar det mig ca 1.9kr/Kwh och det finns egentligen inget jag kan göra för att få ned det. Då det som kostar för mig är avgifter att använda elnätet som jag måste betala hur som.

Okej då, 2kr/kWh kanske är worst case scenario men det är ju fortfarande väldigt billigt jämfört med vad man får i månaden av konstant tuggande så jag väntar fortfarande på ett bra motargument mot att alla arbetslösa/studerande (Vem som helst) inte borde köpa en rigg och bli rika this instant!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Skulle nog säga att det ligger på mellan 1.35 - 2 kr/Kwh, elavtalspris kan du nog få ner till mellan 0.65 - 0.90 kr men sedan tillkommer ju elnätsavgift som är väldigt olika beroende på vart du bor.

Skrivet av Sisyfos:

Okej då, 2kr/kWh kanske är worst case scenario men det är ju fortfarande väldigt billigt jämfört med vad man får i månaden av konstant tuggande så jag väntar fortfarande på ett bra motargument mot att alla arbetslösa/studerande (Vem som helst) inte borde köpa en rigg och bli rika this instant!

Hur många av den kategorien tror du har råd att köpa prylar till det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SkalmanBC:

Hur många av den kategorien tror du har råd att köpa prylar till det?

Ett ord (Två): Lån/spara

Sedan får man ju tillbaka pengar för att betala av det ganska fort om riggen får tugga 24/7 om det är så att man kan tjäna 5-10k i månaden på detta.
Som sagt jag har bara nosat lite i mining och detta är vad jag har läst så rätta mig gärna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker att ni som sitter på AMDkort har det ganska mkt billigare än vad jag har (se sign).
Men jag kan iaf glädjas åt att i min studentkorridor (som alltid är skitkallt under vintermånaden) ingår min elen i hyran ^^ tyvärr så begränsas min förbrukning med en 16 amper säkring över 3 rum :/
Edit: Hela systemet drar runt 600W.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Du glömmer några viktiga aspekter

1. investeringskostnaden i början. Det är inte billigt att köpa tex en 4x gpu system för 10-15 000kr
Låt säga att du har 4x 280x det skulle ge i litecoin svängar kanske runt 0,65 per dygn med dagens kurs ungefär 100kr i inkomst varje dag.

2. Eheten förbrukar lite el, låt säga 1.5kw/h eller 36kwh per dygn. Med 2 kronor per kwh så är det inte mycket kvar till vinst.

3. Svårighetsgraden ökar hela tiden och det är snudd på att man går back snart iaf vad det gäller litecoin

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RoleX:

1. investeringskostnaden i början. Det är inte billigt att köpa tex en 4x gpu system för 10-15 000kr
Låt säga att du har 4x 280x det skulle ge i litecoin svängar kanske runt 0,65 per dygn med dagens kurs ungefär 100kr i inkomst varje dag.

2. Eheten förbrukar lite el, låt säga 1.5kw/h eller 36kwh per dygn. Med 2 kronor per kwh så är det inte mycket kvar till vinst.

3. Svårighetsgraden ökar hela tiden och det är snudd på att man går back snart iaf vad det gäller litecoin

Okej, att Litecoins gav så lite visste jag inte men då är det ju bara bra att någon äntligen berättar hur läget är.
Då kanske det jag påstod om inkomst faktiskt var sant då jag läste det? Synd att man inte investerade ärligt talat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Okej, att Litecoins gav så lite visste jag inte men då är det ju bara bra att någon äntligen berättar hur läget är.
Då kanske det jag påstod om inkomst faktiskt var sant då jag läste det? Synd att man inte investerade ärligt talat.

Visst går man plus idag om än marginellt, men jag skulle inte kalla det någon vidare inkomst, hade man däremot börjat för 2 månader sedan då svårighetsgraden var väldigt låg skulle det tagit under 30 dagar att få igen sin investering. Idag skulle jag dock avråda folk från att börja investera om deras enda syfte är att "göra pengar", MEN om man gillar att spekulera och spara sina coins ja då är det ju självklart fritt fram att investera och hoppas på det bästa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Har en del riggar, den som är mest khash per watt är mina 280x, kör 4 st 280x Gigabyte rev2 som är undervoltade, drar 1000watt ganska så exakt i väggen och ligger på 720khash per kort, 290 riggarna ligger dock inte långt ifrån när det gäller khash per watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsfive:

Ca 1800w, 2st 280x samt 3st 290. Har dock inte fått första elräkningen sen jag började mina.

