Jag gick över till en Deathadder 2013 för några månader sedan och har börjat vänja mig, hade tidigare en IM 3.0 som jag älskade formen på. Testade en hel del möss innan jag bestämde mig.
DA:n är precis på gränsen till för liten för min hand. Jag hade önskat att den var lite längre i bakkant och inte så sluttande. Kanske några millimeter bredare också. Då hade den blivit lättare att lyfta, som det är nu får man klämma lite, lite med tumme/lillfinger. 3.0:an satt limmad i bakkant så där var det bara att lyfta handen så följde musen med. Då ska tilläggas att jag kör något mellanting av claw och palm (pekfinger och långfinger lätt böjda). Känns som att DA är mer anpassad för claw. Med mitt grepp når jag inte den bakre tumknappen. Annars är det en riktigt go mus. Jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom jag kört 3.0 i tio år, men sensorn verkar grymt bra. Rapp, ingen negativ acc eller andra konstigheter. Knapparna är i det närmaste perfekta, jag gillar lättheten. Kunde ev. vara ännu lite lättare och mindre "slaglängd", men inget jag stör mig på.
Man måste köra programvara (Synapse) i bakgrunden för att ändra inställningar, vilket kan irritera en del. Mig stör det inte direkt, men visst kunde det funnits inbyggt minne i musen istället. Kvaliteten på Razer's produkter är väl tveksam, men har ännu inte upplevt några problem med musen (återstår att se hur länge den håller). Känns någorlunda välbyggd och har en skön ytbehandling. Sidoknapparna är väl aningen kexiga kanske, klickar ganska högt. Scrollhjulet är inget att skriva hem om heller, det fungerar helt ok men inte mer. Ingen steglös funktion. Köpte min för 450:- på CDON, vet inte om jag skulle betala fullpris (600) för den. Razer's produkter känns ganska överprissatta.
Vad gäller musmatta så skulle jag inte rekommendera QcK+. Den luktar förjävligt rent ut sagt, jobbig kemisk gummiaktig lukt som dessutom sätter sig i handen. Fick huvudvärk trots att jag hängt den på vädring i en vecka. Tillverkad av neopren som ger en konstig känsla mot huden, så har du som mig tumme, lillfinger och handled på mattan är det ingen höjdare. Fick dessutom röda utslag (!) på handleden efter några dagars användande. Köpte en Razer Goliathus Speed Alpha 2014 Large (längsta namnet på en musmatta någonsin?) för 169:- istället. Ser förjävlig ut men riktigt skön. Riktigt låg friktion för att vara en tygmatta, bra storlek dessutom.
Hade jag inte köpt DA:n hade jag nog kört på Steelseries Rival, hittade dock ingen butik att testa den i så det fick bli dödsormen istället.