Det där låter inte spec effektivt, har du klockat upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Det där låter inte spec effektivt, har du klockat upp ?

280x har en tdp på 250w och 290, 300w så totalt 1400w för alla grafikkort sedan 100-150w för resten av systemet totalt 1500w. Du har sedan 80% verkningsgrad i ett bra nätagg så 1800w låter vettigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

280x har en tdp på 250w och 290, 300w så totalt 1400w för alla grafikkort sedan 100-150w för resten av systemet totalt 1500w. Du har sedan 80% verkningsgrad i ett bra nätagg så 1800w låter vettigt.

Om jag inte är fel på det , så ligger han alltså på ca 2.15khash per watt, vilket inte är spec effektivt för en mining rigg. räknar då att hans 280x kort genererar ca 710 khash och 290 820 khash,

Själv har mina 290 ca 2.8khash per watt och 280x ca 2.9 khash per watt...

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Sedan får man ju tillbaka pengar för att betala av det ganska fort om riggen får tugga 24/7 om det är så att man kan tjäna 5-10k i månaden på detta.
Som sagt jag har bara nosat lite i mining och detta är vad jag har läst så rätta mig gärna.

OMG, att du föreslår att låna pengar till hippiefasoner som att bitcoin-mina invaliderar din kredibilitet så mycket. Att ta lån för att bitcoin mina om man är arbetslös är sådant som gör att man hamnar på lyx-fällan eller vad programmet heter. Vad jag förstår finns det väl ett moraliskt dilemma då det är mest kriminella som använder sig av kryptovalutor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chrisragnar:

OMG, att du föreslår att låna pengar till hippiefasoner som att bitcoin-mina invaliderar din kredibilitet så mycket. Att ta lån för att bitcoin mina om man är arbetslös är sådant som gör att man hamnar på lyx-fällan eller vad programmet heter. Vad jag förstår finns det väl ett moraliskt dilemma då det är mest kriminella som använder sig av kryptovalutor.

"Min kredibilitet", jag är väl ingen ekonomisk rådgivare eller?
Jag försöker bara ta reda på vad haken med mining är och har man ett vettigt elpris plus ett startkapital så verkar det ju inte så illa även om priserna skiftar.

Visst, att ta ett lån som studerande/arbetslös låter ju inte alls så smart och Lyxfällan poppar ju direkt upp i huvudet men jag tar bara dessa som exempel för att verkligen få reda på hur stabila priserna är och hur mycket man faktiskt tjänar på det.
Det gäller att göra sig dum när man ställer frågor för annars för man inget konkret svar har jag märkt, nu har jag faktiskt fått ganska bra svar vilket jag är tacksam för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

5-10k är lite väl i överkant. Räknade på det igår och med mitt 280x som jag får ca 710KH/s skulle jag få in ca 700DOGECoin/h vid nuvarande svårighetsgrad.
Byter jag dessa sedan mot dagens kurs på 0.0000004 BTC ger det mig 0,00028BTC/h vilket på 24h är 0,00672BTC och just nu 635€/BTC (kranken.com) 4,2672€/dag ca 38kr - el vilket för min rigg är ca 275w/h 6.6KW =7kr så 31kr i vinst varje dag. Vilket är ca 1000kr/månad på ett 280x
Ska men sedan vara duktig så ska ju skatteverket har 30% och då återstår det 700kr/månaden.

Men skaffa 2st riggar med 4st 280x så har du in 5000kr/månaden skattat. Om nu svårigheten inte går upp och priset på DOGE/BTC inte sjunker så är man +-0 efter 4 månader.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Skrivet av SKab:

5-10k är lite väl i överkant. Räknade på det igår och med mitt 280x som jag får ca 710KH/s skulle jag få in ca 700DOGECoin/h vid nuvarande svårighetsgrad.
Byter jag dessa sedan mot dagens kurs på 0.0000004 BTC ger det mig 0,00028BTC/h vilket på 24h är 0,00672BTC och just nu 635€/BTC (kranken.com) 4,2672€/dag ca 38kr - el vilket för min rigg är ca 275w/h 6.6KW =7kr så 31kr i vinst varje dag. Vilket är ca 1000kr/månad på ett 280x
Ska men sedan vara duktig så ska ju skatteverket har 30% och då återstår det 700kr/månaden.

Men skaffa 2st riggar med 4st 280x så har du in 5000kr/månaden skattat. Om nu svårigheten inte går upp och priset på DOGE/BTC inte sjunker så är man +-0 efter 4 månader.

På 4 mån hinner det hända rätt mycket i miningvärlden.
Det är med största sannolikhet inte lönsamt om 4 mån.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

"Min kredibilitet", jag är väl ingen ekonomisk rådgivare eller?
Jag försöker bara ta reda på vad haken med mining är och har man ett vettigt elpris plus ett startkapital så verkar det ju inte så illa även om priserna skiftar.

Visst, att ta ett lån som studerande/arbetslös låter ju inte alls så smart och Lyxfällan poppar ju direkt upp i huvudet men jag tar bara dessa som exempel för att verkligen få reda på hur stabila priserna är och hur mycket man faktiskt tjänar på det.
Det gäller att göra sig dum när man ställer frågor för annars för man inget konkret svar har jag märkt, nu har jag faktiskt fått ganska bra svar vilket jag är tacksam för

Okej nu låter det lite vettigare. Min femma, trots att jag bara tagit reda på vad kryptovalutor och mining är men inte varit mer intresserad än så. Är nog att man kan ge det ett försök om man inte ar något att förlora. Men absolut inte låna pengar för det. Lycka till c:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Om jag inte är fel på det , så ligger han alltså på ca 2.15khash per watt, vilket inte är spec effektivt för en mining rigg. räknar då att hans 280x kort genererar ca 710 khash och 290 820 khash,

Själv har mina 290 ca 2.8khash per watt och 280x ca 2.9 khash per watt...

Har 735 khash på mina 280x samt 882 khash på 290x. Sedan så sitter mina grafikkort i två datorer vars processor är överklockade och som även används för spelande så har inte orkat bry mig speciellt om effektiviteten.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad på onödigheter*

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett 280x och ett 6950 på ett 650w Har i5 2500k 8gb minne.
Får ~720kh/s me 280x och typ 450 med 6950. Jag är nöjd. Jag Minar bara när jag inte använder datorn

Permalänk
Medlem

Ligger och pendlar mellan 1456-1468W med 5st R9 280x efter undervoltning.
Innan undervoltning låg den på ca 1670W.
Kör rätt stabilt på 762 Kh/s i snitt.

Blir 1,9W/Khs

Permalänk

jag brände 510kWh i december totalt i min lägenhet. jag gruvar med hd6950 (unlocked) och hd 5770 har snart ca 200$ från gruvningen om 12 dagar
började gruva sedan slutet av oktober förra året

kommer skaffa en scrypt usb block eruptor som kostar ca 300$ som kommer ge ca 5-8$ om dagen (gruvar både bitcoins och andra mynt samtidigt dual mode)dra ca max 25w bara jämfört med graffe kort över 300w

Permalänk
Medlem

mao inte värt att köpa en färdig mining-rigg på blocket för 25000kr och börja mina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKab:

EN Notis bara, när du minar så lite kan du hävda hobbyverksamhet och slippa skatt (förutsatt att du tjänar < 30.000kr / år )

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelviking:

jag brände 510kWh i december totalt i min lägenhet. jag gruvar med hd6950 (unlocked) och hd 5770 har snart ca 200$ från gruvningen om 12 dagar
började gruva sedan slutet av oktober förra året

kommer skaffa en scrypt usb block eruptor som kostar ca 300$ som kommer ge ca 5-8$ om dagen (gruvar både bitcoins och andra mynt samtidigt dual mode)dra ca max 25w bara jämfört med graffe kort över 300w

Var får man tag på en scrypt usb block eruptor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsfive:

Skrivet av RoleX:

3x r9 280x
760W från väggen
Jag drar in snarare 1-1.2 litecoins om dagen genom att mina altvalutor och växla runt dem.
Säljer man Litecoins privat får man runt 170kr styck just nu utan problem. drar in strax under 1500kr i veckan och betalar alltså mig motsvarande min rigg varannan månad inkl elkostnad. (1.23kr/KWh X (760x24)= 22kr per dag)

inte många som Minar enbart litecoins just nu, utan man hoppar mellan Altvalutor som går bra.. lägger gärna ner någon timma i veckan på att hålla koll på nya coins som kommer ut samt att sitta och växla valutor på cryptsy och btc-e. jag får ju ändå in 6000kr i månaden ~ 4200kr i månaden efter skatt (ja jag deklarerar detta)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."